Eigenlijk is het een goed teken. Betekend dat er in verhouding een groter aandeel van de stroming richting de bioloog gaat. Als er teveel zooi voor zit gaat het niveau van je aqua stijgen.
Ik zie veel vuil op de bodem terwijl ik dat niet zie hier bij de manen en ook bruine aanslag volgens mij. Bruinalg zie je vaak bij veel belasting dus k vraag me af is de bacteriecultuur wel op orde of is de belasting te hoog?
Dat is zeker waar.Volgens mijn heb je beste resultaat als aanzuig en uitstroom zich in dezelfde hoek bevinden.
Zo kan je water een mooie vortex beweging maken om maximaal vuil te verwijderen.
Ik leef helemaal met je mee. Ik kan er zelf namelijk ook niet tegen.Ik zit inmiddels een beetje met mijn handen in het haar.. gisteren terug gekomen van vakantie en de bak zag er niet (meer) uit. Donderdag 6 feb de bak savonds schoongemaakt. zie het resultaat bij thuis komst gister einde middag.. (stromingspomp op de foto heeft niet aangestaan tijdens de vakantie).
De overloop zat wat verstopt door wat blaadjes, dus dat hielp natuurlijk niet mee. Ik heb de kam even schoon gemaakt en de pomp een standje terug gezet, dat lijkt iets te helpen, maar ik zie nu ook dat het water gewoon te weinig kracht heeft om naar de andere kant van de bak te komen (o.a. door mindere kleur dropchecker).
Wat kan ik nog doen? Het idee van @Jelle86 kan ik nog proberen (venturi effect verkleinen en de uitstroom weer op de orinigele plaats). Opvoerpomp nog minder hard en er toch een stromingspomp in?
@biljoenblik nog een suggestie?
@tuinkabouter jij nog ideeën?
Zie hier voor de waterstofperoxide. Ik gebruikte 50 op 330 liter van een 12% oplossing.Heb je een richtlijn wat “te veel” is? Dat haal ik niet uit de link.
Is de gok/aanname die ik hieruit haal dat de C tov de N te hoog is? Is het ook vast te stellen dat N te hoog is? Of is dat niet mogelijk?
Eventueel toevoegen van extra no3 kan dus ook werken? Of moet po4 dan ook?
Er wordt ook verwezen naar voet. Mag ik vragen wat jij voert? Ik voer m.n. hikari vibra bites. Aangevuld met Artemia, rode/witte/zwarte muggenlarven (diepvries)
Volgens mij zit je niet erg hoog in de co2. Dus dat zou ik niet doen.Zou het ook helpen om minder co2 toe te voegen?
Weet ik niet. De dropchecker rechts is gelig. Links licht groen (met iets wits er achter). Dus het kan denk ik wel iets minder.Volgens mij zit je niet erg hoog in de co2. Dus dat zou ik niet doen.
Als de planten niet groeien, produceren ze ook geen zuurstof. En zuurstof is wel nodig.
Hoewel dat initieel dat ook mijn idee was zag ik in de originele opstelling (zie ergens post 1 of 2) dat het vuil langs de overloop werd getrokken en via de kracht van de uitstroom weer de bak in werd gepompt (venturi). Hierop heb ik de uitstroom verlegd en dat leek beter, maar "perfect" is het nog verre van. Biljoenblik geeft juist aan: stroming niet te hard, zodat het vuil kan neerslaan en de kleine deeltjes wel worden opgezogen. Dat staat dus eigenlijk haaks op wat jij nu zegt.. (niet aanvallend naar beiden van jullie, maar ik snap er zo niks meer van 😀).Een logischerwijze zou de pomp snelheid hoger moeten om meer vuil te kunnen aan zuigen.
Ik denk dat je wat hoort te spelen met leidingwerk van je uitstroom.
Met reep plasticfolie, deze zal zichzelf aanzuigen tegen de filter rooster.Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik het bovenste stuk van de verticale aanzuig kan afdekken en het onderste open houden?
Zou hiervoor terug een stukje plasticfolie voor gebruiken.Kam kan ik bijv. Met een stukje ducktape wel dichtmaken om te verkleinen.
Met reep plasticfolie, deze zal zichzelf aanzuigen tegen de filter rooster.
Zou hiervoor terug een stukje plasticfolie voor gebruiken.
Die folie of stukje plastic zak is een voorlopige oplossing als dit een tijdje goed zou gaan kun je voor de definitieve oplossing proper afwerken natuurlijk.
Hoeveel zakt het water in je pompvak?Water in het pompvak begint al (heel langzaam) te zakken. Ik vraag me dan af hoe dit kan.. er kan nog evenveel water door de pvc buizen in de overloop. Ik had hooguit verwacht dat de aanzuig van de kam in het open stuk toe neemt, maar er evenveel water doorheen gaat. Dat lijkt dus niet het geval..
Ik vraag me dan af hoe het kan dat het wel goed gaat als ik alles in originele staat heb en de pomp op max zet. Dat is toch vreemd?
Hoeveel zakt het water in je pompvak?
Heb je een bypass die ervoor zorgt dat je pompvak nooit droog komt te staan?
Is er wel voldoende water in je bioloog ?
Te fijn filtermateriaal?
Moest ff terug scrollen...Ik zit inmiddels een beetje met mijn handen in het haar.. gisteren terug gekomen van vakantie en de bak zag er niet (meer) uit. Donderdag 6 feb de bak savonds schoongemaakt. zie het resultaat bij thuis komst gister einde middag.. (stromingspomp op de foto heeft niet aangestaan tijdens de vakantie).
De overloop zat wat verstopt door wat blaadjes, dus dat hielp natuurlijk niet mee. Ik heb de kam even schoon gemaakt en de pomp een standje terug gezet, dat lijkt iets te helpen, maar ik zie nu ook dat het water gewoon te weinig kracht heeft om naar de andere kant van de bak te komen (o.a. door mindere kleur dropchecker).
Wat kan ik nog doen? Het idee van @Jelle86 kan ik nog proberen (venturi effect verkleinen en de uitstroom weer op de orinigele plaats). Opvoerpomp nog minder hard en er toch een stromingspomp in?
@biljoenblik nog een suggestie?
@tuinkabouter jij nog ideeën?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.