Wanneer ouders weg bij larfjes? Polar Blue cichlide


Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
42
Hoi ik heb een koppel polar blue parrot cichlids (een kweekvorm die in Nederland niet veel voorkomt, dus ik weet de Nederlandse naam niet)

Ze zitten in een kweekbak. Vorige x hadden ze eitjes in de grote bak maar toen het echt visjes werden, zijn ze door andere vissen , of de ouders opgegeten.

Eitjes zijn gisteren larfjes geworden. Ik denk dat ze de dooierzak vrijdag op hebben. Wanneer kan ik de ouders verwijderen?

Ik weet dat ze aan broedzorg doen, maar ze kunnen ze ook opeten.
 

Bijlagen

  • 20220105_153518.mp4
    21.6 MB
Ok. Maar wanneer mogen ze wel eruit dan? Na paar weken ofzo.
 
Niets moet, alles mag.
Doe wat je zelf denkt wat goed is, lukt het niet kan je de volgende keer anders handelen.
Ik weet 1 ding, larven die bij de ouders opgroeien, groeien trager dan larven die afzonderlijk opgroeien (en alle vrijheid van voedsel en vers water krijgen)
 
Ja daar heb je ook weer gelijk in. Wil heel graag dat het nu wel lukt. Speciaal een kweekbak voor ze ingericht. En verschillende soorten kweekvoer aangeschaft. Zou het heel jammer vinden als pa en ma ze weer opeten
 
Heb je ook een idee voor als het wel lukt en de visjes rond de 5 6 cm zijn?
 
Heb je ook een idee voor als het wel lukt en de visjes rond de 5 6 cm zijn?
Nou tis een projectje van mij en mijn neefje samen. Ik wil sowieso 2 vrouwtjes in mijn bak erbij en hij een mannetje. Een aantal kunnen we verkopen aan de lokale viswinkel. En de rest hopen we te verkopen op mp
 
Ja daar heb je ook weer gelijk in. Wil heel graag dat het nu wel lukt. Speciaal een kweekbak voor ze ingericht. En verschillende soorten kweekvoer aangeschaft. Zou het heel jammer vinden als pa en ma ze weer opeten
Wat je nu hoofdzakelijk nodig hebt zijn levende artemia naupilii en cristal zuiver water (chemisch gezien dan)
 
Ok update...na 5 dagen op de grond met dooierzak er nog aan. Zwemmen ze sinds vandaag. Heel mooi gezicht. Ik geef ze 4x per dag druppels JBL Nobil Fluid Artemia. Paps en mams vallen me steeds aan 😉

Ik ga ze dit 2 weken ongeveer voeren en ook 2 weken pa en ma er in laten. Daarna ouders eruit en dan first bites van hikari voeren en ander baby voer wat ik heb. Begin dan ook met dahfnia.

En om de dag ververs ik iets van het water.
 

Bijlagen

  • 20220109_140555.mp4
    23.1 MB
Oja paps en mams krijgen 1x vaker wat voer nu
 
4x daags is niet genoeg om hun volle groeipotentieel te voorzien van energie.
Hun vertering gaat razendsnel en elk moment dat hun buik leeg is stoppen ze met groeien.
 
4x daags is niet genoeg om hun volle groeipotentieel te voorzien van energie.
Hun vertering gaat razendsnel en elk moment dat hun buik leeg is stoppen ze met groeien.
Ja maar pa en ma voeren ze nu toch ook?
 
Geen idee meer waar ik het las (zoveel gegoogled) maar ik las dus dat pa en mams hun eten uitspugen bij de jonkies
 
Ik denk dat je hun natuurlijke gedrag om de bodem om te woelen om de jongen van eten te voorzien aanziet als uitspuwen van hun eigen eten. Wat de ouders hier enkel doen is zorgen dat het in de bodem aanwezige eten beschikbaar wordt voor de jongen. Echter heeft je aquarium hier geen geschikte bodem voor, er zit ook lang niet voldoende leven in die bodem om enige waarde te hebben.
 
Even een update 😉 ze zijn nu ongeveer 2 weken echte visjes. Eitjes waren van 1 januari. Vorige week pa en ma eruit gedaan , want die vielen me constant aan als ik de kleintjes voerde hahahaha.... ze krijgen nu 5x per dag voer.. druppels JBL Nobil Fluid Artemia en First Bites van Hikary . Binnenkort iets groter voer.
Om de dag ververs ik een gedeelte water


 

Terug
Bovenaan