Waar de uitstromen plaatsen van 2 filters in een 190 cm aquarium


Ralphie

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
90
Leeftijd
43
Hallo

Sinds afgelopen weekend in het bezit van een nieuw(2dehands)aquarium
Afmetingen 190x60x60.
Het was een heel karwei om de bak tot hier te krijgen maar dat is gelukkig allemaal goed gegaan.
Bak was helemaal compleet met 2 filters en co2 installatie.
Aan de achterwand was ik zelf al aan begonnen.. deze is gemaakt van piepschuim,tegelijm. En straks als alles goed zit nog een kleurtje en als laatste de epoxy.

Maar nu ben ik zelf aant denken waar ik de uitstroom maak van de 2 filters. Wou 1 filter via de co2 reactor via een aproeibuis over de gehele achter wand doen. Maar waar moet ik dan de 2 de filter laten uitstromen,?
Langs de voorruit met een knietje op de uitstroom om te kunnen draaien ?
De sproeibuis in 2 verdelen ?
Afzuiging gaat via de bodem. Wou minimaal op 2 punten de afzuiging doen.

Hoop dat iemand een beetje mee wil denken..
Hieronder alvast een foto van hoe de bak staat met de achterwand er al los ingeplaats. Deze moet dus wel nog geverfd worden (en de kast van het aquarium ook )😁
 

Bijlagen

  • 20201025_155600.jpg
    20201025_155600.jpg
    212.4 KB · Weergaven: 116
  • 20201025_155600.jpg
    20201025_155600.jpg
    212.4 KB · Weergaven: 108
Mooie bak dat gaat wel wat worden zo! Wat betreft het tweede filter, ik heb die zelf gewoon met een stuk buis het aquarium in lopen. Maakt denk ik niet zo veel uit als je met je andere filter al een circulaire stroming maakt via een spraybar over de achterwand.
 
Gewoon 1 buis en beide filters op die ene spraybar/uitstroom laten uitkomen.
welke filters gaat het om?
 
Ja ik ben bang dat als ik de 2 de filter gewoon zo ergens in het wilde weg laat instromen dat ik dan de stroming van de spraybar en dus de co2 beetje tekort doe.
Dacht zelf om die 2 de of langs de voorruit te laten stromen of zoals fozzy zegt de spraybar in 2 delen. Maar dan heb ik de co2 maar via 1 stuk van de spraybar..

De filters.. 1 is een jbl greenline 902 geloof ik.
En die andere is een grotere.. eheim professional staat erop maar verder kon ik niks vinden op de eheim
 
Nee, ik heb de uitstroom ook 1 buis, met beide filters erop aangesloten. gewoon langs achterwand. De een heeft een spraybar, en anderen gewoon een paar uitstroompunten. Ik dus 3. Zie mijn fotoalbum in handtekening.
 
Nee, ik heb de uitstroom ook 1 buis, met beide filters erop aangesloten. gewoon langs achterwand. De een heeft een spraybar, en anderen gewoon een paar uitstroompunten. Ik dus 3. Zie mijn fotoalbum in handtekening.
Heb even snel gebladerd door je fotoalbum en gezien wat je bedoeld idd..
Zal hier s over na gaan denken..
 
Hoi Ralphie

Toevallig zit ik net in exact dezelfde fase..

Van alle plannetjes die ik liep te broeden gaat het deze worden https://aquaforum.nl/threads/wie-denkt-even-mee-over-co2-ideetje.170894/
Het klinkt trouwens ingewikkelder dan het gaat worden, dat stelt eigen bar weinig voor

Heb ik nog keuze uit of de Eheim 600 of de JBL 701 voor het gebeuren voorin de bak, de 600 heeft wat voorkeur omdat die nog te regelen valt in opbrengst
Aan beide zijkanten komt een aanzuig
 
Hoi Ralphie

Toevallig zit ik net in exact dezelfde fase..

Van alle plannetjes die ik liep te broeden gaat het deze worden https://aquaforum.nl/threads/wie-denkt-even-mee-over-co2-ideetje.170894/
Het klinkt trouwens ingewikkelder dan het gaat worden, dat stelt eigen bar weinig voor

Heb ik nog keuze uit of de Eheim 600 of de JBL 701 voor het gebeuren voorin de bak, de 600 heeft wat voorkeur omdat die nog te regelen valt in opbrengst
Aan beide zijkanten komt een aanzuig
Hallo
De co2 gaat bij mij sowieso via de spraybar komen. Deze maak ik zelf en wordt net voor de achterwand gemonteerd over de gehele lengte van 190 en wordt een beetje omlaag gericht naar de voorruit.. dit is na veel lezen volgens mij de beste oplossing.
Zit alleen met de uitstroom van de 2de filter. Wou deze via pvc naar de voorste hoek(links of rechts) laten lopen . En dit dat via een knie of 45 graden bocht eventueel kunnen richten/draaien in de gewenst richting.
Maar aangezien me pvc achter het piepschuim komt moet ik daar van te voren wel goed over nadenken. Als het eenmaal zit en in de epoxy zit kan ik niet veel meer veranderen
 
ik had dus 2 spraybars bedacht, mijn achterwandje wordt wel iets minder professioneel dan de jouwe, ach als daar een enkel slangetje langsloopt kan ik daar wel mee leven

(staat ook nog inline verwarming op de verlanglijst)
 
Hallo
De co2 gaat bij mij sowieso via de spraybar komen. Deze maak ik zelf en wordt net voor de achterwand gemonteerd over de gehele lengte van 190 en wordt een beetje omlaag gericht naar de voorruit.. dit is na veel lezen volgens mij de beste oplossing.
Zit alleen met de uitstroom van de 2de filter. Wou deze via pvc naar de voorste hoek(links of rechts) laten lopen . En dit dat via een knie of 45 graden bocht eventueel kunnen richten/draaien in de gewenst richting.
Maar aangezien me pvc achter het piepschuim komt moet ik daar van te voren wel goed over nadenken. Als het eenmaal zit en in de epoxy zit kan ik niet veel meer veranderen
de co2 kan niet via de spraybuis dit ivm het dan gelijk verdwijnt
co2 altijd onderwater binnen de bak laten komen dus onder het oppervlakte liefst zo diep mogelijk ivm verzadigen in het water
 
de co2 kan niet via de spraybuis dit ivm het dan gelijk verdwijnt
co2 altijd onderwater binnen de bak laten komen dus onder het oppervlakte liefst zo diep mogelijk ivm verzadigen in het water

Dat was ook mijn motivatie om wat te bedenken
 
de co2 kan niet via de spraybuis dit ivm het dan gelijk verdwijnt
co2 altijd onderwater binnen de bak laten komen dus onder het oppervlakte liefst zo diep mogelijk ivm verzadigen in het water
Nou, het hangt er natuurlijk vanaf hoe en wanneer de CO2 gemengd wordt maar je kan gerust je spraybar vlak onder het wateroppervlak zetten met de gaatjes licht naar onder gericht. Bij mij zit het ding zo op de achterwand. Door deze manier wordt de stroming via kaatsing met de voorruit naar onder gedrukt. Gaat over de bodem terug naar achter waar het weer boven komt voor de volgende duw. Mijn CO2 wordt in een Cerges reaktor met het water gemengd.
 
ik had dus 2 spraybars bedacht, mijn achterwandje wordt wel iets minder professioneel dan de jouwe, ach als daar een enkel slangetje langsloopt kan ik daar wel mee leven

(staat ook nog inline verwarming op de verlanglijst)
Wat ook heel goed zou kunnen werken is één spraybar over de gehele achterwand vlak onder het wateroppervlak mat de gaatjes licht naar onder gericht en één spraybar vlak boven de bodem op de achterwand met de gaatje licht naar boven gericht. Beide stromingen zullen elkaar zo ondersteunen in hun werking. Het mooiste zou zijn wanneer er ook CO2 gemengd kan worden en in de bak te brengen via beide spraybars.
 
Jep Ben..

Enkel dr zit hier nog een Betta ventje, die wou ik ook een paar rustige zones toekennen :)
 
Jep Ben..

Enkel dr zit hier nog een Betta ventje, die wou ik ook een paar rustige zones toekennen :)
Er bestaat nogal wat verwarring over stroming en waterdistributie. Naar mijn idee hoeft er geen sterke stroming in een bak te zitten. In mijn bak heb ik dit bijvoorbeeld ook niet. Wel een goede waterdistributie. Wanneer je daar op let, en dat gaat prima met spraybars is er ook een goede omgeving voor je Betta.
 
Er bestaat nogal wat verwarring over stroming en waterdistributie. Naar mijn idee hoeft er geen sterke stroming in een bak te zitten. In mijn bak heb ik dit bijvoorbeeld ook niet. Wel een goede waterdistributie. Wanneer je daar op let, en dat gaat prima met spraybars is er ook een goede omgeving voor je Betta.

De bovenste spraybar is al bijna een keer zo lang als de originele
6 gaatjes stukjes en 4 dichte.. alleen het wachten is nog even op de achterwand voor het zichie, hoe en wat
 
Je gaat toch je spraybar zelf maken als je aan het begin van je spraybar een T-stuk plaats kan je daar je tweede bij plaatsen waardoor er meer druk in je spraybar komt

Je kijkt je aquarium in
Als je dan de instroom van de spraybar links doet met 2 pompen zo als hier boven omschreven
pomp1 de aanzuiging links onder de spary bar
Pomp 2 plusminus op 100cm van links gemeten dit is tuurlijk alleen mooi als je het in je achtwand weg werkt

Dit is gewoon een idee wat mij te binnen schiet en wou dit even delen en wil dit topic volgen
 
@Flighty
Ik heb dit experimentje bedacht, spraybar 2 gaat (in) op de bodem met de 600 Eheim
en de hoofd pomp wordt de grote van 1850 liter, electronisch regelbaar debiet + inline heatert
en beide systemen gaan los van elkaar draaien
 
Over dat co2 gebeuren zijn de meningen heel erg verdeeld geloof ik 😂
Had zelf al.meerdere topics gelezen waar de co2 dus wel via de spraybar gaat.
Maar goed ja heb nog een optie 2.
Dat is ..
De sproeibuis dan gewoon laten sproeien via de jbl pomp(dit is de zwakste)
En de eheim pomp links en rechts voor in de hoeken van de bak laat uitstromen en dan daar via de reactor de co2 op doen.
Dan wordt dus links en rechts de co2 uitstroom langs de voorruit . En dat wordt dat via de spraybar vanzelf wel door de gehele bak verdeeld ?? Klinkt dit logisch ?
 
Waar zitten je aanzuiging?die zou je dan bijde in het midden moeten hangen
 
Waar zitten je aanzuiging?
1 zit van de voorkant gezien rechts achter in de grot .
1 zit helemaal links tegen de zijwand das van 1 pomp
En die andere 2 tegen de achterwand op 50 cm uit elkaar zoiets.
Heb 2 pompen dus dacht maak aan iedere pomp 2 x afzuiging. Maar de afzuiging zit dus over de gehele achterwand
.. of ja zit moet nog gemaakt worden dus sta open voor andere ideeën
 
Ik heb niet veel ervaring hier mee ik kan je alleen vertellen wat mij logisch klinkt

Als je links en recht invoer hebt dit is je sterkste punt als je daaronder je aanzuiging plaats zal daar waar het kracht afnemen van je instroom en gelijk waardig aan je spray bar wordt zal hier vuil blijven rond zwerver dit wil je niet

Het is algemeen bekend dat water de weg van de minste weerstand kiest

Dus als je het krachtigste punt aan 1 kant houd daar zal het water nooit terug loop dus dan kiest de kant waar je de minste weerstand hebt om je invoer te plaatsen
Als je met een spray bar werkt zal hij als eerste de spray ar vullen en daarna opzoek gaan naar een gaatjes in de spraybar het eerste gaatje zal daarom meer water uitstoten dan gaatje 2 enz
Zo krijg je een mooie circulatie in je aquarium aangezien die van jou zo lang is dit erg lastig waardoor ik gekozen had om in het aquarium plusminus het midden de weerstand te verlagen doormiddel van aanzuiging
 

Terug
Bovenaan