Waarom speciaal aquariumplantenvoeding en geen normale vloeibare in kleinere dosering?

Toch ben ik nog niet helemaal overtuigd dat ik ongelijk heb. Mits je supplementen aanvult die de normale vloeibare plantenvoeding niet heeft en speciale aquariumvoeding wel.
Nee, je vraagt of je niet gewoon dat flesje plantenvoeding van de Action kan gebruiken.
Het antwoord is NEE.
Deze voedingstoffen en de verhouding hiervan zijn speciaal ontworpen voor groene en bloeiende planten in de tuin.
Deze hebben andere behoeften dan aquariumplanten. Doseren hiervan geeft zo'n enorme ophoping van voeding dat het tot problemen gaat lijden, met als risico een 'nutrients lockdown' van je planten.

Veelal bestaat deze vloeibare voeding uit nitraatstikstof, ammoniumstikstof, ureumstikstof, P2O5 en K2O
Vaak zijn het (erg) hoge concentraties kalkamonsalpeter, ammoniumnitraat, ammonsulfaatsalpeter , ammoniumsulfaat, zwavelzure ammoniak en urean. (nee, ik bedoel geen ureum) En dat is nu precies wat je niet in je bak wilt hebben...
Ook zit er vaak een nitrificatieremmer in verwerkt om een langdurige bron van stikstof te verkrijgen. Deze doen hun werk op de bodem temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur van de bodem hoe sneller de coating zal afbreken. In de regel is doet het z'n werk zijn zo rond de 5 tot 10 graden. Als het dan in een verwarmde bak terecht komt kan je wellicht wel raden wat er gebeurt met het stikstofniveau...
Dat zijn de belangrijkste redenen om geen voeding te gebruiken die bedoeld zijn voor groene/ bloeiende tuinplanten.
 
Nee, je vraagt of je niet gewoon dat flesje plantenvoeding van de Action kan gebruiken.
Het antwoord is NEE.

Veelal bestaat deze vloeibare voeding uit nitraatstikstof, ammoniumstikstof, ureumstikstof, P2O5 en K2O
Vaak zijn het (erg) hoge concentraties kalkamonsalpeter, ammoniumnitraat, ammonsulfaatsalpeter , ammoniumsulfaat, zwavelzure ammoniak en urean. (nee, ik bedoel geen ureum) En dat is nu precies wat je niet in je bak wilt hebben...
Ook zit er vaak een nitrificatieremmer in verwerkt om een langdurige bron van stikstof te verkrijgen. Deze doen hun werk op de bodem temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur van de bodem hoe sneller de coating zal afbreken. In de regel is doet het z'n werk zijn zo rond de 5 tot 10 graden. Als het dan in een verwarmde bak terecht komt kan je wellicht wel raden wat er gebeurt met het stikstofniveau...
Dat zijn de belangrijkste redenen om geen voeding te gebruiken die bedoeld zijn voor groene/ bloeiende tuinplanten.

Kijk en dit is de reden dat ik het vraag en niet zomaar gebruik. Ik heb tenslotte geen scheikunde gestudeerd. Als je de foto mag geloven zit er namelijk alleen die macrobestandelen in en niet al die toevoegingen die je opnoemt. Ik ga het hoe dan ook niet doen met dit aquarium. Maar het is wel een gegeven dat er zover ik weet niks over te vinden is. Misschien is het mijn kritische ( gierige) blik maar ik ben blij dat ik het gevraagd heb. Zoals ik al zei, dank allen voor de hulp.
 
Terug
Bovenaan