Wat is er nieuw

Wanneer filter schoonmaken (Eheim classic 150)

Ik ben geen chemicus maar ik heb jaren op 2 bakken ook met alleen sponzen gedraaid in een plantenbak en dat ging zonder problemen. Wellicht dat de moderne substraten zoals Siporax wat meer ruimte bieden voor de bacterien maar of dat nou zoveel meerwaarde heeft dat durf ik niet te stellen. Zolang je filter voldoende inhoudt heeft om genoeg bacterien te huisvesten dan werkt dat volgens mij net zo goed.

Als spons genoeg is dan is dat inderdaad genoeg, daar is gelukkig geen discussie over 😉

Ik denk dat Grollebol voorlopig wel genoeg stof tot nadenken heeft, wellicht zetten we deze discussie nog een keer voort in een ander onderwerp.

Ik ben geen chemicus maar ik heb jaren op 2 bakken ook met alleen sponzen gedraaid in een plantenbak en dat ging zonder problemen. Wellicht dat de moderne substraten zoals Siporax wat meer ruimte bieden voor de bacterien maar of dat nou zoveel meerwaarde heeft dat durf ik niet te stellen. Zolang je filter voldoende inhoudt heeft om genoeg bacterien te huisvesten dan werkt dat volgens mij net zo goed.

Ik heb ook het idee dat de hype is begonnen met bioballen en vijversubstraat van toen die vanuit zee aquariums en vijvers zijn overgewaaid naar zoetwater aquariums.
Wat ik mij nog kan herrinderen van eind Jaren '80 begin '90 dat ineens iedereen substraat in zijn potfilter ging doen zoals lavasteentjes/grof grind etc etc.. daar was het begonnen.
Nu zal dit op een bioloog geweldig zijn wegens zijn groot volume maar iemand is gewoon begonnben met deze hype om het in potfilters te proppen terwijl spons gewoon poreus is en het zelfde doet met nitrificatie en volgens somme sites zelf veel beter amouniumm/ammonia omzetten in een rapper tempo dan dure biomedia.
Daarom was de Eheim classic ook gewoon van onderen tot boven gevilfmet spons en boven op enkel filtervlies en dat werkte gewoon prima.
Juwel doet het ook nog steeds zo zonder substraat gewoon spons en filtervlies ook al krijg je de optie om Cirax bakjes te kopen zal dit ook niet veel anders werken als siporax. misschien leuk voor maliwi maar een beplant aquarium kan zelf zonder filter en enkel klein bestand vis en een bruissteen voor gas uitwisseling zolang je maar een dike bodem gebruikt iun het aquarium vangt deze alles op. en dat is feitelijk ook de natuurlijkste manier om een aquarium te houden, de natuur doet het zelf.
Maar goed.. zat info en denkstof.. voor mij staat het wel vast.. dat dure biomedia in een potfilter geld klopperij is en zeker in een beplant aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan