Waarom blijven de nitraat en fosfaat 0 in mijn aquarium


T

Tinus1arm

Guest
Beste forum vrienden,

Zoals de titel het al zegt blijft mijn nitraat en fosfaat 0.

Ik heb een 300 liter netto bak met
15 Kegelvlek Rasbora
6 Maanvissen
Koppel Ramirez
Koppel cactoide dwergciclide
5 sterbai
7 otocinclus
3 epal

Waterwaarden
Ph 6,7
Kh. 6
GH 7
No2 0
No3 0
Nh3/4. 0
Po4. 0

Ik voer 1 keer per dag artemia,cyclops,bloedwormen of droog vlokvoer

M'n bak staat vol planten met stukken hout en groeien goed
Gebruik CO2. Dropchecker geeft donker groen aan
Geef 1 keer per week plantenvoeding
1 keer per week 20% waterverversing
Heb een klein beetje alg in de bak maar dat is normaal denk ik, is niet storend iig

Sommige planten vertonen gaten of hebben puntalg op hun bladeren.

Is het wijs om nitraat en fosfaat te gaan toevoegen? Of zo laten?
 
Dat is zeker wijs met oog op je planten, wat voor plantenvoeding gebruik je nu?
 
Waar meet je mee?
Met zo'n zwaar visbestand zou je ook redelijk wat PO4 moeten meten naar mijn idee.
 
Ik meet met druppeltesten van Colombo. Is dit bestand te zwaar dan?
Ik denk dat deze aan de zware kant is, 6 maanvissen (welk soort?) zijn al goed voor het grootste deel van de watermassa, daarbij wil de otocinclus een stuk koeler zitten dan de manen.
Maar je vraag gaat over de waterwaarden en deze zijn met een groot bestand lastiger om goed te krijgen, mogelijk kan je al wat stappen doen door meer liters per keer te verversen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zal ik gaan doen @TonHageraats, maar m'n waterwaarden zijn tot nu toe elke week perfect
Is het nu wijs om nitraat en fosfaat toe te voegen
 
Ik zou even nog niets extra toevoegen, en eerst eens 2 weken een waterwissel van 50% doen om je water wat te "resetten", ik weet niet wat je nu voor plantenvoeding toevoegt of hoeveel, maar deze zou je mogelijk iets kunnen verhogen. In je plantenvoeding zit mogelijk ook Nitraat Fosfaat en sporenelementen.
 
Ach laat ik eens positief beginnen.

Ik stop mijn bak ook erg vol met vissen. En aan je waterwaardes te zien, kan het filter het prima aan!

Waarbij ik dus ook gelijk wil weten. Welk filter heb je?

In de meeste plantenvoedingen welke je bij tuincentra en dietenwinkels koopt (sera, tetra, profito, jbl, etc) zitten geen nitraat en fosfaat.

Doorgaans is dit in een eenvoudig aquarium al voldoende aanwezig.

Echter in een aquarium met veel planten en CO2, groeien de planten dermate goed. Dat alle fosfaat en nitraat verbruikt wordt.

Beter is het dan om nitraat en fosfaat apart te doseren. Of om een goede all in one plantenvoeding te nemen.

Voordat je gaat omschakelen is het zeker verstandig om de bak te resetten, door 2 weken 50% te verversen.
Daarna kun je een nieuw systeem toepassen.

Zelf ben ik van de minimum hoeveelheden. Dus fosfaat max 0,5 houden en nitraat 10-20.

Met je huidige bezetting in opgroeiende fase, is royaal verversen 30-40% wekelijks wel aan te bevelen. Totdat de groei er uit uit is.
Daarna kun je 20% aanhouden.
 
Ik kan nu ff geen foto's maken maar deze zijn van een paar dagen geleden.
Waarom moet ik m'n water resetten @TonHageraats? M'n waterwaarden zijn toch goed en heb geen problemen kwa alg.

IMG_4982.JPG


IMG_4983.JPG
 
Ik denk ook dat je bak verbruikt wat er wordt aangemaakt. Maar voor de lange termijn zo ik toch de waarden wat opkrikken tot minimaal wat Marcel aangeeft. Anders kun je misschien tekorten krijgen met als gevolg weer algen.
Bij bijvoorbeeld aquariumbemesting.nl kun je poeders kopen voor de nitraat en de fosfaat.
 
Ik kan nu ff geen foto's maken maar deze zijn van een paar dagen geleden.
Waarom moet ik m'n water resetten @TonHageraats? M'n waterwaarden zijn toch goed en heb geen problemen kwa alg.

Bekijk bijlage 16917

Bekijk bijlage 16918
Zie de post van Marcel ;)
2 grote verversingen doe je om even een nieuwe start te maken en dat alle vreemde stoffen uit je bak zijn en goed kunt meten zonder extra verstoringen van de resultaten.
 
Het zijn ook veel snelgroeiers. Dus dat verklaard een hoop.

Resetten is meer omdat je nu niet weet of er teveel plantenvoeding in zit.

Daarnaast meten wij maar 10% van alles wat er in het water zit.

Jonge vissen geven veel hormonen af. Deze remmen de groei van de vissen.
Dit kun je niet meten. Door veel verversen groeien de vissen beter.
Ook houd je de ziektekiemen laag.
 
In dat opzicht is de EI zoals Ton volgt ook goede manier denk ik;). Deze heeft ook Manen:deal:
 
Ach laat ik eens positief beginnen.

Ik stop mijn bak ook erg vol met vissen. En aan je waterwaardes te zien, kan het filter het prima aan!

Waarbij ik dus ook gelijk wil weten. Welk filter heb je?

In de meeste plantenvoedingen welke je bij tuincentra en dietenwinkels koopt (sera, tetra, profito, jbl, etc) zitten geen nitraat en fosfaat.

Doorgaans is dit in een eenvoudig aquarium al voldoende aanwezig.

Echter in een aquarium met veel planten en CO2, groeien de planten dermate goed. Dat alle fosfaat en nitraat verbruikt wordt.

Beter is het dan om nitraat en fosfaat apart te doseren. Of om een goede all in one plantenvoeding te nemen.

Voordat je gaat omschakelen is het zeker verstandig om de bak te resetten, door 2 weken 50% te verversen.
Daarna kun je een nieuw systeem toepassen.

Zelf ben ik van de minimum hoeveelheden. Dus fosfaat max 0,5 houden en nitraat 10-20.

Met je huidige bezetting in opgroeiende fase, is royaal verversen 30-40% wekelijks wel aan te bevelen. Totdat de groei er uit uit is.
Daarna kun je 20% aanhouden.

Bedankt man!! Nu is het mij helemaal duidelijk waarom de bak te resetten!! Top!

Ik heb een Eheim 2075 1250 l/u
En ik geef 1 keer per week wespro plantenvoeding zie foto

Op foto 1 waar je de maanvis op ziet zie je op de rode plant de gaten zitten

image.jpg


image.jpg
 
Hier zit dus geen Nitraat en Fosfaat in, dus wat je bak produceert snoepen je planten weg.
 
In dat opzicht is de EI zoals Ton volgt ook goede manier denk ik;). Deze heeft ook Manen:deal:
EI is niet altijd de oplossing, maar daar maanvissen schoon en zuurstofrijk water nodig hebben is door mijn 50% standaard waterverversing dit gelijk wel een goede combi welke bij mij werkt.
 
Eheim 2075.

Mooie filter!! Veel filter inhoud!

Heb zelf ook 300 liter bak. Heb de Eheim 2178. Is ongeveer dezelfde filter. Alleen met verwarming en electronische regeling.
 
Maar even een opsomming:

2 weken achter elkaar 50% waterverversen
Daarna elke week 30/40 % verversen en plantenvoeding zoals verpakking aangeeft en apart nitraat en fosfaat toevoegen
 
Zo te zien heb je jonge en mooie maanvissen, dan is meerdere keren per dag voeren wel raadzaam, je kan ze bijna niet overvoeren, bij mij krijgen ze van 09.00 tot 21.00 uur om de 3 uur eten.
 
Maar even een opsomming:

2 weken achter elkaar 50% waterverversen
Daarna elke week 30/40 % verversen en plantenvoeding zoals verpakking aangeeft en apart nitraat en fosfaat toevoegen
Of voor de oplossing van aal in one plantenvoeding gaan van Plantedbox. of anders de voeding van aquariumbemesting.nl dat scheelt je in je portemonnee.
 
Als je een beginner bent, proberen veel winkeliers je van alles aan te smeren. Heelaas!

Maar goed. Je bent nu hier. Hiet krijg veel advies en eerlijk uit ervaring.

Alleen je zult merken, dat ook hier wat verschillen zijn. Ze zijn allemaal goed!
Je moet alleen een methode of handeling kiezen die bij jou denkwijze past.

John houd heel erg van de EI methode.

Ikzelf houd er de observation index op na. Gewoon kijken en soms bijsturen.
Ik houd van minimale waardes, vind het zonde om wekelijks een halve dosering voeding weg te gooien.
Daarom ook mijn lage waardes voor nitraat fosfaat en ijzer.

Hoe ik hier aan kom, dat heeft een hele wijze man mij geleerd. En zijn denkwijze past bij mij.

Hietonder geef ik een voor mij hele interesante link.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/spoorelementen-toevoegen-zin-of-onzin


http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/biologisch-filteren
 
Zo te zien heb je jonge en mooie maanvissen, dan is meerdere keren per dag voeren wel raadzaam, je kan ze bijna niet overvoeren, bij mij krijgen ze van 09.00 tot 21.00 uur om de 3 uur eten.

3 keer per dag!!! WoW das veel!! Zal dan ook is wat vaker geven
 
Is dat vele voeren voor de andere vissen niet slecht dan?
 
Zal vanavond alle stukken is gaan lezen
 

Terug
Bovenaan