Wat is er nieuw

waarden nieuw gestart bakje

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Leeftijd
69
Ik heb, een week geleden, een "tijdelijk" bakje opgestart waar ik mijn vissen voorlopig in onderbreng.
Dit omdat we de woonkamer gaan opknappen en de grote bak leeg en van z'n plek moet.

Vanavond even een watertestje gedaan, ik heb nog een test box van Serra ( 2 a 3 jaar oud) liggen.

De waarden:
- PH = 7.5
- GH = 7
- KH = ????

Waarom vraagtekens bij de KH ? Omdat ik de waarde niet weet. Ik ben deze meeting, middels de druppelmethode begonnen zoals in de gebruiksaanwijzing staat. 5mm water, en dan druppels tellen. De kleur zou dan via rood naar groen gaan, en het aantal druppels is de waarde.

Na 50 druppels was het nog steeds rood/bruin dus ik vermoedde dat de vloeistof niet meer goed was, na zoveel jaar. Gelukkig had ik nog een andere test ( ook met druppels) maar ook die was pas na 150 druppels ! donkerrood. (en toen was het flesje leeg 🙁 )

Doe ik iets verkeerd of kun je de KH überhaupt pas meten als er vissen in de bak zwemmen ?

Ook dacht ik dat een NO3, NH3 en NH4 test pas nut heeft nadat de bak een paar weken draait met vissen erin.

Tot slot, ik meen ergens gelezen te hebben dat het zinvol is om tijdens de opstart (dus voordat de vissen er in komen) alvast een klein beetje voer in de bak te doen zodat de bacterie cultuur sneller kan groeien ?
en eventueel zelfs wat water uit de oude bak.... ?

Zijn er nog andere zaken die ik moet controleren voordat de vissen van de oude bak naar de nieuwe worden overgebracht ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties, groet, Erik 🙂

kijk even naar de houdbaarheids datum van je koffertje, ook als testen langer dan 1-1,5 jaar openstaan zijn ze niet echt betrouwbaar meer te noemen. vandaar wss ook de rare KH meting :juggle:

die overige metingen idd pas na 3e week doen, ervoor heeft weinig zin als je je bak gewoon 3-4 weken laat indraaien.

voer klopt, althans ze zeggen het 🙂

elke week wat (vlok)voer in de bak verkruimelen geeft wat voeding aan de bacterieen.

Ik denk ook dat rare metingen in dit geval met de houdbaarheid hebben te maken hoor.

Wat makkelijker is en ook fijn voor de vissen is, is om de spons uit je oude filter even uit te knijpen in het water van je nieuwe bak.
Op die manier heb je in beide bakken een gelijke soort bacterie en dat is fijn voor zowel de vissen als de planten.
Uiteraard wel de nitrietpiek in de gaten houden, want die kan wel nog ontstaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan