Wat is er nieuw

Wanhoop nabij

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald78

Guest
Beste aquarianen. Sinds september heb ik mijn Rio125 draaien. In het verleden heb ik met veel plezier en succes een 100cm bak gedraaid. Nu heb ik voor mijn gevoel alleen maar ellende.

In september zag ik dat er slierten in mijn bak zaten. Nu blijkt het alg te zijn.

In december had ik een kardinaal tetra met een uitstulping onder de bek. Een dikke week later was deze dood.

Begin januari meldde ik hier vissterfte in de bak te hebben. Mogelijke oorzaak was rotting van de bodem. Af en toe woelen in de bodem tijdens mijn wekelijkse onderhoud blijkt de slierten / alggroei te stimuleren.

In januari hadden de kardinaal tetra's ook last van witte stip, waarschijnlijk van een ancistrus die ik daags daarvoor gekocht had in de winkel (de winkel gaf overigens niet thuis). Hardnekkig, ik heb meerdere kuren moeten geven om de witte stip te doen verdwijnen. Nu zie ik al enige tijd geen symptomen meer van witte stip.

Deze week had ik een kardinaal tetra met een wollige aanslag op de buik. Ogen puilden uit. Ik kreeg hem niet gevangen. Vandaag lag hij dood.

Vandaag had ik een honinggoerami met de kop in de afzuigslang tijdens het onderhoud. De vis ging niet opzij toen ik de bodem stofzuigde. Vreemd! Ik schrok, en ik kon de vis zo met mijn hand uit het water tillen. Hij lag de hele dag een beetje op de bodem.

Ik ben erg serieus bezig met mijn aquarium. Ik meet waardes, noteer deze wekelijks. Iedere zondag doe ik onderhoud. Ik voer om de dag, geef profito, Easycarbo en andere supplementen dagelijks. Ik heb ook een bio co2 set draaien.

Ik word een beetje wanhopig dat ik zo veel ellende heb met de bak en dat ik de bak niet stabiel kan krijgen. Wellicht heeft niet alles met elkaar te maken, maar heb voelt als ��n grote opeenstapeling.
 
Erg vervelend en nooit leuk zo veel tegenslagen achter elkaar.


Wat ik nog mis in je verhaal is je visbezetting 😉
Wat had je initieel zitten?
En wat zit er nu nog in je bak?

ik ben erg serieus bezig met mijn aquarium. Ik meet waardes, noteer deze wekelijks. Iedere zondag doe ik onderhoud. Ik voer om de dag, geef profito, Easycarbo en andere supplementen dagelijks. Ik heb ook een bio co2 set draaien.
Vertel eens wat je waterwaarden zijn?
Je hebt ook een CO2 toevoeging, wat voor planten heb je in je bak en hoeveel licht hangt er boven?

Je gehele verhaal klinkt als onbalans in je bak. Wat heel makkelijk kan komen door de hoeveelheid 'middeltjes' die je toevoegt.
 
Vervelend, maar als je lang genoeg met bakjes bezig bent dan hebben we allemaal wel eens zo'n ervaring. De ��n wat eerder dan de ander 😉
Kan me ook zo'n rampenbak herinneren. Maanden mee bezig geweest en niks lukte.
Uiteindelijk compleet leeggehaald. Bodem, hout, planten weggegooid ...voor de zekerheid. Bak met Dettol schoongemaakt. Twee maanden niks mee gedaan en toen weer opgestart en........ging prima.
 
MarcelK zei:
Erg vervelend en nooit leuk zo veel tegenslagen achter elkaar.


Wat ik nog mis in je verhaal is je visbezetting 😉
Wat had je initieel zitten?
En wat zit er nu nog in je bak?

Initieel had ik opgebouwd naar:

12 kardinaal tetra
5 otocinclus
2 honinggoerami
3 platy panda
10 japonica garnalen

Nu heb ik:
10 kardinaal tetra
4 otocinclus
1 platy panda (en 1 baby panda 🙂 )
12 japonica garnalen
1 ancistrus sp

Vertel eens wat je waterwaarden zijn?
Je hebt ook een CO2 toevoeging, wat voor planten heb je in je bak en hoeveel licht hangt er boven?

Je gehele verhaal klinkt als onbalans in je bak. Wat heel makkelijk kan komen door de hoeveelheid 'middeltjes' die je toevoegt.

Ik heb standaard verlichting van een Rio125. Deze brandt 8 uren per dag.

De waterwaardes van 6 dagen terug:
Ph 7 / 7,5
Gh 7
Kh 5
Po4 2-5 mg/l
No3 12,5 mg/l
No2 0

Mijn planten zijn waterpest, anubias nana en 2x congensis, hygrophila difformis, alternathera sp rosanervig (doet het erg slecht, heb de toppen gestekt onlangs), vallisneria spiralis (doet het erg goed), bolbitis heudelotii,javamos (vooral hierin last van alg) , micranthemum umbrosum (doet het erg goed), limnobium laevigatum (moet ik regelmatig uitdunnen).

peterdenhaag53 zei:
Vervelend, maar als je lang genoeg met bakjes bezig bent dan hebben we allemaal wel eens zo'n ervaring. De ��n wat eerder dan de ander 😉
Kan me ook zo'n rampenbak herinneren. Maanden mee bezig geweest en niks lukte.
Uiteindelijk compleet leeggehaald. Bodem, hout, planten weggegooid ...voor de zekerheid. Bak met Dettol schoongemaakt. Twee maanden niks mee gedaan en toen weer opgestart en........ging prima.

Ik denk wel eens aan afbreken en opnieuw opbouwen. Maar daar zie ik ook tegenop. En ik wil graag weten wat dit doe komt, zodat ik weet wat ik fout doe.
 
Zo ziet de bak er nu uit

img_20160221_214823~01~01.jpg


De honinggoerami lag net tussen het javamos en de bolbitis (links boven de mosbal). Weinig teken van leven, ik kon hem met mijn vinger aanraken en hij bewoog pas na een paar keer 'porren'.
 
Als ik eerlijk ben vind ik je bak er niet slecht uitzien.
Denk nu meer dat je gewoon wat pech hebt gehad 😉
 
Toch wel bijzonder dat je er 2 japonica garnalen bij hebt gekregen.

Bak ziet er zeker erg netjes uit.
 
Vind van niet, kijk naar de bodem. Zwarte vlekken. onderop.
 
Opletten met je easy carbo, je gebruikt al co2. Easy carbo is een chemisch spul dat bij constant gebruik meer kwaad dan goed doet.
Probeer misschien ergens puntslakjes te bemachtigen, deze houden je bodem open. Als je er teveel van krijgt laat je er wat Helena slakken op los.
Verder ziet je aquarium er inderdaad prima uit.
Welke filter gebruik je en welke inhoud van de filter?
 
biljoenblik zei:
Toch wel bijzonder dat je er 2 japonica garnalen bij hebt gekregen.

Bak ziet er zeker erg netjes uit.

Die 2 Japonica ben ik er bij gekocht 😉

Bertus zei:
Vind van niet, kijk naar de bodem. Zwarte vlekken. onderop.

Ben ik me van bewust. Die durf ik nu niet meer zo goed los te woelen omdat het staghorn alg kan veroorzaken (mogelijk die sliertjes waarover ik het had).

willy99 zei:
Opletten met je easy carbo, je gebruikt al co2. Easy carbo is een chemisch spul dat bij constant gebruik meer kwaad dan goed doet.
Probeer misschien ergens puntslakjes te bemachtigen, deze houden je bodem open. Als je er teveel van krijgt laat je er wat Helena slakken op los.
Verder ziet je aquarium er inderdaad prima uit.
Welke filter gebruik je en welke inhoud van de filter?

Ik gebruik 3ml EasyCarbo. Zal ik dit naar beneden bijstellen?
Puntslakken zorgen toch snel voor een plaag? Is een aantal corydoras niet handig om de bodem los te houden?
 
Je CO2 staat redelijk laag. Dat zie ik aan de lichtblauwe indicator en de bellen en de in verhouding hoge PH. Het aantal bellen kan wel iets hoger. Als je daar niet aan wilt zitten, kun je de hoeveelheid CO2 verhogen door je tijdklok bijvoorbeeld een half uur per dag langer in te stellen en dat dan langzaam uit te bouwen (per week kijken) als de indicator niet groen tot lichtgroen wordt. Dat Carbo zou ik dan wel even laten voor wat het is. Dat je vissen van alles mankeren dat kan ik niet verklaren met wat ik zie. Maar ik sluit niet uit dat de Carbo ermee te maken heeft. Ik heb het vaak in mijn bak gegooid, maar de indicator verkleurde niet echt door de carbo. Dat is toch linke soep dan.
Ik sluit extreme pech met je vissen niet uit overigens. Ik heb ook weleens een periode gehad dat het niet liep. Ineens vissen met openstaande schubben of buikwaterzucht. Ineens heeft je vis het.
Profito zou geen kwaad moeten kunnen doen.

Wat voer je je vissen trouwens en hoeveel gooi je dan in je bak?
Mocht hier bevroren voer tussen zitten, laat het dan in een bakje warm water weken voordat je het voert. Vissen kunnen ziek worden van te koud voer.
 
Met je gourami waar je het iverhad doet me heel erg denken aan mijn vissen toen er teveel nitriet in het water zit. Je hebt je nitriet gemeten, en dat is 0 alleen als je vissen zuurstof tekort hebben dan zijn de symptomen hetzelfde. Ik weet er niet super veel van af maar ik denk juist eerder dat het aan je co2 en carbo ligt.
 
Ronald78 zei:
biljoenblik zei:
Toch wel bijzonder dat je er 2 japonica garnalen bij hebt gekregen.

Bak ziet er zeker erg netjes uit.

Die 2 Japonica ben ik er bij gekocht 😉

Bertus zei:
Vind van niet, kijk naar de bodem. Zwarte vlekken. onderop.

Ben ik me van bewust. Die durf ik nu niet meer zo goed los te woelen omdat het staghorn alg kan veroorzaken (mogelijk die sliertjes waarover ik het had).

Je moet in zo'n bodem beter niet woelen, dan geraakt al de ellende in je bak.

Beter pak je een slang. Koop of maak een vuilklok. Plastic waterflesje met de bodem eruit geknipt werkt ook goed.
Slang aan de vuilklok maken.
Vuilklok ( drinkflesje) in de bodem duwen. Water afhevelen. Zand dwarreld in de vuilklok. Vuil wordt afgezogen.
Zodra je de slang dichthoud, dan valt het zand weer terug.

Je moet de slang niet te hard laten zuigen, dan zuig je alles via de slang af. Maar het zand moet net tot de bovenkant van de fles wervelen.
Zo komen de kwalijke stoffen niet in je aquarium.
Als het afgehevelde water erg stinkt (rotte eieren) dan moet je dit regelmatig herhalen.

Je bodem zal dan mooier blijven. Op den duur hoef je dit maar 2 tot 3 keer per jaar te doen.

Succes, en laat weten hoe het gaat.
 
Puntslakken zorgen toch snel voor een plaag? Is een aantal corydoras niet handig om de bodem los te houden?

liever een plaag,dan een rotte bodem,hoor.

En is er wat aan de hand, vliegen ze slakken langs de ruit omhoog.

Is alles weer goed, gan ze de bodem weer in.

IK schep ze er met een grof netje uit.
 
Met Bertus eens. Die slakjes zorgen voor een doorwoelde bodem.
De door Bertus aangeduide zwarte plekken kun je tussen ruit en bodem wegsteken met iets als een bankpasje en afhevelen.
 
Eerst schoonzuigen,he. reken maar dat dat stinkt.
 
Op de vraag welke filter en filtermedium je gebruikt heb je nog niet geantwoord, of ik heb er over gezien. Dit is een heel belangrijk onderdeel van je aquarium en waterkwaliteit. Je moet natuurlijk zo weinig mogelijk nitriet aanmaken, maar zonder kan het niet en daar heb je een goed filtersysteem voor nodig.
Die puntslakjes die ik aangebracht heb doen alleen maar positieve dingen in je bodem en inderdaad in mijn opkweek bakken zijn het mijn barometers. Hangen ze met zijn allen aan de ruiten dan moet je ingrijpen, meestal nitriet. Heb vorige week zo mijn pas aangekochte citroengarnaaltjes kunnen redden.
En wat die plaag betreft: in mijn gezelschapsbak bewoog gans de bodem, zoveel puntslakken zaten er in. 20 helena slakken in gestoken (op 450 liter) en langzaam aan alle puntslakjes verdwenen. Kan regelmatig mensen plezier doen met helenas en ondanks ze geen puntslakjes meer hebben blijven ze zich voortplanten. Ook deze lijken de bodem open te houden, maar dan in mindere mate dan de torenslakjes. Helenas zijn dan nog ook mooi en zitten net zoals puntslakjes niet aan levende planten.
 
willy99 zei:
Ik gebruik 3ml EasyCarbo. Zal ik dit naar beneden bijstellen?
Puntslakken zorgen toch snel voor een plaag? Is een aantal corydoras niet handig om de bodem los te houden?

Je hebt een 100 cm aquarium en ik vermoed een totale inhoud van 150 liter. Trek daar de bodem en bovenste laag af en je haalt misschien 120 liter. Fabrikant waarschuwt zelf bij gebruik van meer dan 1 ml per 50 liter. Ik zou nooit boven de 2 ml gaan en alleen gebruiken als je echt problemen hebt met algen. Ik heb het dom genoeg 6 a 7 jaar heel consequent gebruikt, 7 ml per dag in mijn vision 450 (ik rekende op 375 liter water), en heb ook de gevolgen moeten dragen. Slechts enkele plantensoorten deden het goed en vissen die ik al jaren opkweekte en waar ik heel goede soorten van had kwijnden langzaam weg. Nu gestopt met easy carbo, gewone co2, en alles is zich aan het herstellen. Het enige positieve was dat ik geen algen had, maar nu met een aangepast EI systeem (profito + toevoegingen) en CO2, prachtige planten, gezonde vissen en geen overlast van algen.
 
Je kan de gewone dosering van de carbo best aanhouden hoor. Ik heb hier weleens een stootkuur ervan gedoseerd met een max van 5x de aanbevolen dosering. Ik heb er geen neveneffecten van gemerkt.
Maar goed dat zijn geen normale hoeveelheden natuurlijk, maar wat ik wil zeggen is dat de aanbevolen dosis geen kwaad kan verder.
De ene plant zal er ook beter tegen kunnen dan de andere plant (en met vissen net zo).
Aan de andere kant zou ik zelf met co2 helemaal geen carbo gebruiken want dan hebben de planten met voldoende co2 hier ook voldoende aan.
Met een kh van 5 zou ik de ph verlagen naar zo n 6.7-6.8.
 
willy99 zei:
willy99 zei:
Ik gebruik 3ml EasyCarbo. Zal ik dit naar beneden bijstellen?
Puntslakken zorgen toch snel voor een plaag? Is een aantal corydoras niet handig om de bodem los te houden?

Je hebt een 100 cm aquarium en ik vermoed een totale inhoud van 150 liter. Trek daar de bodem en bovenste laag af en je haalt misschien 120 liter. Fabrikant waarschuwt zelf bij gebruik van meer dan 1 ml per 50 liter. Ik zou nooit boven de 2 ml gaan en alleen gebruiken als je echt problemen hebt met algen. Ik heb het dom genoeg 6 a 7 jaar heel consequent gebruikt, 7 ml per dag in mijn vision 450 (ik rekende op 375 liter water), en heb ook de gevolgen moeten dragen. Slechts enkele plantensoorten deden het goed en vissen die ik al jaren opkweekte en waar ik heel goede soorten van had kwijnden langzaam weg. Nu gestopt met easy carbo, gewone co2, en alles is zich aan het herstellen. Het enige positieve was dat ik geen algen had, maar nu met een aangepast EI systeem (profito + toevoegingen) en CO2, prachtige planten, gezonde vissen en geen overlast van algen.

Volgens mij is het nu een Rio125 toch :S 😉
 
glennosh zei:
Je CO2 staat redelijk laag. Dat zie ik aan de lichtblauwe indicator en de bellen en de in verhouding hoge PH. Het aantal bellen kan wel iets hoger. Als je daar niet aan wilt zitten, kun je de hoeveelheid CO2 verhogen door je tijdklok bijvoorbeeld een half uur per dag langer in te stellen en dat dan langzaam uit te bouwen (per week kijken) als de indicator niet groen tot lichtgroen wordt. Dat Carbo zou ik dan wel even laten voor wat het is. Dat je vissen van alles mankeren dat kan ik niet verklaren met wat ik zie. Maar ik sluit niet uit dat de Carbo ermee te maken heeft. Ik heb het vaak in mijn bak gegooid, maar de indicator verkleurde niet echt door de carbo. Dat is toch linke soep dan.
Ik sluit extreme pech met je vissen niet uit overigens. Ik heb ook weleens een periode gehad dat het niet liep. Ineens vissen met openstaande schubben of buikwaterzucht. Ineens heeft je vis het.
Profito zou geen kwaad moeten kunnen doen.

Wat voer je je vissen trouwens en hoeveel gooi je dan in je bak?
Mocht hier bevroren voer tussen zitten, laat het dan in een bakje warm water weken voordat je het voert. Vissen kunnen ziek worden van te koud voer.

De ph is al verlaagd ten opzichte van enkele maanden terug. Dat is sinds de toevoeging van de co2. Vandaag is de bio co2 op, dus gisteren waren de bubbels al minimaal. Weer even een nieuwe fles aansluiten 🙂

Ik voer mijn vissen om de dag tetramin van Tetra. Af en toe voer ik ze mini granules van Tetra, maar die worden minder gegeten. Ook voer ik af en toe kleine algen wafels bij. Alles gaat wel op wanneer ik voer. Levend voer heb ik denk ik twee of drie keer gedaan.

biljoenblik zei:
Je moet in zo'n bodem beter niet woelen, dan geraakt al de ellende in je bak.

Beter pak je een slang. Koop of maak een vuilklok. Plastic waterflesje met de bodem eruit geknipt werkt ook goed.
Slang aan de vuilklok maken.
Vuilklok ( drinkflesje) in de bodem duwen. Water afhevelen. Zand dwarreld in de vuilklok. Vuil wordt afgezogen.
Zodra je de slang dichthoud, dan valt het zand weer terug.

Je moet de slang niet te hard laten zuigen, dan zuig je alles via de slang af. Maar het zand moet net tot de bovenkant van de fles wervelen.
Zo komen de kwalijke stoffen niet in je aquarium.
Als het afgehevelde water erg stinkt (rotte eieren) dan moet je dit regelmatig herhalen.

Je bodem zal dan mooier blijven. Op den duur hoef je dit maar 2 tot 3 keer per jaar te doen.

Succes, en laat weten hoe het gaat.

Wanneer ik woel, doe ik dit met het uiteinde van de afhevelslang of met de twee uiteinden van de pincet. Daarna zuig ik het vuil en de dwarrelende deeltjes zo veel mogelijk weg in de emmer. Ik snap ook wel dat mijn methode niet alle schadelijke stoffen opzuigt. Ik ga vanmiddag even kijken voor zo'n buis bij de lfs, ik ben niet zo'n diy. Haal ik straks ook een paar puntslakken.

willy99 zei:
Op de vraag welke filter en filtermedium je gebruikt heb je nog niet geantwoord, of ik heb er over gezien. Dit is een heel belangrijk onderdeel van je aquarium en waterkwaliteit. Je moet natuurlijk zo weinig mogelijk nitriet aanmaken, maar zonder kan het niet en daar heb je een goed filtersysteem voor nodig.
Die puntslakjes die ik aangebracht heb doen alleen maar positieve dingen in je bodem en inderdaad in mijn opkweek bakken zijn het mijn barometers. Hangen ze met zijn allen aan de ruiten dan moet je ingrijpen, meestal nitriet. Heb vorige week zo mijn pas aangekochte citroengarnaaltjes kunnen redden.
En wat die plaag betreft: in mijn gezelschapsbak bewoog gans de bodem, zoveel puntslakken zaten er in. 20 helena slakken in gestoken (op 450 liter) en langzaam aan alle puntslakjes verdwenen. Kan regelmatig mensen plezier doen met helenas en ondanks ze geen puntslakjes meer hebben blijven ze zich voortplanten. Ook deze lijken de bodem open te houden, maar dan in mindere mate dan de torenslakjes. Helenas zijn dan nog ook mooi en zitten net zoals puntslakjes niet aan levende planten.

Ik heb een standaard filter van de Rio125. Fijnmazig onderin en frof van boven. Ook heb ik maanden terug zo'n cirax bakje onderin geplaatst. Filterwatten helemaal bovenin verwissel ik wekelijks.

E�n van mijn honinggoerami's zit nu telkens op de bodem. Ik heb hem met een schepnetje naar boven gehaald, daarna losgelaten. Hij zonk direct naar de bodem.
 
img_20160222_120411~01~01.jpg


Zo ziet een deel van de bodem er uit. Gewoonlijk zou ik die bubbels eruit halen door de pincet er doorheen te trekken.

img_20160222_120318~01.jpg


De honinggoerami heeft een boller oog rechts. Voor de rest zie ik weinig aan deze vis.

img_20160222_113701~01~01.jpg


Zonet dacht ik dat hij al dood was. Toen ik terug kwam met het schepnetje zat hij weer ergens anders in de bak. Ik weet niet waar hij last van heeft en wat ik er tegen kan doen. Ik weet ook niet of de vis lijdt. Een quarantaine bak heb ik niet.
 
Het lijkt mij dat je echt bodemrot hebt, waardoor giftige gassen vrij komen.
Ik zou toch de bodem door woelen en tegelijkertijd een waterwissel doen van 50% ofzo..
 
Zekersteweten, nou je die bubbels zo ziet is het wel duidelijk!
Met MsFelix eens.
 
Zorgt bodemrot ook voor problemen zoals de honinggoerami nu heeft?

Ik heb de bodem er sinds september in zitten. Hoe kan het dat het zo snel is gaan rotten?

Gisteren heb ik 60l water ververst. Kan ik vandaag weer een waterwissel toepassen als ik zo'n buis heb gekocht?
 
MsFelix zei:
Het lijkt mij dat je echt bodemrot hebt, waardoor giftige gassen vrij komen.
Ik zou toch de bodem door woelen en tegelijkertijd een waterwissel doen van 50% ofzo..

Ja lekker je bodem doorwoelen met de vissen erin. Gegarandeerd succes.

Als jou badkuip verstopt zit, ga je er toch ook eerst uit, voordat je in het putje gaat roeren?

Die kwalijke zooi moet je uit de bodem zuigen, zonder dat het in het aquarium komt.

Doorgaans mag een bodem geen bellen maken, dan ben je te laat!
 
Ronald78 zei:
Zorgt bodemrot ook voor problemen zoals de honinggoerami nu heeft?

Ik heb de bodem er sinds september in zitten. Hoe kan het dat het zo snel is gaan rotten?

Gisteren heb ik 60l water ververst. Kan ik vandaag weer een waterwissel toepassen als ik zo'n buis heb gekocht?

Ik denk dat iedere dag dat die bodem langer rot, dat het kwalijker is dan een extra waterwissel.
 
biljoenblik zei:
MsFelix zei:
Het lijkt mij dat je echt bodemrot hebt, waardoor giftige gassen vrij komen.
Ik zou toch de bodem door woelen en tegelijkertijd een waterwissel doen van 50% ofzo..

Ja lekker je bodem doorwoelen met de vissen erin. Gegarandeerd succes.

Als jou badkuip verstopt zit, ga je er toch ook eerst uit, voordat je in het putje gaat roeren?

Die kwalijke zooi moet je uit de bodem zuigen, zonder dat het in het aquarium komt.

Doorgaans mag een bodem geen bellen maken, dan ben je te laat!

Door de bodem woelen tijdens het afhevelen kan geen kwaad, alle zooi word gelijk afgezogen. Zeker als je er na een waterwissel van minimaal 50% doet zullen er geen problemen van komen hoor.

Zelf zou ik de hele bodem er uit pleuren en er een nieuwe in doen. Want als je bovenstaande uitvoert wil het nog steeds niet zeggen dat het probleem is opgelost, zou eventueel weer raak kennen zijn over een paar weken.
 
Met het woelen , verstikt het water .
Goed afzuigen is beter.

Ik zou wel de dikte terug brengen naar 3 cm.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan