Wat is er nieuw

Waarom groeit mijn rode lotus niet??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste medeforumleden.

Ik heb nu sinds 1,5 maand een mooie rode lotus in mijn aquarium staan maar deze wil maar niet groeien 🙁 De balderen worden niet heel erg groot en sommige sterven zelfs af.
Ik heb bij de lotus een 2 tal voedingsbolletjes zitten wat denk ik toch zeker wel voldoende moet zijn.
Ik heb led verlichting waardoor ik merk dat mijn planten langzamer groeien maar het lijkt net of mijn lotus helemaal niet wil groeien.
Ik heb al wel eens eerder een rode lotus gehad en deze groeide echt binnen no-time het aquarium uit.

Het enigste wat ik kan bedenken waarom hij nu niet groeit is door het gebrek aan fel licht. Maar anderzijds zou je dan toch weer denken dat hij de hoogte in gaat om meer licht te krijgen.
Ik heb de plant nog niet gescheiden van de knol maar weet niet of dit echt van invloed is. Bij de LFS zeggen ze in ieder geval van niet maarja weet niet hoe jullie hier over denken 🙂

Hoop dat jullie me kunnen helpen want vind het echt jammer dat deze mooie plant niet groeit.

Gr. Kevin

Licht is zeker van belang. Staat de knol niet te diep in de bodem?

Jonge lotussen zitten vaak aan de knol. Bij grotere lotussen is de knol weggerot of losgelaten dit maakt niets uit voor de plant zelf. Leeftijd van de lotus speelt een rol bij de grootte van de bladeren. Bij sommige mensen is de lotus verplantingsgevoelig, bij anderen niet. Gewoon geduld hebben, pas wanneer de lotus geen bladeren meer maakt of alle stengels wegrotten zou ik me pas zorgen maken.

Nee die knol zit maar voor minder dan de helft in de bodem want ik wist al wel als dat je deze te diep zet dat dit niet goed gaat 🙂
Hij maakt opzich wel nieuwe blaadjes aan alleen groeit deze lotus niet zo snel als de vorige die ik gehad heb en daarom begon ik er ook aan te twijfelen of ik het wel goed deed. Maar zal er dan wel mee te maken hebben dat ik toen gewoon t5 verlichting had en nu led-verlichting wat een stukje minder licht afgeeft.
Dus ik hoef hem niet te scheiden van de knol dit toet deze zelf zoals ik het nu begrijp, of kan het toch de groei bevorderen als ik hem nu los maak van het knolletje??

Hoor het graag 🙂

Gr. Kevin

Hey,

Ik heb zelf een rode lotus gekocht, omdat ik verhuist ben, heb ik op dit moment geen bodem in mijn aquariumgedeelte van mijn paludarium.
Maar mijn rode lotus groeit zeer goed onder led verlichting. ( die 80 cm hoog hangt )

Zelf heb ik een plastic boter bakje helemaal gevuld met zand en daar de knol opgelegd. Sinds deze week heeft hij al 5 zeer grote nieuwe bladeren aangemaakt.
Ik weet niet hoeveel zand in cm je hebt, maar die van mij heeft iets van 6 tot 10 cm diepte met zand, licht maakt voor deze plant volgens mij niet uit, want hij is nog steeds donkerbruin en groeit goed.

Zelf heb ik er geen voeding bij gezet of gooi ik in het water, wel is mijn water lichtbruin door mijn takken en modder van mijn paludarium gedeelte.

Zelf denk ik dat het te maken heeft met de dikte van je bodem.

Ik zou zeggen gewoon geduld.
Ik heb 2 keer een rode lotus gekocht, met bolletje en zonder, maar die deden/doen het niet goed. Ze blijven wel in leven, maar maken kleine en weinig blaadjes aan. Ik heb hier via het forum dan ook nog eens 3 planten gekocht en deze doen het supergoed, dit waren grotere exemplaren, zonder bolletje.

Khoppie zei:
Nee die knol zit maar voor minder dan de helft in de bodem want ik wist al wel als dat je deze te diep zet dat dit niet goed gaat 🙂
Hij maakt opzich wel nieuwe blaadjes aan alleen groeit deze lotus niet zo snel als de vorige die ik gehad heb en daarom begon ik er ook aan te twijfelen of ik het wel goed deed. Maar zal er dan wel mee te maken hebben dat ik toen gewoon t5 verlichting had en nu led-verlichting wat een stukje minder licht afgeeft.
Dus ik hoef hem niet te scheiden van de knol dit toet deze zelf zoals ik het nu begrijp, of kan het toch de groei bevorderen als ik hem nu los maak van het knolletje??

Hoor het graag 🙂

Gr. Kevin

Gewoon laten zitten. Valt er vanzelf wel een keertje af.

De rode Lotus wil naast licht ook graag ijzer als voedingsstof.

Dan wacht ik het nog maar even af en zal de lotus vanzelf wel gaan groeien.
Hij staat in ongeveer 5 tot 10 cm zand dus lijkt me wel voldoende en er zitten 2 kleibolletjes en 1 compleet voeder tablet bij dus lijkt me ook wel mee dan genoeg 🙂
Nog maar even geduld hebben dus want het is niet dat hij helemaal niet groeit alleen heel langzaam en alleen maar kleine blaadjes maar zullen in de loop van de tijd ook wel groter worden 🙂

Gr. Kevin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan