Waar in- en uitstroom plaatsen?


Jorrit2

Member
Lid geworden
9 augustus 2020
Berichten
11
Leeftijd
51
Ik ga een Oase filtosmart 100 plaatsen in mijn 60cm aquarium. Waar kan ik het beste de in- en uitstroombalkjes plaatsen voor een zo goed mogelijke stroming voor aquariumwater en vissen
 
Voor zover mogelijk zou ik de uitstroom over de achterwand laten lopen. Dan krijg je geen dead-spots en wordt de voeding voor planten beter verdeelt. [*Edit* Aanvoer links of rechts maakt dan niet het grootste verschil.]
Ik ga een Oase filtosmart 100 plaatsen in mijn 60cm aquarium. Waar kan ik het beste de in- en uitstroombalkjes plaatsen voor een zo goed mogelijke stroming voor aquariumwater en vissen
Plaats even een foto zodat forumleden mee kunnen kijken en advies kunnen geven waar nodig.
 
Ik heb net 2 foto's geplaatst zodat je een idee hebt van mijn aquarium.
 

Bijlagen

  • IMG_20200809_084639.jpg
    IMG_20200809_084639.jpg
    81.9 KB · Weergaven: 102
  • IMG_20200809_084745.jpg
    IMG_20200809_084745.jpg
    79.2 KB · Weergaven: 101
Ik zou de in en uitstroom aan dezelfde kant plaatsen waarbij de de uitstroom met een spraybar van de linker (of rechter) zijkant richt naar de andere kant van de bak. Helemaal in een 60cm aquarium moet dat meer dan voldoende zijn om een goede stroming te krijgen. Al dat gerommel met een spraybar op de achterwant over de gehele lengte heb ik nog nooit gedaan of nodig gehad.
 
Ik heb nu even deze site geraadpleegd voor meer informatie over het buitenfilter. (Geen binnenfilter;):))


Je zult waarschijnlijk de uitsparing(en) wat groter moeten maken om de aan-/terugvoer naast elkaar te kunnen plaatsen met een ijzerzaagje.

Of het voor je interessant is om een stapje hoger te gaan is iets dat jij zult moeten (mogen) doen.
Bij de 200 uitvoering heb je meer filter volume en het scheelt maar 200l/h met de 100 uitvoering. De aanvoer zou ik nooit knijpen al is dat mogelijk volgens de site. Let wel op de slangmaat.

*Edit*
Wanneer de stroming te hard zou gaan voor je planten dan kun je bijvoorbeeld een losse spraybar set van JBL aanschaffen of Oase dat heeft weet ik niet. Meer gaatjes betekent een zachtere stroming in de vak, zonder de aan- of terugvoer te moeten knijpen. Dan zul je wel de uitstroom via de achterwand moeten laten werken.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan