Waarom heb je bij vallisneria soms heel veel uitlopers en soms helemaal niet meer


Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Berichten
323
Locatie
Sittard
Hallo soms heb je heel veel uitloper en dan een hele poos niet .
Is het zo, veel uitlopers te weinig plantenvoeding of veel uitlopers veel voeding of heeft het er niets mee te maken ?
 
Mijn ervaring met vallisneria (V. spiralis, V. americana/gigantea) is dat voeding toevoegen geen duidelijke invloed heeft op het al dan niet vormen van uitlopers. Ik geef nu al een hele tijd geen profito meer, dus ze doen het enkel op vissenvoer-stofjes en stikstof (om de verzameling afgeleide stoffen zo maar even samen te vatten). Aan de lopende band stekjes en goede groei.

Dus ik heb niet zozeer het idee dat er vanuit schaarste of juist overvloed hele drastische dingen gebeuren. Het zijn taaie rakkers. :)

Wel heb ik altijd gemerkt dat herplanten, en dan met name op plekken met andere belichting, een aanpassingsperiode vergt. In die tijd doen ze niet aan stekvorming. Als je een verhuizing echter voorzichtig doet, met zoveel mogelijk behoud van de omstandigheden zoals die waren, kan het dat ze ter plaatse vrolijk doorgroeien alsof er niets gebeurd is. Had laatst bijv. dat een verplaatste plant z'n ding bleef doen en zich binnen een paar weken alweer omringd had met dochterplanten.
 
Laatst bewerkt:
Vallisneria slaat soms lastig aan dus ander licht kan daar wellicht aan toe bijdrage.
 

Terug
Bovenaan