Wat is er nieuw

waarom zijn bosjes waterpest(mix) altijd zo losjes ingebonden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dordrecht
  • Startdatum Startdatum
D

Dordrecht

Guest
Zoals de titel al zeg..

Ik koop altijd gemengde bosjes met vooral waterpest bij de dierwinkel en die worden bij elkaar gehouden met een soort sponsachtig strookje en daar om heen dan wat lood.
Viel mij op dat het allemaal wel erg losjes gebonden zit waardoor er al snel delen van het bosje gaan drijven.

Tevens verbaasde mij dat er lood omheen zit terwijl ik dacht dat er juist geen lood in een aquarium mocht???

ik bind de bosjes na aankoop altijd zelf nog wat strakker in..

De bedoeling is dat de bosjes los in de bak worden geplaatst in de bodem om te wortelen en verder te groeien,
Alles moet van het plantje worden afgehaald, dus het lood en het plastic of wat voor soorten materiaal dan ook.

Het lood zit er alleen maar op om in de winkel in de verkoopbak te laten verzinken en het plastic om de plantjes bij elkaar te houden.

Je moet het lood er wel af halen en ze laten drijven of in de bodem plaatsen. Lood is giftig namelijk.
Van alle planten moet je lood en de spons zoals jij het noemt verwijderen.

TonHageraats zei:
De bedoeling is dat de bosjes los in de bak worden geplaatst in de bodem om te wortelen en verder te groeien,
Alles moet van het plantje worden afgehaald, dus het lood en het plastic of wat voor soorten materiaal dan ook.

Het lood zit er alleen maar op om in de winkel in de verkoopbak te laten verzinken en het plastic om de plantjes bij elkaar te houden.

Haha, we posten zo ongeveer gelijk 😉.

Wil je ze in de grond zetten, dan 5 cm uit elkaar,dat er ook licht onderop kan komen.

met bosje bij elkaar,sterft het onderste af.

o.k.. dacht ik al over dat lood.. doe het al jaren met lood en al.. haha

Maar hoe blijven de takjes dan in de bodem ??? die gaan meteen drijven..

echt gek dat geen 1 dierenwinkel mij dit ooit verteld heeft..

ik leer hier echt mega veel op het forum waarvoor mijn dank..

vroeger boorde ik gaten in de stenen die in mijn bak lagen en daar deed ik dan de plantjes insteken zonder lood maar wel met dat schuimspul er nog om..

Goed rondom aandrukken met zand/grind of eventueel een steentje ertegen aan of zoiets.. heeft wat tijd nodig om wortels aan te maken.
Sommigen kiezen ervoor om met visdraad het plantje vast te maken aan een steentje of van die terracotta ringetjes die soms met planten worden meegeleverd.

o.k.. binnenkort maar eens proberen dan..

heb ik het al die tijd normaal gevonden om het met lood en al te doen terwijl ik het wel raar vond..lol

Ik koop altijd die bosjes die in een potje zitten en laat ze dar gewoon in. Doet het prima.iets te goed zelfs (langste stengel ooit gemeten was 50 cm)
Die met een loodje zijn ook goed maar als je sloop vissen hebt niet.

Het is juist goed als ze los gebonden zijn, heb wel eens eentje gehad die Heek strak zat en toen ik hem losmaakte was de hele stengel die daar tussen zat dood.

ik koop ook die potjes marrie die gebruik ik later weer bij de garnalen en kreeftjes in de bak voor schuilplekjes

Die loodjes zijn prima mits je ze niet te lang in het water laat zitten, dan geeft het af in het water en dat is niet goed, maar even kan wel.
Potjes zit vaak rotzooi in, een soort schuim om het vast te houden, verteerd ook in je water en als vissen het per ongeluk opeten krijgen ze verstopping.
Het beste is om alle rotzooi eraf te halen en het in de grond poten van je bak 😉

Ik gebruik de siporax rolletjes. 2 stengels er door, beetje doortrekken, i n de bak, en ze blijven beneden.

Bertus zei:
Ik gebruik de siporax rolletjes. 2 stengels er door, beetje doortrekken, i n de bak, en ze blijven beneden.

Super tip.. :thumbs:

patty776 zei:
ik koop ook die potjes marrie die gebruik ik later weer bij de garnalen en kreeftjes in de bak voor schuilplekjes
Slim 😀
Nou ik heb deze keer mazzel gehad, heb er eentje die al ene half jaar vrolijk door groeit dus hoef niks meer te kopen dit jaar denk ik 🙂

Bij mij drijven ze dan plat zeg maar..hmmmmm

Dat van die buisjes ga ik proberen zodra mijn nieuwe bak klaar is..

nou.. de plantjes blijven bij mij maar 1 dag in de bodem en iedere ochtend kan ik ze weer terug in de grond zetten.

Helaas ik ik geen pijpjes liggen wat bertus adviseerde dus voorlopig is het ff niet anders.. word er wel gek van..

Ik heb nu wat stukjes luchtslang en filterslangen afgeknipt zodat ik wat ringen kreeg waar ik de stengels doorheen heb gedaan zodat ze bij elkaar blijven..

Ik plant ze gewoon in het grint zonder ring of zo. Gaat prima vissen blijven er van af en het groeit als kool, het snoeisel plant ik ook gewoon weer terug zonder ring.

Marrie98 zei:
Ik plant ze gewoon in het grint zonder ring of zo. Gaat prima vissen blijven er van af en het groeit als kool, het snoeisel plant ik ook gewoon weer terug zonder ring.

wou dat dat kon..hahaha

bij mij drijven ze binnen een uur aan de oppervlakte. 😡

Huh das raar. Ik druk ze gewoon in de bodem. Schuif het grint een beetje op ene hoopje bij de plant en hij blijft gewoon staan....

2 cm meestal..

Tja,,,sluierstaarten he.. laten niets heel..haha

Bodem is maar 5 cm dik... Ik druk het altijd wel een beetje aan. Maar het kan ook dat de visjes de plantjes met rust laten en dat ze daarom niet gaan drijven.

Bij de dierenwinkel vroegen ze laatst of ik gene nieuw bosje moest hebben ondertussen. Ik antwoorde nee hoor, het groeit juist veel te hard hier.
En ze keken me aan van hoe kan dat nou?

Waterpest is ook een drijfplant.
As hij Zelf wortels heeft gemaakt, zet hij zichzelf in de bodem vast.

Daarom zitten er weerszijde kronen aan.

binnenkort ga ik toch alles vervangen voor Penningkruid.

Ja, die hoef je niet telkens terug te stoppen.

Wat? die ZIJN niet te stoppen, is een woekeraar.

ja..ik vind ze mooi en met wat onderhoud is het prima te doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan