Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een flink beplant aquarium van 450 liter brutto, ong 360 liter netto. Ik voer wekelijks een honderd liter osmose waterwissel uit. Dit netjes aangemaakt met mineraal zout. Na de waterwissel test ik altijd de NO3, PO4, FE en de MG. Bij tekorten vul ik die vier altijd aan. Nu het punt waar het om gaat. Na het aanvullen van de FE tot ong 0,8 ppm is de waarde na een week als ik meet met de JBL druppeltest geheel 0. Er is dan zelfs geen enkele roze gloed te zien in de test. Dat is natuurlijk een onwenselijke situatie. Als ik een uurtje meet na het toevoegen van FE (Planted Box) dan meet ik werkelijk de waarde rond de 0,8 ppm. Aan de FE toevoeging en aan de test ligt het dus niet. Er zit geen UV lamp bij deze bak want dan zou ik het kunnen verklaren. Ik filter alleen over filterspons. Zodra ik FE toevoeg word het water flink geel van kleur maar dat verdwijnt geleidelijk weer na een paar dagen. Dus waarschijnlijk is dat het moment dat mijn FE al flink aan het zakken is. Heeft iemand misschien een verklaring? Kunnen mijn planten werkelijk zoveel ijzer absorberen dat er zo’n grote tekorten ontstaan?