Wat is er nieuw

Waarom vecht mijn gyrinocheilus aymonieri gold met zoenvis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pukyfish
  • Startdatum Startdatum
P

Pukyfish

Guest
Mijn gyrinocheilus aymonieri gold vecht met mijn zoenvis....maar waarom? Ok, het beestje is ongeveer 10 cm, maar mijn zoenvis ook. Verder zitten er ook nog maanvissen en diamantzalmen in mijn 150 cm aquarium. Deze worden wel met rust gelaten.

Ik zou het ook andersom kunnen stellen: Waarom vecht de zoenvis met mijn gyrinocheilus aymonieri? Het is namelijk lastig te zien wie van de twee begint met vechten.

Kan iemand mij vertellen waarom deze twee een haat relatie hebben?

Dat heb ik zeker gedaan, maar de maanvissen laat ie met rust....vandaar. hij heeft het echt alleen gemunt op de zoenvis, ze zoeken elkaar ook op, terwijl er ruimte genoeg is om elkaar te ontwijken.

als de gyrinocheilus aymonieri het op zijn heupen heeft en het gemunt heeft op de zoenvis (Helostoma temminkii) dan zal die door blijven gaan.
Zover mijn kennis gaat over zoenvissen kunnen deze aardig goed vechten, en zal zich dus ook verdedigen.
wellicht is de zoenvis (ook een goerami achtige!) de "makkelijkste" prooi voor de gyrinocheilus aymonieri, en laat die daarom de rest met rust... ik kan echter niet in de hersenpan van vissen kijken 🙂

de gyrinocheilus aymonieri is zo te zien geen makkelijke vis in de omgang met medebewoners, kleine bewoners zijn zo te lezen ook niet veilig.

Ik weet niet hoe het met de zichtbrekers is in je aquarium, daar kan je wellicht nog wat winst in halen.
maar in the end zal het doorgaan tot er 1 neervalt ben ik bang.

vissen die af en toe is een uithaal doen naar elkaar is overigens niet erg, gebeurd het structureel dan vergt dat op termijn zijn tol.

ik zou zeker nog even andere reacties afwachten! maar de kans dat je een goede oplossing krijgt (behalve de vissen opsplitsen) is nihil denk ik.

wat ik overigens wel opvalt, is dat je een vis die erom bekend staat geen goed gezelschap te zijn voor in het bijzonder goerami's en maanvissen.. plaatst in een bak met goerami's en maanvissen. misschien jezelf niet goed ingelezen van te voren? misschien geprobeerd tegen beter weten in? beide heb ik (in de beginperiode van mijn hobby) ook wel eens gedaan maar daar toch van terug gekomen.

bovenstaande uiteraard zien als opbouwende kritiek 🙂

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie. Ik heb mij zeker wel ingelezen, maar had niet verwacht dat de gyrinocheilus aymonieri zo fel zou reageren op 1 enkele vis en niet op de anderen. Tot voor kort geen problemen gehad met de goudkleurige rakker tot ik de zoenvis kreeg. Deze zat in een te klein aquarium, daarom heb ik hem "geadopteerd".

Als ik de verhalen zo lees zal die namate die nog ouder gaat worden onverdraagzamer worden, denk dat je een keuze moet gaan maken.

maar wacht absoluut even verdere reacties af, wellicht zie ik iets over het hoofd.

Het lijkt mij ook dat uit elkaar halen overmijdelijk is. Dit gaat niet vanzelf over. Het lastige is dat beide vissen eigenlijk niet goed zitten in deze bak; de ene vanwege z'n gedrag en de andere om z'n (toekomstige) grootte. Maar ik begrijp ook dat een extra en/of nog grotere bak vaak geen haalbare kaart is.

Ik zou ook een ander huisje voor hem zoeken want ze worden (vaak) steeds vervelender naar mate ze ouder en groter worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan