Wat is er nieuw

Waarom pakt mijn overloop geen vuil?

Dan ga je er vanuit dat alles wordt afgezogen. laat dat nou het probleem te zijn geweest... De uitstroom is anders (dus de stroming in de bak) en het lijkt opgelost. Dan doet de bioloog zijn werk dus prima, toch?
Laten we hopen dat dit het juiste effect heeft.

Ja ik denk in jou geval dat het wel goed wordt verwerkt maar wat het bioloog niet bereikt blijft rondzweven. Is het nou al iets verbeterd?

Het is beter, maar nog niet weg.

Wellicht helpt een goede WW morgen ook nog wat..

En anders de uitstroom nog wat wijzigen en/of een powerfilter er in hangen.

Voor de geïnteresseerden..

Ik heb de lange buis verlengd tot het einde van de bak. Daar een 90graden bocht gebruikt, t stuk, stuk buis en weer een 90 graden bocht. Nu dus aan de korte kant 2 uitstromen die het water door de hele bak duwen en en dan de overloop weer in gaan. Iig in theorie.

Alles is gemaakt van schuif pvc lijmen doe ik wellicht als de opstelling definitief is..

Bijlagen

• IMG_1789.jpeg
    IMG_1789.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 30
  • IMG_1788.jpeg
    IMG_1788.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 29
  • IMG_1787.jpeg
    IMG_1787.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 30
Leuk bezig zo! Krijg je ervaring mee.
De vissen dragen je ook 1 steentje bij qua herderheid.
Zindelijk worden ze nooit maar bodemhappen en rondstrooien zijn ze prima in

Leuk bezig zo! Krijg je ervaring mee.
De vissen dragen je ook 1 steentje bij qua herderheid.
Zindelijk worden ze nooit maar bodemhappen en rondstrooien zijn ze prima in
Ik heb die van mij toen ik ze losliet heel duidelijk verteld dat we poepen en plassen voor de kam..

Kleine WW uitgevoerd. Straks op aanraden van @tuinkabouter een Powerfilter er in hangen. Ik ben benieuwd…🙂

Bijlagen

• IMG_1835.jpeg
    IMG_1835.jpeg
    3 MB · Weergaven: 21
Die pakken in de regel wel goed fijn vuil op want ik heb het ooit in de zeewaterbak gebruikt voor korte tijd.
Ik heb het ook met een Aquaflow 100 gedaan en dat werkt prima met bv watten erin.

Bekijk bijlage 382515
trekt ie ook water weg langs de vertikale blauwe lijn ? (bij rode pijltje)
Dan zou ik eerder de kam ontzien en meer water door het vertikale proberen te halen .

Bekijk bijlage 382515
trekt ie ook water weg langs de vertikale blauwe lijn ? (bij rode pijltje)
Dan zou ik eerder de kam ontzien en meer water door het vertikale proberen te halen .

Blauw is trekken idd. Dus de kam en de verticale lijn van bodem naar boven.

Er hangt nu dus een Powerfilter in. Ik zie morgen ochtend de bak weer met verlichting. Dus ben benieuwd naar het resultaat 🙂

Hoe zou je de kam ontzien?

Blauw is trekken idd. Dus de kam en de verticale lijn van bodem naar boven.

Er hangt nu dus een Powerfilter in. Ik zie morgen ochtend de bak weer met verlichting. Dus ben benieuwd naar het resultaat 🙂

Hoe zou je de kam ontzien?
Als de kam teveel water wegtrekt tov de vertikale lijn , dan zal er minder vuil uit je bak onttrokken worden.
Ik denk dat de vertikale lijn het nuttigst is daarvoor (mits die dat toelaat qua perforaties/debiet)
Op zich werkt mijn intern bioloog ook zo en werkt zelfs beter dan een powerfilter .

Ben ik weer.. een aantal dingen aangepast nu.
1) uitstroom aan de andere kant van de bak
2) powerfilter erin

Bevindingen: powerfilter trekt vuil, want de watten worden bruin.

Daarnaast valt mij op dat de watten bovenop het 2e vak van mijn bioloog nauwelijks vies worden. Vak 1 doet dus zijn werk. Daar worden de watten wél vies. Ik heb gisteravond, om te testen of vak 3 of 4 de oorzaak zijn filterwatten om de opvoerpomp gedaan en deze vast gemaaakt. Deze waren vanmorgen dus nog gewoon schoon. Conclusie: het filter doet zijn werk prima, anders zouden die watten wel vol zitten.

Mijn bak produceert dus veel zweefvuil en kan deze niet afvangen.. wat kan ik hier aan doen? Nog meer met de stroming expirimenteren? tips?
Ik heb er al hout uit gehaald en wat planten besteld, wellicht doet dat iets...

Wie maakt me los?

Ben ik weer.. een aantal dingen aangepast nu.
1) uitstroom aan de andere kant van de bak
2) powerfilter erin

Bevindingen: powerfilter trekt vuil, want de watten worden bruin.

Daarnaast valt mij op dat de watten bovenop het 2e vak van mijn bioloog nauwelijks vies worden. Vak 1 doet dus zijn werk. Daar worden de watten wél vies. Ik heb gisteravond, om te testen of vak 3 of 4 de oorzaak zijn filterwatten om de opvoerpomp gedaan en deze vast gemaaakt. Deze waren vanmorgen dus nog gewoon schoon. Conclusie: het filter doet zijn werk prima, anders zouden die watten wel vol zitten.

Mijn bak produceert dus veel zweefvuil en kan deze niet afvangen.. wat kan ik hier aan doen? Nog meer met de stroming expirimenteren? tips?
Ik heb er al hout uit gehaald en wat planten besteld, wellicht doet dat iets...

Wie maakt me los?

Vaker handmatig de bodem afhevelen?

Doe ik regelmatig idd.. niet dagelijks.. zuig dan wel veel troep mee.

Dan toch nog vaker misschien? Of anders je visbestand eens tegen t licht houden? Met vissen die veel in de bodem wroeten zul je nou eenmaal
bijbehorend gestuif houden vrees ik

visbestand heb ik al eens overwogen..
-manen verdenk ik er niet van
-Heckelli's zie ik wel eens zand happen, maar dat is echt geen vergelijk met geo's. bovendien doen zie ik er dan weinig troep uit komen;
-cory's, zou kunnen. maar die zie ik overdag alleen onder het hout chillen. savonds/snachts zijn ze actief, maar dan zou dat alleen de troep smorgens verklaren;
-5x L129 (4 nog klein), zelfde verhaal als de cory's.
-zalmpjes.. ik verwacht van niet.

Ik heb natuurlijk met die manen en heckelli's wel een stevig bestand. dat produceert natuurlijk ook eea aan troep.

ik zuig het de komende tijd wat vaker af, kijken wat het resultaat wordt..

In theorie zou je dus meer water op lager punt af willen zuigen. Ipv via de overloop.

Je zou misschien een hevel over de overloop kunnen hangen. Deze zuigt dan water af net zoals een potfilter dit zou doen.
De dikte van de buis (of kraantje) bepaald dat de verhouding tussen de overloop en de hevel.

Vergeet bij de hevel geen gaatje te boren, anders hebelt je bak leeg.

Je kunt evt ook een aanzuigpompje op de bodem plaatsen, die het water over de overloop pompt.

Met deze opties blijf je wel de filtering van de bioloog benutten.

In theorie zou je dus meer water op lager punt af willen zuigen. Ipv via de overloop.

Je zou misschien een hevel over de overloop kunnen hangen. Deze zuigt dan water af net zoals een potfilter dit zou doen.
De dikte van de buis (of kraantje) bepaald dat de verhouding tussen de overloop en de hevel.

Vergeet bij de hevel geen gaatje te boren, anders hebelt je bak leeg.

Je kunt evt ook een aanzuigpompje op de bodem plaatsen, die het water over de overloop pompt.

Met deze opties blijf je wel de filtering van de bioloog benutten.
Hier ga ik eens over nadenken!

Heb je geen extern filter dat je s een weekje kunt mee laten draaien?

Ik vraag mij af of er in verhouding niet veel water in het aquarium wordt rondgepompt ten opzichte van het water dat door de bioloog gaat.

Mag ik vragen wat voor opvoerpomp je gebruikt?

Ben benieuwd wat er gebeurt als je juist voor zo min mogelijk stroming gaat. Daarmee bedoel ik niet zo min mogelijk water door je bioloog te halen.
Dus, terug naar de originele setting. Uitstroom tegen de overloop aan. Uitroom vergroten aan het einde zodat de uitstroom snelheid van het water lager is. (Alla lilypipe)
Je zou de uitstroom iets hoger kunnen plaatsen zodat het water min of meer in het aqua valt. Door hiermee te spelen kun je het venturi effect verkleinen. Alle stromingspompen uit. Eventueel opvoerpomp knijpen.

Ik vraag mij af of er in verhouding niet veel water in het aquarium wordt rondgepompt ten opzichte van het water dat door de bioloog gaat.

Mag ik vragen wat voor opvoerpomp je gebruikt?

Ben benieuwd wat er gebeurt als je juist voor zo min mogelijk stroming gaat. Daarmee bedoel ik niet zo min mogelijk water door je bioloog te halen.
Dus, terug naar de originele setting. Uitstroom tegen de overloop aan. Uitroom vergroten aan het einde zodat de uitstroom snelheid van het water lager is. (Alla lilypipe)
Je zou de uitstroom iets hoger kunnen plaatsen zodat het water min of meer in het aqua valt. Door hiermee te spelen kun je het venturi effect verkleinen. Alle stromingspompen uit. Eventueel opvoerpomp knijpen.
Merk/type moet ik opzoeken. Dat volgt.

Het venturi effect is nu toch ook weg? Wat verwacht je dat er gaat gebeuren? Ik denk dat het vuil dan helemaal niet meer bij de overloop komt door te weinig opwaartse kracht. Of is het de bedoeling dat het neerslaat?

Merk/type moet ik opzoeken. Dat volgt.

Het venturi effect is nu toch ook weg? Wat verwacht je dat er gaat gebeuren? Ik denk dat het vuil dan helemaal niet meer bij de overloop komt door te weinig opwaartse kracht. Of is het de bedoeling dat het neerslaat?
Bedoel eigenlijk meer l/h dan merk en type.

Of het venturi effect weg is hangt vooral af van de uitstroomsnelheid van het water. Niet waar je het aquarium in komt.
Zo’n eendenbek bijvoorbeeld is een verkleining van je uitstroom en zal de snelheid vergroten. Door de hogere snelheid wordt ook meer water rondom aangezogen en krijg je meer stroming in je aquarium zonder dat er meer water door je filter gaat.

Om van zweefvuil af te komen zijn er 2 opties. Of het moet door je overloop de bioloog in, of het moet neerslaan. Een andere is er m.i. niet.

Ik heb één opvoerpomp van bruto 4000 liter. die draait nu op 80% (=3200 liter per uur bruto).
Het water moet echter door een reactor gepompt worden, terug omhoog, via een knietje langs de achterwand naar de andere zijde, weer een knie en dan uitstroom via 2 gaten aan de verre korte kant. als je snapt wat ik bedoel 😀.

De uitstroom die er uit komt is niet heel veel volgens mij. de planten bewegen wel wat, maar niet extreem. als ik de stromingspomp weg haal dan is er geen beweging in de planten meer andere kant van de uitstroom.
Bruto verpomp ik 5x de bruto inhoud van de bak. In de praktijk verpomp ik natuurlijk minder water door de verliezen (weerstand in bioloog, knietjes, reactor) op wat minder water door bodem/hout.

Ik zou 'm vanavond eens op 60% oid kunnen zetten om te kijken hoe het er morgen ochtend bij staat...

Ik zal kijken of ik vanavond een kort filmpje kan maken van de beweging van de planten..

1736781789052.png

Filmpje van de stroming

Bijlagen

• IMG_1878.mov
    57.3 MB
Laatste aanvulling.. deze watten heb vrijdag om de opvoerpomp gedaan en zijn dus nagenoeg schoon.. het probleem speelt dus echt in de bak..

Wat ik wel zie in je filmpje is dat het vuil rond blijft tollen in het aquarium.

Bij de echinodorus wordt het water omhoog gestuwd. En aan het oppervlak zie je dat dit vuil weer richting de introom gaat. Daar wordt het weer opnieuw richting de echinodorus geblazen.

Wat je nu dus ziet, is dat de stroming in het aquarium groter is richting de instroom, dan richting de overloop.

Ik denk dat de stroming te sterk is. Ik zou ook de pomp wat lager zetten. Of de uitstroom zachter laten blazen. Of andere richting.

Ik heb dit met het idee dat het vuil omhoog moet voor de overlooo.. maar dat is dus niet zo?

Laatste aanvulling.. deze watten heb vrijdag om de opvoerpomp gedaan en zijn dus nagenoeg schoon.. het probleem speelt dus echt in de bak..
Deze bedoel ik..

Bijlagen

• IMG_1879.jpeg
    IMG_1879.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 7
Ik heb dit met het idee dat het vuil omhoog moet voor de overlooo.. maar dat is dus niet zo?
Ja, het idee is goed.
Alleen de snelheid waarmee de deeltjes gaan is te hoog. Daardoor gaan ze voorbij de overloop.

Als je iets van die snelheid eruit krijgt, zak de overloop die deeltjes wel aanzuigen.

Met andere woorden. De flow (stroomsnelheid) in het aquarium zelf, is veel groter dan de flow door het filter.
Die eerste is niet meetbaar, maar wel zichtbaar. De 2e is makkelijker te regelen.

De eerste is te beinvloeden door het type uitstroom en de kracht waarmee dat eruit komt. De 2e is je pompvermogen.

Maar je moet een balans zoeken tussen die 2. En dat is best lastig.

Ja, het idee is goed.
Alleen de snelheid waarmee de deeltjes gaan is te hoog. Daardoor gaan ze voorbij de overloop.

Als je iets van die snelheid eruit krijgt, zak de overloop die deeltjes wel aanzuigen.

Met andere woorden. De flow (stroomsnelheid) in het aquarium zelf, is veel groter dan de flow door het filter.
Die eerste is niet meetbaar, maar wel zichtbaar. De 2e is makkelijker te regelen.

De eerste is te beinvloeden door het type uitstroom en de kracht waarmee dat eruit komt. De 2e is je pompvermogen.

Maar je moet een balans zoeken tussen die 2. En dat is best lastig.
Stromingepomp uit is dan denk ik de eerste / makkelijkste stap?

Deze bedoel ik..
Die filter is ook echt het probleem niet. Die werkt goed. Het is een flow probleem.

Wat mij te binnen schiet. Probeer die 2 uitstromen (rechts??) eens naar beneden te richten met een kleine hoek tegen het rechter glas.
Nu staan ze op 45 graden naar links. Zet ze eens richting het glas. Maar wel naar beneden.

Van de week de stromingepomp al uit gezet, dat leek wel te helpen, hoewel er soms nog steeds vuil was. Maar iig beter.. net de uitstromen omlaag gericht, ben benieuwd wat dit doet.

Het dingetje is wel dat de drijfplanten nu allemaal voor de kam gezogen worden. Daar moet ik nog maar iets op bedenken.. heb ze liever aan de andere kant, optisch dan.
Maakt dat voor de werking van de overloop nog uit? Kan me voorstellen dat er zo minder vuil in komt ofzo..

Bijlagen

• IMG_1886.jpeg
    IMG_1886.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 5
  • IMG_1887.jpeg
    IMG_1887.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 5
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan