Wat is er nieuw

Waar blijft mijn FE?

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
402
Leeftijd
64
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een flink beplant aquarium van 450 liter brutto, ong 360 liter netto. Ik voer wekelijks een honderd liter osmose waterwissel uit. Dit netjes aangemaakt met mineraal zout. Na de waterwissel test ik altijd de NO3, PO4, FE en de MG. Bij tekorten vul ik die vier altijd aan. Nu het punt waar het om gaat. Na het aanvullen van de FE tot ong 0,8 ppm is de waarde na een week als ik meet met de JBL druppeltest geheel 0. Er is dan zelfs geen enkele roze gloed te zien in de test. Dat is natuurlijk een onwenselijke situatie. Als ik een uurtje meet na het toevoegen van FE (Planted Box) dan meet ik werkelijk de waarde rond de 0,8 ppm. Aan de FE toevoeging en aan de test ligt het dus niet. Er zit geen UV lamp bij deze bak want dan zou ik het kunnen verklaren. Ik filter alleen over filterspons. Zodra ik FE toevoeg word het water flink geel van kleur maar dat verdwijnt geleidelijk weer na een paar dagen. Dus waarschijnlijk is dat het moment dat mijn FE al flink aan het zakken is. Heeft iemand misschien een verklaring? Kunnen mijn planten werkelijk zoveel ijzer absorberen dat er zo’n grote tekorten ontstaan?
 
Hoe staan de planten er zelf bij?
Heb je het idee dat er tekorten zijn?
 
Zijn er idd naar mijn mening wel ja. Rode planten lukt me niet buiten de Rode Tijger Lotus. Die doet het goed. Alg (momenteel draadalg) liggen constant op de loer ondanks de CO2 installatie. Soms lijkt het de goede kant op te gaan maar het blijft kwakkelen. Het is zeker niet zo dat alg de bak overneemt maar ook niet het gewenste wat je met CO2 verwacht
 
Interessant artikel John. Alleen snap ik mijn eigen situatie niet. Ik begrijp dat er ijzer verbruikt wordt maar ik heb tot een poos terug altijd nog wel ijzer gemeten na een week. Ik ga mijn situatie uitleggen. Na de waterwissel meet ik alles en voeg indien nodig dezelfde dag NO3 en/of PO4 toe. Ook voeg ik dan 15 ml All in One toe. Verder niets. Ik probeer daarbij de verhouding 10/1 aan te houden. De volgende ochtend voeg ik Easylife Profito + Ijzer + magnesium toe. Die dag geen All in One. Maak ik hier dan een fout. Nu begrijp ik uit alles dat ijzer een verbinding met iets anders kan aangaan. Als dat gebeurd is het dan alleen niet meer meetbaar, of is het dan voor mijn planten ook niet meer beschikbaar?
 
Ik zie geen fout . Of ijzer gebonden aan fosfaat wel opneembaar is dat weet @Cornelius vast wel. Ik heb dat eerder gevraagd en volgens mij is dat lastiger opneembaar maar ik ben niet zeker.
Volgens mij slaat ijzerfosfaat sneller neer.
 
Nog een detail. Na het toevoeren van ijzer is mijn water een aantal troebel maar dat is na een dag weer helder. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft of niet. Kan een ander merk ijzer verschil uitmaken of niet? Ik ben niet thuis in heel de materie en snap er ook niet van dat er kant en klare producten zijn als bv All in One. Daar voeg je toch ook alles gelijktijdig toe
 
Met de AIO voeg je inderdaad ook alles tegelijk toe en dat doe ik ook na een verversing met de EI. Ijzer is doorgaans gechelateerd en dan is het afhankelijk welk chelaat men heeft gebruikt.
Met een goed chelaat zou het zover ik denk niet heel snel moeten binden aan ijzer.
 
Het blijft voor iemand met niet zoveel kennis als jullie een moeilijke materie John
 
Misschien leuk om ook aar meteen een foto te tonen hoe de bak er momenteel bijstaat.
 

Bijlagen

  • Naamloos-1.jpg
    Naamloos-1.jpg
    432.6 KB · Weergaven: 34
Niet als je een beetje inzoomt John. Dan zie je precies het probleem. Bak is nu wel een beetje kaal. Gisteren een flinke snoeibeurt gedaan. Foto is van vandaag
 
Ja ok maar dat valt reuze mee Frank en dat groeit snel terug. Soms ontkom je niet aan snoeien.
 
Feit blijft het ijzer probleem
 
Feit blijft het ijzer probleem
Je zou de Tenso van aquariumbemesting.nl kunnen proberen. Veel leden, waaronder ik gebruiken tenso naar tevredenheid. In tenso zitten alle benodigde sporenelementen, inclusief ijzer. Als aanvulling maak ik gebruik van bodembemesting: kleibolletjesmix en lateriet (50/50) waar ook ijzer in zit.
 
Probleem is dat mijn ijzer van PlantedBox wel degelijk toevoegt. Als ik een uurtje na het toevoegen meet dan klopt mijn FE wel. Alleen is er na een paar dagen niets meer van terug te vinden met een meeting.
 
Je planten zien er toch prima uit?
FE meet ik nooit en vertrouw op het uiterlijk van mijn planten. Als mijn planten gebreken zouden vertonen, dan zou dat een reden zijn om de bemesting aan te passen.
 
Lijkt zo op het eerste gezicht RobertDJ. Als je de foto wat inzoomt dan zie je wat volgens mij draadalg is. Lelijk en pakt heel veel zwerfvuil.dat is de reden dat ik naar een oorzaak aan het zoeken ben. De FE waarde die ik meet is naar mijn mening dus een aantoonbare fout.ik moet iets om de oorzaak te vinden. Ik weet dat draadalg vaak met een te lage CO2 in verband wordt gebracht. Op mijn aquarium draait een Jbl ph controller. CO2 wordt opgelost toegediend via een reactor. Mijn CO2 toevoegen heeft naar mijn mening ook niet het resultaat dat het zou moeten hebben. Ik vind het ook een heel moeilijk iets met een Ph controller. Ik zit er ook te denken om de jbl controller er tussenuit te halen en weer gewoon met een bellenteller te gaan werken. Misschien kan ik dan wat meer CO2 toevoegen
 
Co2 middels PH afstellen is de makkelijkste manier die er is.
Ik zet de bellenteller op 120 bellen per minuut.
Wat ik doe is de dropchecker in de gaten houden en als die nog niet licht genoeg gekleurd is en de vissen blij zijn dan draai ik de ph weer ietsje verder terug.
Als je je gewenste ph en dropchecker kleur bereikt hebt langzaam de hoeveelheid bellen terug draaien dat er geen groot overschot aan co2 in gasvorm in de reactor zit zodra de ph bereikt is.
Het is een proces waar ik altijd een aantal dagen over doe.

Op de foto lijkt de dropchecker wat donker maar dat is lastig te beoordelen.

Planten zien er op het eerste gezicht best goed uit.
 
Je kan FE toedienen in de waterkolom, maar ook als bodembemesting in de vorm van kleibolletjes i.c.m. lateriet. Als je dropchecker mooi licht groen is, dan kan je de oorzaak ook gaan zoeken in de wsterdistributie. Ikzelf heb een vrij hoog aquarium (60cm). Een gewone lilypipe hangt net onder het wateroppervlak. Sinds ik een lilypipe gebruik die ongeveer 25 cm boven de bodem hangt, krijgen de bodembedekkers naar mijn idee meer CO2 en duurt het langer voor de CO2 het oppervlak bereikt. De planten doen het vanaf toen beter.
Hopelijk kan je hier wat mee.
 
Heb je helemaal gelijk in catfishfreak. De dropchecker is naar mijn mening ook wat donker. Ik krijg die ook niet lichter. Dat komt ook deels door mijn onkunde. En dat is waarschijnlijk precies waar dat fout gaat. Bij elke wekelijkse waterwissel (met osmose) breng ik mijn kh naar een waarde van 6 mbv Sera kh/ph plus.
Ik heb geen bellenteller er tussen zitten omdat ik veronderstel dat mijn ph contoller alles regeld. Het magneetventiel wordt geregeld door de controller. De CO2 komt via een reactor in het water. Ik zie geen belletjes. Er hangen 2 dropcheckers in de aquarium. De controller staat op auto ph ingesteld en op een kh van 6.ik kalibreer mijn mijn ph sensor om de 30 dagen.wat ik ook al raar vind is dat mijn 2 kg fles misschien wel 1,5 mee gaat.mijn ph sensor zit evenals mijn temp sensor in mijn reactor. Ik lijk in mijn gehele aquarium stroming te hebben. Zodra ik na de waterwissel de kh/ph plus toevoegd gaat mijn magneet ventiel open maar verders bijna niet. Ik heb ook al diverse ph sensoren versleten maar het werkt niet ik hoe wil
 
Hoe lang duurt het na een waterwissel van 50% voordat de gewenste ph weer is bereikt?
 
Ah een luxe PH controller...
Ik heb mijn ph pen gewoon in de bak hangen en ik kan met een draaiknop de ph instellen en dat is het (naast de kalibratie)

Misschien van auto ph afhalen en hem zelf langzaam omlaag stellen.
Ken de controller niet dus misschien kan een anders daar wat meer van zeggen.
Iedere dag een klein beetje lager en de dropchecker en vissen in de gaten houden.
Wel even een luchtpompje bij de hand houden mochten de vissen gek doen dan je daarmee de co2 snel verdrijven.

Dat 2kg lang mee gaat is wel een duidelijk teken dat er zo goed als geen co2 in gaat.
 
Weet ik zo niet. Mijn waterwissel is geen 50% maar 100 liter op ong 360 liter netto. Volgens mij duurt dat niet zo lang maar dat zou ik bij de volgende waterwissel echt moeten kijken
 
Heb je helemaal gelijk in catfishfreak. De dropchecker is naar mijn mening ook wat donker. Ik krijg die ook niet lichter. Dat komt ook deels door mijn onkunde. En dat is waarschijnlijk precies waar dat fout gaat. Bij elke wekelijkse waterwissel (met osmose) breng ik mijn kh naar een waarde van 6 mbv Sera kh/ph plus.
Ik heb geen bellenteller er tussen zitten omdat ik veronderstel dat mijn ph contoller alles regeld. Het magneetventiel wordt geregeld door de controller. De CO2 komt via een reactor in het water. Ik zie geen belletjes. Er hangen 2 dropcheckers in de aquarium. De controller staat op auto ph ingesteld en op een kh van 6.ik kalibreer mijn mijn ph sensor om de 30 dagen.wat ik ook al raar vind is dat mijn 2 kg fles misschien wel 1,5 mee gaat.mijn ph sensor zit evenals mijn temp sensor in mijn reactor. Ik lijk in mijn gehele aquarium stroming te hebben. Zodra ik na de waterwissel de kh/ph plus toevoegd gaat mijn magneet ventiel open maar verders bijna niet. Ik heb ook al diverse ph sensoren versleten maar het werkt niet ik hoe wil
Op welke ph waarde staat je controller ingesteld?
Het aantal bellen per minuut maakt op zich niet veel uit; bij bijvoorbeeld 200 bellen per minuut wordt het magneetventiel eerder afgesloten dan bij 120 bellen per minuut, als de gewenste ph is bereikt.
 
Omdat hij op auto ph staat en ik de kh van 6 ingeef staat de ph op 6,9 ingesteld
 
Omdat hij op auto ph staat en ik de kh van 6 ingeef staat de ph op 6,9 ingesteld
Ik ken je controller niet ,maar zoals catfishfreak ook zei: stel zelf je gewenst ph in. Ik denk dat jouw controller uit gaat van de CO2 tabel.
Deze tabel is echter niet betrouwbaar omdat niet alleen de kh invloed heeft op de ph.
 
Daar loop ik weer vast op mijn kennis. Ik kan mijn vereiste ph wel instellen op bv 6,8. Maar dan zie ik op het scherm van de controller mijn kh naar 4,73 gaan.
Zet ik de gewenste ph op 6,7 dan gaat de kh op het scherm naar 3,76. Ik zou echt niet weten hoe ik meer CO2 in die bak krijg met deze jbl controller. En dat ligt niet aan die controller maar aan mijn geringe kennis
 
Omdat hij op auto ph staat en ik de kh van 6 ingeef staat de ph op 6,9 ingesteld


Mijn kraan water waar ik mee ververst heeft een start PH van 7.6, ik stuur nu op 6.8 en kan sowieso nog flink omlaag voordat de dropchecker geel begint te worden.

Ik zou hem morgen eens op 6.8 zetten en kijken hoe de dropchecker er na een uur of 2 a 3 uit ziet.
De KH op je scherm gewoon negeren, dat berekend de computer om het te laten zien.
Puur naar de PH kijken
 
Weet je de kh waarde van je leidingwater? Normaal gesproken hoef je je niet veel aan te trekken van de kh waarde. (muv sommige vis soorten)
KH 0 is niet wenselijk, maar 3 of meer is geen probleem.
Probeer in kleine stapjes je ph te verlagen totdat de dropchecker limoen groen kleurt.
Het duurt ongeveer 2-3 uur voordat de dropchecker reageert op een ph verandering!
 
Ik weet de kh van het leidingwater hier wel die is 10 maar dat is niet relevant. In verband met een idioot hoge hoge Sio2 ben ik hier genoodzaakt om osmose die ik aanmaak te gebruiken. Dat osmose breng ik naar een kh van 6
 
Als ik het goed begrijp stel ik de controller in op gewenste ph ipv auto ph. Dan ga ik de gewenste ph langzaam verlagen met wel mijn dropcheckers en het gedrag van de vissen goed in de gaten houden. Hoever zou ik mogen zakken voor een gezelschap aquarium? De vloeistof in mijn dropchecker is trouwens 20 mg/liter. Deze vloeistof wordt eens per maand vervangen.
 
En wat catfishfreak ook al eerder aangaf over de duur hoe lang ik met mijn 2kg fles doe lijkt mij ook te kloppen. Er kan ook bijna geen CO2 inkomen als ik 1,5 jaar of langer met een 2 kg fles doe. Ik heb een CO2 systeem draaien maar heb al heel lang het idee dat het helemaal geen meerwaarde heeft. Ik heb wel eens gelezen dat er mensen zijn die 2 tot 3 maanden doen met 2 kg.
 
Ja dat heb je inderdaad goed.

Gewoon richting de limoen groen sturen.
Je zou naar je vissenbestand kunnen kijken en een ondergrens in kunnen stellen voor je ph.


Overigens is mij iets nog niet helemaal duidelijk, voeg je nitraat, fosfaat etc toe plus de all in one?
15ml all in one is vrij weinig naar mijn idee.

Ik heb wel eens gelezen dat er mensen zijn die 2 tot 3 maanden doen met 2 kg.

Ik doe er krap 4 maand mee in mijn rio 125.
 
Na de wekelijkse waterwissel meet ik de NO3 en de PO4 voeg ik evt toe om rond de 10/1 te komen. Dit zelfde doe ik met magnesium en met ijzer. Ook voeg ik 40ml Profito toe. Lijkt mij eigenlijk dat dit genoeg moet zijn maar omdat ik zo aan het klote ben voeg ik ook de paar eerste dagen na de waterwissel 15 ml All in One toe. Het lijkt mij dat ik voor deze toevoeging al van een goede situatie uit ga. Vandaar een lage dosering. Om het geheel compleet te maken staat mijn verlichting van mijn Aquatlantis 150 pro op maar 45% ingesteld. Oftewel op alle fronten zoekend. Zeker omdat de waterspiegel van de Aquatlantis 60 cm hoog is valt het niet mee om op de bodem genoeg licht te hebben en dan geen alg aan de oppervlakte te krijgen op bv de reuze valisneria
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan