Wat is er nieuw

Waardes meten en redfield

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kerstens
  • Startdatum Startdatum
K

Kerstens

Guest
Goedemorgen,

Iets waar ik nu al een poosje mee zit bij de redfield methode. Is het meten van de waardes.

Vorige week heb ik gemeten en kwam ik op 12 Mg/l nitraat en 0,7 Fosfaat. Volgens de calculator moest ik daarom 10,5 ml K2HPO4 toevoegen. Prima al was het wel gek dat ik de week ervoor nog 12,5 ml KNO3 moest toevoegen.

Tot mijn verbazing meet ik vanochtend 10 NO3 & 1,6 PO4 wat dus een te hoge PO4 waarde is het advies van de calculator is 11% verversen en 25 ml KNO3 toevoegen & 0 K2HPO4. Na dit gedaan te hebben dacht laat ik NO3 nog een keer meten. En wat schets mijn verbazing 25mg/l NO3. Met deze waardes geeft de calculator dat ik nog een keer 40% moet verversen en nu weer 11 ml K2HPO4moet toevoegen. Wat is dit voor gezeur?

Los van dat je zou denken dat je elke week ongeveer het zelfde zou moeten toevoegen. Slaan deze schommelingen mijnziens nergens op.

Volgens speel ik hiermee algen alleen maar inde hand.
D4080255-B8D6-4234-93D0-6787E6D0149B.png
6C36CD04-951D-4659-B40A-183A7A26E6FB.png
Waar ga ik verkeerd?

Hier een screenshot van de calculator en de waardes die ik daar invoer.
 
Dit is één van de redenen dat ik niet werk met calculators. Meten doe ik pas wanneer het nodig is. Zoals op dit moment doordat mijn bemesting van CSM+B naar Tenso is gegaan. Wat ik wél doe? Heel goed kijken naar de reacties van mijn planten!
 
Ik zou de RR ook loslaten want die is niet voor onze zoetwaterbakken en meer voor de fytoplankton bestemd. Zorg voor voldoende voeding in de bak en vaak adviseert men een verhouding van 1-:1 maar dat is een richtlijn en die gaat lang niet voor alle planten op.
 
Ik zou de RR ook loslaten want die is niet voor onze zoetwaterbakken en meer voor de fytoplankton bestemd. Zorg voor voldoende voeding in de bak en vaak adviseert men een verhouding van 1-:1 maar dat is een richtlijn en die gaat lang niet voor alle planten op.
+1
 
Dus geen Nitraat en fosfaat toevoegen?
 
Dat zeg ik niet want nitraat en fosfaat zijn nodig en ik zou rond de 15/1,5 mg gaan zitten. Dat is vaak al ruim voldoende. Maar de verhouding van 10:1 zoals de RR nastreeft is niet zaligmakend.
 
En, ik zou zeker die calculators laten voor wat ze zijn. Breng, zoals John ook al aangeeft je Nitraat/Fosfaat op het gewenste niveau én blijf dan kijken hoe je planten erop reageren! Aan de hand van die, veel betere methode, kan je dan bezien of er nog bijstelling nodig is.
 
Had Ik inderdaad al even keer gelezen. Het gaat mij niet zozeer om de planten maar vooral tegen de algen. Die planten groeien toch wel goed. Alternatief is dus EI maar helpt dat ook tegen de algen? Ik zie vooral op tegen die grote waterwissels elke week.

Nu doe ik dat maar 1 keer in de 4 weken.
 
Had Ik inderdaad al even keer gelezen. Het gaat mij niet zozeer om de planten maar vooral tegen de algen. Die planten groeien toch wel goed. Alternatief is dus EI maar helpt dat ook tegen de algen? Ik zie vooral op tegen die grote waterwissels elke week.

Nu doe ik dat maar 1 keer in de 4 weken.
Waterwissels zijn noodzakelijk, ook wanneer je niet aan "EI" doet. Een aquarium heeft altijd onderhoud nodig. Om algen te weerhouden hoef je niet beslist aan EI te doen, ik doe dat ook niet. (Ik heb een plantenbak met intensieve belichting) Maar onderhoud blijft beslist noodzakelijk. Algen ontstaan en krijgen het gemakkelijk wanneer er ergens tekorten zijn. Wanneer je er dus voor zorgdraagt dat je bak in evenwicht is zal je deze problemen overwinnen.
 
Zoals Ben al aangeeft ontstaan algen in de regel door tekorten maar ook bij onvoldoende onderhoud kun je met voldoende voeding nog algen krijgen. Daarbij speelt een goede circulatie ook een grote rol.
 
Ik doe ook wel onderhoud. Verschoon elke week de filter. Zuig de bodem schoon met een bodemzuiger. Begrijp me niet verkeerd ik vind het onderhoud en alle techniek en wetenschap er omheen juist erg leuk en interessant maar het gedoe met slangen door mijn huis probeer ik een beetje te beperken 🙂. Maar jullie hebben me over ik ga een poosje de EI methode gebruiken 😀.

Wat adviseren jullie? Ik heb vandaag dus alle bemesting e.d. al toegevoegd. Kan ik vanavond gewoon een grote waterwissel doen en dan gelijk met de EI methode beginnen of beter nog een weekje wachten?
 
Wat versta je daaronder, de filter watten schoonmaken of alles onder de lopende kraan afspoelen?

Sorry had iets duidelijker kunnen zijn :sorry:. ik spoel elke week de voorfilter uit met aquariumwater, ik heb een Oase biomaster thermo 350.
 
Zuig de bodem schoon met een bodemzuiger

Zuig je ook zovaak in de bodem? Als je met de EI wil beginnen dan kan dat vanaf vandaag wel hoor want je komt met wat erin zit toch niet boven de max van 40/4. Dan vanaf de volgende week de helft verversen en met de EI doorgaan.
 
Ik doe ook wel onderhoud. Verschoon elke week de filter. Zuig de bodem schoon met een bodemzuiger. Begrijp me niet verkeerd ik vind het onderhoud en alle techniek en wetenschap er omheen juist erg leuk en interessant maar het gedoe met slangen door mijn huis probeer ik een beetje te beperken 🙂. Maar jullie hebben me over ik ga een poosje de EI methode gebruiken 😀.

Wat adviseren jullie? Ik heb vandaag dus alle bemesting e.d. al toegevoegd. Kan ik vanavond gewoon een grote waterwissel doen en dan gelijk met de EI methode beginnen of beter nog een weekje wachten?
Nou ja, elke week het filter schoonmaken, dat hoeft nu weer niet. Ook een voorfilter niet. Misschien is het goed te bezien wat nu belangrijk is qua onderhoud?
 
Zuig je ook zovaak in de bodem?

Ik heb zand dus ik ga haal allen de vuiligheid weg wat op het zand ligt. Meer omdat ik het zelf geen gezicht vind.



Nou ja, elke week het filter schoonmaken, dat hoeft nu weer niet. Ook een voorfilter niet. Misschien is het goed te bezien wat nu belangrijk is qua onderhoud?

Ik zal het eens eens in de twee weken doen.

Bedankt voor de tips ik ga aan EI beginnen vanavond.
 
Heb je een totaaltje van de bak?
 
Ik ben de trotse eigenaar van een Oase Highline 300.

Excuses voor de omgedraaide slimmer maar dat doe ik altijd een paar uur omdat bij een waterwissel het zand altijd voor wat troebelheid zorgt.
CDD5D04B-978A-4F44-86A6-890604BF5A79.jpeg
EDA3DFB9-58E6-43CF-BC2D-AA00B76E5F5C.jpeg
B719B70C-F11D-4A6C-998D-9C4BB7CB151C.jpeg
32E57A2D-9D71-46D1-87AA-584ACEF1572F.jpeg
22F243A4-02C3-4AE2-AF1B-98E349BD296C.jpeg
 
Wat voor formaat heeft dat zand?
 
0,2- 0,6 mm job Zanzibar Orange.
 
Ok, het leek me op de foto zo fijn toe namelijk.
 
Vreemd dat dat zand zo stuift dan, lijkt idd veel fijner dan 0,2
 
Gewoon rot spul. Opzich is het zand zelf prima maar na wel 40 keer spoelen blijft het stoffig. Mede dankzij een post op dit forum dat het na een paar weken wel wegzakt had ok besloten het toch maar in mijn bak te gooien. In de winkel zeiden ze achteraf "Ja wij hebben daar gelukkig stagiaires voor". Daar spoelde ze toch net zo lang tot het niet meer stuift. Daarbij is het ook nog mega duur. Niet kopen dus.
 
Maar het slipt verder niet dicht of wordt hard?
 
JBl sansibar, ik raad het iedereen af!
heb ik ze zelf gehad? nee. maar iedereen die wel zo'n bodem heeft hoor ik hetzelfde zeggen 🙁
 
JBl sansibar, ik raad het iedereen af!
heb ik ze zelf gehad? nee. maar iedereen die wel zo'n bodem heeft hoor ik hetzelfde zeggen 🙁
Yes, hier ook ook. Heeft er niet lang in gelegen, was de black. Vond het ook erg zwaar en compact.
 
Dat is toch eigenlijk hetzelfde qua verhouding? waarbij 10/1 ook wel voldoende zal zijn toch?

Het hangt ook af van hoeveel de planten verbruiken en wat de verlichting is en soms is het genoeg maar bij een andere bak kan het te weinig zijn en vandaar dat ik liever wat hoger ga zitten dan 10 en 1 mg.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan