Wat is er nieuw

Wanhoop nabij

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
Met afzuigen alleen gaat de rot niet weg he, dan blijft die lucht nog steeds in de bodem zitten. Ik bedoel met woelen niet dat je als een bulldozer door de bak moet gaan he, gewoon een sateprikker aan de hevelslang en die gewoon rustig door de bodem halen.
 
Juist, maar het ergste vuil zuig je er wel uit,he
Zoals op het filmpje, doe ik mijn bakken ook, en af en toe komt er gewoon zwart uit.

Ik begrijp wat je bedoelt,hoor.
Rustig gespreide vingers door de bodem.

Ik heb er dan gelijk nog een Ecco Eheim 2236 bij hangen, die rommel weg zuigt.
 
Ik heb een Juwel Aqua Clean gekocht en daarmee het voorste deel van de bodem gereinigd. Het was wel piele want door de inrichting van de bak is het lastig om alle plekken goed te bereiken. Het water dat er uit kwam stonk overigens niet. De bodem ziet er nu wel beter uit. Daarna fors water ververst. Het zand dat mee is gekomen, heb ik ook niet terug gaan.

De bodem er helemaal uit gooien vind ik een rigoureuze stap. Te rigoureus voor nu in ieder geval.

Iemand enig idee hoe een bodem van enkele maanden nu al kan rotten?
 
Wat je opzoog, zat daar geen donker vuil in?

Als de bodem te dik is, komt er geen zuurstof onderop.
Wordt dus dood water, door stilstand.
3 cm ,is dik genoeg voor planten.
 
Het opgezogen water had wel een andere kleur dan anders. Meer geel / beige.
 
Dat is ook geen goeie kleur,hoor.
 
Zo zag het er niet uit nee.

Wat doen jullie met vissen waarvan je niet weet wat die mankeren? De honinggoerami ligt al dagen op de bodem / in de planten / onder het hout. Nauwelijks leven. Lijdt de vis? Laten lijden of uit zijn lijden verlossen?
 
Wat dacht je ,van in een 60 cm bak zetten?

Heb je ook water ververst?
 
Ik heb geen andere bak tot mijn beschikking.

Gisteren heb ik nog ongeveer 50% water ververst.
 
Ik zou iig de Gourami zsm uit z'n lijden verlossen.
Verder denk ik dat je juist teveel je best doet door allemaal middeltjes toe te voegen wat Marcel eigenlijk ook al aangaf in het begin van dit topic.
Wat,hoeveel en hoe vaak precies voeg je allemaal toe aan de bak?
 
Ik voeg dagelijks 1,5ml profito en 2 pufjes Tropica fertiliser (nitraat, ammonium, fosfaat en andere stoffen) toe. Dit laatste is op advies van de lfs. Tot deze week ook iedere dag 3ml carbo, maar die ga ik naar beneden bijstellen.
Er druppelt ook bio co2 het aquarium in, de hoeveelheid kan ik niet regelen. Ik voer om de dag en doe iedere zondag onderhoud. Dat is toch niet too much?
 
Om de dag voeren lijkt me te weinig voor een 'normaal' visbestand. Voor puur roofvissen OK, voor planteneters (die verder niks te eten hebben in de bak) zeer zeker niet OK.
Ik zou met jouw bestand iedere dag voeren, 1 dagje overslaan in de week zal nog wel gaan.

Voor de rest, ik ben niet zo van de plantenbakken dus al die middeltjes kan ik je niet in adviseren.

Een reserve bakkie is ook zeer aan te raden inderdaad. Koop een 2e hands 60cm bakje op MP ofzo, kost je de kop niet...
 
Zag eerder dat je ook Easycarbo toevoegt toch?
Dagelijks 2 pufjes van dat spul is te veel volgens hun eigen gebruiksaanwijzing trouwens.
 
SaskiaZ zei:
Om de dag voeren lijkt me te weinig voor een 'normaal' visbestand. Voor puur roofvissen OK, voor planteneters (die verder niks te eten hebben in de bak) zeer zeker niet OK.
Ik zou met jouw bestand iedere dag voeren, 1 dagje overslaan in de week zal nog wel gaan.

Voor de rest, ik ben niet zo van de plantenbakken dus al die middeltjes kan ik je niet in adviseren.

Een reserve bakkie is ook zeer aan te raden inderdaad. Koop een 2e hands 60cm bakje op MP ofzo, kost je de kop niet...

Ik las dat het juist goed is om niet iedere dag te voeren vanwege de beperktere ophoping van etensresten, poep etc in je bak.

En tweede bak zou ik best willen, maar dat krijg ik er hier echt niet door 😉

Seabait zei:
Zag eerder dat je ook Easycarbo toevoegt toch?
Dagelijks 2 pufjes van dat spul is te veel volgens hun eigen gebruiksaanwijzing trouwens.

De 2 pufjes is niet van EasyCarbo, maar van Tropica fertiliser.
 
Ja dat snap ik maar bedoelde dat Easycarbo ook nog bij het lijstje moet van dingen die je toevoegt dan.
De 2 zinnen staan los van elkaar... 😉
 
Kleine suggestie? Bak helemaal leeg ruimen. Vissen en planten even in bad of in een grote emmer. Zand er helemaal uit, weggooien en vervangen door filterzand. Dan alles weer terug. Bodemvoeding heb je niet nodig: je hebt co2 en profito.
 
Seabait zei:
Ja dat snap ik maar bedoelde dat Easycarbo ook nog bij het lijstje moet van dingen die je toevoegt dan.
De 2 zinnen staan los van elkaar... 😉

Verdomd, je hebt gelijk. Helemaal niet goed berekend. Bedankt voor je alertheid 🙂
 
Edolem zei:
Kleine suggestie? Bak helemaal leeg ruimen. Vissen en planten even in bad of in een grote emmer. Zand er helemaal uit, weggooien en vervangen door filterzand. Dan alles weer terug. Bodemvoeding heb je niet nodig: je hebt co2 en profito.

Is eerder genoemd en neem ik mee. Bedankt! Maar dit is niet mijn eerste overweging nu. Ik heb er nu puntslakken in zitten. Eens kijken wat die doen.
 
jemig, als ik die bodem zag had ik zoveel mogelijk van die bodem eruit gehaald. Al die dode/zieke vissen, Lijkt mij dat ze gewoon worden vergiftigd. Planten schijnen er niet zo'n last van te hebben aangezien je bak op het eerste gezicht best mooi oogt. Had na de bodem eruit gehaald te hebben een deel van het water ververst en de bak 2 weken rust gegund en observeren.
 
Ik lees her en der op fora dat een bodem wissel in een halve dag te doen is, mits goed voorbereid.

Schaamteloze kopie van een ander forum:

- alle decoratie uit de bak;
- water voor drie kwart afhevelen (met een stuk tuinslang; water niet weggooien, maar bewaren!!!);
- vissen en garnalen vangen en in een grote, goed schoongemaakte cement ton met aquariumwater zetten en verduisteren (ter voorkoming stress);
- de rest van het water verwijderen, evenals het oude zand;
- nieuw (fijner) zand of grind terug plaatsen
- voor ongeveer 50% weer vullen met oud water;
- decor terug, planten terug;
- alle vissen terug;
- resterend oud water in de bak, en afvullen met kraanwate


Zou dit een goede volgorde zijn? Vissen en aquarium water en planten in een cement ton. Wat te doen met het interne filter tijdens de wissel?

Terug plaatsen van fijn zand of grind, hoe voorkom ik opnieuw een rottende bodem? Geen substraat nodig las ik hierboven, want ik gebruik profito.
 
Oef.
Die volgorde lijkt me de beste methode voor een snelle complete wissel, maar het blijft een risico. Ligt ook aan de grote van je filters e.d. hoeveel bacterien je overhoudt.
Filter dus wel laten draaien in aquariumwater mocht je het aandurven!

Zelf zou ik de bodem wegzuigen tot een laagje van een centimeter ofzo. (lukt dat met dit grint?) Dat brengt het probleem onder controle. Dan kun je, als het weer ok is eventueel de bodem weer iets ophogen.
 
Ik heb zo'n intern filter. Moet het draaien of is het voldoende als ik de sponzen in de opvangbak doe? Laten draaien is namelijk niet echt mogelijk.
 
Dat is het lastige met een vast binnenfilter idd.
Je zou het filtermateriaal in een aparte emmer kunnen doen met water en een bruisteen bv.
 
Pomp en filtermateriaal in ��n emmer? En de vissen in een andere opvangbak?
 
Ok� bedankt John! Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden? Temperatuur in de opvangbak voor de vissen of het filtermateriaal bijvoorbeeld?
 
zuurstof in de emmer van de vissen, en goed voorbereiden.
Eerst een bodem bestellen, ik zoiu filterzand bij wildkamp kiezen, goedkoop en gratis thusibezorgd.
Dan uitspoelen en daarna alles klaarzetten zodat je in ��n keer door kunt buffelen.
 
Hoi Ronald,

Ben net begonnen met deze hobby en lees al enige tijd mee.
Heb ik (nog) weinig kennis, maar bij deze wel enige morele steun.
Veel succes!!

(keep us informed please)
 
OrionPax zei:
zuurstof in de emmer van de vissen, en goed voorbereiden.
Eerst een bodem bestellen, ik zoiu filterzand bij wildkamp kiezen, goedkoop en gratis thusibezorgd.
Dan uitspoelen en daarna alles klaarzetten zodat je in ��n keer door kunt buffelen.

Ik zou voor grind gaan deze keer. Goede voorbereiding is essentieel ja. Vandaar mijn vragen ook 🙂

Jojet zei:
Hoi Ronald,

Ben net begonnen met deze hobby en lees al enige tijd mee.
Heb ik (nog) weinig kennis, maar bij deze wel enige morele steun.
Veel succes!!

(keep us informed please)

Bedankt voor je support 🙂
 
Vandaag de zandbodem vervangen door zwart grind. Redelijk voorspoedig gegaan, wel twee tetra's gesneuveld 🙁 Nu hopen dat de rest de wissel doorstaat.
 
Na een paar lastige dagen voor de planten, begint het nieuw groen al weer te komen. Een week na de omzetting oogt de bak best goed vind ik!

De vissen zijn levendig, al hadden de overgebleven tetra's nog enkele dagen van schuilen nodig. Als andere vissen doen het ook goed! De baby panda platy heeft het ook overleefd en groeit als kool 🙂
 
kijk dat is tot zover goed nieuws
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan