Waar moet je een ph electrode plaatsen


AvH

Member
Lid geworden
4 maart 2021
Berichten
7
Leeftijd
26
Goedendag Alle,
Weet een van jullie op welke hoogste je een ph electrode moet plaatsen. Of heeft de hoogte geen invloed op de ph waarde in het aquarium?

Ik heb namelijk pas geleden een JBL pH Control Touch gekocht maar er word niks gezegd over de plaatsing hiervan.


 
Het gaat trouwens om een zoetwaterbak
 
Nou plaatje lijkt me duidelijk Schermafdruk op 2021-03-04 16-15-34.png
Zelf heb ik hem aan de zijkant hangen verste van de co2 uitlaat
PH probe mag niet geheel onder water zoals je ziet op bovenstaand plaatje
 
Ik zou zeggen in het water :DD :DD. Nee geintje en de foto is duidelijk denk ik en het bovenste deel moet boven het water blijven. Hij meet met de punt dus die heb je dan altijd in het water.
 
Ik had hem in de eerste instantie helemaal onderwater geplaatst. Maar heb hem nu omhoog gehaald. Wat mij wel opvalt is dat mijn ph beneden in mijn bak 0.10 hoger is. Ik gebruik een pray bar als uitloop. Enige suggestie waarom dit is?
 
Zie onderstaande foto
 

Bijlagen

  • Aqwa.jpg
    Aqwa.jpg
    245 KB · Weergaven: 116
Ik had hem in de eerste instantie helemaal onderwater geplaatst. Maar heb hem nu omhoog gehaald. Wat mij wel opvalt is dat mijn ph beneden in mijn bak 0.10 hoger is. Ik gebruik een pray bar als uitloop. Enige suggestie waarom dit is?
Hopelijk gebruik je een sparbar. Bidden (pray) voor een bar.... ik weet het niet. :DD:DD:DD Maar als je die gebruikt, zo'n spraybar, zou op een bepaald moment, ook bij zo'n ding, de waarde kunnen verschillen in elke water laag. Maar op een volgend moment kan dat weer anders zijn.
 
Hopelijk gebruik je een sparbar. Bidden (pray) voor een bar.... ik weet het niet. :DD:DD:DD Maar als je die gebruikt, zo'n spraybar, zou op een bepaald moment, ook bij zo'n ding, de waarde kunnen verschillen in elke water laag. Maar op een volgend moment kan dat weer anders zijn.
Zou dat met een goede circulatie dan overal zo n beetje gelijk moeten zijn?
 
Zou dat met een goede circulatie dan overal zo n beetje gelijk moeten zijn?
Dat is het ook wel. Het gaat hier om moment opnames. CO2 lost niet overal precies gelijk op elke plek in het water op. Waarbij zelfs waterbeweging een rol kan spelen. Wanneer je schudt met je electrode in het water veranderd er al iets. Je merkt dat zelf niet zo snel doordat er een groot aantal metingen gedaan worden waaruit je controller dan een gemiddelde neemt. Bij mijn eigenbouw CO2 controller liet ik aanvankelijk elke meting door. De meter was niet af te lezen, de naald stond te trillen op de schaal. Schudde ik even met de electrode kon de waarde heel anders uitvallen en stond de meter op een andere plek te trillen. Daarom heb ook ik het programma aangepast. Ook bij mij worden uit een groot aantal metingen per seconde een gemiddelde genomen. Maar neem je electrode maar eens in je hand en hou hem een poosje onder water die bij de bodem. Even vast houden en je zal een verschil opmerken. Maar ook een andere plek op dezelfde hoogte kan al een andere waarde opleveren. Maar een volgend moment kan er al verandering zijn op dezelfde plek.
 
Ben tijdens het instaleren achter nog iets leuks gekomen. Blijkt dus dat JBL pH Control Touch 4,7 mm dc jack gebruikt. Ik maak zelf geen gebruik van een JBL magneet ventiel maar eentje van co2 art, dus niet wou niet passen. Toen ik een omvormer gebruikte viel alles uit omdat de DC adapter van de JBL pH Control Touch blijkbaar maar 12 volt en 300 milliampère gaf. Is dus een soort van zelf bouwproject geworden. Even voor andere personen ( JBL pH Control Touch WERKT NIET OP ANDERE SETS ALLEEN OP DIE VAN JBL) Dus met de 3D printer een heel kastje gemaakt samen met een relay. Zie foto's

2 aansluitingen voor stoom in uit naar de magneet ventiel

1 aansluiting van de spanning van de JBL pH Control Touch. Welke nu maar 5 milliwatt gebruikt

Moet alleen nog even een net stekertje vinden voor de JBL kabel aan het einde, ziet er nu namelijk niet uit maar werkt wel!
 

Bijlagen

  • IMG-20210305-WA0001.jpeg
    IMG-20210305-WA0001.jpeg
    120.8 KB · Weergaven: 104
  • IMG-20210305-WA0012.jpeg
    IMG-20210305-WA0012.jpeg
    107.4 KB · Weergaven: 85
  • IMG-20210306-WA0013.jpeg
    IMG-20210306-WA0013.jpeg
    234.9 KB · Weergaven: 89
  • IMG-20210306-WA0015.jpeg
    IMG-20210306-WA0015.jpeg
    174.8 KB · Weergaven: 88
  • IMG-20210306-WA0018.jpeg
    IMG-20210306-WA0018.jpeg
    148.2 KB · Weergaven: 74
  • IMG-20210306-WA0020.jpeg
    IMG-20210306-WA0020.jpeg
    132.9 KB · Weergaven: 86
  • IMG-20210306-WA0022.jpeg
    IMG-20210306-WA0022.jpeg
    157.1 KB · Weergaven: 97
Met het deksel ben ik nog bezig.
 
En alles is klaar. Het doosje is massief geprint en hierdoor waterdicht.
 

Bijlagen

  • 0101.jpg
    0101.jpg
    287 KB · Weergaven: 86
PH electrodes hang je het beste op een donker plek en met stroming, zo is dan het gehaate Juwel internfilter ook de perfecte plek met donker en veel stroming in mijn geval, al ben ik dik tevreden over dit filter die ik in elke Rio altijd gebruikt zonder problemen.
Hang je de PH electrode in het licht heb je kans op meer aan groei van alg en ook op het oog van de electrode zelf wat de Electrode langzamere meeting maakt en zelf kan gaan afwijken.
 
Ben tijdens het instaleren achter nog iets leuks gekomen. Blijkt dus dat JBL pH Control Touch 4,7 mm dc jack gebruikt. Ik maak zelf geen gebruik van een JBL magneet ventiel maar eentje van co2 art, dus niet wou niet passen. Toen ik een omvormer gebruikte viel alles uit omdat de DC adapter van de JBL pH Control Touch blijkbaar maar 12 volt en 300 milliampère gaf. Is dus een soort van zelf bouwproject geworden. Even voor andere personen ( JBL pH Control Touch WERKT NIET OP ANDERE SETS ALLEEN OP DIE VAN JBL) Dus met de 3D printer een heel kastje gemaakt samen met een relay. Zie foto's

2 aansluitingen voor stoom in uit naar de magneet ventiel

1 aansluiting van de spanning van de JBL pH Control Touch. Welke nu maar 5 milliwatt gebruikt

Moet alleen nog even een net stekertje vinden voor de JBL kabel aan het einde, ziet er nu namelijk niet uit maar werkt wel!
Eens temeer blijkt ook uit dit bericht dat zogenaamde merk producenten er een handje van hebben om producten sterk op elkaar af te stemmen waardoor je min of meer verplicht bent om ook overige producten van dezelfde producent aan te schaffen. Onder meer Juwel, doet dit, JBL maar ook Dennerle en Colombo werken zo. Bovendien ben je vaak duurder uit doordat men geen losse artikelen aanbiedt maar zaken aan elkaar koppelt zoals bijvoorbeeld een magneetventiel in een controller. Gaat een magneetventiel stuk dat moet je een heel nieuwe controller aanschaffen. Al langer pleit ik voor standaardisatie en afzonderlijke producten. Gaat er iets stuk kan je voor je zelf kiezen welk artikel je op basis van prijs en/of kwaliteit als vervanging kiest. Hoewel ik nu met zelfbouw werk maakte ik voorheen, en deels nu nog, gebruik van aparte producten van Chinese aanbieders om bovenstaande redenen. Dit heeft mij veel geld bespaard en nog nooit teleurgesteld.
 
PH electrodes hang je het beste op een donker plek en met stroming, zo is dan het gehaate Juwel internfilter ook de perfecte plek met donker en veel stroming in mijn geval, al ben ik dik tevreden over dit filter die ik in elke Rio altijd gebruikt zonder problemen.
Hang je de PH electrode in het licht heb je kans op meer aan groei van alg en ook op het oog van de electrode zelf wat de Electrode langzamere meeting maakt en zelf kan gaan afwijken.
Of je electrode vervuild hangt ook sterk af van het type. Mijn voorkeur ligt daarom bij deze soort die een vorm van "omkapping" heeft. Licht heeft hier geen invloed.
IMG_20201201_113337.jpgUa79c6a6090b140a2a66327532c741eb0K.jpg_220x220q90.jpg
 
Of je electrode vervuild hangt ook sterk af van het type. Mijn voorkeur ligt daarom bij deze soort die een vorm van "omkapping" heeft. Licht heeft hier geen invloed.
Bekijk bijlage 321028Bekijk bijlage 321029
Dat zal ook meespelen, Dennerile heeft omkapping en maak hem nooit schoon dan even een doekje de aanslag van de houder af te halen, de eerste electrode was pas na 3jaar op dus dat schoonmaken met een oplossing is ook soms wel twijfels achtig om te gebruiken en zolang het meet oog schoon blijft niiks aan het handje en afwijken gaan ze allemaal doen na langetijd gebruik totdat je hem niet meer kan eiken en de afwijking te groot is voor een Co2 computer omdat nog te corrigeren.
De nieuwe electrode draaid alweer bijna 18maanden zonder reinigen met een vloeistof, dus waarom schoonmaken en geld en tijd verknoeien aan zulke vloeistof dat in mijn ogen niks helpt als het oog gewoon schoon is.
Opslaan en bewaren van een electrode is weer een ander verhaal..
 

Terug
Bovenaan