Wanneer filter schoonmaken?


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Sinds 5 en een halve week heb ik een 80cm aquarium draaien met een jbl cristal Profi e902 buitenfilter. Sinds die tijd heb ik om de 2 weken wat water gewisseld, een a twee emmers per keer. De voornaamste reden hiervoor was dat er veel vuil in op de bodem en planten lag, wat ik met het schoonmaken heb opgezogen. Vorige week heb ik de waterwaardes gemeten en deze waren (volgens internet) goed/normaal. Daarna heb ik de garnalen uit mijn mini bak (30cm) overgezet. Denk dat het er 20/30 waren. Met de verhuizing heb ik ook filter watten in het aanzuig rooster gedaan, om te voorkomen dat de garnalen in het filter verdwijnen. Nu is de stroming nog prima (over de hele bak bewegen de bladeren van de plantjes) en knijp ik die ook iets af met het kraantje.

In al die tijd heb ik het filter zelf niet open gemaakt. Ik vroeg mij af wat het teken is dat het filter schoongemaakt moet worden. Bij mijn voorgaande aquaria (die veel kleiner waren) had ik altijd een klein binnenfilter met maar 1 spons. Deze kneep ik altijd uit onder de kraan bij het schoonmaken van de bak, maar ik ben er nu achter gekomen dat dat niet altijd de beste methode is.

Dus de vraag: wanneer moet je een filter schoonmaken?
 
Zo dat is snel antwoord, bedankt! Dus zo lang het qua uitstroom nog goed is, niet aanzitten?
 
Zo dat is snel antwoord, bedankt! Dus zo lang het qua uitstroom nog goed is, niet aanzitten?
Precies, hoe minder je aan je filter komt hoe beter! En als de uitstroom minder wordt eerst de fijne spons schoonmaken, dikke kans dat het daarna alweer opgelost is.
 
Ik denk zo dat de filterwatten in je aanzuigkorf het eerste zullen ,dichtslibben, dat is dan een uitstekend voorfilter om zodoende je hoofdfilter heel lang te laten draaien zonder verstoringen.
16798669597571180300741.jpg
dit is een voorfilter aanzuigkorf die ook nog uit 2 casettes bestaat
167986716738958778483.jpg
daar kun je ook watten of aktieve kool in doen of eigenlijk welk substraat dan ookšŸ˜€
Dit is dan van eheim maar lijkt me het principe van een gemakkelijk vervang of verwijderbaar voorfilter wel handig.
 
Voor je filter kun je ook een shrimpguard kopen eventueel en ik zou hem zoals al is gezegd niet tevaak openen. Bij de 902 kun je wel om de paar weken even het voorfilter uitspoelen maar verder zoveel mogelijk niet aankomen.
 
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties @B94 maar even voor de zekerheid. Ik lees dat je een kraantje knijpt, dus minder doorstroming. Je hebt toch niet het kraantje van de aanvoer geknepen? Want dat staat het beste helemaal open. Zo'n shrimpguard of Eheim voorfilter is ideaal bij garnalen en andere kleine bewoners.
 
Ja over dat knijpen zijn de meningen soms verdeeld en ik knijp voor alle zekerheid niks.
 
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties @B94 maar even voor de zekerheid. Ik lees dat je een kraantje knijpt, dus minder doorstroming. Je hebt toch niet het kraantje van de aanvoer geknepen? Want dat staat het beste helemaal open. Zo'n shrimpguard of Eheim voorfilter is ideaal bij garnalen en andere kleine bewoners.
Ik heb het kraantje van de toe of afvoer iets geknepen. Zal ik vanavond even moeten kijken welke. Kun je wel het uitvoer knijpen of beide niet? En waarom is dat eigenlijk niet goed?
 
Ik denk zo dat de filterwatten in je aanzuigkorf het eerste zullen ,dichtslibben, dat is dan een uitstekend voorfilter om zodoende je hoofdfilter heel lang te laten draaien zonder verstoringen.
Bekijk bijlage 358286 dit is een voorfilter aanzuigkorf die ook nog uit 2 casettes bestaat
Bekijk bijlage 358287 daar kun je ook watten of aktieve kool in doen of eigenlijk welk substraat dan ookšŸ˜€
Dit is dan van eheim maar lijkt me het principe van een gemakkelijk vervang of verwijderbaar voorfilter wel handig.
Mooi ding, dat is misschien wel een mooie toevoeging. Weet jij toevallig of Eheim en jbl bij elkaar passen?
 
De aanvoer (IN) moet/mag je nooit beperken. De uitvoer (out) mag je een beetje beperken, staat ook in de handleiding van JBL. Het nadeel wat er kan optreden is dat het de levensduur van de pomp beperkt.
 
De aanvoer (IN) moet/mag je nooit beperken. De uitvoer (out) mag je een beetje beperken, staat ook in de handleiding van JBL. Het nadeel wat er kan optreden is dat het de levensduur van de pomp beperkt.
Bedankt voor de waarschuwing dan! Ik ga dit dan veranderen. Is er een betere manier om de stroming te regelen? Lees de tip van @jessicapilon met de spray bar. Deze bestaat bij mij uit twee stukken. Dus daar is niet heel veel mogelijk?
 
Met de 2 buisjes van JBL is de uitstroom al zachter dan met 1 buisje. Je kunt idd een paar gaatjes wat opboren maar of dat ook nodig is..
 
Ik gebruik nu een van de twee buisjes, deze past precies aan de korte zijde van mijn bak, dus dat vond ik wel mooi. Maar ik zou dit dan eens kunnen ombouwen en beide buizen kunnen gebruiken. Maar er is dus niet echt een flexibele oplossing om de stroming bij te regelen? Extra gaten boren of ze vergroten is vrij rigoureus ;D
 
Als je de spraybar uitbreidt en hem plaatst op de achterwand zal, vermoed ik, uitboren al niet nodig zijn. En doe je dat wel dan ijzerboortjes kiezen die in kleine stapjes een grotere diameter hebben. (Een doosje met meerdere, veel boortjes biedt die optie). En niet te veel gaatjes ineens opboren. Meer kan altijd nog.
 
Mooi ding, dat is misschien wel een mooie toevoeging. Weet jij toevallig of Eheim en jbl bij elkaar passen?

Het merk van een voorfilter maakt niet uit. Een voorfilter sluit aan op je slangen. Dus die diameter moet wel passen.
 
En als je de uitstroom ,tegen, een ruit laat gaan dan remt het ook heel veel af.
Of in een spons laten spuiten geeft ook een rustigere verdeling vd stroming.
 
Bedankt voor de waarschuwing dan! Ik ga dit dan veranderen. Is er een betere manier om de stroming te regelen? Lees de tip van @jessicapilon met de spray bar. Deze bestaat bij mij uit twee stukken. Dus daar is niet heel veel mogelijk?
De stroming zou je kunnen regelen met een spraybar. Dat kan in een zekere mate met de meegeleverde buisjes. Het aantal- en de grootte van de gaatjes in een spraybar bepalen de stromingssterkte.
Bij de meegeleverde spraybars kan je dit doen door een enkel buisjes te gebruiken hetgeen resulteert in een sterkere stroming of twee of meer buisjes gebruiken waardoor het debiet zwakker wordt. Immers je gebruikt een hoger aantal gaatjes. Maar... Het allerbeste vind ik persoonlijk om de de meegeleverde spraybars niet te gebruiken! Ze hebben namelijk altijd te grote gaatjes. Ik zou zelf een spraybar maken. Dat is erg eenvoudig te doen met een buis die je haalt bij een bouwmarkt. Mijn advies zou zijn een buis die je op de volle lengte van de achterkant van je bak kan gebruiken. Je boort om de drie cm gaatjes te beginnen van zo'n 2 mm. (Een goede beschrijving vind je in het Handige Tips Topic, zie mijn handtekening.) Dit geeft een resultaat in de sterkte van je debiet in je bak. Als je vind dat dit te sterk is boor je de gaatjes op met een halve mm. Dus je maakt er gat groottes van 2,5 mm van wat vaak ook het beste resultaat geeft voor een dergelijke spraybar. Je zou tot een maximum van 3 mm kunnen gaan. Groter zou ik nooit gaan, het resultaat wordt dan aanzienlijk slechter.

Verder ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een goede spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste afstand, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht, zo'n 30 graden, naar onder en voren gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt.
 
Bedankt voor deze uitgebreide tips. Voor nu dus de kraantjes open laten. Als ik binnenkort weer eens tijd heb knutselen aan een nieuwe spray bar. Leuk!
 
@B94 ik heb nog een kleine aanvulling op de tip van @benvo , wat ik zelf heb gedaan met zijn tip. Ik heb een drukvaste pvc buis en dop gehaald bij de Wildkamp.
Dit geeft niet de felle weerkaatsing van licht zoals bij een electra buis.

 
  • Leuk
Waarderingen: B94
@B94 ik heb nog een kleine aanvulling op de tip van @benvo , wat ik zelf heb gedaan met zijn tip. Ik heb een drukvaste pvc buis en dop gehaald bij de Wildkamp.
Dit geeft niet de felle weerkaatsing van licht zoals bij een electra buis.

Nog beter is om een transparante buis te kopen. Wanneer die buis schoon is valt ze niet op maar zelf bij vervuiling valt ze juist door die vervuiling helemaal weg!
 
Dat is ook een beetje waar ik nu nog mee zit, de achterwand steekt bij mij binnen de waterspiegel uit. En deze wand heeft een soort hout reliƫf. Aan de korte zijde waar de spray bar nu zit valt die juist mooi uit het zicht.

Nog een vraag die ik mijn nu pas begin af te vragen, zijn er 'regels' om te bepalen of de stroming hard/zacht is? Goed zal denk ik vooral aan de soort vissen liggen die je neemt?
 

Het aantal liters per uur​

Bij de keuze van het aquariumfilter moet je ook rekening houden met de hoeveelheid water die door het aquarium rondgepompt moet gaan worden (debiet genoemd). Voor een gezonde doorstroming wordt doorgaans 5 x de inhoud van het aquarium gerekend. Dus stel je hebt een aquarium van 200 liter, dan zou je filter zoā€™n 1.000 liter per uur moeten verpompen. De fabrikanten vermelden het aantal liters per uur ook netjes op de verpakking. Dit zijn echter altijd cijfers met een leeg en schoon filter. Na het plaatsen van filtermateriaal en wat vervuiling zakt die 1.000 liter als snel in.
 
Dat is ook een beetje waar ik nu nog mee zit, de achterwand steekt bij mij binnen de waterspiegel uit. En deze wand heeft een soort hout reliƫf. Aan de korte zijde waar de spray bar nu zit valt die juist mooi uit het zicht.

Nog een vraag die ik mijn nu pas begin af te vragen, zijn er 'regels' om te bepalen of de stroming hard/zacht is? Goed zal denk ik vooral aan de soort vissen liggen die je neemt?
Dat probleem had ik dus ook. was voor mij een reden om toch de spraybar aan de korte zijde te houden. Een volgende keer zal ik de achtergrond een paar cm onder de waterspiegel laten eindigen. Dat is eigen helemaal niet erg. Je zou dat nauwelijks zien. Leerpuntje voor de volgende keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94

Terug
Bovenaan