Wat is er nieuw

Wanneer planten op Spiderwood?

Fuubs

Well-known member
Lid geworden
25 december 2016
Goedemorgen,

Na een paar dagen geweekt te hebben in een specikuip, zit er inmiddels een week spiderwood in mijn aquarium. Deze schijnt na een tijdje te kunnen gaan schimmelen (niks ernstigs, wel smerig gezicht). Dat is nog niet gebeurd, maar kan ik er al wel anubias aan binden? Of beter nog even wachten tot de schimmel voorbij is gekomen (als het komt). Alvast bedankt.

Soms valt het mee en soms is het echt een dikke laag wolkende schimmel en dan lijkt het me niet bevorderlijk voor de anubias.
En heel soms gebeurd er niks maar zou als het kan gewoon nog ff een tijdje wachten.

Oké, thanks. Geduld is niet zo mijn ding, maar ik ga het proberen 😉
Nog 2 weken Ongeveer?

Je kan het eventueel erop binden en kijken of je überhaupt wel schimmel gaat krijgen. Dat zie je niet altijd namelijk en mocht dat zo zijn dan kun je altijd de plant even weer eraf halen lijkt me zo.
Wat geduld is kan ik je ook niet zeggen:sorry:😉

Dat is dan ook weer zo. Na deze reactie wint het ongeduld. Op naar de Winkel!

Als ik ze eraf zou moeten halen, zou ik ze dan even kunnen bewaren in een emmer water met verwarming?

Denk niet dat je hoeft te wachten hoor. Zelfs áls het een nadelige invloed heeft is het maar een weekje ofzo. En als je heel veel slijm krijgt kun je desnoods wegwapperen bij de wortels.

Ik ben er altijd voor om bij het indraaien zo snel mogelijk alles in de bak te doen, ook de planten. Ik zou gewoon lekker aan de gang gaan.

edit; als je de anubias even apart zou willen houden dan kan dat best zonder verwarming hoor.

Dat is dan ook weer zo. Na deze reactie wint het ongeduld. Op naar de Winkel!

Als ik ze eraf zou moeten halen, zou ik ze dan even kunnen bewaren in een emmer water met verwarming?

Rennen dus😀😀

Ik heb de plantjes altijd direct op het hout gebonden en nog nooit schimmel gehad. Misschien dat als er toch schimmel is geweest mijn ancistrussen dat opaten

Vaak zie je het in bakken die nog vrij nieuw zijn en ik heb het nog niet echt meegemaakt in ingedraaide bakken.

Staat toch los van hoelang de bak staat maar meer dat het hout nieuw is?

Ja ik weet het niet John want laatst is dit in een topic langs geweest en daar kwam volgens mij wel uit dat je het eerder bij nieuwe bakken ziet met nog geen goede bacteriecultuur. Mss dat de bacteriën invloed hebben op de schimmels die zich in het hout bevinden. Ik weet het ook niet precies🙂

Dit is kort wat ik er zo over kan vinden:

Als je het hout dat hier werd besproken gebruikt kunnen zich ook ‘schimmels’ voordoen : ze worden veroorzaakt door bacteriën die in het kienhout zaten. Die bacteriën stellen - doordat ze in aanraking komen met zuurstof - een afbraakproces in werking dat als restproduct een olieachtige stof afgeeft en dit ziet er als een witte, slijmachtige laag uit. Deze gaat vanzelf weer weg.

Thanks allen! Nog niet naar de winkel geweest, moest mijn schoonzus helpen met klussen. Dat wordt morgen.

Zou het ook kunnen helpen als het hout in de winkel in de vochtige warme ruimte ligt waar de vissen zijn? Mijn hout zonk ook vrij snel.

En dat van de corydoras, sommige schijnen het versneld te verhelpen, wist ik ook niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan