Biohome filtermedium


Bewust kiezen voor een filter waarbij de stroming dus precies anders om is, is volgens mij een hele slimme zet en iets waar je als je moet starten zeker over na kan denken! ????


Ik maak het voorfilter 1 tot 2 x per week schoon, en dit is altijd smerig. De Hydor maak ik nu 1 x per 4 maanden schoon, maar ik denk dat het zelf naar 1 x per half jaar kan.???


Nou. zolang wacht ik niet.

1 x in de maand ,ja.
 
De stroming niet van beneden naar boven door het filter maar van boven naar beneden, dan is het niet nodig om deze helemaal leeg te halen.........

Fluval FX heeft dit principe deels en er zijn er nog enkele, maar niet zo heel veel en ik zou er echt naar moeten gaan zoeken
 
Mijn bioloog heeft ook als 1e laag direct een laag van fijn filtervlies. Blijft de rest van je bioloog vrij van smurrie en verstopt je bio materiaal een heel stuk minder snel.
 
Ik zag nog wat opmerkingen over de flow. Ik heb redelijk lange spraybar maar hier zie je mijn flow.
Vanwege de u-bocht welke me aquarium ingaat zit mijn spraybar ongeveer 2 cm onder het water. Ik heb de spraybar schuin naar boven gericht voor een goed flow.
Ik heb alleen nog wat vuil in me slangen zitten en wil dit in de toekomst vervangen door pvc leidingen.



 
Ik zag nog wat opmerkingen over de flow. Ik heb redelijk lange spraybar maar hier zie je mijn flow.
Vanwege de u-bocht welke me aquarium ingaat zit mijn spraybar ongeveer 2 cm onder het water. Ik heb de spraybar schuin naar boven gericht voor een goed flow.
Ik heb alleen nog wat vuil in me slangen zitten en wil dit in de toekomst vervangen door pvc leidingen.




Dat zou niet mijn keuze zijn. Je hebt nu alleen oppervlakte stroming. Zelf heb ik ook een spraybar langs de achterkant, vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder(!) gericht. Dit om ook stroming over de bodem te krijgen. (Belangrijk om alle voedingstoffen overal in de bak naar toe te brengen.) De stroming kaatst namelijk tegen de voorruit en wordt naar beneden gedrukt en gaat over de bodem weer naar achter waar het weer naar boven komt. Omdat mijn aanzuiging rechts zit ontstaat er een spiraalvormige stroming die zorgt voor een perfecte waterdistributie. Op het wateroppervlak zie je nu een heel lichte beweging. Ook dit is belangrijk, te veel beweging zorgt voor een te groot CO2 verlies.
.
 
Dat zou niet mijn keuze zijn. Je hebt nu alleen oppervlakte stroming. Zelf heb ik ook een spraybar langs de achterkant, vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder(!) gericht. Dit om ook stroming over de bodem te krijgen. (Belangrijk om alle voedingstoffen overal in de bak naar toe te brengen.) De stroming kaatst namelijk tegen de voorruit en wordt naar beneden gedrukt en gaat over de bodem weer naar achter waar het weer naar boven komt. Omdat mijn aanzuiging rechts zit ontstaat er een spiraalvormige stroming die zorgt voor een perfecte waterdistributie. Op het wateroppervlak zie je nu een heel lichte beweging. Ook dit is belangrijk, te veel beweging zorgt voor een te groot CO2 verlies.
.

Oh dat wist ik niet.
Dus recht vooruit die spraybar ipv schuin naar boven?
 
Wat is het voordeel van een spraybar ten opzichte van gewoon retour in de bak met idd ook stroming?
 
Ik gebruik zelf ook een oase thermo 600, maar ik ben het niet helemaal met de pondguru eens qua inrichting van het filter.

Ik heb wel de extra gaten gemaakt in het buisje van het voorfilter, maar heb niet het schuim vervangen door grof. Bij mij dus het originele schuim in het voorfilter. Reden is dat ik zo veel mogelijk rommel daar wil verzamelen omdat het makkelijk schoon te maken is. Dit is ook de opzet van het filter. In de opzet met alleen grof in het voorfilter verzamel je dus de rest in de Onderste bak van je gewone filter, met als gevolg dat je toch regelmatig alles uit je filter moet halen om te reinigen.

Nu ik deze setup gebruik heb prima flow na een maand, mooi helder water en een makkelijk en snel te reinigen filter. Als filtermateriaal gebruik ik siporax en dat bevalt prima, dus gezien de prijs van biohome laat ik dat voorlopig zitten.
 
Hallo contact hoe zou jij mijn filter inrichten? Ik heb de Jbl cristalprofi 901.
Ben wel benieuwd waar je mee komt, en als dat goedkoper is dan biohome ben ik er wel voor dat te doen!
 
Ik had bij mijn vorige aquarium een JBL901. Prima filter en veel plezier van gehad. nadeel is dat bij deze filters de stroming van onder naar boven gaat in het filter. Dus om rommel op te vangen moet je wel in de onderste bak beginnen met de opbouw zoals pondguru dit ook doet zodat het bio deel zo schoon mogelijk blijft. Grote nadeel hiervan is dat je bij iedere onderhoudsbeurt van het filter alles leeg moet halen.

Dit is in principe niet zo erg, maar het systeem van de oase thermo 600 is zo inworpen dat je vooral het voorfilter moet reinigen en het bio deel zoveel mogelijk met rust laat. Om deze reden ben ik overgestapt naar oase toen ik een groter filter nodig had voor de colisa 1200.
 
Kan je biohome filter medium in een keer vervangen? Volgens schrijven niet echt maar mijn filter moet wel de inhoud is zo vervuilt dat ik dat niet echt met nieuw wil combineren.. hun adviseren in stappen maar dan heb ik nog oude troep in mijn filter.
Misschien weet iemand van jullie dat?
 
Kan je biohome filter medium in een keer vervangen? Volgens schrijven niet echt maar mijn filter moet wel de inhoud is zo vervuilt dat ik dat niet echt met nieuw wil combineren.. hun adviseren in stappen maar dan heb ik nog oude troep in mijn filter.
Misschien weet iemand van jullie dat?

Die oude troep is wel hetgeen je waterwaardes stabiel houd, zou dus niet alles in 1x vervangen.
 
Kan je biohome filter medium in een keer vervangen? Volgens schrijven niet echt maar mijn filter moet wel de inhoud is zo vervuilt dat ik dat niet echt met nieuw wil combineren.. hun adviseren in stappen maar dan heb ik nog oude troep in mijn filter.
Misschien weet iemand van jullie dat?


Goed dat het zo vervuild is.

Wat is de functie dan van een filter?
Zit soms bagger in, Wel vol goeie bacterie.

Gooi dat weg. hou je ellende over.


oei, was er al een voor.
 
Wat me wel opvalt en waar ik weinig over hoor:

De meneer 'Pondguru' prakt zo'n beetje overal die Biohome spulletjes in. En laat hij nu ook de officiële dealer ervan in de UK zijn en ook via Amazon wereldwijd dat spul verkopen...

Een beetje afgeven op allerlei andere producenten die alleen maar willen verdienen, en dan doen alsof hij objectief advies geeft. En ondertussen alles wat hij aanprijst zelf lekker verkopen, dus ik weet niet of het allemaal wel zo'n revolutionair product is. Er zijn weinig objectieve reviews te vinden, en de enige echte effecten die er worden behaald zijn 'ik ben er tevreden mee'.

Nergens -voor zover ik weet- wordt dé test gedaan waar het om gaat. Namelijk twee bakken neerzetten met identieke filters en bezetting. Eentje volgooien met kleistaafjes van Biohome en de andere met wat anders. En dan lekker een maandje of 6 gaan testen.
 
Wat me wel opvalt en waar ik weinig over hoor:

De meneer 'Pondguru' prakt zo'n beetje overal die Biohome spulletjes in. En laat hij nu ook de officiële dealer ervan in de UK zijn en ook via Amazon wereldwijd dat spul verkopen...

Een beetje afgeven op allerlei andere producenten die alleen maar willen verdienen, en dan doen alsof hij objectief advies geeft. En ondertussen alles wat hij aanprijst zelf lekker verkopen, dus ik weet niet of het allemaal wel zo'n revolutionair product is. Er zijn weinig objectieve reviews te vinden, en de enige echte effecten die er worden behaald zijn 'ik ben er tevreden mee'.

Nergens -voor zover ik weet- wordt dé test gedaan waar het om gaat. Namelijk twee bakken neerzetten met identieke filters en bezetting. Eentje volgooien met kleistaafjes van Biohome en de andere met wat anders. En dan lekker een maandje of 6 gaan testen.
Ik heb ook zo mij bedenkingen. Iemand die zichzelf tot guru benoemt. Klinkt goed. Heeft een lekkere babbel.

Maar waarom moeten we steeds iets wat (misschien) beter werkt, terwijl wat we al jaren gebruiken gewoon goed zijn werk doet. Of waren de resultaten van hetgeen we al jaren gebruiken (en altijd zeer positief over zijn/waren) toch niet goed goed genoeg. Waaraan merken we dat?
 
Wat me wel opvalt en waar ik weinig over hoor:

De meneer 'Pondguru' prakt zo'n beetje overal die Biohome spulletjes in. En laat hij nu ook de officiële dealer ervan in de UK zijn en ook via Amazon wereldwijd dat spul verkopen...

Een beetje afgeven op allerlei andere producenten die alleen maar willen verdienen, en dan doen alsof hij objectief advies geeft. En ondertussen alles wat hij aanprijst zelf lekker verkopen, dus ik weet niet of het allemaal wel zo'n revolutionair product is. Er zijn weinig objectieve reviews te vinden, en de enige echte effecten die er worden behaald zijn 'ik ben er tevreden mee'.

Nergens -voor zover ik weet- wordt dé test gedaan waar het om gaat. Namelijk twee bakken neerzetten met identieke filters en bezetting. Eentje volgooien met kleistaafjes van Biohome en de andere met wat anders. En dan lekker een maandje of 6 gaan testen.
De naam komt van vroeger toen hij vijvers aanlegde en hier ook (instructie)filmpjes mee maakte.

Wat zijn verhaal was dat hij idd ontevreden was over de toen beschikbare materialen en zo opzoek is gegaan naar wat beters en zo dit heeft ontwikkeld, wat het verhaal niet verteld is of hij überhaupt afwist van siporax oid wat hier dan weer veel meer gebruikt word.

Wat ik wel heb ervaren is dat het in iedergeval (voor het idee) makkelijker schoon te houden is en een betere flow geeft in een filter.
Ik was destijds nog niet heel bedreven met meten enzo maar weet me wel te herinneren dat toen ik overstapte van JBL en eheim naar biohome de NO3 stabieler was en iets lager.
 
Heb het filter nu 3 weken draaien met biohome en moet zeggen gaat super, waardes blijven erg goed, mooi helder water, vissen mooi levendig. Ben er wel blij mee!,
 
Wat me wel opvalt en waar ik weinig over hoor:

De meneer 'Pondguru' prakt zo'n beetje overal die Biohome spulletjes in. En laat hij nu ook de officiële dealer ervan in de UK zijn en ook via Amazon wereldwijd dat spul verkopen...

Een beetje afgeven op allerlei andere producenten die alleen maar willen verdienen, en dan doen alsof hij objectief advies geeft. En ondertussen alles wat hij aanprijst zelf lekker verkopen, dus ik weet niet of het allemaal wel zo'n revolutionair product is. Er zijn weinig objectieve reviews te vinden, en de enige echte effecten die er worden behaald zijn 'ik ben er tevreden mee'.

Nergens -voor zover ik weet- wordt dé test gedaan waar het om gaat. Namelijk twee bakken neerzetten met identieke filters en bezetting. Eentje volgooien met kleistaafjes van Biohome en de andere met wat anders. En dan lekker een maandje of 6 gaan testen.

Dat zou een gave test zijn! Ik mag van mijn vrouw geen nieuwe 3 meterbak neerzetten, maar anders zou ik deze test gelijk aangaan ;)

Maar eerder werd gesproken over nitrificatie (NH3/4 -> NO2 -> NO3), dat heeft volgens mij ook te maken met het oppervlak waar de bacteriën zich in kunnen nestelen (bodem/filtermedium), volgens de beschrijvingen die ik heb gevonden heeft de biohome (ultimate) een ?4? keer groter oppervlak dan bv de Eheim SUBSTRATpro, dus zou dus deze omzetting beter moeten kunnen doen. (Heb het zelf nog niet kunnen meten :D:D)
Maar ik lees ook veel over de C:N ratio... dan zou het medium er dus niets toe doen:help: (Dit stuk gebruik ik al een tijdje. Als iemand nog een andere goede bron heeft hoe dat zit, graag!)
 
Ik werk ondertussen ongeveer een half jaar met de opbouw van het filter naar het idee van pondguru. Met mijn Eheims was ik er niet echt te spreken over, maar met mijn huidige Hydor ben ik hier mega tevreden over.

Heb op de inlaat een Eheim voorfilter.
Ja die zijn verbazend effectief.
De hoeveelheid troep die je daar elke week uithaalt is bizar.
Ik heb er twee dus ik wissel ze om zonder het filter uit te zetten en de mechanische cardridges van de Fluval G series word haast nier meer vuil.
 
Dat zou een gave test zijn! Ik mag van mijn vrouw geen nieuwe 3 meterbak neerzetten, maar anders zou ik deze test gelijk aangaan ;)

Maar eerder werd gesproken over nitrificatie (NH3/4 -> NO2 -> NO3), dat heeft volgens mij ook te maken met het oppervlak waar de bacteriën zich in kunnen nestelen (bodem/filtermedium), volgens de beschrijvingen die ik heb gevonden heeft de biohome (ultimate) een ?4? keer groter oppervlak dan bv de Eheim SUBSTRATpro, dus zou dus deze omzetting beter moeten kunnen doen. (Heb het zelf nog niet kunnen meten :D:D)
Maar ik lees ook veel over de C:N ratio... dan zou het medium er dus niets toe doen:help: (Dit stuk gebruik ik al een tijdje. Als iemand nog een andere goede bron heeft hoe dat zit, graag!)
Als je inderdaad aan de gang gaat met een goede C:N ratio heb je minder opbouw van sediment omdat de stikstof cyclus beter gaat lopen.

Sinds ik dat doe is mijn PO4 gezakt en maar lijkt mijn NO3 ietsje gestegen.

Maar het is ook de vraag met filtermedium of je echt die hoeveelheid oppervlak nodig hebt, je kan duizenden huisjes aanbieden maar als er niemand ik gaat wonen is het alsnog sonde
 
Als je inderdaad aan de gang gaat met een goede C:N ratio heb je minder opbouw van sediment omdat de stikstof cyclus beter gaat lopen.

Sinds ik dat doe is mijn PO4 gezakt en maar lijkt mijn NO3 ietsje gestegen.

Hoe ben je er mee aan de slag gegaan? Met kijken naar de "C", dus minder voeren of ander voer?? Ik heb laatst de PO4 gemeten en die zat rond de 1.0 (maar dat was een paar dagen na een grote waterwissel. Dus best hoog. De symptomen zijn dan ook zichtbaar, op een paar plekken waar de doorstroming net iets minder is (in een bos met anubias bv) zie je wat blauwalg komen.


Maar het is ook de vraag met filtermedium of je echt die hoeveelheid oppervlak nodig hebt, je kan duizenden huisjes aanbieden maar als er niemand ik gaat wonen is het alsnog sonde

Klopt, daarom zijn die extra filtermatten die "onze guru" gebruikt van belang anders worden deze ruimtes "gekraakt" door vuil. Het gaat met dat oppervlakte volgens wel gepaard met bv de doorstroming. Ik denk dat de bacteriën er wel inkomen. Maar als ze niets te eten hebben (zie C:N) dan heb je daar nog niets aan.
 
Hoe ben je er mee aan de slag gegaan? Met kijken naar de "C", dus minder voeren of ander voer?? Ik heb laatst de PO4 gemeten en die zat rond de 1.0 (maar dat was een paar dagen na een grote waterwissel. Dus best hoog. De symptomen zijn dan ook zichtbaar, op een paar plekken waar de doorstroming net iets minder is (in een bos met anubias bv) zie je wat blauwalg komen.




Klopt, daarom zijn die extra filtermatten die "onze guru" gebruikt van belang anders worden deze ruimtes "gekraakt" door vuil. Het gaat met dat oppervlakte volgens wel gepaard met bv de doorstroming. Ik denk dat de bacteriën er wel inkomen. Maar als ze niets te eten hebben (zie C:N) dan heb je daar nog niets aan.
Ik ben gewoon gestopt met het droogvoer van ludger en ben diepvriesvoer gaan voeren, beetje lettend op voedingswaarde en een goede C:N ratio.
Dat goedkope droogvoer is leuk om je vissen snel groot mee te krijgen maar het geeft een beste bende in de vorm van sediment.
Nu heb ik dus relatief veel N en weinig C, maar de bacteriën om NO3 aan te maken hebben juist veel N nodig, hoe meer C je hebt hoe beroerder dat gaat en dan slaat dus alles neer in de vorm van die bekende bruinendrab.

Maar als je toch 4 bakken gaat doen kan je dat mooi testen, 1 op droogvoer en 1 op diepvries en dan kijken welke er het smerigste filter heeft
 
Heb het filter nu 3 weken draaien met biohome en moet zeggen gaat super, waardes blijven erg goed, mooi helder water, vissen mooi levendig. Ben er wel blij mee!,

3 weken draaien??? Tja, dan ben je dat nog aan het indraaien, is dan niet verwonderrlijk.

Nou, ik blijf weel bij het oude, heeft jaren goed gewerkt.
 
Ik ben gewoon gestopt met het droogvoer van ludger en ben diepvriesvoer gaan voeren, beetje lettend op voedingswaarde en een goede C:N ratio.
Dat goedkope droogvoer is leuk om je vissen snel groot mee te krijgen maar het geeft een beste bende in de vorm van sediment.
Nu heb ik dus relatief veel N en weinig C, maar de bacteriën om NO3 aan te maken hebben juist veel N nodig, hoe meer C je hebt hoe beroerder dat gaat en dan slaat dus alles neer in de vorm van die bekende bruinendrab.

Ik voer nu vooral Biofish food van Bassleer (voor mijn Z.A. bak beneden) en EBO/Futterdose (voor mijn L-nummers kweekbakken). Volgens mij beide kwalitatief goed voer. Hoe let jij op voedingswaarde en goede C:N ratio in het voer?

Maar als je toch 4 bakken gaat doen kan je dat mooi testen, 1 op droogvoer en 1 op diepvries en dan kijken welke er het smerigste filter heeft
Ik heb het net voorgelegd aan mijn vrouw om er nog een bak bij te plaatsen (om dingen te testen) en nu heb ik een blauw oog en zie ik sterren :D
 
Bassleer. Erg krachtig voer. Bevat relatief meer vetten.

Droogvoer bevat over het algemeen als basis ingredient vismeel en tarwemeel.
Dit geeft heel veel C (organische belasting).
Vismeel is slachtafval (huid, organen en graten) Dat eten vissen normaal niet.
Tarwemeel. Dat eten vissen ook niet. Is slechts nodig voor de binding van het voer (vlok, korrel).

Een hoogwaardig droogvoer is bijv Dennerle.

Diepvries heeft veel meer N:p in verhouding tot C.

Mineralisatie.
https://www.aquainfo.nl/mineralisatie/

N:p en C:N voedseldieren.

https://www.aquainfo.nl/np-ratio-voedseldieren/
 
Ik heb biogravel nu bijna twee weken in mijn juwel interne filter zitten, zover alles goed ook de flow is nog steeds goed na twee weken. Wat een hele vooruitgang t.o.v. standaard filter setup wat na een week dicht zit.
 
Tja, er is ook niets wat de bacterie vast houd, die vliegt er zo weer uit.

Daar zijn de sponzen voor.
 
Volgens mij begrijp je het niet helemaal......

Biohome Filtermedia is veruit het beste biologische filtermateriaal voor zowel (zee)aquarium- als (koi)vijverfilters. Geen ander product zorgt voor een betere en snellere huisvesting van de essentiële goede bacteriën en biedt bovendien, dankzij zijn unieke structuur en samenstelling, een omgeving waar zowel aerobe als anaerobe bacteriën zich kunnen ontwikkelen. Wanneer Biohome Filtermedia op de juist manier wordt gebruikt zal je filter de volledige stikstofcyclus kunnen creëren waarbij behalve ammoniak en nitriet OOK nitraat wordt afgebroken. Hierdoor zal je bestaande filter voor gezonder water, gezondere vissen en minder waterverversingen van je aquarium of vijver zorgen.
 
Leuk verhaal.
Met die balletjes. heb mijn twijfels.

Dus de 17 jaar dat ik met andere materialen werk. is dus niets.
Siporax sponzen watten?

Denk dat jij je eerst goed in moet lezen, hoor.


Jou bio home balletjes zijn dus beter?
Wat heb je er dan verder nog in?

Is trouwens voor een zeebak of een vijver.

Niet voor een binnenfilter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan