Waarom eten mijn vissen de planten op?


V

Vorkbaard

Guest
Hmnouja, het onderwerp is dus de vraag.

Ik heb een bak van 1,8m staan met zo'n 500 liter water, een zandbodem en een vrij stabiel tropisch gezelschap, inclusief twee fikse algeneters.

Het valt me op dat er vrij veel nitraatpieken zijn en dat zou best kunnen komen door rottend plantenafval in de bodem. Als ik merk dat het nitraatgehalte echt te hoog wordt, ververs ik 1/3 tot 1/2 van het water. Ik maak alles geregeld schoon maar probeer het ook niet t� vaak te doen.

Het probleem is dat mijn visjes alle planten helemaal kaalvreten. Hierdoor drijven er ook stukken bladeren e.d. rond, wat weer gaat liggen rotten als ik het er niet uithaal.

Ik heb verschillende planten geprobeerd.

We geven de planten eens in de week plantenspul (Dennerle VitaMix). De vissen krijgen normaalgesproken droogvoer. Omdat ik ook een paar algeneters heb, gaan er ook algentabletjes in. Daarnaast krijgen ze een paar keer in de week een stuk gekookte courgette, een peentje, stukje banaan, een blokje spinazie of iets anders dat ze graag lusten. Ik geef ze volgens mij niet te veel: ze eten alles vrij vlot op en er blijft geen eten drijven. Ik let er ook op dat ze ongeveer twee minuten doen over het opeten van hun basisdieet. Ik geloof dus dat ze niet te veel en niet te weinig krijgen.

Mijn vraag: waarom vreten mijn vissen de planten op en wat kan ik eraan doen?
 
Omdat ze honger hebben.
Of lichte alg op de bladeren.
WElke algeneters heb je?

Geef je ook komkommer op een vorkje?
2 minuten om het op te eten???
Waarom? Doe je dat eens laten liggen, krijgen ze meer binnen.




EEn foto is ook makkelijk.
 
Ter verduidelijking: die twee minuten neem ik uitsluitend als maatstaf voor het droogvoer, niet de komkommer e.d. Courgette, komkommer, enz. haal ik er alleen uit als ze het helemaal niet opeten en het al een dag ligt.

Als ze het na twee minuten (nou ja, twee-drie minuten) dan geef ik ze de keer daarna een beetje minder.

Ik neig zelf ook naar meer voeren, maar ik vind dat ze al best wel veel krijgen en overvoeren is ook niet goed natuurlijk.

Zal ik ze meer droogvoer, meer andere dingen of allebei geven?
 
Er is je gevraagd welk "algeneter" je hebt. Een terechte vraag. Beantwoord die nog even.
Ook zou ik wel willen weten welke planten de klos zijn (soortnamen a.u.b.).

Anders wordt het een beetje wat in het wilde weg roepen en dat lijkt me niet de bedoeling ;)

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Er is je gevraagd welk "algeneter" je hebt. Een terechte vraag. Beantwoord die nog even.
Ook zou ik wel willen weten welke planten de klos zijn (soortnamen a.u.b.).

Sorry :) Ik weet niet precies welke soort het is, maar ze zijn nu zo'n 30cm lang. Ik heb ze bij mijn vorige aquarium gekregen. Bij een overzicht van L-nummers zag ik dat het uitmaakt dat ze ~13 pennen (graten? botten? hoe heten die dingen?) in hun rugvin hebben.

Ze pakken alle planten die erin zitten. En er groeit idd best wat alg op de planten.

Ik heb weleens een algenbestrijder uit een flesje gebruikt, en dat werkt een beetje maar ik wil er liever zo weinig mogelijk dingen uit flesjes e.d. bij doen. Je weet nooit of er negatieve bij-effecten zijn.
 
Een Pterygoplichthys soort?
Planten soortnamen weet je niet dus?

Kun je foto's van het dier en de planten maken, dat helpt ook al :)

~ Ivo
 
Ik zal trouwens zo even foto's maken, als het water weer een beetje is geklaard.
 
Het is veel beter om je vissen diepvries of levend voer te geven (afhankelijk van de soorten die je hebt).Ik ben van voornamelijk droogvoer over gegaan naar vooral diepvriesvoer en ik zie dat mijn vissen veel mooier worden,harder groeien en gezonder ogen.

In droogvoer zit voornamelijk graan, want ze moeilijk opnemen en vismeel. De kop van de haring die Nederlanders graag eten moet toch ergens in verwerkt worden. :p

Ik las eerst als titel: Waarom eten mijn planten de vissen op? :p
 
Algeneters kunnen idd je planten slopen.
Sommige vissen lusten ook wel groen daarom is het ook wel even handig om te weten wat er nog meer in je bak zit.
 
Het water is nog een beetje troebel omdat ik net een deel ververst heb.

Ik zoek nog een foto van de algeneters.

IMAG0037.jpg

IMAG0038.jpg

IMAG0039.jpg
 
Deze vissen, inclusief de algenters, lieten mijn plantjes trouwens goeddeels met rust in hun vorige behuizing. Dat aquarium was ongeveer de helft van dit.
 
IMAG0660.jpg
 
Mascha&Ivo zei:
Een Pterygoplichthys soort?
Planten soortnamen weet je niet dus?
Nee sorry, de soortnamen weet ik niet. Zal ik volgende keer op letten als ik nieuwe planten koop. Ik kan wel een abonnement nemen bij die winkel ;)
 
Botia zei:
Hoe is je verlichting en hoe oud zijn je buizen? Geef je plantenvoedsel?

Je hebt trouwens een kamerplant in je bak staan. Namelijk de Cordyline. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... mber=96188

De vis is een Pterygoplichthys joselimaianus.
Dankjewel voor de informatie! Die plant komt me eigenlijk niet bekend voor. Alle planten die in het aquarium staan, heb ik gekocht als waterplant - ze stonden in de winkel onder water.

Allemaal bedankt voor jullie reacties; ik ga me er vanavond verder in verdiepen maar ik moet nu even weg. Ik reageer later en hou jullie op de hoogte. Bedankt!

/edit
De buizen zijn twee jaar oud. TL-verlichting, standaard in deze Trofis Puntius. Ik heb ook een poosje een full spectrum led-lamp gebruikt maar toen ontplofte de algengroei!
 
Op de 2e foto staat de Cordyline. Helaas worden veel kamerplanten verkocht als waterplant. Wat ze dus helemaal niet zijn. Ze verrotten daarom ook vrij snel.
 
Ja, die lusten wel wat. Zijn planteneneters. PLeco .
Maar lusten ook de diepvries, ook een mossel.en meer
Zijn de opruimers in die wateren.

Zet er een harde plant in. zoals Amazone plant.



Kunnen r met zand een troep van maken.
 
Nou, ik heb mijn huiswerk gedaan en uitgezocht wat er precies in mijn aquarium zit. Een heel aantal vissen zijn meegekomen met het vorige aquarium, dat ik gekregen heb. Ik weet dat er een aantal scholenvissen in zitten die eigenlijk met te weinig zijn. Toch zien ze er vrolijk genoeg uit; ze zwemmen ook vaak met elkaar mee.

Ik heb er vandaag een paar planten bij gezet, op jullie aanraden met een wat harder blad. De kamerplant heb ik eruit gehaald; die was ook redelijk aan stukken gescheurd.

Dit is bij benadering het vissenbestand:

Code:
aantal	soort                   	NL naam
2	Pterygoplichthys joselimaianus 	pantsermeerval
3	Astyanax Fasciatus Mexicanus 	blinde karperzalm 
10	Xiphophorus maculatus	        platy hoogvin
7	Xiphoporus helleri 	        zwaarddrager
3	Otocinclus�vittatus 	        dwerg-algeneter
2	Balantiocheilus melanopterus 	haaienvinbarbeel
3	Puntius Denisonii 	        torpedobarbeel
2	Chromobotia macracanthus 	clownbotia's
4	Coydora	                        pantsermeerval
4	Kryptopterus bicirrhis      	glasmeerval
1	Ancistrus leucostictus   	antennemeerval
2	Poecilia latipinna balloon� 	ballonmolly
2	Nematobrycon palmeri    	keizertetra
8	Gasteropelecus sternicla 	zilveren bijlzalm

Deze planten zitten er nu in:

Echinodorus grisebachii/Echinodorus bleheri
rotala bossii
ludwigia repens diamond red
Eustralis stellata
Echinodorus argentinensis
Echinodorus ozelot green
Vallisneria americana (Niet zeker; lijkt er wel op. Groeit als kool.)
Limnophila sessiliflora (Niet zeker; lijkt er wel op.)
Het kan zijn dat ik een plantje vergeten ben.

De afgelopen week heb ik de vissen een paar keer ook 's morgens gevoerd; voornamelijk droogvoer. 's Avonds heb ik ze wat vaker diepvriesvoer gegeven en andere dingen zoals broccoli, courgette, komkommer. Ze vonden het allemaal wel smakelijk.

We zullen zien of deze planten het langer volhouden; ik hou jullie op de hoogte.

Nogmaals bedankt voor jullie advies!
 
Nom nom nom nom

IMG-20141129-WA0009.jpg
 
Update:

De afgelopen weken heb ik de vissen flink wat meer te eten gegeven dan anders. Ik heb ze 's morgens een beetje droogvoer gegeven, 's middags een extra algentabletje en 's avonds vaak een stuk doorgesneden courgette, komkommer, een spruitje of andere groente naast de reguliere voeding. Sommige dingen lustten ze niet (peentjes, banaan) en dat heb ik er weer uit gehaald. Andere dingen werden vrij vlot verslonden, met name de courgette en komkommer.

Ik weet niet of het gezichtsbedrog is, maar sommige vissen (met name de torpedobarbelen) lijken flink gegroeid). Ze hebben ook een ferme hoeveelheid poep in het aquarium gedeponeerd, die ik er om de paar dagen maar uitgeschept hebt.

De uiterst vriendelijke en behulpzame medewerkers van de firma Wesdijk te Barendrecht wisten me te vertellen dat het waarschijnlijk de algeneters zijn die mijn plantjes opeten. Ze blijken vooral dol te zijn op Amazoneplanten, vanwege hun grote bladoppervlak. En dat blijkt, want die gaan er in rap tempo aan.

Ik heb er twee extra plantjes bijgezet op aanraden van Wesdijk, te weten:
- Nymphea zenkeri (tijgerlotus) omdat algeneters die niet lusten. Het zijn nog niet veel meer dan knolletjes dus ik weet nog niet hoe dat zal uitpakken.
- Cabomba piauhyensis (rode cabomba) - vanwege de haarachtige structuur van het blad zouden de algeneters hiervan afblijven. Ik kan alvast melden dat misschien niet de algeneters maar toch in ieder geval ��n soort vis dit een best smakelijke plant vindt. Ze vreten de stelen kaal.

De waterwaardes zijn overigens normaal; behalve een heel klein beetje te hoge hardheid is alles binnen de normale parameters.

Suggesties blijven welkom!
 
sorry ik heb nog niks gezegd, ik had alleen het onderste gezien
 
Je zou ook Anubias kunnen proberen. Sterke plant met keiharde bladeren. Ik denk niet dat algeneters e.d. zich daar aan wagen. Er zijn diverse soorten.
 
Dat is een goeie, bedankt! Ik zie dat de Anubias ook wordt aangeraden voor aquaria met cichliden en dat ze leerachtige bladeren hebben, dus lijkt me inderdaad een goeie keuze.

Kunnen anubiadeae wel onder tl-verlichting?
 
Heb zelf ook een Anubia soort en die doen het perfect onder tl-verlichting.
 
[Enkele weken later...]

Ik kom even melden hoe het afgelopen is met de abuniadeae en de L001's.

De anubias-soorten vallen erg in de smaak bij de algeneters. Deze planten houden het wel langer uit dan andere soorten, maar zelfs een moederplant is geen lang leven beschoren.

Een plant die w�l lijkt te floreren (pun intended) is de rode tijgerlotus (nymphaea zenkeri). De reden is eenvoudig: de algeneters lusten 'm niet. Ze zwommen erlangs, snuffelden eraan en ik zou zweren dat ze een vies gezicht trokken.

Hier nog een interessant verhaaltje over de tijgerlotus: http://www.aquariumfans.nl/alles-rode-l ... ijgerlotus
 
Wat voor filter heb je eigenlijk? Als je vaak poep moet verwijderen en je bak ook snel troebel is, kan je filter het dan wel aan? Ook omdat je aangeeft zeer schommelende (nitraat) waarden te hebben?
 
Mij valt op dat je eigenlijk geen grip hebt op wat er allemaal in je aquarium gebeurt.
Je kennis schiet flink te kort vandaar dat ik je wil adviseren om veel te gaan lezen over de dieren en planten in je aquarium.
De Nederlandse bond Aqua terra (nbat) is bezig om hun website te vernieuwen . Je vindt daar veel informatie over het inrichten van een A1 aquarium. Dat is een gezelschapsaquarium. Kan je goed op weg helpen.

In je aquarium heb je twee veel te grote algeneters die steeds de boel enorm vervuilen. De twee Clownbotia's en de Ancistrus helpen daarbij op hun eigen bescheiden wijze mee. Ze eten veel groen en poepen dus ook veel. Dat vervuilt je bak enorm net als hun manier van zwemmen.

Iedere plant die je in de bak zet wordt door dit groepje vernield en/of opgegeten.

Daarnaast heb je vissen die je in een school moet houden in een veel te klein aantal. Ik noem als voorbeeld de Keizertetra's, de Denisoni's en je blinde barbeel.

Ik raad je aan om de grote algeneters, de clownbotia's en de Ancistrus uit je aquarium te halen. Er zitten bij jou in de buurt een aantal goede aquariumspeciaalzaken en aquariumverenigingen. Kijk of je deze vissen kan inruilen voor aquariumplanten en vraag daarbij naar echte waterplanten. Als je die uit het water haalt hangen ze slap. Doen ze dat niet dan zijn het vaak moerasplanten, die doen niet zoveel voor je aquarium milieu vergeleken met echte waterplanten. Neem niet meer dan vier soorten en kies voor grote groepen.
Bij een aquariumvereniging heb je liefhebbers die je goed kunnen adviseren en je vaak goed op weg kunnen helpen.

Laat deze planten in je aquarium groeien en kijk na twee maand hoe je aquarium er dan bij staat.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan