Wat is er nieuw

Waar blijven mijn cpo's

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Hallo
Ik heb al een paar keer cpo's in mijn aquarium gehad en altijd zijn ze na een tijdje allemaal weg.
Nu weer ik heb ongeveer 1.5 maand geleden 10 cpo's gekocht en nu 1.5 maand later tel ik er nog maar 3.
Mijn aquarium is 165x60x65 cm en is goed beplant en enkele grote stukken hout erin.
Volgens mij zijn er genoeg schuilplaatsen.
Ik voer ze 2 keer per dag met tabletten en ze zullen ook nog wel voer krijgen van de vissen wat op de bodem komt.
Kan het zijn dat ze in het filter kruipen want ik heb 2 interne juwel filters in mijn aquarium zitten waar ik eerst geen deksel op had .
Nu zitten daar wel deksels op want ik had het vermoeden dat ze in het filter kruipen.
Als ze in het filter kruipen moeten ze wel eerst uit het water komen om in het filter te komen en ik weet niet of ze dat wel doen.

cpo's kruipen overal waar ze zin in hebben, maakt niets uit als dit over land is.
Als je bak niet hermetisch afgesloten is bestaat de kans dat ze wel eens voor droogvis liggen te spelen ergens in de kamer.
Of ze zijn opgepeuzeld door je vissen, veel vissen hebben geen moeite met zo'n cpotje.

Wat ook kan... cpo's zijn enorm territoriaal.
Okje hebt een beste bak maar een territorium van grondoppervlak 50x50cm is zeker niet veel voor een cpo.
Ze kunnen dus ook zeer goed elkaar uitgemoord hebben.

Ik denk ook dat het afhankelijk kan zijn van het formaat en het geslacht want als er meerdere mannen en weinig vrouwen bij hebben gezeten dan kunnen ze elkaar inderdaad uitmoorden.

Het uitmoorden is dat voedsel gebrek of gewoon strijd onderling

Ik vermoed meer de strijd onderling en daarom moet je eigenlijk ook meer vrouwen dan mannen hebben. Ik heb ooit 1 man en 2 vrouwen gehad en dat gaat vaak wel weer goed (in een 65 liter).

Wat zou ik er evt. nog meer aan kunnen doen zodat er meer overblijven

Van dat uitmoorden heb ik nog nooit iets gemerkt hier en heb 2 bakken van 1 meter breed met beide een ruime 15 cpo's, ik denk ook niet dat dat de oorzaak is.

Cpo's kruipen soms uit je bak als de omstandigheden niet goed zijn dus ik zou eens rond je bak kijken en de omgeving of er nergens een uitgedroogde cpo ligt, en dan is e rnog d eoptie oftie niet gepakt is door een medebewoner (helenaslakken bijv.) want die pakken alles wat op de bodem leeft

(helenaslakken bijv.) want die pakken alles wat op de bodem leeft

Is dat zo? heb er 20 in mijn bak met corys en ancistrussen, ik zie ze niks doen. Ook al liggen ze naast elkaar nog zie ik de helenas niks doen.

Is dat zo? heb er 20 in mijn bak met corys en ancistrussen, ik zie ze niks doen. Ook al liggen ze naast elkaar nog zie ik de helenas niks doen.
Hier de ervaring helaas wel met de gastromyzons die ik had. 2 verloren op het stuk strand wat ik destijds in de bak had. Helena's eruit en de rest bleef leven. Kan toeval zijn, maar vond het wel te toevallig

ok, ik heb die ervaring niet, maar was meer een vraag he.

overigens is het niet zo dat als ik de ervaring niet heb dat het dan ook NIET of WEL zo is. dat het kan gebeuren of niet laat ik ff buiten mijn mening om.

Als ik zie hoe groot jouw bak is verwacht ik niet dat ze elkaar uitmoorden. De zwakkere CPO heeft genoeg ruimte om te vluchten. Biedt ze wel voldoende schuilplekken aan. Ik denk eerder wat @Vis&versa ook al zei dat ze of weten te ontsnappen in je filter of buiten de bak of dat je vissen ze opeten. Heb je grote vissen?

ok, ik heb die ervaring niet, maar was meer een vraag he.

overigens is het niet zo dat als ik de ervaring niet heb dat het dan ook NIET of WEL zo is. dat het kan gebeuren of niet laat ik ff buiten mijn mening om.
Zeg ook zeker niet dat dit altijd het geval is, maar wou mijn ervaring delen.

De ervaringen verschillen nogal en ik had er destijds 3 met wat andere visjes maar de cpo s deden alle moeite om de vinnen te grijpen en de meeste vissen hadden halve staarten over.

Ik heb regenboogvissen

Ik heb altijd oranje cpo's gehad en 2 texaanse dwergkreeften. Die konden soms weken verdwijnen en dan weer opduiken, ik had 3 oranje cpo's en heb nu maar nog 1 texaanse dwergkreeft... Zeer interessante dieren

Ik heb regenboogvissen
Daarmee weten we nog niets.
Regenboogvis is een groepsbenaming waar zowel kleine (bvb de werneri) als stukken grotere vissen in zitten(boesemani bvb).
Zowizo zijn veel regenboogvissen geduchte rovers.

Koninklijke regenboogvissen
Rood met een zwarte streep over de lengte

1569328914099.png

Hier pakten z eook garnalen, babyalgeneters, corydorasjes, en van klanten soortgelijke berichten en ook dat ze zelfs guppen (zijn bodemslapers) pakken.
Maar waarschijnlijk zal dit wel weer in het belachelijke getrokken worden omdat niemand het geloofd

Dan hebben we t dus over de Melanotaenia trifasciata?
zie ze niet direct een CPO opeten.... zeker niet met meerdere tegelijk.

is dat de enige overige bewoner? verder niks?

wat ook kan, maar iemand anders even moet bevestigen:
koop je regelmatig nieuwe planten? hier zit nog wel is slakkengif op wat ook bij lagere dieren nog tot de dood kan leiden.

Ja dat heb ik wel want mijn aquarium is nog niet zo oud ongeveer 3 maanden
en er komt zo nu en dan nog wel eens een nieuwe plant in.
Er zijn nog wel andere vissen aanwezig maar die zullen vast geen cpo opeten het is eerder andersom.

Hier pakten z eook garnalen, babyalgeneters, corydorasjes, en van klanten soortgelijke berichten en ook dat ze zelfs guppen (zijn bodemslapers) pakken.
Maar waarschijnlijk zal dit wel weer in het belachelijke getrokken worden omdat niemand het geloofd
Ik zeg niet dat ik het niet geloof hoor. Ik heb het alleen niet meegemaakt. Wel weet ik dat ze dode vissen eten maar levend zelf niet ervaren. Maar als mensen het mee hebben gemaakt zal het wel zo zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan