Wat is er nieuw

Waar zijn ze?

Elvis

Member
Lid geworden
18 januari 2021
Leeftijd
57
Hallo, ik ben Elvis, ik heb sinds twee weken een BiOrb (cube 30) om mijn thuiswerkplek op te vrolijken. Gevuld met aantal nepplanten, paar schelpen, een kokosnoot-brug met mos, stuk hout met een pluk javamos... en qua levende have vier platys, twee black mollies, zes citroengarnalen en zes blauwe neocaridinas. Om die laatste gaat het. Ze zijn natuurlijk niet groot; de gele zijn twee keer zo groot (doch slechts 2 cm hooguit) en levendig. De blauwe die ik zie, bewegen en scharrelen ook leuk rond, maar ik vraag me af of ze alle 6 nog wel leven. Verstoppen ze zich zoveel? Zie er hooguit eens drie tegelijk. Ik denk dat ze wel te groot zijn om in het filter te zijn verzeild...

met 4 platies en 2 mollies in en 30l bakje? Kans is klein dat ze (nog lang) gaan leven

Ik heb nog niet een keer geconstateerd dat de vissen belangstelling hadden voor de garnalen. Volgens allerlei sites kunnen deze visjes prima bij garnalen?

iedere vis zal een garnaal eten als die daar de kans toe krijgt. In een 30l bakje is die kans heel groot.

Serieus een Molly nee twee in een Biorb.
Die dingen zouden verboden moeten worden net als een goudviskom destijds.

Ik heb nog niet een keer geconstateerd dat de vissen belangstelling hadden voor de garnalen. Volgens allerlei sites kunnen deze visjes prima bij garnalen?
Er word bedoeld dat de bioborp met een filtertje totaal ongeschikt is om vissen in te stoppen. Is niet ingedraaid en is veel te klein. De vissen en wellicht ook de garnalen zullen alle dood gaan als je je niet wat meer verdiep in aquarium houden/onderhouden.

Garnalen zijn goede verstoppers, dat is soms even zoeken. Het kan inderdaad ook wel dat er een paar dood zijn; ofwel door een vis gepakt, ofwel zelf doodgegaan en opgevreten door medebewoners. 👀

Wat de anderen al zeggen: deze bak is niet ingedraaid. Dat is een probleem voor de gezondheid van de dieren. De vermissing van de garnalen zóú daar eventueel verband mee kunnen houden. En dan volgen er mogelijk meer dieren. Ik zou je willen aanraden om je in te lezen over de stikstofcyclus/indraaien. En over wat je kunt doen om de boel goed te houden in een niet ingedraaide bak.

Als ik vragen mag trouwens, heb je de vissen en het aquarium tegelijk, bij dezelfde zaak gekocht?

Je bak is te klein voor vissen en hij draait nog maar net dus de kans is erg groot dat je last krijgt van nitriet. Weet je de waterwaarden van de bak nu?
Ik zou vragen aan de verkoper of hij de vissen wil terugnemen en het water laten testen en dan flink verversen want dit is niet goed.

Nou, de gele garnalen blijken het prima te doen en zijn er alle zes nog en goed gegroeid. De blauwe gaan iets langzamer maar zie ik ook steeds meer. Dus dat ze allemaal zijn opgegeten door de vissen is paniekzaaierij. Wel is een van de platyS overleden, die was van begin af aan al een kneusje..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan