Wat is er nieuw

Waarom pakt mijn overloop geen vuil?

Eigenlijk is het een goed teken. Betekend dat er in verhouding een groter aandeel van de stroming richting de bioloog gaat. Als er teveel zooi voor zit gaat het niveau van je aqua stijgen.

Mijn redenatie was idd dat er iig meer trekking richting overloop is nu. Maar dat de planten/wortels troep opvangen/tegen houden.

Ach, we gaan het zien

is overigens wel de reden dat bij mij de drijvers eruit zijn. Ik vind het geen gelukkige combinatie met een overloop. Je zou ze met een gespannen visdraadje oid aan een kant kunnen houden.
Ik heb er Hydrocleys nymphoides in zitten. Die blijven netjes op de plek 😉

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat met het zweefvuil.

Staat op m’n lijstje… ik hoop vandaag of morgen

Goed, ik had dus de uitstromen omlaag gezet. Gevolg was dat de drijfplanten voor de overloop zaten en hierdoor aardig wat vuil opvingen wat niet de overloop in ging. Daarnaast had ik in de bak zelf te weinig flow, de dropchecker onder de uitstromen werd geel en die aan de andere kant van de bak (dus bij de overloop) bleef ongeveer blauw. Ook ontstond er meer bruin alg op de bodem. Nu heb ik de uitstromen weer een beetje schuin gezet waardoor de planten weer rechts in de bak hangen. de stromingspomp staat in principe uit en het water is helderder. Wellicht ben ik ook gewoon te nauwkeurig.. maar er blijft wel wat in zweven als je met je neus op 10 cm van t glas zit. Met mijn vissen is kraakhelder water misschien ook een utopie 😀. Van af de bank zie is het iig niet meer zichtbaar aanwezig, op een poepje/blaadje na dan.

De bruinalg op de bodem lijkt nu ook minder te worden. Mogelijk komt dit omdat ik ook sio2 verwijderaar in het filter heb gedaan.. De testen sloegen zwart uit en dat is nu al een stuk minder. Stromingspomp zet ik nog af en toe aan, zodat het vuil wat loskomt en kan worden opgepakt door de overloop als ik m weer uit zet. Alleen na het voeren blijft het water lang vies. Ook als de vissen ergens van schrikken komt er nog wat vuil los, wat in mijn ogen te lang blijft zweven, maar goed.

Lang verhaal kort.. ik ben nog niet 100% tevreden, maar het gaat zeker de goede kant op.

2 foto’s

Bijlagen

• IMG_1919.jpeg
    IMG_1919.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 25
  • IMG_1915.jpeg
    IMG_1915.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 25
Ter vergelijk nog een filmpje..

Bijlagen

• IMG_1922.mov
    26.2 MB
Ik zit inmiddels een beetje met mijn handen in het haar.. gisteren terug gekomen van vakantie en de bak zag er niet (meer) uit. Donderdag 6 feb de bak savonds schoongemaakt. zie het resultaat bij thuis komst gister einde middag.. (stromingspomp op de foto heeft niet aangestaan tijdens de vakantie).
De overloop zat wat verstopt door wat blaadjes, dus dat hielp natuurlijk niet mee. Ik heb de kam even schoon gemaakt en de pomp een standje terug gezet, dat lijkt iets te helpen, maar ik zie nu ook dat het water gewoon te weinig kracht heeft om naar de andere kant van de bak te komen (o.a. door mindere kleur dropchecker).

Wat kan ik nog doen? Het idee van @Jelle86 kan ik nog proberen (venturi effect verkleinen en de uitstroom weer op de orinigele plaats). Opvoerpomp nog minder hard en er toch een stromingspomp in?
@biljoenblik nog een suggestie?
@tuinkabouter jij nog ideeën?

Bijlagen

• image3.jpeg
    image3.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 25
  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 25
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 24
  • image1 (3).jpeg
    image1 (3).jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 22
  • image0 (3).jpeg
    image0 (3).jpeg
    2 MB · Weergaven: 23
Ik zie veel vuil op de bodem terwijl ik dat niet zie hier bij de manen en ook bruine aanslag volgens mij. Bruinalg zie je vaak bij veel belasting dus k vraag me af is de bacteriecultuur wel op orde of is de belasting te hoog?

Ik zie veel vuil op de bodem terwijl ik dat niet zie hier bij de manen en ook bruine aanslag volgens mij. Bruinalg zie je vaak bij veel belasting dus k vraag me af is de bacteriecultuur wel op orde of is de belasting te hoog?

Is bekend John. Sinds sio2 exit heb gaat dat wel beter. Ik verwijt de aanslag op de planten aan t zweefvuil.. ik meet geen nh3/4 en no2. Bij thuiskomst was po4 ong 0,5 en no3 15. Dus dat duidt niet op erge vervuiling volgens mij..

Zou het helpen om de stukken hout er eens uit te halen?

Volgens mijn heb je beste resultaat als aanzuig en uitstroom zich in dezelfde hoek bevinden.
Zo kan je water een mooie vortex beweging maken om maximaal vuil te verwijderen.

Volgens mijn heb je beste resultaat als aanzuig en uitstroom zich in dezelfde hoek bevinden.
Zo kan je water een mooie vortex beweging maken om maximaal vuil te verwijderen.
Dat is zeker waar.

Ik zit inmiddels een beetje met mijn handen in het haar.. gisteren terug gekomen van vakantie en de bak zag er niet (meer) uit. Donderdag 6 feb de bak savonds schoongemaakt. zie het resultaat bij thuis komst gister einde middag.. (stromingspomp op de foto heeft niet aangestaan tijdens de vakantie).
De overloop zat wat verstopt door wat blaadjes, dus dat hielp natuurlijk niet mee. Ik heb de kam even schoon gemaakt en de pomp een standje terug gezet, dat lijkt iets te helpen, maar ik zie nu ook dat het water gewoon te weinig kracht heeft om naar de andere kant van de bak te komen (o.a. door mindere kleur dropchecker).

Wat kan ik nog doen? Het idee van @Jelle86 kan ik nog proberen (venturi effect verkleinen en de uitstroom weer op de orinigele plaats). Opvoerpomp nog minder hard en er toch een stromingspomp in?
Ik leef helemaal met je mee. Ik kan er zelf namelijk ook niet tegen.
Zelf heb ik ook erg veel geprobeerd en aangepast.

Bruinalg dat duid nog steeds op iets wat niet helemaal in balans is. Een kuur silicaat exit van easylife heeft mij van het laatste beetje af doen komen.

Stroming in het aquarium moet voldoende zijn om de voeding (co2) overal te krijgen. En om afvalstoffen naar het filter te krijgen. Maar niet letterlijk als een stofzuiger.

Zelf heb ik mijn uitstroom iets verlaagd en van 25mm naar 20mm verkleint, en deze nu midden op de vooruit gericht. Nu heb ik zowel links als rechts voldoende stroming. En het venturi effect is niet te groot.

Het gevaar van te krachtige uitstroom of een stromingspomp, is dat water te sterk beweegt en vuil blijft rondgaan. Vuil moet zich ook ergens kunnen settelen.
Het is ook niet de bedoeling dat het filter een stofzuiger is, die alle vuil opslokt. Want dan is het visueel wel weg, maar niet uit het systeem.

Een bioactieve aquarium bodem, is als de filtratie en bacteriecultuur op orde zijn ook een filter op zich. En vuil wat op de bodem ligt, duid er ook op, dat het systeem niet stabiel is.
Als een filter goed werkt, en dus het water schoonhoud en organische belasting afbreekt. Dan breekt ook het zweefvuil af, zelf zonder in het filter te komen.

Ik heb mij ook een tijd erg bezig gehouden met het concept mineralisatie. Niet alleen de N😛 (Redfield) moet in verhouding zijn. Maar ook de C:N verhouding. En dat is het deel organische belasting.
En dat is juist een heel moeilijk deel. Want dat kunnen we niet echt goed meten.

Verandering van voedsel kan een enorme verbetering geven. Nitraat wat verhogen helpt ook. En om een overvloed aan koolstof weg te werken, werkt het toevoeg van waterstof peroxide ook.
Aantal dagen laat op de avond een dosis aan het water toevoegen. (pompvak)
Dit geeft een zuurstof impuls en het filter gaat extra goed werken. Natuurlijk niet teveel doseren, dan gaat alles dood.

Zie vooral dit stuk eens: https://aquainfo.nl/mineralisatie/

Heb je een richtlijn wat “te veel” is? Dat haal ik niet uit de link.

Is de gok/aanname die ik hieruit haal dat de C tov de N te hoog is? Is het ook vast te stellen dat N te hoog is? Of is dat niet mogelijk?

Eventueel toevoegen van extra no3 kan dus ook werken? Of moet po4 dan ook?

Er wordt ook verwezen naar voet. Mag ik vragen wat jij voert? Ik voer m.n. hikari vibra bites. Aangevuld met Artemia, rode/witte/zwarte muggenlarven (diepvries)

Laatst bewerkt:
Heb je een richtlijn wat “te veel” is? Dat haal ik niet uit de link.

Is de gok/aanname die ik hieruit haal dat de C tov de N te hoog is? Is het ook vast te stellen dat N te hoog is? Of is dat niet mogelijk?

Eventueel toevoegen van extra no3 kan dus ook werken? Of moet po4 dan ook?

Er wordt ook verwezen naar voet. Mag ik vragen wat jij voert? Ik voer m.n. hikari vibra bites. Aangevuld met Artemia, rode/witte/zwarte muggenlarven (diepvries)
Zie hier voor de waterstofperoxide. Ik gebruikte 50 op 330 liter van een 12% oplossing.

Je kunt de nitraat iets verhogen. En als de verhouding met fosfaat te scheef ligt meer fosfaat. Maar ik zou alleen nitraat verhogen. Als het vrij laag is.
Diepvries is al erg goed.
Daarnaast hoogwaardig voer met zo min mogelijk vulstoffen. Zoals granen en vismeel.

Ik weet niet of je poepjes van de vissen of een ancistrus lang ziet liggen, want dat is een indicatie dat de verhouding c:n niet goed is.

Ja, die verdwijnen praktisch niet..

Zou het ook helpen om minder co2 toe te voegen?

Zou het ook helpen om minder co2 toe te voegen?
Volgens mij zit je niet erg hoog in de co2. Dus dat zou ik niet doen.
Als de planten niet groeien, produceren ze ook geen zuurstof. En zuurstof is wel nodig.

Volgens mij zit je niet erg hoog in de co2. Dus dat zou ik niet doen.
Als de planten niet groeien, produceren ze ook geen zuurstof. En zuurstof is wel nodig.
Weet ik niet. De dropchecker rechts is gelig. Links licht groen (met iets wits er achter). Dus het kan denk ik wel iets minder.

Pomp staat nu flink lager. CO2 die ik nog even niets aan. No3 was net 30 (paar uur na toevoegen). Po4 hoger dan 1,8.

Ik kijk morgen wel hoe het er bij staat. Voor nu zie ik veel vuil opgezogen worden in de kam. Onderin de bak lijkt wel minder troep dan bovenin. Komt wellicht ook door de lampen.. als het morgen niet beter is geworden zal ik de uitstroom weer eens terugbrengen in originele staat met een lagere pomp snelheid en nu dus zonder het hout. Kijken of dat wat doet.. sowieso van de week eens water waterstof halen om er in te mikken ‘s avonds.

Een logischerwijze zou de pomp snelheid hoger moeten om meer vuil te kunnen aan zuigen.
Ik denk dat je wat hoort te spelen met leidingwerk van je uitstroom.

Een logischerwijze zou de pomp snelheid hoger moeten om meer vuil te kunnen aan zuigen.
Ik denk dat je wat hoort te spelen met leidingwerk van je uitstroom.
Hoewel dat initieel dat ook mijn idee was zag ik in de originele opstelling (zie ergens post 1 of 2) dat het vuil langs de overloop werd getrokken en via de kracht van de uitstroom weer de bak in werd gepompt (venturi). Hierop heb ik de uitstroom verlegd en dat leek beter, maar "perfect" is het nog verre van. Biljoenblik geeft juist aan: stroming niet te hard, zodat het vuil kan neerslaan en de kleine deeltjes wel worden opgezogen. Dat staat dus eigenlijk haaks op wat jij nu zegt.. (niet aanvallend naar beiden van jullie, maar ik snap er zo niks meer van 😀).

Als het licht zo aan gaat ga ik er weer even naar kijken. Jelle gaf nog aan dat als ik de uitsroom in de originele staat herstel, maar de pijp wat verbreed (grotere maat er op) dit mogelijk ook al helpt om het venturi effect te verkleinen.

Iig voor iedereen die reageert: bedankt voor het meedenken!

Ik snap Biljoenblik zijn redenen en jou twijfel welke van tegenstrijdige info bij jou bak past.
In de aquarium hobby zijn er soms verschillende mogelijkheden met hetzelfde doel .
Geduld en na enkele stapje vooruit zit er wel 1tje tussen naar achteruit.

Zojuist de hele uitstroom er weer uit gehaald en terug gebracht naar de originele plek. Alleen een iets dikkere pvc over de standaard uitstroom, zodat er als het goed is minder venturi effect is.. we gaat t zien

Bijlagen

• IMG_1955.jpeg
    IMG_1955.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 12
Euh even mee denken met je.
Zelf zou ik eerst bepalen hoeveel en wat je filter aankan.
Een bakkenbouwer weet niet hoeveel water je wilt verpompen de ééne gaat voor 2000l per uur de andere voor 20000l per uur op dezelfde bak dus gaat die bakkenbouwer proberen de maximale mogelijkheid te voorzien.

-Eerst zou ik proberen een indicatie te krijgen van de mogelijkheden wat die horizontale filterstrip aankan.

Hoe? Pomp op maximaal zetten en de overloop/kam met plastic folie/zak dicht maken.
Als je water in de filter kamer hierdoor amper verlaagt de verticale filterstrip via een 2de stuk plasticfolie verder afsluiten tot je merkt dat je filterkamen sterk verlaag of niet genoeg water krijgt.

Dan heb je de (1ste belangrijke waarde/lengte ) bepaald en weet je hoeveel die verticale filterstrip maximaal aankan.

Herhaal /bepaal dit ook om de maximale capaciteit van je overloop/kam te bepalen (2de belangrijke waarde/lengte).

Aan de hand van deze gegeven zou ik dan via de verticale filterstrip (zo laag mogelijk) 100 a 150% ( 1ste belangrijke waarde /lengte ) open laten
Met het kammetje doe je net hetzelfde maar je zorg er natuurlijk voor dat in geval dat beide aanzuignetjes/kam dicht raken deze nog steeds kan overlopen .

Ik moest even een paar keer lezen, maar ik snap je. Ik heb toevallig al eens de verticale kant dicht gestopt met watten. Dan liep idd het bioloog droog. Vermoedelijk kan deels afsluiten wel, maar dat is idd experimenteren. Idem bij de kam. Wat is de reden om dit te doen? extra zuigende werking via de delen die nog wel open zijn om meer troepjes op te vangen / het venturi effect tegen te gaan? Zou je dan voor het linker (ver weg van de uitstroom) of rechter deel (dichterbij de uitstroom) gaan als je iets zou afdekken?

Het is idd experimenteren maar kost je buiten wat tijd en natte ellebogen niets 😉

Juist, delen die dan wel nog open zijn gaan dan een veel groter aanzuiging effect hebben.
Ik blijf erbij dat 75 tot 90% van een filter aanzuig hoe lager hoe beter is.
Je gaat dicht bij de bodem een groot deel van zwaardere vuil nog steeds weg krijgen.

De oppervlakte aanzuig capaciteit van overloop/kam of een skimmer kan/mag een stuk minder zijn volgens met 10 tot 25% filter capaciteit gaat de kaamlaag en klein drijvend vuil al lang verdwenen zijn.
Groter vuil van bv plantenresten zou (als alles goed gaat) gevangen moeten worden tegen je overloop/kam

De uitstroom zou eerst op de standaard plaats van de aquarium bouwer proberen .
2de optie zou buis 10 a 15 cm langer maken zijn van me.

PS: het lijkt sterk op trail and error en dit is het ook wel deels.
Dit ist leuke of soms frusterende aan die onderwater hobby geen 2 bakken zijn gelijk of de verwachtingen ervan.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik het bovenste stuk van de verticale aanzuig kan afdekken en het onderste open houden? Met watten werkt je juist van onder naar boven. Maar dan ben je dus de aanzuig onder voor de bodem troepjes kwijt.

Kam kan ik bijv. Met een stukje ducktape wel dichtmaken om te verkleinen.

Bevinding..: verticale aanzuig niks aan gedaan. Kam voor +/- 25/30% afgeplakt. Water in het pompvak begint al (heel langzaam) te zakken. Ik vraag me dan af hoe dit kan.. er kan nog evenveel water door de pvc buizen in de overloop. Ik had hooguit verwacht dat de aanzuig van de kam in het open stuk toe neemt, maar er evenveel water doorheen gaat. Dat lijkt dus niet het geval..

Ik vraag me dan af hoe het kan dat het wel goed gaat als ik alles in originele staat heb en de pomp op max zet. Dat is toch vreemd?

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik het bovenste stuk van de verticale aanzuig kan afdekken en het onderste open houden?
Met reep plasticfolie, deze zal zichzelf aanzuigen tegen de filter rooster.
Kam kan ik bijv. Met een stukje ducktape wel dichtmaken om te verkleinen.
Zou hiervoor terug een stukje plasticfolie voor gebruiken.

Die folie of stukje plastic zak is een voorlopige oplossing als dit een tijdje goed zou gaan kun je voor de definitieve oplossing proper afwerken natuurlijk.

Met reep plasticfolie, deze zal zichzelf aanzuigen tegen de filter rooster.

Zou hiervoor terug een stukje plasticfolie voor gebruiken.

Die folie of stukje plastic zak is een voorlopige oplossing als dit een tijdje goed zou gaan kun je voor de definitieve oplossing proper afwerken natuurlijk.

Dan kit ik denk ik gewoon de spleetjes van de kam dicht, als definitieve oplossing

Water in het pompvak begint al (heel langzaam) te zakken. Ik vraag me dan af hoe dit kan.. er kan nog evenveel water door de pvc buizen in de overloop. Ik had hooguit verwacht dat de aanzuig van de kam in het open stuk toe neemt, maar er evenveel water doorheen gaat. Dat lijkt dus niet het geval..

Ik vraag me dan af hoe het kan dat het wel goed gaat als ik alles in originele staat heb en de pomp op max zet. Dat is toch vreemd?
Hoeveel zakt het water in je pompvak?
Heb je een bypass die ervoor zorgt dat je pompvak nooit droog komt te staan?
Is er wel voldoende water in je bioloog ?
Te fijn filtermateriaal?

Hoeveel zakt het water in je pompvak?
Heb je een bypass die ervoor zorgt dat je pompvak nooit droog komt te staan?
Is er wel voldoende water in je bioloog ?
Te fijn filtermateriaal?

Nou dat viel uiteindelijk wel mee. Een halve cm ofzo😀

Toen ik de hele verticale had dichtgestopt met watten liep die wel droog.. maar dan pak je ook wel echt een behoorlijk deel van de doorstroom mogelijk weg

Moest ff terug scrollen...

Maar, ik heb goede resultaten gehaald met RFGs op m'n uitstromen.

Je C:N ratio kan ook helpen maar hoeft niet de oorzaak te zijn.
Probeer ff een maandje enkel diepvries te voeren en geen droogvoer als je dat nog niet hebt geprobeerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan