Wat is er nieuw

Waar of door wie nieuw aquarium laten bouwen ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pieter_1983
  • Startdatum Startdatum
P

Pieter_1983

Guest
Hoi allemaal,

ik wil in mijn nieuwe huiskamer die nu eindelijk bijna klaar is en het wachten nu is op het drogen van het stucwerk zodat we kunnen gaan verven,stroom aansluiten, vloer leggen en het inrichten 🙂 een nieuwe bak maken van 283/284 lang, 60 diep en 70 hoog.

Heb in de vloer al een afvoer buis laten leggen waar ik straks het water bij verversen zo het riool in kan laten lopen. en extra wapeningsnetje in de vloer laten leggen voor extra stevigheid 🙂

Bij welke aquariumbouwers hebben jullie je bakken (en evt. meubel) laten maken en wat zijn jullie ervaringen. wie kunnen jullie me aanbevelen? of zijn er hier op het forum misschien mensen die dit (niet gratis natuurlijk) voor mij en misschien wel bij mij thuis gelijk willen en kunnen doen.

Het glas kan ik zelf op mijn werk regelen aangezien ik bij een glasgroothandel werk waar mijn collega's glas snijden en slijpen en ook de gaten kunnen boren voor het afvoeren van het water.

er zijn zoveel aquariumbouwers, maar welke zijn goed en welke niet?

alvast bedankt voor jullie hulp 🙂

Hey, klinkt als een leuk project!

Ik lees vaak dat het beter is om een aquarium breder dan hoog te hebben, op zijn minst gelijk (dus 60x60 of 70x70).
Dit ivm de totale oppervlakte die dan (te) laag is.

Alle aquaria uit het normale commerci�le circuit hebben totaal foute afmetingen. Een aquarium zonder planten handhaven gaat m.i. enkel als u een aquarium op maat bestelt. Dit om twee zeer belangrijke redenen. Om te beginnen kunt u dan zorgen voor een overloop die, steeds via een geboord gat, in de bodem moet gerealiseerd worden. Via dat overloopsysteem kan gebruik gemaakt worden van een ruim biofilter onder het aquarium. Ten tweede kan er dan voor gezorgd worden dat de breedte van het aquarium groter is dan de hoogte. Een waterpartij met een grotere oppervlakte in verhouding tot het volume is sneller in evenwicht en heeft zelden problemen met de zuurstoftoevoer. Omdat de planten hierin geen aandeel voor hun rekening kunnen nemen is dat een niet te verwaarlozen aspect. Zorg dus voor een aquarium met een hoogte van 45, maximaal 50 cm en een minimale breedte (diepte) van 60 cm.

Dit gaat over een aquarium zonder planten, maar ik lees het wel vaker.

Wat je er mee doet moet je zelf weten, maar ik kan het beter nu zeggen dan als hij staat.

Hoi Pieter,

Probeer eens bij VKCichliden heb daar goede ervaring mee ook als iets niet in orde is.
Laten hun aquaria's maken door Cristallo (doen ook meubels).
Wordt misschien nog een dingetje dat je je eigen glas meeneemt maar ja vragen staat vrij.

Groetjes Jan

Hmmm.. nog nooit van gehoord,

heb 70 cm hoogte nodig voor de maanvissen die er in gaan komen. maar vind 70 wel weer erg diep. 60 is eigenlijk wel maximaal denk ik. ben niet zo heel groot en moet ook achteraan bij de bodem kunnen bij onderhoud 😉

Maar ik zal er eens naar kijken want moet het wel goed doen natuurlijk 🙂

Ik heb toevallig een aquarium besteld toen van 60 hoog en 70 diep. Daarna kwam ik er achter, dus ik heb 'geluk'. (Ik heb me nooit echt intens verdiept in de redenen, maar ik denk hoe meer je je er in verdiept, hoe liever je je bak ook breed wil hebben).
Let maar eens op, veel grotere bakken zijn 10cm breder dan hoog, of gelijk.

ik ben ook niet groot, en kom ook niet achterin een hoek. Tijdens werkzaamheden als hij leegstaat klim ik er in. En anders ga ik met een spatel van het koken wat pakken uit die hoek o.i.d..Trapje er naast. Des noods duikbril op 😛.

Volgens mij kom je ook niet in het hoekje van een 70x60 aquarium. Of heb jij armen langer dan 1 meter?

Meestal betaal je ook niet zo gruwelijk veel meer als je hem 10cm breder wil hebben. De hoogte maakt het duur, omdat daar de druk op komt te staan.

Canon zei:
Ik heb toevallig een aquarium besteld toen van 60 hoog en 70 diep. Daarna kwam ik er achter, dus ik heb 'geluk'. (Ik heb me nooit echt intens verdiept in de redenen, maar ik denk hoe meer je je er in verdiept, hoe liever je je bak ook breed wil hebben).
Let maar eens op, veel grotere bakken zijn 10cm breder dan hoog, of gelijk.

ik ben ook niet groot, en kom ook niet achterin een hoek. Tijdens werkzaamheden als hij leegstaat klim ik er in. En anders ga ik met een spatel van het koken wat pakken uit die hoek o.i.d..Trapje er naast. Des noods duikbril op 😛.

Volgens mij kom je ook niet in het hoekje van een 70x60 aquarium. Of heb jij armen langer dan 1 meter?

Meestal betaal je ook niet zo gruwelijk veel meer als je hem 10cm breder wil hebben. De hoogte maakt het duur, omdat daar de druk op komt te staan.

Misschien heb je zoiets nodig 😛

MrpgHPggS7atEt78BdnVXClWe6LZ_tUT.jpeg

Als het er raar uit ziet, maar het werkt, is het niet raar 😛

x4pxL0IclUnbt31JRv4i4i0qWJfVZzEc.jpeg

Zelf gebruik ik voor mijn 200*60*60 ook 2 van deze tools ��n voor het knippen en ��n voor te grijpen of plantjes te plaatsen, als je er even wat handigheid in krijgt zijn het prima hulpmiddelen.

Jan_Was zei:
Hoi Pieter,

Probeer eens bij VKCichliden heb daar goede ervaring mee ook als iets niet in orde is.
Laten hun aquaria's maken door Cristallo (doen ook meubels).
Wordt misschien nog een dingetje dat je je eigen glas meeneemt maar ja vragen staat vrij.

Groetjes Jan

Ja bij cristallo wilde ik gisteren nog langs toen ik daar in de buurt was maar die waren er helaas niet.
Dat is een klant van ons dus dan is het verhaal van het eigen glas aanleveren waarschijnlijk geen probleem 😉
van de week maar eens bellen wat daar de mogelijkheden zijn.

Ik heb mijn bak laten doen door van wolveren, best tevreden over de prijs en de service afwerking en netheid is ok�, het is geen komada of ada kwaliteit maar dat verwacht ik ook niet voor zo'n prijs.

Mijn bak is twee weken geleden afgeleverd door Franky Jansen een rimless van 180x50x50 van 15mm glas.
Erg tevreden over.

hoi Roy,

heeft die Franky Jansen ook een site of heb je wat contact informatie ?

heb je de bak laten afleveren of heeft hij hem ter plaatse geplakt ?
en doet hij ook meubels of heb je die zelf gemaakt ?

Franky kan je benaderen via aquabluezaire@gmail.com
Hij heeft de bak kosteloos bij mij afgeleverd.
De bak zat al in elkaar dat hij hem kwam brengen, maar als het beter uitkomt doet hij hem op locatie plakken.
Meubels doet hij ook volgens mij, maar ik heb mijn kast en verlichting zelf gemaakt.

Zo... het is alweer ff een tijdje geleden maar de woonkamer is eindelijk redelijk op orde.
Het heeft een flinke tijd gekost maar we hebben er een flinke ruimte voor terug gekregen dus het was het allemaal wel waard.
Nu kan ik eindelijk gaan beginnen met Aquarium. vandaag heb ik een stuk of 6-7 offertes aangevraagd bij verschillende bedrijven. de eerste al gedeeltelijk binnen gehad ook (helaas geen prijs voor een bioloog er bij).
De maten worden 2.82 * 0.70 * 0.70 een overloop in de linkse hoek naar de bioloog, droogtekamer in het midden en een aantal bodemafzuigers die meteen op de afvoer gaan zo t riool in..

Heb er al helemaal zin in om mee aan de gang te gaan 😀 maar zal nog wel ff een tijdje geduld moeten hebben helaas..

Zo.....

Heb net een mail van Franky Jansen.

De levering staat gepland op 17-12 dus kan ik mooi met de kerstdagen aan het hobbyen tussen het gourmetten Door. 😛

Nog 3 weken.... 2 woorden 9 letters...... duurt lang 😛

tja geduld is een schone zaak enne vlees en pvc lijm gaan niet samen 😀
dus rustig aan
ben benieuwd naar de bak en de opbouw
succes en groet

jaap

vind ik nog vrij vlot, binnen een maandje zo´n bak kunnen leven.

je gaat een foto album bijhouden? ( ik zou het je bijna verplichten 😀 )

Ja het gaat ook snel maar als iets koop wil ik ook graag hebben haha.
Verder heb ik wel geduld hoor.

En ja Richard dat komt wel goed met een album.

Super zo'n enorme tetser van een bak hoor!
Ben benieuwd.

Ik ook haha nog 2 weekjes wachten 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan