Waar kan ik vlokreeftjes vinden?


TJZuidewind

Member
Lid geworden
3 oktober 2020
Berichten
12
Leeftijd
29
Ik ben al een tijdje opzoek naar vlokreeftjes voor in mijn aquarium. Ik heb gehoord dat bepaalde soorten erg goed te kweken zijn, en ook een erg goede clean up crew zijn. Vooral voor het opruimen van draad en haaralgen zou ik ze goed kunnen gebruiken.
Volgens mijn onderzoek zou Hyalella azteca de beste soort zijn voor dit doel. Ik kan echter geen locatie vinden die deze verkoopt. Ook mijn lokale vis speciaal zaak heeft ze in tijden niet meer gezien.
Zijn er hier mensen die weten waar een kweekcultuur te koop kan zijn? Of misschien iemand die ze zelf kweekt en een groepje zou willen verkopen?
 
Eten de vissen die vlokkreefjes niet op dan eer ze aan de algen tegoed doen ?


welk soort vissen zou je die vlokkreefjes kunnen voeren? heb er ook geen voorstelling van hoe groot die zijn.
 
Laatst bewerkt:
Interessant idee! Ik volg mee :thumbs:
Ik vind het echt leuk om op deze manier meer leven en meer biologisch evenwicht te creëren. Voeg ook californian blackworms toe en watervlooien. Watervlooien zijn goed tegen zweefalgjes, maar houden het in een bak met vissen krap een dag uit dus dat zet geen zoden aan de dijk. De blackworms verstoppen zich in de bodem en gaan langer mee.
 
Kan geen levende vinden om zelf op te kweken. Allemaal gevriesdroogd. Misschien bij universiteiten proberen mocht je daar contacten hebben?
Voeg ook californian blackworms
Mocht iemand ze hebben wil ik graag een entportie kopen :p
 
Mocht iemand ze hebben wil ik graag een entportie kopen :p
Bij avonturia in Den Haag koop ik van tijd tot tijd een zakje voor iets van 2 euro. Net zo'n zakje als waar tubifex in komt.
Ze zitten nu overal verstopt in mijn aquarium, denk ik, want ik zie ze zelden dus geen idee hoeveel er nog over zijn. In ieder geval niet gemakkelijk er weer uit te halen 😅
 
Bij avonturia in Den Haag koop ik van tijd tot tijd een zakje voor iets van 2 euro. Net zo'n zakje als waar tubifex in komt.
Ze zitten nu overal verstopt in mijn aquarium, denk ik, want ik zie ze zelden dus geen idee hoeveel er nog over zijn. In ieder geval niet gemakkelijk er weer uit te halen 😅
Den haag is mij een stukje te ver.

Je kan ze lokken door een stuk filterspons met een korrel kattenvoer erin en dan gaan ze daar in.
 
Bij avonturia in Den Haag koop ik van tijd tot tijd een zakje voor iets van 2 euro. Net zo'n zakje als waar tubifex in komt.
Ze zitten nu overal verstopt in mijn aquarium, denk ik, want ik zie ze zelden dus geen idee hoeveel er nog over zijn. In ieder geval niet gemakkelijk er weer uit te halen 😅
Ik weet niet of deze winkel verstuurd en of dat een optie kan zijn voor TS.
 
Ik kan ze niet vinden op de site van Avonturia dus of ze die nu hebben en kunnen versturen is niet duidelijk.
 
Ik ben inderdaad opzoek naar een levende cultuur van de vlokreeftjes. Ik weet niet of Gammarus ook geschikt zijn aangezien die vrij groot zijn. En ik had begrepen dat de grotere soorten mogelijk planten en zelfs baby garnalen en vissen eten, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarnaast plant de kleinere Mexicaanse soort zich veel sneller voort en kan daardoor zich beter standhouden in een aquarium met vis.

Wil trouwens best een keer een zakje blackworms opsturen als ik daar iemand plezier mee doe...
Maar ik zoek ze ook in het kader van biodiversiteit in mijn aquarium, dus deze wormpjes klinken voor mij ook wel interessant om toe te voegen aan het systeem.
 
Ik ben geen expert maar ik denk dat de kleinere soort als die in de bek van een vis past snel als voer eindigt en dat je daar weinig van over zal houden.
Mag ik vragen waarom je dit wil toevoegen want dit zie je niet bij een gemiddeld aquarium.
 
Er zijn een aantal kanalen op YouTube die ik volg die erg bezig zijn met het opzetten van volledige ecosystemen in een aquarium. Ipv de toevoer aan kleine beestjes minimaliseren proberen zij juist zoveel mogelijk diversiteit toe te voegen. Dit is iets wat mij erg aanspreekt. Op deze manier kunnen de vissen namelijk grotendeels zelf hun voedsel vinden en kan je ze makkelijk af en toe een week of zelfs twee niet bij voeren.
Ook is het erg goed om het natuurlijke gedrag van de vissen te stimuleren, en natuurlijk een verrijking voor ze.

Kleiner soort is trouwens relatief in deze context. Ik houd grotendeels kleine soorten, kardinalen, pygmy Corydoras, Otocinclus etc. alleen de Ancistrus zal uiteindelijk groter worden maar die zijn nu nog erg jong. Mijn Neocaridinas in de bak nemen nog steeds toe in aantal dus ik denk dat de vlokreeftjes ook wel moeten kunnen overleven. Een volwassen dier zou groot genoeg zijn om niet in de monden van de vissen te passen. Alleen de jonge dieren zouden dan als voer dienen, maar zo blijft de populatie ook onder controle.
 

Terug
Bovenaan