waar en hoe uitstroom plaatsen voor optimale stroming


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik worstel nu al vanaf het begin met deze vraag, elk aquarium dat ik heb gehad bleef ik aan klooien om het optimaal te krijgen.

Ik heb op dit moment een Juwel Rio 180 staan (zonder internfilter) met een JBL 902 en daar ben je beperkt met waar je de uit en instroom kan plaatsen.
Richten is een 2e punt.

Op dit moment met ik een dennerle lilypipe op de uitstroom zitten.
Hoe hebben jullie het bij een Juwel aquarium afgesteld?
 
Ik worstel nu al vanaf het begin met deze vraag, elk aquarium dat ik heb gehad bleef ik aan klooien om het optimaal te krijgen.

Ik heb op dit moment een Juwel Rio 180 staan (zonder internfilter) met een JBL 902 en daar ben je beperkt met waar je de uit en instroom kan plaatsen.
Richten is een 2e punt.

Op dit moment met ik een dennerle lilypipe op de uitstroom zitten.
Hoe hebben jullie het bij een Juwel aquarium afgesteld?


Kan je dat toelichten? 902 vind ik juist niet beperkt. heeft een opvoerhoogte van 1.8m

Ik denk eerder gezegd dat de juwel problemen heeft met plaatsen maar goed.
 
Ik worstel nu al vanaf het begin met deze vraag, elk aquarium dat ik heb gehad bleef ik aan klooien om het optimaal te krijgen.

Ik heb op dit moment een Juwel Rio 180 staan (zonder internfilter) met een JBL 902 en daar ben je beperkt met waar je de uit en instroom kan plaatsen.
Richten is een 2e punt.

Op dit moment met ik een dennerle lilypipe op de uitstroom zitten.
Hoe hebben jullie het bij een Juwel aquarium afgesteld?
Ik heb een Juwel Rio 180. Daaraan heb ik soms de JBL e902 zitten, op dit moment zit er de e1501 aan. De inlaat heb ik in het lege filterhuis maar als dat al weg is, dus gewoon in de rechterachterhoek. Bij de uitstroom kies ik altijd voor een spraybar over de gehele achterkant. Dit geeft een perfecte verdeling. De spraybar jun je gewoon zelf maken, gaatjes van, in dit geval 2,5 mm. om de 3 cm. in een grijze, in mijn geval, transparante buis. De buis zit vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Hierdoor wordt de stroming tegen de voorruit naar onder gedrukt. Gaat over de bodem terug en komt achterin weer naar boven. Doordat de aanzuiging rechts zit ontstaat er zo een spiraalvormige beweging naar rechts. De waterdistributie bereikt zo alle hoeken en gaten, zelfs op de bodem wat normaal vaak moeilijk gaat.
 
Als je geen spraybar hebt of geen wilt kopen/maken zou je denk ik het beste af zijn met de in en uitstroom in dezelfde hoek en je Lily pipe schuin naar de overstaande hoek richten
 
Ik schrijf ook niet dat de 902 de beperkende factor is.
De juwel heeft 2 plaatsen waar je wat kan plaatsen met de slangen.

Kan je dat toelichten? 902 vind ik juist niet beperkt. heeft een opvoerhoogte van 1.8m

Ik denk eerder gezegd dat de juwel problemen heeft met plaatsen maar goed.
 
Ik heb Goeramis in de bak en drijfplanten de drijfplanten zijn vor de Goeramis die ook niet echt van de stroming houden.
Ik heb al een keer een spraybar geprobeerd maar dat vonden de Goeramis niet zo fijn.
Nu heb ik de instroom rechtsachter en de uitstroom linksachter maar vind het niet optimaal.
Wellicht is jou optie een goede.

Als je geen spraybar hebt of geen wilt kopen/maken zou je denk ik het beste af zijn met de in en uitstroom in dezelfde hoek en je Lily pipe schuin naar de overstaande hoek richten
 
Laatst bewerkt:
Er zijn verschillende manieren.

Ik heb mijn instroom rechts en mijn uitstroom links en dan ind naar hoek gericht.

en ik heb een interne filter ook die dan naar andere hoek uitstroomt maar die zitwat dieper in mijn aquarium zodat ze niet elkaar echt kruisen.

Daar heb ik enkel siporax in en zeolite en active kool en een uv lamp ( Aquael Unifilter 750 UV)

Dan heb ik in mijn e902 1 liter Keramische buizen 1 liter siporax en wat nodige watten en voorfilter.

Werkt prima
 
het interne filter was er bij mij al een uur na aankoop uit en is niet nat geweest.
vanuit een rio 125 al de ervaring gehad dat het een waardeloos filter was.

ik heb de lilypipe nu even vervangen voor de originele jbl uitloop wat toch een iets hardere stroming geeft.
 
Laten we de plaatjes van @Sanneke80 maar eens naar boven halen::D
IMG_2398.JPG


De intake en outtake op dezelfde plaats plaatsen is dus de beste optie;)
 
Wij hebben een Rio 180, met jbl 902, en hebben de spraybar langs de rechter zijkant, vanwaar hij over de hele lengte blaast, en de inlaat ook in dezelfde hoek.
Daarmee krijgen we een rustige stroming door de hele bak, oppervlakte-rimpeling op ongeveer 3/4e van de bak.

En trouwens, bij de jbl zit gewoon een spraybar bij toch?

Drijfplantjes komen automatisch links terecht, maar tegenwoordig hebben we die in een drijvende circel van luchtslang, die we met een zuignapje ook tegen de wand kunnen vastzetten. Dat maakt dat de drijfplantjes rustiger op de plek blijven en bij elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik worstel nu al vanaf het begin met deze vraag, elk aquarium dat ik heb gehad bleef ik aan klooien om het optimaal te krijgen.

Ik heb op dit moment een Juwel Rio 180 staan (zonder internfilter) met een JBL 902 en daar ben je beperkt met waar je de uit en instroom kan plaatsen.
Richten is een 2e punt.

Op dit moment met ik een dennerle lilypipe op de uitstroom zitten.
Hoe hebben jullie het bij een Juwel aquarium afgesteld?
Met een spraybar over de gehele achterwand vlak onder het wateroppervlak. De gaatjes zijn licht naar onder gericht. Hierdoor behoeft de stroming over de vollen breedte van de bak maar een korte afstand af te leggen en kaatst tegen de voorruit waar ze naar onder wordt gedrukt. Vervolgens gaat de waterdistributie over de bodem weer naar achter waar ze weer boven komt. Dat is plezierig, stroming over de bodem is toch vaak een probleem. Omdat mijn aanzuiging van het externe filter rechts zit krijg je dus een spiraalvormige beweging naar rechts waarbij je stroming overal komt.
 
Helaas door het visbestand met de benodigde drijfplanten is een spraybar niet mogelijk.
Ik wil 1/4 bedekt houden met drijfplanten dus miet de bovenste stroming 1 kant op gaan ander heb ik overal drijfplanten en 4 ongelukkige Goeramis
 
ik heb een rio 240 met een spraybar over de hele achterwant lichtjes naar beneden gericht en bij mij doen de dwerggouramis samen met de drijfplanten het prima
 
ik heb een rio 240 met een spraybar over de hele achterwant lichtjes naar beneden gericht en bij mij doen de dwerggouramis samen met de drijfplanten het prima
Dit lijkt mij dus ook handig?
Bij mijn triumph 1200
Ik heb circulatie over de lange kant. Van rechts naar links
Maar merk dat er toch veel zooi op de bodem tussen de planten langs de achterwand ligt . Maar idd voor mijn drijfplanten,water lelies en gourami's is een te sterke oppervlakte stroming ook niet fijn
 
Er zijn hier veel voorstanders van een spraybarr met deze kun je idd zeer mooi de uitstroom verdelen maar schiet de aanzuig tekort in aanzuiging /verwijderen van vuil.
Hier staan zowel aanzuig als uitstroom van 2 filters rechts achter in de hoek van het aquarium.
Aanzuig zodicht mogelijk tegen de bodem(indien nodig standaard leiding verlengen).
Uitstroom 3a5cm onder wateroppervlak horizontaal en gericht naar de linker achterhoek.
Hierdoor creëert je eentje ware een grote vortex. Controleren kun je licht diepvriesvoer in de hoek waar de stroming al flink minder is(voor mijn bak is dit dan links vooraan).Het zwaardere voer zakt dan vlugst naar de bodem maar ligt hopelijk nog 20a30 cm verder dan waar je het in je bak giet. Het lichtere voer daalt zeer traag en draait (vortex) 2a3 rondes voor het volledig neer daalt en deels verdwijnt in de aanzuigleiding van de filters.
 

Terug
Bovenaan