Wat is er nieuw

waarom doet ie dat ??

ieche

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2015
Leeftijd
46
Haaaaai!!
Sinds een week heb ik een super mooie grote(appel??)slak

157957ieche_0_82_20160203_185959.jpg

maar nu zie ik vanmorgen dat ie eitjes in het water aan het leggen is??
is dit nu wel een appelslak? is het een speciale soort(omdat ie zo groot is) en waarom legt ie eieren in het water en hoe kan dat als er maar 1 slak is.???

898131ieche_0_82_20160205_102001.jpg

527268ieche_0_82_20160205_102012.jpg

Is absoluut een appelslak.
Ze kunnen na paring eitjes lang achter de hand houden, dus dat is niet opmerkelijk.

Onder water leggen, dat doen ze soms per ongeluk. Wel leggen ze doorgaans veel meer eitjes. Maar deze dame is nog bezig denk ik?

en die eitjes die in het water liggen zijn natuurlijk verloren?

ik wil best een of twee eitjes overhouden, maar geen 100 🙂

Jep, die zijn verloren. Ik vind ze overigens wel wat vreemd, ze lijken me erg groot.

1 of 2 eitjes, dat gaat niet lukken. Als er een trosje boven het water wordt afgezet kun je heel voorzichtig de helft proberen weg te halen. Maar minder dan enkele tientallen, dat lukt niet.

ik heb ook een grote slak 🙂 ik vond net bovenin op het deksel een minitrosje...ik laat deze eens hangen en zien wat er gebeurd.

Ik wil in ieder geval maar een of twee houden, dus miss is overplaatsen beter.

813415ieche_0_82_20160205_144955.jpg

711354ieche_0_82_20160205_145114.jpg

954236ieche_0_82_20160205_145645.jpg

Maar of de slak nog een keer eitjes legt, dat is de vraag. Ze is alleen toch? Dan moet je het wel verstandig aanpakken want wellicht de enige kans. En het overplaatsen gaat lang niet altijd goed. Hoewel, dat overplaatsen is niet moeilijk, maar de juiste condities nabootsen wel.
(Je kunt het trosje ook niet verkleinen tot slechts een paar eitjes; een trosje is nodig voor een goede ontwikkeling)

Dank je voor je antwoorden 🙂

Appelslakken weet ik dus helemaal niets van, maar de vorige eigenaar die wilde haar niet meer dus vandaar welkom in mijn bak.

Ik heb ook Brotia pagodula slakken in mijn 60 cm zitten en wat posthoorn slakken.
Ik vind het zo een mooie diertjes die slakken.

het trosje wat onder de kap hangt is maar heel klein..miss 10 eitjes?
Ik zal zien hoe het gaat. Ander miss eens in de toekomst kijken naar nog zo een mooie grote.

Zorg wel dat je haar bij voert met een plakje komkommer (eerst even onder de hete kraan houden) of algentabletjes.

Dank je Botia!!

Vanzelfsprekend ligt er een stuk komkommer in de4 bak en gaat er dagelijks een tabletje in.

Ook voor dat mooie visje waar me de naam weer even van ontschoten is (die algeneter ;))

Niet overvoeren he. Dan eten ze maar door, en dat is alleen maar vervuiling. En garnalen kunnen ook met minder door dan je zou denken.

Verder, als je meer appelslakken wilt, dan zou ik juist een kleintje zoeken. In een tropisch aquarium worden ze niet zo heel oud, en als ze jong zijn dan zijn ze veel actiever. (en het is leuk om ze te zien groeien)

Lees je vooral goed in over de Brotia. Schijnt een moeilijk beestje te zijn.

dank je! nee ik overvoer niet!
Ik heb vergeten te melden dat er ook nog een stuk of 5 otocinclus in zitten en nog een algenetertje waar ik de naam weer van vergeten ben!
Ook zitten er nog een paar verdwaalde garnalen in (japonica)

Ik heb gelukkig geen overschot aan plaagslakjes dus hoop dat het mee valt qua te veel voer.

De Brotia heb ik er nu een jaar inzitten en deze groeien goed. Helaas heb ik nog geen jongen hiervan zien opgroeien.

iche het is mooi om de slakjes idd te zien opgroeien ik heb hier afgelopen week weer een nestje gehad dat uitgekomen is ze zijn dan niet groter dan de knop van een knopspeld kun je je voorstellen dat ze binnen een half jaar de grootte kunnen hebben van de slak die jij nu hebt

awhhh!

Jawel lijkt me ook leuk...alleen het aantal is me dan te groot.

Jammer dat je een stuk rijden woont ..anders had ik er een enkele van jou kunnen overnemen 😉

veel plezier met het observeren!

Wat raar van je appelslak 😉

Ze zal wel eens tot het besef komen dat het niet klopt, en dat ze haar trosje wel boven water zal leggen. Ik hoop dat je eens jongen gaat hebben!

Succes! 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan