Wanneer algeneters


Aquarius87

Active member
Lid geworden
24 september 2019
Berichten
26
Leeftijd
42
Vanaf wanneer kun je algeneters in je net opgestart aquarium doen?

Zijn die meer vergevingsgezind met de waterkwaliteit? Of moet je daar ook mee wachten.
 
Minimaal 3 weken indraaien voor visjes. Welke algen eters bedoel je?
 
Dan zou ik een paar maanden wachten. Zijn niet echte algen eters maar eten dat wat tussen de algjes leeft. Doe je ze er te vroeg in gaan ze dood. Houden wel van een groepje, hoe meer hoe leuker gedrag.
 
Dan zou ik een paar maanden wachten. Zijn niet echte algen eters maar eten dat wat tussen de algjes leeft. Doe je ze er te vroeg in gaan ze dood. Houden wel van een groepje, hoe meer hoe leuker gedrag.
Zijn er dan algeneters die vroeg in de bak kunnen?
 
Ik zou helemaal geen visjes erin doen als de bak nog geen 4 wk is ingedraaid want dat is niet bevorderlijk voor vissen.
 
Borstelkopmeervallen waren hier keihard in het overleven van diverse omstandigheden, ook torenslakken natuurlijk en japonica-poetsgarnalen , die moet je in het begin al meteen wat voeren natuurlijk, maar dat beetje verkruimeld voer mag er tijdens een opstart toch al bij
 
Laatst bewerkt:
Slakken kun je er wel indoen, die heb ik in ieder geval tijdens het indraaien nog niet het loodje zien leggen.

Tijdens het indraaien heb je een grootte kans op een nietrietpiek die kan je visjes het leven kosten of beschadigen voor de rest van zijn leven. Ene weekje extra wachten kan dan ook nog wel, voorkomt teleurstelling.
 
Ik heb wel gemerkt dat als je inhet begin veel planten plaatst die zich nog moeten aanpassen, dat die met name langzaam wegrotten en het nitraat of nitriet terug aan het water geven, dat kun je dan weer zien aan het gedrag vd slakken oa en dan is het in het begin dus vaker water verwisselen.
 
Borstelneusmeervallen zijn inderdaad een goede suggestie. Haast niet kapot te krijgen. Al moet ook voor hen het aquarium gewoon ingedraaid zijn. :) Ik weet verder niet wat je idee is achter het hebben van "een algeneter", maar meestal kun je er niet op vertrouwen dat die je bak algenvrij weten te houden. Redelijk efficiënt zijn wel de Gyrinocheilus aymonieri. Alleen combineren die een beetje slecht met de meeste andere vissen. Echte aso's.
 
Slakken kan vaak wel inderdaad en ik voeg vaak vanaf de opstart al wat puntslakjes toe.
 
Ooit startte ik een topic over dit onderwerp, met veel toegevoegde info van kenners. En verrassende inzichten!

 
Bedankt voor alle info. Hier heb ik mega veel aan. Vandaag het water laten testen. Het water was perfect stabiel. De eerste bewoners gaan er dalijk in!
 
Het begin van het topic…

 
Het begin van het topic…

Ik snap deze reactie niet helemaal
 
Ik had de verkeerde pagina in de link gezet, dus nu staat-ie er goed in😀 Succes met het opbouwen van je bak!
 
Ik had de verkeerde pagina in de link gezet, dus nu staat-ie er goed in😀 Succes met het opbouwen van je bak!
Maar dan snap ik het nog niet wat je wilt zeggen
 
Aquarius87

Waarom wil je zo snel na de opstart algeters toevoegen.
Het zijn vissen met een functie, en dat is ondermeer algen eten, maar de meeste eten gewoon met de pot mee en algen eten vergeet het maar ( bij de meesten).
 
Aquarius87

Waarom wil je zo snel na de opstart algeters toevoegen.
Het zijn vissen met een functie, en dat is ondermeer algen eten, maar de meeste eten gewoon met de pot mee en algen eten vergeet het maar ( bij de meesten).
Ook dat is beetje kort door de bocht. Algeneters worden ze wel genoemd maar eten niet echt algen. Ze eten een stof wat in de algen zit, ben ff de naam ervan kwijt.
 
Ook dat is beetje kort door de bocht. Algeneters worden ze wel genoemd maar eten niet echt algen. Ze eten een stof wat in de algen zit, ben ff de naam ervan kwijt.
Nou, toch dit als aanvulling: Over het algemeen moet je het begrip algeneters inderdaad met een flinke korrel zout nemen. Dat geldt voor zowel vissen als garnalen. Wat vissen betreft wordt de Crossocheilus oblongus of Siamese algeneter als de meest sucesvolle vis genoemd als het gaat om het eten van algen. Maar ook bij deze vissen zie je dat jonge exemplaren wel eens aan alg knabbelen. Maar bij oudere exemplaren slaat de luiheid op dat gebied wel toe. Bij garnalen blijken Japonica's vaker genoemd. Maar eigenlijk moet je algen gewoon zelf bestrijden!
 
Ben het met bovenstaande reactie eens, algeters zie ik al snel of later voorkomen in discusbakken, niet voor de functie, maar meer omdat ze in die omgeving voorkomen, en er in zekere zin bijhoren.
 

Terug
Bovenaan