Waarop letten bij tweedehands aquarium voor gewone Pleco?


Z

Zohr

Guest
Hoi iedereen

Mijn vriend verraste me een tijdje geleden met een Hypostomus plecostomus (gewone pleco).
Zoals jullie waarschijnlijk wel vaker zien, wisten we niet dat Pleco's nog zo sterk groeien.

Draakje (de Pleco) is nu ongeveer 9 cm groot en zit in een Biorb van 30 liter.
Dat is veel te klein, las ik op internet. Ik ben nu dus op zoek naar een tweedehands aquarium van 250 à 300 liter.

Het was niet mijn bedoeling om mijn hobby te maken van vissen houden (met alle respect voor wie zich daar wel in verdiept),
maar ik wil er wel zeker van zijn dat Draakje zich goed voelt en ik hem goed verzorg.

Basisvereisten tweedehandsaquarium

Dat brengt me bij mijn vraag: aan welke basisvereisten moet een tweedehandsaquarium voor hem voldoen?

  • Hoeveel liter raden jullie minimaal aan?
  • Kies ik voor een binnen- of een buitenpomp?
  • Waar moet ik nog op letten bij de aankoop, behalve krassen en een lekvrij aquarium?
  • Wat moet er zeker voorzien zijn in het aquarium als basis voor mijn Pleco (planten? Verwarming? Nog iets anders?)


    Ik ben een complete newbie op dit vlak, dus alle hulp is zeker welkom.

    Alvast heel erg bedankt!
 
Hoi Zohr, ik heb zelf een Pterigoplychtis Pardalis ( ook een soort Pleco) van een jaar of 9 geadopteerd die veel te klein zat, en bij mij zat ze ook redelijk krap in mijn 200 l. bak. Teuntje is toch uiteindelijk 40 cm en 16 jaar oud geworden, wat oud is voor zo'n vis. Ik denk dat de 300 l. optie het fijnste is voor Draakje. Het zijn enorme vervuilers, en van onze Teun merkte ik dat ze vaak bij het rondzwemmen tegen de binnenfilter aansloeg met haar staart. Daarom denk ik dat een extern filter het beste is. Er zijn hier velen met een extern filter die goed kunnen adviseren welke het beste is voor welke maat bak. Pleco's liggen graag op de bodem, dus filterzand is prima. En ze schuilen graag onder hout. Ik had daarom een flink stuk kienhout in de bak liggen. Teun sloopte de planten bij haar oude baas, dus hier haalde ik vooral Java-varens, en die kun je weer op hout binden, zodat de wortelstok boven het zand blijft. Ik vind Pleco's geweldig leuke vissen, en had ook best een band met onze Teun. Ik hield haar samen met een ancistrus, en twee goudvissen in een bak op kamertemperatuur. Nou zijn gewone goudvissen eigenlijk niet geschikt voor een aquarium, en sluiers zijn niet echt aan te raden bij een Pleco, omdat ze zich soms kunnen vastzuigen aan een sluier die op de bodem ligt te slapen en zo de slijmhuid beschadigen. Ik heb gemerkt dat Teun ook wel eens een kleine vis, die door de klap van haar staart verdoofd raakte, heeft opgegeten: ik vond de resten in haar ontlasting. Andere forumleden kunnen je vast beter vertellen dan ik met welke andere vissen je een Pleco nog kunt houden, maar Pleco's zijn denk ik niet echt vissen die in groepen leven. Als je goed Engels leest kun je veel info vinden op Planet Catfish vinden.
 
300L plus kiezen, en lees maar wat in.

Wat mij nog altijd verwonderd is dat mensen dieren als geschenk geven.

Kan zijn dat je te kennen had gegeven dat je graag een vis wou, maar de schenker moest toch al weten dat je voor die vis nog niet het juiste aquarium hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zohr
Goedemiddag
Aangezien je het niet direct als hobby wou zou ik kijken of je hem terug kan doen en eventueel een betta ervoor terug kan krijgen want een aquarium van 240 a 300l is toch al een aardig aquarium van 120x50x50 als je voor een tweedehands aquarium gaat van dit voormaat kijk dan naar weinig of geen krassen het liefst meteen led verlichting en een externe filter neem geen overhaaste beslissing
 
  • Leuk
Waarderingen: Zohr
Ik vind het tof dat je hier om advies komt vragen om het dier de best mogelijke omstandigheden te geven. :) Tegelijk heb je hier wel te maken met een vissoort die (m.i.) niet in de aquariumhobby thuishoort. Hij wordt per definitie te klein gehouden door 99% van de mensen.

De keus is volledig aan jou natuurlijk. Je kunt een zo groot mogelijke bak aanschaffen (als het kan 3 m of zo.... tsja), wat misschien niet realistisch is. Wil je hem niet per se houden dan kan de winkel hem misschien terugnemen. Als die verkopers hun vak verstaan, doen ze dat ook gewoon. Of iemand anders met een grote bak neemt hem over. Of... je maakt het dier af...

Dat laatste klinkt hard en "zonde" en veel mensen zullen het belachelijk vinden. Maar beter een kort leven voor een dier dan een slecht leven als je het mij vraagt. (Als vegetariër is het voor mij overigens geen hobby om dieren dood te laten gaan.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Zohr
Ik heb nog iets pleco's worden oud denk aan 15 jaar gemiddeld dus overweeg goed wat je opties zijn
 
Deze vis lijkt qua naam op de H. Plecostomus (Plecostomus Plecostomus) maar het is niet dezelfde vis. Daarnaast heb je nog een soort die ermee verward wordt, de Pterygoplichthys pardalis. En zo zijn er vast nog wel meer.

Hoe dan ook, zodra het gaat om een soort die (afhankelijk van de omstandigheden) 25-60 cm lang wordt zou ik zeggen: negeer wat men allemaal wel niet adviseert qua aquariumafmetingen en begin er gewoon niet aan. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Zohr
Om eerlijk te zijn.. Als het niet je hobby is of van wilt maken dan zou ik persoonlijk energie steken in het herplaatsen van de vis i.p.v. uitbreiden. Ik vind het heel nobel van je hoor maar ik denk dat je onderschat wat het betekent om voor een gewone pleco te gaan zorgen. Denk niet alleen aan de koop van een tweedehands aquarium maar ook aan (wekelijks) onderhoud, water verversen, behandelen eventuele ziektes, voeren en alle energie en water kosten die hier bij komen. Het moet bijna wel een hobby van je zijn om dit op de lange termijn (tientallen jaren) vol te houden. Ik zou hier even goed over nadeken.
 
Hoi Giebeltje

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb zelf een soort van grint in de bak liggen.
Is dat ook voldoende? En gebruikte je een verwarming in je aquarium, of is dat niet per se nodig?

Een buitenfilter lijkt me dan inderdaad het beste. Ik las dat die ook grotere hoeveelheden water kunnen filteren,
dus dat lijkt me wel interessant.

Fijn dat Teun zo oud is geworden trouwens. Lijkt me fantastisch om er zo veel jaar 'mee door te brengen' :)

(mijn bericht wou niet posten dus heb ik je quote er maar uit verwijderd)
 
300L plus kiezen, en lees maar wat in.

Wat mij nog altijd verwonderd is dat mensen dieren als geschenk geven.

Kan zijn dat je te kennen had gegeven dat je graag een vis wou, maar de schenker moest toch al weten dat je voor die vis nog niet het juiste aquarium hebt.

Hoi Tommie1

Snap ik inderdaad. In dit geval was het eerder een geval van 'slecht geïnformeerd door de verkoper' (tuincentrum).
 
Goedemiddag
Aangezien je het niet direct als hobby wou zou ik kijken of je hem terug kan doen en eventueel een betta ervoor terug kan krijgen want een aquarium van 240 a 300l is toch al een aardig aquarium van 120x50x50 als je voor een tweedehands aquarium gaat van dit voormaat kijk dan naar weinig of geen krassen het liefst meteen led verlichting en een externe filter neem geen overhaaste beslissing

Hoi Flighty

Bedankt voor je tips.
Ik wil graag proberen om me er voldoende in te verdiepen en Draakje een aangenaam plekje te geven.
Als het echt nodig is, zal ik zeker niet twijfelen om een (goede!) thuis voor hem te zoeken.

Met hobby bedoel ik dat ik niet per se nog meer vissen wil. Maar ik wil natuurlijk wel het nodige doen
om hem zich goed te doen voelen.

Wat zou je aanraden op vlak van planten? In de bak die ik nu heb staan valse waterzuiverende planten.
Zijn echte planten een vereiste?

Alvast bedankt!
 
Ik vind het tof dat je hier om advies komt vragen om het dier de best mogelijke omstandigheden te geven. :) Tegelijk heb je hier wel te maken met een vissoort die (m.i.) niet in de aquariumhobby thuishoort. Hij wordt per definitie te klein gehouden door 99% van de mensen.

De keus is volledig aan jou natuurlijk. Je kunt een zo groot mogelijke bak aanschaffen (als het kan 3 m of zo.... tsja), wat misschien niet realistisch is. Wil je hem niet per se houden dan kan de winkel hem misschien terugnemen. Als die verkopers hun vak verstaan, doen ze dat ook gewoon. Of iemand anders met een grote bak neemt hem over. Of... je maakt het dier af...

Dat laatste klinkt hard en "zonde" en veel mensen zullen het belachelijk vinden. Maar beter een kort leven voor een dier dan een slecht leven als je het mij vraagt. (Als vegetariër is het voor mij overigens geen hobby om dieren dood te laten gaan.)

Hoi Gino88


Even geschrokken van de laatste optie :eek: Maar ik snap wel waar het vandaan komt. Alleen ga ik dan liever voor de andere optie: een nieuwe thuis zoeken bij iemand die er goed voor zorgt.

Ik wil eerst zelf nog proberen om hem een goed leven te geven, vandaar dat ik hier ook advies kom vragen.
Maar zijn welzijn primeert inderdaad. Als ik zie dat ik hem niet kan geven wat hij nodig heeft, dan ga ik sowieso op zoek naar een betere thuis voor hem.
 
Om eerlijk te zijn.. Als het niet je hobby is of van wilt maken dan zou ik persoonlijk energie steken in het herplaatsen van de vis i.p.v. uitbreiden. Ik vind het heel nobel van je hoor maar ik denk dat je onderschat wat het betekent om voor een gewone pleco te gaan zorgen. Denk niet alleen aan de koop van een tweedehands aquarium maar ook aan (wekelijks) onderhoud, water verversen, behandelen eventuele ziektes, voeren en alle energie en water kosten die hier bij komen. Het moet bijna wel een hobby van je zijn om dit op de lange termijn (tientallen jaren) vol te houden. Ik zou hier even goed over nadeken.

Hey DanielHoogland

Klopt inderdaad. Ik heb natuurlijk ook niet echt zicht op wat er allemaal bij komt kijken, dus dat maakt het wel moeilijker.

Met hobby bedoel ik wel dat ik niet nog meer vissen zou houden. Maar de dingen die je opnoemt lijken me allemaal deel van zijn verzorging.

Kun je het iets concreter maken voor me?
- Ben je bij een groter aquarium langer bezig met het onderhoud (hoeveel uur/week ongeveer?)
- Lopen de energie- en waterkosten hoog op bij zo'n groot aquarium? Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik kan me er niks bij voorstellen.
- Kan ik bij de aankoop van een aquarium met bepaalde vereisten rekening houden om de kosten hierboven te beperken?

Alvast heel erg bedankt!
 
Een grote bak kost aan onderhoud in de regel meer tijd en ook meer geld omdat je er meer verlichting boven hebt en meer water moet verwarmen. Dan heb je nog kosten zoals voeding die de planten nodig hebben bijvoorbeeld. Ik denk dat je met een beetje bak wel snel op een par tientjes mag rekenen per maand. Daarbij hangt het van het verbruik in stroom van je filter af want een beetje filter zoals bv een Eheim 2217 neemt al 20W per uur.
Samengevat zal een kleine bak goedkoper zijn en minder onderhoud vragen maar dat lijkt me ook wel een beetje logisch ;).
Een hobby kost nu eenmaal tijd en geld.
 
Ik vind het harstike goed van je dat je het welzijn van je dieren boven jezelf zet nu dat gezegd te hebben
Blijf kijken naar het welzijn van draakje want ook voor dit aquarium zal hij te groot worden voorlopig zal het zeker nog wel gaan(mijn mening)kwa planten zou ik het niet echt weten want ik ben ook nog niet zo ervaren (ik zou denken aan snelgroeiers vanwege de zuiverende werking en makkelijk zijn in onderhoud als ze telang worden knip je ze gewoon af kun je ze opnieuw stekken met daar wat anubis en javavaren en zorg voor genoeg vlakke oppervlaktes om alg van af te halen dat zijn ding die ik zou doen maar of het goed is zal blijken uit de reacties die kunnen volgen. Zou voor mij ook een leer moment zijn
 
Ik heb zelf een soort van grint in de bak liggen.
Is dat ook voldoende? En gebruikte je een verwarming in je aquarium, of is dat niet per se nodig?
Toen Teun nog hier woonde, had ik van dat fijne grind uit de LFS (= Local Fish Store) in de bak. Teun vond dat prima, maar die was natuurlijk enorm groot. Toen ik kleinere bodembewoners ( Corydoras) kocht heb ik naar aanleiding van een forumtopic filterzand in de bak gedaan. Die hebben zachte buikjes waarmee ze op de bodem liggen. Ik heb nooit een verwarming in deze bak gehad, het wordt hier nooit kouder in de bak dan 21 graden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je het iets concreter maken voor me?

Ga ik proberen!

- Ben je bij een groter aquarium langer bezig met het onderhoud (hoeveel uur/week ongeveer?)
Een groter aquarium zal zeker meer onderhoud vragen omdat het oppervlakte gewoon groter is. Zie het als het stofzuigen van een kleine kamer en een grote kamer.
Ik ben zelf ongeveer de hele vrijdag middag en begin avond bezig per week, en dat is voor drie aquaria (250L - 120L en 60L). Water afhevelen, ruiten poetsen, planten snoeien, substraat 'stofzuigen', filter nakijken en eventueel het mechanische gedeelte reinigen. En ik doen het water verversen nog met een slim systeem zonder gezeul met emmers. Dan komt nog een stukje schoonmaak en de algemene troep bij. Bij mij in ieder geval. Emmers en tuinslang door de kamer, de vloer die wat nat geworden is geworden en daarna weer gedweild wordt, een bijkeukentje die wat vies geworden is etc. Meestal begin ik rond 16:00 en ben ik om 20:00 klaar. Dat is 4 uur (met ook wel wat wachttijd ivm leeglopen en vullen, ik typ dit nu aquarium 2 leeg wordt gehaald :) ). Vind ik best veel voor een vis die je niet als hobby zal zien, maar als je denkt juist wel plezier te beleven aan een aquarium dan natuurlijk vooral doen! Voor mij is het onderhoud ook geen straf en beleef er ook plezier aan, het er mee bezig zijn. Dan heb ik elke ochtend een controleer rondje, temperatuur, filters, waterniveau eventueel een plantje snel snoeien en als ik savonds thuis kom ook weer. Dit is wellicht wat overdreven voor sommige, en zal bij 1 aquarium niet altijd nodig zijn.

- Lopen de energie- en waterkosten hoog op bij zo'n groot aquarium? Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik kan me er niks bij voorstellen.
Water kosten zullen wel mee vallen maar elektra kan behoorlijk oplopen. Licht, verwarming, filtrage zijn allemaal apparaten die energie gebruiken en bij een groter aquarium heb je natuurlijk ook meer verbruikt. Meer lampen, grotere verwarming en een sterker filter. Afhankelijk van hoe warm het water moet zijn en wat voor lampen je gebruikt zullen de kosten oplopen. Voor 300L aquarium wordt meestal een 300W verwarming gebruikt bijvoorbeeld, zal niet altijd aan staan maar tikt wel lekker aan. Je pomp zal bijvoorbeeld wel altijd draaien dus dat is gewoon een continue verbruik.

- Kan ik bij de aankoop van een aquarium met bepaalde vereisten rekening houden om de kosten hierboven te beperken?
Ja zeker. Voor je licht is het verstandig om te kijken naar LED verlichting, dat zal ongeveer de helft schelen. Dan heb je nog het filter, het ene filter is wat zuiniger dan de andere maar super veel ontlopen ze elkaar niet. Belangrijkste is denk ik naar de verlichting kijken, verwarming valt m.i. niets te besparen, behalve eventueel je aquarium isoleren. Zelf echter nooit gedaan.

Vooral het wekelijkse onderhoud zie ik bij veel 'impuls-aquarianen' na een aantal weken verdwijnen wat als resultaat een trieste bak die langzaam in nitraat (afvalstoffen) zal oplopen en uiteindelijk tot sterfte van de vissen zorgt. Vandaar mijn advies om er gezien je 'geen-hobby' interesse er niet aan te beginnen. Als jij denkt dat dit bij jou anders gaat zijn prima en dan wens ik je veel aquarium plezier, en dan wordt het vast toch stiekem een hobby van je. ;)
Vaak kun je van die personen wel weer goedkoop een aquarium op marktplaats scoren, dat dan weer wel.
 

Terug
Bovenaan