Wat is er nieuw

Waar blijft mijn FE?

Het verschil in levensduur van een fles zegt al genoeg. Wat een verschil. Mijn bak is 450 liter brutto
 
Als je je co2 wat beter voor elkaar hebt zou je er voor kunnen kiezen om na je waterwissel alleen zeg 100ml planted box all in one toe te voegen en verder niets.
Alle micro en macro elementen zitten er in die je planten nodig hebben.
Het is niet de 35ml per 100 liter voor veel licht, planten en co2 maar het is een start punt.
dat zal zo richting de 10/1 nitraat fosfaat toevoegen.
 
Dank je voor de antwoorden allemaal om te beginnen. Moet ik dan eerst niet zorgen dat de 10/1 verhouding er is voordat ik daarmee begin? Maakt het dan nog verschil of ik dat ineens doe of dagelijks wat?
 
Ik weet nl wel uit het verleden dat mijn aquarium veel meer NO3 verbruikt dan PO4. Dit is waarschijnlijk te verklaren door de vele drijfplanten
 
De all in one zit nitraat en fosfaat in, 30ml per 100 liter geeft 15 nitraat en 1,5 fosfaat plus de sporen in de juiste verhouding.
Je zou na de waterwissel kunnen testen en de week er op voor de waterwissel om het verbruik te zien.

Waar teste je de nitraat mee? JBL nitraat test is bijvoorbeeld berucht om er royaal naast te zitten.
 
Dank je voor de antwoorden allemaal om te beginnen. Moet ik dan eerst niet zorgen dat de 10/1 verhouding er is voordat ik daarmee begin? Maakt het dan nog verschil of ik dat ineens doe of dagelijks wat?
Nou die verhouding is ongeveer wat een gemiddelde plant vebruikt. Uitzonderingen daargelaten.
Zolang je maar voldoende voedsel hebt is het goed. Stel je bak verbruikt 5mg nitraat en 0,5 fosfaat.
Dan kan het geen kwaad als je in de bak 10mg nitraat hebt en bv 2,5 fosfaat. Dat is 4:1 maar voldoende voor jouw bak omdat de planten maar 5:0,5 verbruiken.
 
Ik zal beginnen met te antwoorden waar ik Nitraat mee test. In het verleden deed ik dat met de JB! Druppeltest. Die heb ik jaren gebruikt tot er ong een half jaar geleden ineens niets meer van klopte. Ik heb daar toen ook een post over geopend op deze site. Op dat moment ben ik over gegaan op de Sera test. Werkt aardig alleen vind ik de stappen op de kleurenkaart te groot. Van bv 10 naar 25.
Nu mijn reactie op John. Ik gebruik hier zo’n grafiekje waarin verticaal de PO4 staat weergegeven tov horizontaal de NO3. Daar heb ik altijd op proberen te sturen want als ik dat zo bekijk dan geeft de verhouding van veel te veel PO4 t.o.v weinig NO3 een grote kans op blauwe alg. Als ik zo zie wat er allemaal bij mij fout gaat dan mag ik geen eens mopperen dat mijn bak er maar een beetje beroerd uitziet.
 
Ik ga even een knuppel in het hoenderhok gooien:
de oorzaak van draadalg in een vijver is te zacht water. Er wordt hier altijd gezegd dat een CO2 gebrek de oorzaak van draadalg is, maar misschien is het -gezien jouw KH en gebruik van osmosewater- toch een wijs idee om eens te kijken of dat misschien de oorzaak is....
 
Ik heb een kh van 6 en mijn gh heb ik tussen de 6 en de 8
 
Voor vijvers wordt geadviseerd:

Stap 4: Waterwaarden op peil

Verhoog de hardheid van je vijverwater. Algen gedijen goed in zacht vijverwater. Door de kH te verhogen tot minimaal 10 zorg je voor de slechtste groeiomstandigheden voor draadalgen.
 
Ik kan mijn kh onmogelijk naar 10 brengen. Dan ga ik volgens mij problemen krijgen met een aantal bewoners van mijn aquarium. Onder oa met mijn apistogramma koppels
 
Hou het simpel en doe het stap voor stap:
1 Begin met het optimaliseren van je ph/co2 door je controller anders in te stellen.

2 als je dropchecker limoen groen blijft, dan gaan je planten beter groeien maar gaan ook meer meststoffen vragen. Probeer de bemesting op orde te brengen. De eenvoudigste manier is de Estimative Index.

3 pas bodembemesting toe in de vorm van kleibolletjesmix en lateriet
 
De vergelijking vijver met aquarium vind ik toch wat lastig.
Ja het gaat beide om kunstmatige natuur maar een vijver heeft veelal een veel groter oppervlak voor gasuitwisseling om maar wat te noemen.
Daarnaast hebben de planten en vissen in een vijver ook andere behoeften dan die in een tropisch aquarium.

Als er voldoende co2 en bemesting zonder tekorten is dan zullen de algen vanzelf afnemen in een aquarium.
 
Dank jullie wel allemaal voor de goede raad. Ik ga in ieders geval niet alles gelijktijdig want dan weet ik helemaal niet meer hoe het zit. Ik ga eerst het CO2 verhaal proberen goed te krijgen. Ik ga de controller van auto ph verzetten naar gewenste ph. En dan langzaam de ph laten zakken en goed kijken wat de dropcheckers doen en hoe de vis reageert. Misschien kalibreer mijn ph sensor vanavond eerst nog wel voordat ik deze verandering inzet en dan meteen nieuwe vloeistof (20 mg) in de dropcheckers. Hoever mag ik maximaal zakken in ph voor een gezelschap aquarium? Natuurlijk de bovenstaande dingen in de gaten houdend
 
Dank jullie allemaal voor het mee denken. Ik waardeer dit echt
 
Ik snap het John. Ik heb div. Verschillende koppels Apistgramma. Een koppel kersenbuiken. 4 kuhli’s. 3 black milly’s. 3 gourami’s. 3 Afrikaanse Vlindervissen. 5 Sewellia’s en een aantal Corydora’s. Waarschijnlijk vergeet ik nog wel iets maar dit is het ongeveer wel. Zou met dit bestand zakken tot een ph van 6,5 mogelijk zijn?
 
Dank jullie wel allemaal voor de goede raad. Ik ga in ieders geval niet alles gelijktijdig want dan weet ik helemaal niet meer hoe het zit. Ik ga eerst het CO2 verhaal proberen goed te krijgen. Ik ga de controller van auto ph verzetten naar gewenste ph. En dan langzaam de ph laten zakken en goed kijken wat de dropcheckers doen en hoe de vis reageert. Misschien kalibreer mijn ph sensor vanavond eerst nog wel voordat ik deze verandering inzet en dan meteen nieuwe vloeistof (20 mg) in de dropcheckers. Hoever mag ik maximaal zakken in ph voor een gezelschap aquarium? Natuurlijk de bovenstaande dingen in de gaten houdend
Meestal wordt de ph ongeveer met 1 waarde verlaagd ten opzichte van de ph leidingwater
 
Ik zou met dat bestand niet verder zakken dan 6.5.
Een aantal vissen kunnen richting de 6.0 maar een aantal zullen lager dan 6.5 niet waarderen.
 
Oeps. Kersebuiken kunnen heel fel zijn met jongen en ik neem ze nooit meer.
 
Ik was ook niet van plan verder te zakken dan 6,5. Het verhaal van kersenbuiken ken ik John. Dat risico loop ik ook met de apistogramma’s. Er liggen wel 4 halve cocosnoten in en er zijn veel schuilplaatsen tussen de planten. Ik zie wel hoe het gaat en anders zijn ze er nog snel genoeg uit
 
Goed dat je op de hoogte bent in ieder geval en ik hoop dat het meevalt bij jou Frank.
 
Ik weet het en weet ook dat de jongen op marktplaats gratis nog bijna niet kwijt te raken zijn. Zijn door hun gedrag niet erg geliefd. Maar ik bind het mooie visjes met leuke broedzorg om te zien. Ik heb eerder al een groot volwassen koppel gehad maar die gingen mijn grindbodem op zijn kop zetten. In die tijd gebruikte ik nog klei bolletjes met als gevolg troebel water en klei neerslag op mijn grind. Kijken hoe het nu gaat. Tot op heden goed en zijn dankbare eters. Maar hebben nog geen broedzorg 😉
 
Het koppel dat ik had heeft destijds met net zwemmen de jongen een zwaarddrager man dood gepikt en toen was ik er klaar mee.
 
We gaan het zien. Ik ken hun reputatie. Maar volgens mij zijn de Apistogramma’s , zeker de Cacatuoides net zo territoriaal als ze een nestje hebben. Maar ik begrijp dat het een gok is
 
We gaan het zien. Ik ken hun reputatie. Maar volgens mij zijn de Apistogramma’s , zeker de Cacatuoides net zo territoriaal als ze een nestje hebben. Maar ik begrijp dat het een gok is
Ja dat gedrag vertonen veel vissen om hun kroost te beschermen maar de Kersenbuiken staan er vaak onbekend om als een wilde dat te doen en soms met de dood tot gevolg en dat is vaak extremer dan een andere vis. Ik heb Maroni s en die joegen de andere bewoners ook weg bij het legsel maar ja de Kersenbuiken gaan soms verder dan dat maar soms gaat het ook goed dus ik zal voor je duimen.
 
Het voornaamste is voor mij dat ik mijn CO2 en de balans in mijn bak goed krijg. De rest is voor later
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan