waar op letten als je een tweede hands aquarium koopt?


Susamsterdam

Member
Lid geworden
20 oktober 2020
Berichten
19
Leeftijd
54
Ik ben op zoek naar een bak van 120cm lengte. En er staan er een aantal op marktpkaats. Ik vroeg me af:
Als het een zoutwater bak is geweest is die dan nog te gebruiken voor zoet?
Als er een achterwand in zit, zijn die makkelijk te verwijderen?
En euh, zo'n lege bak, hoeveel weegt ie? zouden we die met z'n tweeen kunnen vervoeren of zijn daar meer mensen/hulpmiddelen voor nodig?
 
Ik ben op zoek naar een bak van 120cm lengte. En er staan er een aantal op marktpkaats. Ik vroeg me af:
Als het een zoutwater bak is geweest is die dan nog te gebruiken voor zoet?
Als er een achterwand in zit, zijn die makkelijk te verwijderen?
En euh, zo'n lege bak, hoeveel weegt ie? zouden we die met z'n tweeen kunnen vervoeren of zijn daar meer mensen/hulpmiddelen voor nodig?

Ja, alleen even goed spoelen.

zijn vaak relatief makkelijk te verwijderen, kans is dat als de achterwand er al jaren inzit de kit het glas heeft aangetast en je op de kit plekken altijd een waas blijft houden (tenzij je een nieuwe wand plaats, dan zie je dat niet uiteraard)

kilo of 80(?), even afhankelijk van of t een bak van 120x40x40 of 120x50x60 is. zelf bakken van 150x50x50 met zijn 2e vervoerd...
 
Ik zou zelf zo een bak gevuld willen zien voordat ik hem zou kopen, straks kom je er thuis, na veel werk en euroos lichter, erachter dat ie lek is....
Check de kitranden of er geen oneffenheden inzitten, veel bakken hebben ook een sticker met productie datum net boven de waterlijn zitten, zo kun je zien hoe oud de bak is.
Blijft altijd tricky een 2dehands bak, maar dat is met een auto hetzelfde. Je kunt geluk of pech hebben.
 
Let op krassen! Ik heb dat dus niet gedaan en zit nu tegen een dikke kras aan te kijken.
Achteraf gezien had ik liever wat extra geld uitgegeven voor een nieuwe....
 
buiten krassen en lek dichtheid Let op de prijs want ik zie bedragen voor bijkomen dat soms bij het belachelijke :eek:
 
Mijn toevoeging zou zijn, ga kijken naar een bak die ingericht is, en ja kijk naar eventuele krassen in de voorruit en laat je niet wijsmaken dat enkele krassen niet opvallen, dat doen ze later juist wel.
 
koop geen bak van een verstokte roker.
het duurt echt heel lang voordat die geur er uit is.
en eventuele luchtpompjes zitten dan vol teer
ik heb een keer voor een dergelijk bakje gezorgd tijdens de vakantie,
er kwam nauwelijks lucht uit de pomp dus die even uit elkaar gesloopt om te kijken wat het euvel was.
dat hele ding zat vol teer
 
In de volgorde van vragen.
Ja, hangt af van hoe goed die is geplakt, hangt af van Watvoor mensen je mee neemt.
2ict medewerkers die zo weinig aan sport doen dat ze het zelfs niet kijken ga je niet fixen.
2 bouwvakkers lachend
beetje denigrerend... alsof tuinkabouters wel een aquarium kunnen tillen :Dk
 
Ik kan heus echt wel tillen hoor. en ik sport ook nog. naja nu even niet maar algemeen wel :)
Jij bent er dus 1 die wel sport, dus val je niet onder de categorie die zo weinig aan sport doen dat ze het niet eens kijken XD
beetje denigrerend... alsof tuinkabouters wel een aquarium kunnen tillen :Dk
06-verhuisbedrijf doet wonderen ;)
 
Stationwagen of bus heeft absoluut voorkeur, aanhangwagens beter vermijden, snelheidsdrempels zijn hard gemeen
Gewicht hangt ook erg van het merk af, ik heb 2 week geleden een Trofis 1.20 gekocht, die is ongeveer bijna keer zo zwaar als een rio 350
Draaiende bak kopen is altijd mooier
 
Gewicht van de bak wordt ook bepaald of deze rimless is of niet. Een rimless bak is veel zwaarder omdat er dikker glas gebruikt moet worden.

In mijn beleving is het met 2 man wel te tillen maar je moet niet met 2 man met een rimless bak van 1.20 de trap op willen.

Maakt ook nog uit of de bodem nog in de bak ligt... nat zand is zwaar namelijk en je krijgt niet altijd het water eruit.
 
Gewicht van de bak wordt ook bepaald of deze rimless is of niet. Een rimless bak is veel zwaarder omdat er dikker glas gebruikt moet worden.
Klopt Maar verschil moet er zijn een bak van bv Juwel rio is aanziengelijk lichter als de trofis colisa 1500
Zelf hier een rio 400 gehad en een trofis colisa 1500 waar ik met de rio 400 zelf de trap op ging kon ik dat met de trofis gerust uit mijn hoofd laten.
tja of je 12 mm glas hebt of 8/10 mm glas ;)
 
En over het gewicht nog even dit: wij hebben eens de fout gemaakt een malawibak te kopen, bleek de bodem dubbel beglaasd te zijn wegens de stenen inrichting die erin zat zodat de bodem niet zou scheuren door het gewicht. Was een bak van 120 cm breed maar nauwelijks te tillen met 2 man door die dubbeldikke bodem
 
Klopt Maar verschil moet er zijn een bak van bv Juwel rio is aanziengelijk lichter als de trofis colisa 1500
Zelf hier een rio 400 gehad en een trofis colisa 1500 waar ik met de rio 400 zelf de trap op ging kon ik dat met de trofis gerust uit mijn hoofd laten.
tja of je 12 mm glas hebt of 8/10 mm glas ;)

Precies, maar zijn rimless 90 cm bak van red sea heeft al 12mm glas. Bij 120cm ga je dan al naar 15mm glas ;)
 

Terug
Bovenaan