Hoeveel bacterie voeding zit er in een emmertje water zonder vissen e.d. Denk je?
Hoeveel, dat weet ik niet.
Maar ik denk wel dat er in een emmertje oud aquariumwater meer NO2 zit bijvoorbeeld dan in een emmertje kraanwater.
Dus filterbacteriën zouden dan theoretisch gezien meer om te zetten hebben in een emmertje oud aquariumwater dan in een emmertje kraanwater.
Daarmee zouden ze dan worden 'gevoerd', in tegenstelling tot de bacteriën op kraanwater, waar die NO2 niet in zit.
Als het dan ook zo is dat een bacteriepopulatie zich (mede) aan past op het aanbod aan om te zetten stoffen, dan zou dat misschien een verklaring kunnen zijn voor het advies om niet tegelijkertijd én water te wisselen én filter te reinigen.
Omdat het verse water in combinatie met door reiniging uitgedunde populatie er misschien voor kan zorgen dat het langer duurt voor deze weer hersteld is, dan het geval zou zijn als de bacteriën vanaf het eerste moment een groter aanbod aan om te zetten stoffen zouden hebben (a.k.a. iets 'ouder' aquariumwater dan hypervers kraanwater).
Zelf weet ik niet of het uit maakt of niet, ik heb hier eigenlijk helemaal geen sterke mening over. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat de verklaring voor het advies om dit niet tegelijk te doen ongeveer hier zou kunnen liggen. Los van of het relevant is, of niet.
Voor mij is het geen extra moeite om de sponzen even onder stromend oud aquariumwater te houden. En ik merk geen verschil met de periode waarin ik dat onder de kraan hield.
Ik vind het een goeie vraag van je!
Hoe denk jij hierover?