Wat is er nieuw

Waarom hangt een discus zo?

Birger

Member
Lid geworden
3 december 2025
Leeftijd
46
Even jullie hulp inroepen.

Iemand enig idee waarom deze discus regelmatig zo in de bak hangt? De anderen zwemmen normaal, deze laat zich regelmatig zo hangen de voorbije dagen. Laat ons zeggen 1/3 van de tijd, rest van de tijd mooi zwemmend met vinnen open. Gaat precies wat hangen tegen een grotere discus.
Eet goed, stelt zich wel graag dominant op in de bak, stoelgang lijkt me normaal (eenmalig transparant maar erna weer rood/gekleurd).

Waterwaarden :
* PH 6,8
* KH 5
* GH 6,5
* NO2 0
* NO3 25mg/l
* NH3 0
* Cl2 0
* CO2 14/29
* 29°C

Eergisteren nog 20% water ververst.

Iemand een idee? (2 foto's van zonet met minuutje tussen)

Bijlagen

• PXL_20260221_091846169.MP.jpg
    PXL_20260221_091846169.MP.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 22
  • PXL_20260221_092753652.MP.jpg
    PXL_20260221_092753652.MP.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 21
Waterwaarden:
Onbetrouwbare teststrips of druppeltesten?

Waterwaarden :
* NO3 25mg/l
* CO2 14/29
Dat zijn waardes voor een flinke plantenbak (PO4?) met veel verlichting

Waterwaarden :
* 29°C
Maar heb jij bij deze zeer hoge temperatuur überhaupt deze NO3/CO2 nodig waar jouw planten om vragen?

Ik ben niet bekend met een discus bak maar mijn gevoel zegt de NO3 flink omlaag brengen met een waterwissel en CO2/NO3 toevoeging stoppen?

Laatst bewerkt:
Onbetrouwbare teststrips of druppeltesten?

Dat zijn waardes voor een flinke plantenbak (PO4?) met veel verlichting

Maar heb jij bij deze zeer hoge temperatuur überhaupt deze NO3/CO2 nodig waar jouw planten om vragen?

Ik ben niet bekend met een discus bak maar mijn gevoel zegt de NO3 flink omlaag brengen met een waterwissel en CO2/NO3 toevoeging stoppen?
Druppeltesten (voor KH, GH, PH, NO2 en NH3), teststrook is qua NO3 en Cl2.
CO2 is op basis van wat andere waarden zijn tabel aflezen?

Aquarium is aardig beplant, verlichting brandt van 14u tot 22u30.

Ik voeg geen CO2/N03 toe... Ik las dat NO3 25 ml/l normaal is bij planten ..?

PO4 koop ik dus best ook druppeltest aan
Heb momenteel amper algengroei maar kan natuurlijk meespelen.

Zal vandaag nog eens 30% water verversen alvast en de fosfaattest bestellen.

Laatst bewerkt:
Als alleen deze ene vis dit gedrag laat zien dan zou ik denken dat het aan de vis ligt. Ik lees wel dat discussen goed tegen co2 kunnen tot zo n 30-35 mg.
Heb je een totaaltje van je bak?

Bedoel je een foto van de bak met een totaaltje? 😇

Bijlagen

• PXL_20260221_113502130.MP.jpg
    PXL_20260221_113502130.MP.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 21
Waterwaarden :
* PH 6,8
* KH 5

CO2 is op basis van wat andere waarden zijn tabel aflezen?
Ga er dan vanuit dat deze met een DC (Drop Checker met referentie vloeistof 20mg/L) niet groen is maar eerder blauw blijft en nabij 10mgL of lager is

https://www.tspt.nl/CO2/CO2_algemeen.html#:~:text=Onder water is dit totaal anders. Vanwege de druk in de atmosfeer is het kooldioxide gehalte in het water ongeveer 2-7 ppm.

DC is voor jouw bak niet relevant omdat jij geen CO2 toevoegt

Laatst bewerkt:
Ondertussen nog druppelstesten bijgehaald.

Gemeten waterwaarden vandaag :
* PH 6,8 stabiel
* KH 6 i.p.v. 5 gisteren
* GH 8 i.p.v. 7 gisteren
* NO2 0 stabiel
* NO3 10-20 mg/l nu met druppeltest
* PO4 0,5 mg/l nu met druppeltest
* NH3 0 stabiel
* Cl2 0 stabiel
* 29°C stabiel

Morgen nog een waterwissel en dat zal al qua nitraat weer wat verbeteren, al is de huidige waarde op zich oké.

DC is voor jouw bak niet relevant omdat jij geen CO2 toevoegt
Raar want met de waterwaarden van net kom ik uit op een co2 van bijna 30mg en dat kan dan niet kloppen.

Druppeltesten (voor KH….. PH…..
Raar want met de waterwaarden van net kom ik uit op een co2 van bijna 30mg en dat kan dan niet kloppen.
TS voegt geen CO2 toe, een 30mg/L is dan idd ook niet haalbaar/reëel

De “groene” CO2 waardes volgens de PH/KH-tabel komen zelden overeen met de “groene” waardes van een Drop Checker (voor ons “thuis” de meest betrouwbare)

Meer hierover
https://www.tspt.nl/CO2/CO2_afstellen.html#:~:text=pen.-,De pH/KH tabel,kennis van te nemen.,-Omdat

Als voorbeeld, mijn bak (PH=6.7 KH=10) volgens de PH/KH-tabel kom ik uit op een dodelijke 60ppm terwijl mijn DC licht/limoen van kleur is, een ruime 20ppm

Wil je de PH/KH-tabel gebruiken voor een nauwkeurige CO2 meting moet je de juiste KH meting doen (dat is geen druppeltest uit onze testkit) en een Laboratorium PH-meting, helaas is dat voor ons “thuis” niet binnen ons bereik.

Laatst bewerkt:
Als voorbeeld, mijn bak (PH=6.7 KH=10) volgens de PH/KH-tabel kom ik uit op een dodelijke 60ppm terwijl mijn DC licht/limoen van kleur is, een ruime 20ppm
Dat herken ik ook en dat komt volgens mij ook omdat de testen niet zo nauwkeurig zijn en omdat de testen ook andere zuren mee laten wegen en een dc niet.

Waterwaarden lijken mij prima. Vis ziet er ook goed uit. Wellicht paargedrag? Hoe is de ademhaling en zie je iets vreemds aan de kieuwen?

Je zou een kuur Bilocil en Octocil kunnen doen en daarna een paar weken Diploral.

Waterwaarden lijken mij prima. Vis ziet er ook goed uit. Wellicht paargedrag? Hoe is de ademhaling en zie je iets vreemds aan de kieuwen?

Je zou een kuur Bilocil en Octocil kunnen doen en daarna een paar weken Diploral.
Zou kunnen, speelt wel de dominante in de groep en benadert vaak een grote dame. Ademhaling is zoals de anderen en als voorheen normaal, niets speciaal op te merken aan de kieuwen eigenlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan