Wat is er nieuw

Wanneer nitrietpiek en ammonia vergiftiging

Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Leeftijd
47
Hallo,

Weet iemand wanneer er een nitriet piek of ammoniak/ ammonia verhoging optreedt bij het opstarten van een aquarium.

Ik weet dat het indraaien lang duurt. Maar wil deze tijd verkorten. Ik meet elke dag nitriet en ammoniak met sera druppeltest.

Weet iemand hoe de ik het indraaien kan versnellen, hoe werkt deze methode?

Bedankt

Ik heb er velda filter bacterien in filter gegooid en easy live filter start in het aquarium.

Ik heb ook wat voer verkruimeld in de bak.

Staat mooi verteld in het topic over Salmiak
https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/
1579694756924.png

Je kan inderdaad de salmiakmethode doen. Of met enige regelmaat voer in de bak gooien. (Aan het eind van de rit, net voor de vissen erin gaan, een zo groot mogelijke waterverversing doen.)

Je kunt het proces iets versnellen door een hoge watertemperatuur aan te houden. Het optimum voor nitrificatie (stikstofcyclus) is 28 graden en iets erboven.

Overigens helpen die bacteriën in flesjes waarschijnlijk helemaal niets. Waarom: recente studies wijzen uit dat de belangrijkste bacteriën die nitrificatie verrichten hele andere soorten zijn dan men eerst gedacht heeft. Fabrikanten zijn daarvan niet op de hoogte. Dus er is wel van uit te gaan dat zij de verkeerde soorten in hun flesjes stoppen...

je wilt een situatie waarbij de ammoniak die je vissen uitscheiden zich niet ophoopt en dus er geen schadelijke concentraties ammoniak onstaan en als gevolg daarvan ook geen nitrietpiek. Het hangt dus ook af van de vissen die je gaat houden en de aantallen hoelang en hoe je het best in kunt draaien.

als je een paar kleine visjes in een zwaar beplant aquarium hebt met veel snelgroeiende planten dan is die situatie al snel. Heb je veel vis of grote vis in een bak met geen of enkel traaggroeiende planten, dan is indraaien met ammoniumchloride = salmiak een goed idee. niet omdat dat sneller gaat maar vooral omdat je een grotere populatie nitrificerende bacteriën hebt na het indraaien. En die ga je nodig hebben. In de praktijk zitten de meeste gezelschapsbakken er tussen in. indraaien is verstandig/nodig maar je hoeft niet perse extra ammoniak-bronnen toe te voegen.

potjes en flesjes bacteriën doen niet heel veel voor het versnellen van het indraaien, je kunt een paar dagen winnen maar dat is nogal afhankelijk van de omstandigheden, welk middel je gebruikt etc. Dat maakt ze niet perse nutteloos, maar verwacht er zeker geen wonderen van. Je hebt ammonia binders, die kunnen helpen pieken op te vangen op het moment dat je vissen plaatst. Het versnelt het indraaien niet maar maakt het wel veiliger om vis in een jonge bak te stoppen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan