Waar komt levend steen vandaan?

  • Onderwerp starter Sterremos
  • Startdatum

S

Sterremos

Guest
Daar ik me aan het orienteren ben op het levend steen vraag ik mij eigenlijk wel eens af waar komt dit vandaan?

op internet zie dat het indonesi komt maar is dit eigelijk wel natuur verantwoordelijk ? wordt het daar "gekweekt" of worden de oceanen daar leeg gehaald voor ons>?



Ron
 
Het komt inderdaad uit de zee en dat gaat natuurlijk wel ten koste van die zee als wij dat gaan kopen. Vandaar ook de andere jouw al wel bekende optie.
Iedereen moet hier dus zn eigen keuze in maken denk ik;)
 
Dat vermoede ik al, zijn wel we dan wel goed bezig? we halen de oceanen voor een stukje natuur in de kamer. je moet je niet voorstellen hoeveel er dan dan wel niet wereldwijd gebruikt gemaakt wordt van deze stenen :-(
 
Ja daar heb je een punt en daarom ook dat er nu alternatieven zijn denk ik;)
 
dus weer een dillema :S:S:S
 
Haha, het houdt je bezig in elk geval.
 
je kan prima aquarium houden met stene op calciumcarbonaat basis of keramiek

is nog goedkoper oolkk
 
Maar dat nepsteen zeg maar wordt gefabriceerd en komt droog hier in de lfs aan en staat weer droog in een schap. Dan is er toch geen bacteriecultuur meer?
 
Maar dat nepsteen zeg maar wordt gefabriceerd en komt droog hier in de lfs aan en staat weer droog in een schap. Dan is er toch geen bacteriecultuur meer?

Siporax komen toch ook bacterien in:stars:

En die krijg je er echt niet bij, in dat flesje!
 
Ja die gaan zich nestelen zodra je het gaat gebruiken maar die stenen koop je in de winkel van de plank en op dat moment kan er volgens mij geen bacteriecultuur aanwezig zijn. Ze kunnen al wel weken zo op de plank staan. Hier in de lfs wel dacht ik.

Wat ik bedoel is dat met echt goed levend steen je bacterien in en op de stenen hebt zitten maar bij dat "nep" spul niet lijkt me zo.
 
Maar dat nepsteen zeg maar wordt gefabriceerd en komt droog hier in de lfs aan en staat weer droog in een schap. Dan is er toch geen bacteriecultuur meer?
Er zit volgens RealReefRock een coating op die in het water oplost, en daaronder worden bacterien gehouden. Of het waar is weet ik niet, maar ik weet wel dat het vaak met succes wordt gebruikt.
Keramiek en dood steen hebben geen bacterien, maar alsnog is het mogelijk om er een aquarium mee in te draaien.
Wat ik zeker weet, is dat er bij mij nooit meer levend steen komt. Dood steen is velen malen goedkoper, en zelfs makkelijker.
 
Ja die gaan zich nestelen zodra je het gaat gebruiken maar die stenen koop je in de winkel van de plank en op dat moment kan er volgens mij geen bacteriecultuur aanwezig zijn. Ze kunnen al wel weken zo op de plank staan. Hier in de lfs wel dacht ik.

Wat ik bedoel is dat met echt goed levend steen je bacterien in en op de stenen hebt zitten maar bij dat "nep" spul niet lijkt me zo.



Dood steen wordt vanzelf door bacteriën gekoloniseerd eenmaal het in het aquarium ligt, net als siporax.
 
Tja, ik hen er ook geen ervaring mee maar ja ik twijfel wel een beetje als ze beweren dat het droog kan worden bewaard met een coating.

Bij dood steen duurt de opstart wel langer in de regel toch Christian? RJJ heeft ook met de RRR best lang problemen met de waarden gehad.
 
Tja, ik hen er ook geen ervaring mee maar ja ik twijfel wel een beetje als ze beweren dat het droog kan worden bewaard met een coating.

Bij dood steen duurt de opstart wel langer in de regel toch Christian? RJJ heeft ook met de RRR best lang problemen met de waarden gehad.
Laten we niet vergeten dat Richard ammonia in zijn osmose water had, waardoor alles wat langer duurde :p

En nee, hoeft niet. Als je wat voer in het water gooit in het begin (vaak wordt een gepelde garnaal gebruikt aangezien deze langer heel blijven), kan een bak met dood steen normaal worden opgestart, zoms zelfs zonder nitrietpiek.
 
Dat ben ik met je eens maar zou het echt zo zijn dat de RRR een laagje bevat wat ervoor zorgt dat je het droog geruime tijd op een plank kan zetten en dat dit bij het in aanraking komen met water actief wordt? De bacterien op die RRR hebben toch water en zuurstof nodig om te kunnen overleven (en voeding denk ik ook).

Levend steen bevat al veel bacterien, bij goede dan tenminste, en dan heb je al een voorsprong lijkt me zo.
 
Dat ben ik met je eens maar zou het echt zo zijn dat de RRR een laagje bevat wat ervoor zorgt dat je het droog geruime tijd op een plank kan zetten en dat dit bij het in aanraking komen met water actief wordt? De bacterien op die RRR hebben toch water en zuurstof nodig om te kunnen overleven (en voeding denk ik ook).

Levend steen bevat al veel bacterien, bij goede dan tenminste, en dan heb je al een voorsprong lijkt me zo.
Tja, of het zo is betwijfel ik zelf ook. Wat ik wel weet is dat het werkt en mooi is :p
 
Ik heb real reef rock in mijn bak en duurde 15 weken met opstart maar bij mij ging het gewoon niet lekker. Hoor dat bij de meesten het zelfs sneller opstart als dat levend steen doet. Maar ieder zijn eigen keuze ik zou in ieder geval alsnog gewoon weer met droog steen opstarten toch ivm geen borstelwormen e.d. En de natuur belasting van levend steen heb ik me laten vertellen valt erg mee ze dumpen gewoon ladingen dodd rif in zee en laten dat dan een tijd liggen. Na iedere storm hebben ze waarschijnlijk weer genoeg dood rif ;)
 
Tja, je hoort erg veel meningen en ieder moet zelf zijn keuze maken. Ik denk dat op het Zeewaterforum men meer adviseert om levend steen te nemen.
 
Hahaha ja John de meningen zijn verdeeld in het steen verhaal maakt ook niet uit ieder doet het op zijn manier en geen bak is hetzelfde.

edit: Ook al gezien dat de TS zijn bk heeft voorzien van levend steen
 
Om nog even op de nacterie cultuur in te haken volgens worden er zelfs alleen vis bakken opgestart zelfs zonder een enkele steen
 

Terug
Bovenaan