Waarom blijft mijn amalia gracilis groen?


V

vriend van de cory

Guest
Beste forumleden ,

Ik heb een vraagje over mijn amalia gracilis en waarom deze zo groen blijft terwijl de plant normaal gezien oranje zou moeten worden.

Ik heb deze plant nu 1 maand in mijn bak staan, en hij groeit wel lekker, maar hij krijgt niet de mooie oranje kleur waarvoor ik hem gekocht heb .

In mijn bak doseer ik plantenvoeding van lid backplay , om de 4 dagen 10ml .
Ik voeg ook co2 toe. Ik weet nie precies hoeveel maar ik zit toch wel op mijn limiet nu denk ik :p .
Verder heb ik ook nog een aquasoil bodem.
Er staan 2ledbalken die samen 4600 lumen opleveren, dus 38lumen /liter ongeveer.

Ik vind het raar dat deze plant niet zijn oranje kleur krijgt, want moeilijkere planten zoals rotala macranda of hemianthus callichitroides doen het heel goed. Andere rode planten hebben wel hun mooie rode kleur.


edit: Ik kocht de planten emers (dus bovengronds gekweekt)
 
Je co2 en licht zou voldoende moeten zijn denk ik. Is het nu al de submerse vorm?
 
Normaal wel ja , de blaadjes zijn van lange ovalen bladjes naar iets smallere lange puntige bladjes gegaan.
 
Ok, ik ken de plant zo niet verder.
 
Hij was zoals op de foto links toen hij toekwam. rechts zie je hoe hij nu is .
Heb wel net de toppen eraf gedaan omdat hij et hard ging , en van mijn rotala macranda heb ik met pijn in het hart ook de mooi rode toppen afgedaan omdat ze teveel licht afnamen van andere planten .





gFXNqV7zwJ-Xb8vukMk3EHh55IA6pkWi.jpeg
18155631_10209168684720661_476279921_n.jpg
 
Heb je een link van de plant want ik zie er zo weinig over.
 
A. gracilis is een matig veeleisende plant die niet zijn volledige potentieel zal laten zien, tenzij de eisen wordt voldaan. Verlichting moet matige tot hevige (2-3wpg of meer) zijn, CO 2 injectie moet stabiel zijn bij 25-30ppm. Dit stengelplant voorkeur licht zuur, matig zacht water (KH 4-6, 6-8 GH), hoewel het vrij aanpasbaar meer extreme wateromstandigheden. Macronutriënten zoals nitraat (5-20ppm) en fosfaat (1-2ppm) moet hoog voor de beste resultaten. Ijzer en micronutriënten dosering, in plaats van macronutriënten, moet dienovereenkomstig hoog ook. Als er niet voldoende ijzer in de waterkolom, de bladeren van deze plant wil werd bleek. Rich voorwaarden zullen groter bevorderen stelen met minder intens rode kleur (als nitraat is hoog genoeg is, de groei kan zelfs worden erg groen). Lagere nitraatgehalten in combinatie met hoge fosfaat en micronutriënten niveaus zal de meest intense kleuren promoten A. gracilis .

Deze grote, kleurrijke plantaardige stamcellen, wanneer onder goede groeiomstandigheden, groeit snel omhoog naar het wateroppervlak. Snoeien moet worden gedaan door topping en herbeplanting de robuustere top porties. Vermeerdering moet worden gedaan door het verwijderen van zijtakken van de hoofdstam plant met een schaar.

A. gracilis , als gevolg van de uiteindelijk grote omvang, is het meest geschikt is voor de midground op de achtergrond van aquaria groter dan 20g (76L), waar het een briljante plons van kleur kan toevoegen aan een lay-out. Het wordt meestal gebruikt door Nederlandse aquarists, die vaak gebruiken voor contrast met de typische groene straten.

Foto # 1: Submersed Amerikaanse en internationale Copyright 2004 door Jay Luto Alle rechten voorbehouden.

Foto # 2: emersed Amerikaanse en internationale Copyright 2004 door Donald Davis Alle rechten voorbehouden.

Foto # 3: emersed met bloem Amerikaanse en internationale Copyright 2006 door Tim Gross Alle rechten voorbehouden.



Gebruiksvoorwaarden
 
Duidelijk dat de plant is overgegaan naar de submerse vorm. Als ik naar de foto's kijk zie ik veel draad alg, een kenmerk van co2 tekort. Beetje lateriet bij de wortels en het co2 gehalte verhogen zal de problemen wel verhelpen.

Groetjes John.
 
Ik lees ook dat deze plant veel co2 behoeft en dan vraag ik me af hoeveel er aanwezig is. Zoals John ook al bemerkt zijn er algen die duiden op een co2 tekort.
 
Hoe kan ik het meten ?
De belletjes per minuut tellen in de bellenteller ?
Er zit een continu test in en die staat altijd op geel .

Edit, er gaan nu 120 bellen per minuut door de bellenteller.
 
En draad alg komt ook bij hoge ammoniumwaarden, wat bij mij het geval is . Ze zijn al enorm gedaald t.o.v vorige week , maar dat heeft wel de algen veroorzaakt denk ik.
 
Een hoge ammoniumwaarde komt voor bij onstabiele of niet voldoende ingedraaidebakken, waarschijnlijk ook een lage NO3 waarde ten gevolg.
 
Een hoge ammoniumwaarde komt voor bij onstabiele of niet voldoende ingedraaiebakken, waarschijnlijk ook een lage NO3 waarde ten gevolg.

Komt vooral doordat ik aquasoil heb gebruikt, echt een heel stomme fout van mij. Maar het "ergste" is nu over.
 
Ja nu wordt het me meer duidelijk en dan is de oorzaak vast terug te vinden in die boost van nh3/4. Ik heb al vaker gelezen dat men zich hier bij deze bodems niet van bewust zijn en dat je erg veel moet verversen in het begin.
Weer een leermomentje moet je maar denken;). De continutest hoeft in de regel echt niet geel te zijn want dat is vrij veel co2 en zelf heb ik ze op lichtgroen zeg maar.
 
Ja nu wordt het me meer duidelijk en dan is de oorzaak vast terug te vinden in die boost van nh3/4. Ik heb al vaker gelezen dat men zich hier bij deze bodems niet van bewust zijn en dat je erg veel moet verversen in het begin.
Weer een leermomentje moet je maar denken;). De continutest hoeft in de regel echt niet geel te zijn want dat is vrij veel co2 en zelf heb ik ze op lichtgroen zeg maar.

Jup , echt enorm dom van me, heeft me gelukkig geen vissen gekost maar wel een hele hoop algen en nog dubbel zoveel werk .
Hoeveel bellen per seconden telt jouw bellenteller dan op welk bakformaat ?
 
Ik heb 70 bellen op de 80cm met 120 liter en zo n 150 bellen op de meterbak met 190 liter. Maar het hangt ook af van je kraanwater en wat je wil bereiken met de co2. Een ander kan wel veel minder hoeven toe te voegen met dezelfde bak;). Gewoon even uitproberen zou ik zeggen met een continutest.
 
Ik wil gewoon de algen weg :p, maar moet ik het dan wat minder zetten denk je ?
 
Ik heb 70 bellen op de 80cm met 120 liter en zo n 150 bellen op de meterbak met 190 liter. Maar het hangt ook af van je kraanwater en wat je wil bereiken met de co2. Een ander kan wel veel minder hoeven toe te voegen met dezelfde bak;). Gewoon even uitproberen zou ik zeggen met een continutest.

Zat even mee te lezen, ik heb 80 bpm op de 80cm. En heb het idee dat ik met de co2 minnende planten op het randje zit te doseren. Kan wel meer zeg maar! Is natuurlijk altijd de factor 'stroming' nog.
 
Om planten roder te krijgen draait het voornamelijk om voldoende ijzer te doseren. Althans heel vaak in die aquascape filmpjes voorbij zien komen!
 
Om planten roder te krijgen draait het voornamelijk om voldoende ijzer te doseren. Althans heel vaak in die aquascape filmpjes voorbij zien komen!

Zover ik heb begrepen is ook aluminium een belangrijke factor net als het licht en de co2. Men heeft het vaak over het ijzer maar er is meer van belang zover ik heb gelezen.
 
Zat even mee te lezen, ik heb 80 bpm op de 80cm. En heb het idee dat ik met de co2 minnende planten op het randje zit te doseren. Kan wel meer zeg maar! Is natuurlijk altijd de factor 'stroming' nog.

Ik zit ook zo rond de 70-80 bellen dus dat kan prima kloppen.
 

Terug
Bovenaan