Wat is er nieuw

waar halen jullie ijzerchelaat?

plantenvoeding, je kunt minder sporenelementenmix gebruiken. In de standaard droge sporenmixen zit verhoudingsgewijs weinig ijzer. Daardoor bemest je teveel koper zink etc. dat is niet perse erg, maar ik wil zo weinig mogelijk toevoegen om de geleidbaarheid niet teveel te verhogen.

1565537874533.png

plantenvoeding, je kunt minder sporenelementenmix gebruiken. In de standaard droge sporenmixen zit verhoudingsgewijs weinig ijzer. Daardoor bemest je teveel koper zink etc. dat is niet perse erg, maar ik wil zo weinig mogelijk toevoegen om de geleidbaarheid niet teveel te verhogen.

Ok ivm de geleidbaarheid dus. Ja dan is dat wellicht een goede methode.

Lateriet - Bodem en bodembemesting - Onze producten ...
https://www.aquariumbemesting.nl › Onze producten › Bodem en bodembemesting

1. In cache
Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder ...

Layteriet zit ijzer in. daarom zo rood.
rood ijzer, is Fe2O3 (ijzer(III)oxide) ookwel roest, onoplosbaar en onbenutbaar voor planten. net zo zinvol als een roestige spijker in je bak op dit vlak.
Lateriet ontstaat vooral door chemische verwering van het moedergesteente, en daardoor vooral in de tropen. Dat maakt het tot een "natuurlijke" bodem voor onze tropische aqaurium planten. Maar waar in de natuur het rode Fe2O3 omgezet kan worden naar het zwarte FeO (ijzer(II)oxide) dat is wel benutbaar voor planten is, ontbreken in het aquarium de zuurstofarme omstandigheden die daarvoor nodig zijn.

Dan zou dan ntoch maar eens goed kijken..
Ik gbruik het al jaren. ben aan mijn 2 e pak bezig.

lateriet wordt al jaren verkocht gelijk met franse klei. om zelf te mengen n bolletjes te maken.

zoals ook daar te lezen is een arme klei die hoofdzakelijk bestaat uit onoplosbare alluminium en ijzeroxiden.
Ik weet dat het een traditie heeft, maar dat betekend niet dat het ook werkt

het heeft een redelijke CEC waarde, lager dan klei en organisch materiaal maar toch, nou kun je ook hele bomen opzetten over of dat nou wel of geen nut heeft in het aquarium. Maar daar zijn wel redelijke aanwijzingen voor.

Compleet nutteloos is het dus niet imo, maar voor het ijzer hoef je het niet te doen.

Ijzer.

Zo’n overgewaardeerd sporen element. Planten hebben helemaal niet veel nodig.
0,1 ppm is al ruim voldoende.
Maar ijzer hoort niet in water, maar in de bodem.

Ik meet 0 ijzer in het water.

Planten zijn knalrood. Zitten de bolletjes van Bertus bij.

Jij lult uit je nek, broer.
Ga je verstand bij elkaar rapen.
Ik weet dat het een traditie heeft, maar dat betekend niet dat het ook werkt
Kijk zo dom ben je nu.
DE Echinodrus groeit zo hard, dat ik elke maand bladeren af moet knijpen.

Dus het werkt niet???

En probeer je nu lollig te wezen? nou, je bent het ,hoor.
Nog nooit zo om een fl d gelachen.

als ik iedere ochtend een anti-alg-dansje voor mijn bak doe en ik heb geen alg werkt het dansje dan?

Feit is dat voor de omzetting van Fe(III) wat in lateriet zit naar Fe(II) waar planten iets mee kunnen een reducerend milieu nodig is, dat betekend weinig tot geen zuurstof.( hier bijvoorbeeld meer over te lezen, maar er zijn enorm veel publicaties over)
in de moerasbodems in de natuur heb je die omstandigheden.

In de oude aquarium literatuur gebruikt men een laag lateriet (FRK) en/of turf etc. dan een laag vuil zand en tot slot een laag schoonzand. Ook op die manier krijg je onder in je bodem een reducerend milieu. Waar zuurstofrijk water niet meer kan komen.

Tegenwoordig zijn bodems veel dunner en hebben een open structuur. We gebruiken filterzand of fijn grind uit de speciaalzaak. In voedingsbodems zit vaak een poreus materiaal om ze maar open te houden en water circulatie in de bodem te houden. Wat met steeds krachtigere filters ook heel gemakkelijk gaat. Resultaat is dat de reducerende milieus niet meer in onze aquaria te vinden zijn. Opzich met goede reden, want er kleven ook belangrijke nadelen aan, maar resultaat is ook dat de traditionele toevoegingen als lateriet hun functie hebben verloren.

iig voor mij, want ik heb heb geen ouderwets dikke zandbodem etc. Ik verbied niemand om het wel in zijn of haar bak te doen, Maar als je het mij aanraad mag ik volgens mij ook gewoon zeggen dat ik daar geen vertrouwen in heb, zeker als ik dat ook kan onderbouwen.😉

Is de aarde rond? of plat.

In de oude aquarium literatuur gebruikt men een laag lateriet (FRK)
Ik ook wel 15 bolletjes lateriet, in een grint bed.

Waarom jij nou over zand begint??
Nou, dar kan bodemrot in voorkomen.

Zou ik zand nemen, dan toch met bodem afzuiging. heb het er al 7 jaar inzitten, werkt prima.
Nou jij weer, dat werkt niet, bodemafzuiging.

ehm tis goed Bertus, ik heb volgens mij meerdere keren aangegeven waarom het in mijn ogen geen goede ijzerbemesting is. Dat jij daar anders over denkt vind ik helemaal prima.:thumbs:

en inmiddels ijzerchelaat besteld via de link van John

Ijzerchelaat van John? via link?? en wie is dat dan, ben benieuwd,

Zeg nou gewoon dat je niet weet wat lateriet is, dan ben je eerlijk.

rood ijzer, is Fe2O3 (ijzer(III)oxide) ookwel roest, onoplosbaar en onbenutbaar voor planten. net zo zinvol als een roestige spijker in je bak op dit vlak.
Lateriet ontstaat vooral door chemische verwering van het moedergesteente, en daardoor vooral in de tropen. Dat maakt het tot een "natuurlijke" bodem voor onze tropische aqaurium planten. Maar waar in de natuur het rode Fe2O3 omgezet kan worden naar het zwarte FeO (ijzer(II)oxide) dat is wel benutbaar voor planten is, ontbreken in het aquarium de zuurstofarme omstandigheden die daarvoor nodig zijn.

Zover ik weet klopt dat inderdaad en kunnen de bacterien die in de bodem leven het weer omzetten zodat de planten het kunnen opnemen. Voordeel van kleibollenmix/capsules is dat het een completen bodemvoeding is waar meer in zit dan in lateriet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan