wanneer Purigen bruin blijft


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Allemaal,
Ik heb een vraag over de purigen wat ik schoon gemaakt heb.
Ik had netjes 1 op 1 water en bleek gedaan.
Dit had 12 uur gestaan en de volgende ochten was het water erg bruin en de purigen was net aan ligt bruin.
Omdat ik in mijn gevoel er een beetje te weinig water en bleek had ( laatse beetje bleek) heb ik het water weg gegooid en nog een keer gedaan. echter na 36 uur in water met bleek te hebben gelegegen is het nogsteeds licht bruin, Zie foto.
Heb ik de purigen nu omzeep geholpen of met ik gewoon weer 1 op 1 bleek en water doen?

28-4 water + bleek 23:00
29-4 water + bleek nieuw 9:00
30-4 uitspoelen en Prime 24 uur ( iest langer)
Resultaat zie foto.
Het is de eerste keer dat ik het regenereer, als dit nu weer niet lukt
( de eerste keer had ik een klien zakje van iemand oevr genomen maar na 48 uur inde bleek nogsteeds bruik, ja bijna elke 8 uur gechecked of de kleur minder bruin werd.)
ga ik het niet nog eens kopen, duur spul en voor 1 keer gebruik veeeeelllll te duur ;-)

Anyway is dit nog te redden of heb ik gewoon pech ;-)
Vriendelijke groeten
Marc
 

Bijlagen

  • IMG20230502213258.jpg
    IMG20230502213258.jpg
    165.4 KB · Weergaven: 64
Onze chloor is eigenlijk te “zwak”. De aanbevolen hoeveelheid water/chloor is gebasseerd op het chloor wat ze in Amerika gebruiken. Dat heeft namelijk 8,25% werkzame stof. Zelf heb ik uiteindelijk chloor van 12,5% gekocht. Dit wordt vaak in de tuinbouw gebruikt. Daar kreeg ik onverdund uiteindelijk zelfs jarenlange zakjes bijna weer wit mee.

Voor jou adviseer ik dus om gewoon te kijken wat het in onverdunde bleek doet. Verdunnen hoeft met onze standaard bleek niet.
 
Met de bleek hier kreeg ik het ook nooit echt wit en bleef het bruinig.
 
Goede morgen John,
Is het dus weer gewoon te gebruiken?
vriendelijke groeten,
marc
 
Ja zover ik weet wel hoor en dat het wat bruinig blijft is mij niet vreemd. Ik heb het telkens weer gebruikt ondanks de bruinige gloed.
Misschien kan @biljoenblik er iets over kwijt want die heeft het ook gebruikt en die zit wat meer in die materie.
 
Klopt dat in Amerika de concentratie chloor veel hoger is. Je kunt ons chloor, in elk geval wat in Nederland in de supermarkten ligt, puur gebruiken bij het regenereren van Purgigen.
Verder af en toe de bolletjes in het zakje mixen tijdens het regenereren. Ik porde er altijd met een vork in, bleek het zakje van de kleine verpakkingen stevig genoeg voor.
Een paar lichtbruine korreltjes zal je altijd houden.
 
Klopt dat in Amerika de concentratie chloor veel hoger is. Je kunt ons chloor, in elk geval wat in Nederland in de supermarkten ligt, puur gebruiken bij het regenereren van Purgigen.
Verder af en toe de bolletjes in het zakje mixen tijdens het regenereren. Ik porde er altijd met een vork in, bleek het zakje van de kleine verpakkingen stevig genoeg voor.
Een paar lichtbruine korreltjes zal je altijd houden.
Ja zover ik weet wel hoor en dat het wat bruinig blijft is mij niet vreemd. Ik heb het telkens weer gebruikt ondanks de bruinige gloed.
Misschien kan @biljoenblik er iets over kwijt want die heeft het ook gebruikt en die zit wat meer in die materie.
Klopt allemaal!
 
Hallo Nicolee
Is het dan een idee om het nog een keer een 24 uur in cloor te laken staan maar dan 1:4 of misschien 1:5
Vriendelijke groeten
marc
 
Gewoon nachtje in pure bleek. Je moet het zakje wel regelmatig even ‘roeren’.
En dan goed uitspoelen en een dag in water laten liggen. Je kunt er evt een scheutje keuken azijn bij doen.
 
Hallo Nicolee
Is het dan een idee om het nog een keer een 24 uur in cloor te laken staan maar dan 1:4 of misschien 1:5
Vriendelijke groeten
marc
Nee hoor, zoals Marcel al aangaf, gewoon de volledige sterkte chloor gebruiken.
 
Thanks, ik had de zakjes al leeg gehaald en nu zonder zakjes in een bak met 1/2 liter dunne chloor.
Ik zal het resultaat morgen laten zien.
 
Hoe ga je het dan weer gebruiken als de zakjes stuk zijn? Of heb je van die zakjes die je kan vullen met Purigen?
 
Hoe ga je het dan weer gebruiken als de zakjes stuk zijn? Of heb je van die zakjes die je kan vullen met Purigen?
Als aanvulling: zeker niet in een panty doen, dat is te grofmazig. Dan heb je je filter en bak vol losse korrels Purigen liggen.
Regeneren terwijl de korreltjes in het zakje zitten moet voldoende zijn. Spierwit krijg je ze nooit meer en dat hoeft ook niet om werkzaam te zijn.
 
Je hebt bussen Purigen en speciale bags daarvoor maar die zijn prijzig en ik vond het ondingen om te gebruiken.
 
Hoe ga je het dan weer gebruiken als de zakjes stuk zijn? Of heb je van die zakjes die je kan vullen met Purigen?
het zijn zakjes die met een touwje gesloten kunnen worden dus no probleem ;-)
 
Gebruik je de pillenm na de cloor behandeling of ipv
Dat spul van Ali gebruik je ipv Purigen. Regeneren dacht ik met zout maar dat kan @benvo je exact vertellen.
 
Regeneren dacht ik met zout maar dat kan @benvo je exact vertellen.
Klopt en dat staat wel in de link:

Neem het uit de aquarium en schoon het eenmaal elke maand. Soak het in hoge concentratie zout water voor 12 uur en kan opnieuw worden gebruikt.
 
Volgens mij is het enkel een alternatief voor Purigen.
Ja klopt hoor en ik dacht eerst zelf dezelfde samenstelling maar dat zal wel niet als je met zout moet regenereren. De echte Purigen kan ook in zoutwateraquaria dus dat is van een andere samenstelling denk ik.
 
Dat spul van Ali gebruik je ipv Purigen. Regeneren dacht ik met zout maar dat kan @benvo je exact vertellen.
Of dit spul de exact dezelfde samenstelling heeft als purigen weet ik niet. Wel weet ik, ik heb zowel purigen als dit spul gebruikt, dat het dezelfde werking heeft. Regeneren inderdaad met zout.
 
Of dit spul de exact dezelfde samenstelling heeft als purigen weet ik niet. Wel weet ik, ik heb zowel purigen als dit spul gebruikt, dat het dezelfde werking heeft. Regeneren inderdaad met zout.
Als je het kan regenereren met zout dan werkt het dus niet in zeewateraquaria en daar werkt purigen wel.

Onderstaand staat er dan ook bij:

Purigen™ zuivert en verhelderd tot 400 liter water voor een duur tot 6 maanden. Purigen™ is ontwikkeld voor zowel zeewater als zoetwater gebruik.
 
Ik heb ooit ook eens van die korrels gebruikt, welke je met zout kon regenereren.
Dat spul werd ook verkocht als nitraat verwijderend.
 
Ik heb ooit ook eens van die korrels gebruikt, welke je met zout kon regenereren.
Dat spul werd ook verkocht als nitraat verwijderend.
Tja het haalt organische stoffen eruit dus indirect verwijder je nitraat omdat deze stoffen niet meer in nitriet en nitraat omgezet gaan worden.
 
Tja het haalt organische stoffen eruit dus indirect verwijder je nitraat omdat deze stoffen niet meer in nitriet en nitraat omgezet gaan worden.
Ja, maar dat spul haalde letterlijk ook nitraat uit het water.
Ik had 0 nitraat.
Wel heel mooi helder water. Maar ja, de planten deden het niet goed.
 
Dat is
Ja, maar dat spul haalde letterlijk ook nitraat uit het water.
Ik had 0 nitraat.
Wel heel mooi helder water. Maar ja, de planten deden het niet goed.
Dat is raar toch want wat wij toevoegen is anorganisch.
 
John, ik weet echt niet meer hoe het spul precies werkte. Maar het was iets anders dan purigen.
Volgens mij een soort anion hars. En daar kun je dus de negatieve ionen mee verwijderen.

Zal oa dit bevatten. Te regenereren met zout.

Ok, ik meende dat jij ook echte Purigen gebruikte destijds maar ja als dat iets anders was dat werkt dat wellicht anders inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit ook eens van die korrels gebruikt, welke je met zout kon regenereren.
Dat spul werd ook verkocht als nitraat verwijderend.
Ja, maar dat spul haalde letterlijk ook nitraat uit het water.
Ik had 0 nitraat.
Wel heel mooi helder water. Maar ja, de planten deden het niet goed.
Dat alles komt mij vreemd over. Het gebruik van de "chinese" korrels heeft bij mij nooit merkbare verschillen in het nitraat gehalte opgeleverd. Mij voeding werd altijd automatisch toegediend per dag. Tekorten had ik zeker opgemerkt door een mindere plantengroei omdat ik daar altijd erg op gefixeerd was. Ook bij metingen, die ik overigens niet vaak deed, zag ik nooit tekorten op dit gebied. Overigens ook niet bij het gebruik van purigen.
 
Ok, ik meende dat jij ook echte Purigen gebruikte destijds maar ja als dat iets anders was dat werkt dat wellicht anders inderdaad.
Ik zei toch ook: lang geleden. Nog voordat ik op dit forum actief was.

Dat alles komt mij vreemd over. Het gebruik van de "chinese" korrels heeft bij mij nooit merkbare verschillen in het nitraat gehalte opgeleverd. Mij voeding werd altijd automatisch toegediend per dag. Tekorten had ik zeker opgemerkt door een mindere plantengroei omdat ik daar altijd erg op gefixeerd was. Ook bij metingen, die ik overigens niet vaak deed, zag ik nooit tekorten op dit gebied. Overigens ook niet bij het gebruik van purigen.

Ik heb toch ook niet gezegd, dat dit over jou chinese korrels gaat.
Die zullen ongetwijfeld anders zijn.

Ik heb het echt over jaren geleden. Denk ergens 2006 ofzo.
Ik kocht toen een juwel vision aquarium. Ik geloof in Werkendam.
Daar was deze erg goedkoop.
De beste man aldaar verkocht ook een soort ”wonderkorrels” die zorgden ervoor dat je water erg helder bleef, nitraat verwijderde en als je ook nog Tetra balance in het water deed tegen fosfaat. Dan hoef je bijna geen water te verversen.

De hersens werken weer….. aqua multi clear. Zo heette dat spul.
Moest in een zeer fijne panty kous. En met zout, kon je het regenereren.
 

Terug
Bovenaan