Wanneer een nieuwe vis bijzetten?


EllinaCuzo

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2016
Berichten
144
Leeftijd
26
Locatie
Antwerpen
Hi allemaal,


Ik heb minder nieuws. Vannacht is mijn grote mooie sluierstaart Lucky overleden. Hij was bijna 10 jaar en was mijn grootste trots. Ik heb alles gedaan wat ik kon en ook 2x de visdokter erbij gehaald, maar hij had buikwaterzucht oogelopen 5 weken geleden. En ik dacht dat het beter ging, maar jammer genoeg heeft de ziekte ingehaald. Nu hebbe we hem net mooi begraven.


Maar nu komt het. Ik heb nu nog een 2de sluierstaart (zen naam is Fortune). En ik weet dat je sluierstaarten niet te lang alleen mag zetten want dan kwijnen ze weg. Fortune ks ook nog maar 2 jaar oud en we willen het beste voor hem. Ik zoek dus een nieuw maatje te vinden voor Fortune.

De vraag dat ik heb is, hoelang kan je best wachten om er een nieuwe vis bij te zetten? Ik heb net het water voor iets meer als 50% ververst en alle attributen afgekuisd om zeker te zijn dat er niets achter bleef van het overlijden. Fortune had ook totaal geen last van de buikwaterzucht en ziet er echt op zijn beste uit.

(Ter info bak: 250liter, en wil maar max 2 goudvissen erin zetten)
 
Jee wat triest en hoelang je moet wachten durf ik zo niet te zeggen maar volgens mij kan dat gelijk wel nu er maar een over is. Als je er zeker van bent dat er geen ziekte in de bak zit lijkt me dat geen probleem.
 
Het kan goed zijn dat die vis gewoon aan het eind van zijn latijn was. Dat het batterijtje op begon te raken. Er hoeft niet per se een besmettelijke ziekte te spelen. :)

Ik hoop niet dat je al te grondig hebt gepoetst; het filterspul bijv moet wel een beetje "vies" blijven om de bak stabiel te houden. In dat geval is het vast prima om een nieuwe vis te halen.
 
Nee hoor geen zorgen enkel water ververst en enkele plastieke plantjes afgespoeld, de filter zenk zelfs afgebleven
 
Ik weet zeker dat het waterbuikzucht was aangezien zijn schubben openstonden als een denneappel.
 

Bijlagen

  • 20230206_181528.jpg
    20230206_181528.jpg
    121.1 KB · Weergaven: 55
Ik weet zeker dat het waterbuikzucht was aangezien zijn schubben openstonden als een denneappel.
Ja dat kan kloppen hoor. Is inderdaad ook duidelijk te zien op de foto.

Wat ik eigenlijk bedoelde: "buikwaterzucht" is niet zozeer één specifieke ziekte, maar een symptoom. Het is een uiting van het feit dat de vis zijn waterhuishouding niet meer op orde heeft.

Dat kan zijn door nieren of kieuwen die niet goed werken, en misschien zijn er nog wel meer organen die mee kunnen spelen (ik zeg maar wat: een beschadigde darmwand? een hersenafwijking? who knows).

Het punt is dat dat disfunctioneren kán komen door een ziekteverwekker, bijvoorbeeld een bacterie, maar het kan ook zijn dat er mechanische schade is, leeftijdsgebonden achteruitgang, vergiftiging etc.
 
Dat kan wel,
Hij was al 10 jaar (naar mijn goesting niet oud genoeg, maar volgen velen in mijn omgeving al enige leeftijd). En de ander vis heeft absoluut nergens last van. Ik heb voor de zekerheid 5 weken geleden enkele behandelingen tegen bacteriën gedaan. En toen hij zaterdag hervallen was was ik voor de zelerheid ook nog eens een kuur gestart. In de hoop toch nog iets te kunnen doen. Maar de andere vis die nu nog leeft ziet er nog stees gezond uit en gedraagd zich nog nomaal. Buiten het feit dat ik merkte dat hij zijnmaatje mist.
Was heel zielig eigenlijk. Toen ik merkte dat Lucky aant hervallen was, was Fortune heel onrustig aan het zwemmen. Toen ik dan zondagochtend Lucky dood aantrof, lag fortune er heel stil naast. En wanneer ik dan Lucky uit het water haalde, zwom Fortune echt mijn hand achterna om hel te volgen. Ik heb echt geweend toen dit gebeurde. En gisteren merkte is percies dat hij in de bak opzoek is naar een andere vis, dus daarom dat ik stuurde of er al een andere bijmag. Ik heb dit gedrag nog nooit eerder gezien bij vissen, of toch niet zo duidelijk...
 
Ach, dat is inderdaad verdrietig zeg. Ik heb geen onderbouwde kennis over ziektes. Wat Gino zegt betekent dat het goed kan gaan of misschien niet. Ik denk dat ik komende dagen elke dag 60% water zou verversen, zodat eventuele ziekteverwekkers worden verdund. En dan Fortune goed in de gaten houden of deze goed blijft functioneren. Als dat zo is, nieuwe vis toevoegen met eventueel Voogle. Voogle is een weerstandversterker op natuurlijke basis.
Zou dit een idee zijn?
Hopelijk heeft Fortune dan weer een maatje en probeer je de kans dat er iets in je bak zit te verminderen.
 
Ik denk dat 5 weken later, dat dat lang genoeg is om te zien dat Fortune gezond is? Lucky zen eerste symptomen kwamen 5 weken geleden op.
Ik ben ervan overtuigd dat Fortune wel gezond is.
 
Kleine update...
Fortune heeft een nieuw maatje sinds vandaag.
Heb eerst nogmaals het water ververst voor ik hem erbij gezet heb en heb hem in zijn zak een dik uur laten wennen aan de temperatuur van mijn aquarium.
Maar dus,... meet Phoenix.
Je merkte direct dat Fortune gelukkig was met de nieuwe bewoner 🥰

Er is mij wel iets opgevallen aan Fortune dat mij nooit eerder opgevallen was. Zijn staartvin is anders als die van Lucky of Phoenix.
hij heeft namelijk zijn grote staartvin en daar vlak onder 1 extra vin, waarin dat Lucky en Phoenix beide een dubbele vin hadden onder hun grote staartvin. Heeft dit te maken met de soort sluierstaart? Ik weet dat Fhoenix en Lucky fantails zijn, Fortune ben ik niet zeker van...
 

Bijlagen

  • 20230307_150606.jpg
    20230307_150606.jpg
    135.5 KB · Weergaven: 53
  • 20230307_163942.mp4
    25.6 MB
  • 20230307_163909.mp4
    15.6 MB
  • 20230307_164044.jpg
    20230307_164044.jpg
    166 KB · Weergaven: 58

Terug
Bovenaan