Wat is er nieuw

Waarom pakt mijn overloop geen vuil?

cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Leeftijd
31
Allen,

Ik heb al maanden een probleem en ik kom er niet uit. Het zweefvuil stroomt langs de kam van mijn overloop richting de uitstroom en wordt dan de bak weer rondgepompt. Ik maak gebruik van een bioloog met de volgende opbouw:

1: filterwatten boven + medium sponzen
2: Biomateriaal keramisch
3: medium sponzen + onder (laatste punt waar water door gaat voor pomp) sponzen)
4: pomp/verwarming.

Het 4e vak (pompvak) heeft helder water zonder zweefvuil.

Ik heb een stromingspompje gekocht. Die heb ik eerst in de rechter hoek voor geplaatst (tegenovergesteld aan uitstroom) en laag, zodat het water langs de bodem en lange kant weer terug stroomt en dan omhoog getrokken wordt naar de overloop (hoek foto 1).
Ik heb het pompje nu links onder omhoog gericht, zodat (zo is de gedachte) het water met vuil over de kam geduwd wordt, vooralsnog zonder resultaat.. (foto 0)
Ik heb de opvoerpomp in het bioloog in alle mogelijke pompstanden gehad, maar dit lijkt weinig verschil te maken. laag debiet lijkt wel iets te helpen.

Wat moet ik doen... Zie foto's voor beeldvorming.

Bijlagen

• image1 (1).jpeg
    image1 (1).jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 34
  • image0 (1).jpeg
    image0 (1).jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 31
1733474764566.png

Dit is hoe de stroming zou moeten werken volgens de fabrikant.

Het lijkt er op dat het uitstromende water (rode pijl) harder aan de vuildeeltjes trekt dan het water dat de overloop instroomt..

Laatst bewerkt:
Dit is hoe de stroming zou moeten werken volgens de fabrikant.

Het lijkt er op dat het uitstromende water (rode pijl) harder aan de vuildeeltjes trekt dan het water dat de overloop instroomt..
Je kan proberen de uitstroom iets te verlengen met een stukje buis/slang en kijken hoe het dan gaat (wel zonder streamer)

Je kan proberen de uitstroom iets te verlengen met een stukje buis/slang en kijken hoe het dan gaat (wel zonder streamer)
daar zit ik idd ook aan te denken ja.. Alternatief is een (klein?) binnenfilter bijplaatsen die het zweefvuil moet afvangen, maar dat geniet niet de voorkeur.

Denk je dat een CM of 10 genoeg zou zijn? Of helemaal doortrekken naar de andere kant van de bak?

Als je kunt zou k m doortrekken naar de andere kant dan, dan heb je in- en uitstroom duidelijk van elkaar gescheiden, kun je iig zien wat daar het effect van is. Is de circulatie/flow wel voldoende voor jouw formaat bak?

Als je kunt zou k m doortrekken naar de andere kant dan, dan heb je in- en uitstroom duidelijk van elkaar gescheiden, kun je iig zien wat daar het effect van is. Is de circulatie/flow wel voldoende voor jouw formaat bak?
ik heb met vloeistof en dropcheckers wel eens getest en ik heb overal stroming,. alle planten bewegen ook rustig. Ik zie uit vuil ook rondzweven, langs de kwam, naar de uitstroom en weer door de bak.. hij trekt daar dus onvoldoende. Maar als ik de pomp harder zet, wordt dat effect groter...

ik heb met vloeistof en dropcheckers wel eens getest en ik heb overal stroming,. alle planten bewegen ook rustig. Ik zie uit vuil ook rondzweven, langs de kwam, naar de uitstroom en weer door de bak.. hij trekt daar dus onvoldoende. Maar als ik de pomp harder zet, wordt dat effect groter...

Wat irritant...maar mijn simpele brein zegt dat dat idd minder zou moeten worden met de outflow aan de andere kant zodat dat trekkende effect verdwijnt?

Wat irritant...maar mijn simpele brein zegt dat dat idd minder zou moeten worden met de outflow aan de andere kant zodat dat trekkende effect verdwijnt?
dat was ook mijn theorie, en die van @Tutorial dus ook. ik ga er eens over nadenken..

Is het een beetje een standaard diameter maat van die outflow?

Zo n kam vond ik ook lastig op de zeewaterbak en had ook vaak de indruk dat lang niet alle vuil werd afgezogen, tenminste niet snel. Het is dan de kunst om de stroming zo te hebben dat al het water met vuil bovenin bij de kam komt. Ik heb toen ook een stromingspomp gebruikt die ik zo richtte dat het water omhoog werd geblazen.

Met een slangetje de outflow naar de andere kant leiden en dan daar een spraybar.
Ik had met mijn 2mbak, die dus lang en vrij smal (40 cm) is, ook een dergelijk probleem.
Ik heb nu instroom naar de filters aan de ene kant, en de outflow middels spraybarretjes van 40 cm op de andere (korte) kant en die naar beneden gericht. Al het vuil wordt nu meegepakt, terwijl het eigenlijk een heel rustige stroming is..

Bij wijze van test nu zo opgelost:
32mm schuifmof (met rubbers) op de uitstroom en daar een 1m 32mm pvc buis is. Zit nu even vast met tierips(schrijf je dat zo?).

De uitstroom is dus een eind verplaatst. Eventueel kan ik ik m nog verlengen en met een knie een slraybar op de korte kant maken zoals Lysia voorstelt..

Bijlagen

• IMG_1760.jpeg
    IMG_1760.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 26
  • IMG_1759.jpeg
    IMG_1759.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 26
  • IMG_1758.jpeg
    IMG_1758.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 26
Ik moest het ff opzoeken Coen maar als je het goed wil doen dan zou het zou moeten:
tyraps ;))

ben benieuwd wat het doet, maar inderdaad zo'n soort constructie heb ik ook.

ben benieuwd wat het doet, maar inderdaad zo'n soort constructie heb ik ook.
Hoe heb jij de buis vast gemaakt? Die van mij komt wat de bak in en zakt wat omlaag.. zuignappen redden het denk ik niet.

Nu net klaar, eerste voorzichtige positieve resultaten.. ga nu een uur of 2 wat anders doen en ben benieuwd hoender dan gaat..

Gaat er voldoende stroming langs de bodem denk je? Evt kun je nog overwegen de stromingspomp schuin naar beneden te richten, naar de "probleemhoek". Dan krijg je de losliggende deeltjes misschien meer de waterkolom in zeg maar.

Gaat er voldoende stroming langs de bodem denk je? Evt kun je nog overwegen de stromingspomp schuin naar beneden te richten, naar de "probleemhoek". Dan krijg je de losliggende deeltjes misschien meer de waterkolom in zeg maar.
Ik denk het wel. ik zie iig vuiltjes langs de bodem stromen. Aan de achterkant van de bak is dat wel iets minder. bijgaand nog even twee foto's: één met overzicht van de huidige situatie en één met een close up van de troep.

de stromingspomp heb ik dus weer terug naar rechts geplaatst. deze pompt water langs de lange kant over de bodem, het water wordt daarna door de stroming omhoog geduwd naar de kam. Het lijkt alsof hier nu (veel) meer vuil in wordt gezogen.
Tegelijk zie ik ook nog erg veel zweefvuil, maar het heeft natuurlijk ook even nodig om dit weg te werken.. bovendien produceren de vissen ook nog allerlei troep tijdens hun activiteiten op/rond de bodem.. 😀

Gedachten voor feedback...:
-nog een stromingspomp kopen en die over de lange zijde achter plaatsen? en dan rechts of links in de bak?
-de huidige stromingspomp vervangen voor een sterkere? deze doet maar 1000 l/u.. dat is niet zo heel veel natuurlijk.

Bijlagen

• image1 (2).jpeg
    image1 (2).jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 19
  • image0 (2).jpeg
    image0 (2).jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 17
Ik heb denk ik een unieke situatie, omdat mijn bak een zelfbouwbak is, waar glazen stabilisatiestrips langs de kant zitten. En daar liggen mijn buizen op.
Die buizen heb ik gemaakt van electriciteitsbuizen met als bochten aquariumslang die er omheen past. Het is waterdicht, maar zelfs als dat niet zou zijn, is het nog niet erg, aangezien het dna in de bak drupt.

Ik heb denk ik een unieke situatie, omdat mijn bak een zelfbouwbak is, waar glazen stabilisatiestrips langs de kant zitten. En daar liggen mijn buizen op.
Die buizen heb ik gemaakt van electriciteitsbuizen met als bochten aquariumslang die er omheen past. Het is waterdicht, maar zelfs als dat niet zou zijn, is het nog niet erg, aangezien het dna in de bak drupt.
Die strips heb ik ook, maar te hoog helaas. De oorspronkelijke uitstroom is verlijmd onder het water oppervlak. Die kan wel weer omhoog met een knietje etc, maar dat doet wat met de flow..

Wat een verschil! Ben benieuwd naar morgen.. dan moet het toch zo goed als kraak helder zijn🙂

Bijlagen

• IMG_1765.jpeg
    IMG_1765.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 13
  • IMG_1762.jpeg
    IMG_1762.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 14
Stromingspompen zou je niet nodig moeten hebben.

Ik denk dat het tijd word om je sponzen uit te spoelen en/of te vervangen en ff je bioloog uitzuigen en je media spoelen.

Stromingspompen zou je niet nodig moeten hebben.

Ik denk dat het tijd word om je sponzen uit te spoelen en/of te vervangen en ff je bioloog uitzuigen en je media spoelen.

Uitzuigen en sponzen spoelen een week geleden gedaan.. bovendien zou -denk ik- het pompvak dan niet helder moeten zijn..

Als je de uitstroom vergroot wordt de uitstroom snelheid van het water lager en zo ook het aanzuig (venturi) effect. Zou je ook eens mee kunnen spelen.

Het punt met zweefvuil is,dat het blijft zweven.
Meer stroming zorgt voor meer zweefvuil.

Het vuil moet de kans krijgen zich ergens te nestelen. En zo wordt het afgebroken. De bak ziet er erg kaal uit. Dus weinig plaats waar zweefvuil kan gaan liggen.

Dan nog iets. Een filter is geen stofzuiger. De filter zuivert het water. Het is niet de bedoeling dat een filter alle zooi opzuigt. Dat geeft een zeer grote belasting.
Af en toe wat afhevelen is beter.

Het vuil moet de kans krijgen zich ergens te nestelen. En zo wordt het afgebroken. De bak ziet er erg kaal uit. Dus weinig plaats waar zweefvuil kan gaan liggen.

Dan nog iets. Een filter is geen stofzuiger. De filter zuivert het water. Het is niet de bedoeling dat een filter alle zooi opzuigt. Dat geeft een zeer grote belasting.

Meer stroming zorgt niet voor mee zweefvuil.. zweefvuil is de soms van alle kleine deeltjes in het water die met het blote oog te zien zijn. Dat wordt niet meer door stroming?

De bak is kaal omdat ik elke week alle blaadjes stond schoon te poetsen van de bruine aanslag.. en bovendien: het kan nu neerslaan op hout/bodem? Er bestaan meer heldere bakken zonder planten..

Een filter hoeft niet al het werk te doen, maar zoals beschreven -en het lijkt te werken- was het probleem dat het vuil werd weg gezogen door de uitstroom en er dus (bijna) niks in het filter kwam.

En dat komt van de man die een paar jaar geleden nog het "mineraliseren" hoog had staan?
Veel diepvriesvoer, weinig droogvoer en C:N verhouding in het aquarium?

Jij hebt sws nog nooit met een bioloog gewerkt, laat staan een fleeceroller.
Als er iets is wat goed werkt is alle zooi je filter in zien te krijgen en daar de fleeceroller het eruit laten vissen of zelf handmatig doen door regelmatig het fleece te vervangen.

Uitzuigen en sponzen spoelen een week geleden gedaan.. bovendien zou -denk ik- het pompvak dan niet helder moeten zijn..
Dat is jammer.

Je zou altijd nog een powerfilter kunnen maken om het laatste restje zweefvuil eruit kunnen filteren.

Is vrij goed te maken met een superfish 50 en een stukje 32mm pvc

En dat komt van de man die een paar jaar geleden nog het "mineraliseren" hoog had staan?
Veel diepvriesvoer, weinig droogvoer en C:N verhouding in het aquarium?

Jij hebt sws nog nooit met een bioloog gewerkt, laat staan een fleeceroller.
Als er iets is wat goed werkt is alle zooi je filter in zien te krijgen en daar de fleeceroller het eruit laten vissen of zelf handmatig doen door regelmatig het fleece te vervangen.
Daar sta ik nog steeds achter. Maar wie zegt dat mineraliseren alleen in een filter gebeurt? Dat gaat ook in het aquarium zelf.
Alleen bij veel stroming en een verkeerde uitstroom blijft dat vuil heel lang rondtollen in het aquarium.

Nooit met bioloog gewerkt. Maar wel apart dat juist mensen met een bioloog ook zoveel klagen over zweefvuil.
En dan met heel veel mechanisch (fleece, roller) gaan werken.
Terwijl de naam bioloog een biologisch filter suggereerd…..welke dus heel goed in staat zou moeten zijn alles biologisch af te breken.

Daar sta ik nog steeds achter. Maar wie zegt dat mineraliseren alleen in een filter gebeurt? Dat gaat ook in het aquarium zelf.
Alleen bij veel stroming en een verkeerde uitstroom blijft dat vuil heel lang rondtollen in het aquarium.

Nooit met bioloog gewerkt. Maar wel apart dat juist mensen met een bioloog ook zoveel klagen over zweefvuil.
En dan met heel veel mechanisch (fleece, roller) gaan werken.
Terwijl de naam bioloog een biologisch filter suggereerd…..welke dus heel goed in staat zou moeten zijn alles biologisch af te breken.
Dan ga je er vanuit dat alles wordt afgezogen. laat dat nou het probleem te zijn geweest... De uitstroom is anders (dus de stroming in de bak) en het lijkt opgelost. Dan doet de bioloog zijn werk dus prima, toch?

Dan ga je er vanuit dat alles wordt afgezogen. laat dat nou het probleem te zijn geweest... De uitstroom is anders (dus de stroming in de bak) en het lijkt opgelost. Dan doet de bioloog zijn werk dus prima, toch?
Ja ik denk in jou geval dat het wel goed wordt verwerkt maar wat het bioloog niet bereikt blijft rondzweven. Is het nou al iets verbeterd?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan