Wat is er nieuw

Wanneer testen i.v.m bijsturen bemesting

JordyB

Well-known member
Lid geworden
4 december 2020
Berichten
54
Leeftijd
33
Hallo iedereen.

Ik zit met een vraag waar ik nog nergens het antwoord op gevonden heb.

- Wanneer kun je na het verversen van je bak no3/po4 meten om deze bij te sturen?

- hoelang moet je wachten met het meten van no3/po4 na toediening van AIO plantenvoeding om een juiste waarde te krijgen.

Ik heb namelijk al een heel tijdje last van baard en puntalg en denk dat het daarmee te maken heeft. Ik blijf namelijk problemen houden met een te laag fosfaatgehalte in de waterkolom. Deze zakt steeds onderuit en ben bang dat ik veel te lang wacht met bijsturen hiervan.

Om even erbij te vermelden is dat ik een colombo flora base pro gebruik als bodem in het aquarium.

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord op mijn vragen kan geven.
 
Vermoedelijk buffert je bodem je po4 waardoor je geplante planten er wel bij kunnen, maar het niet/nauwelijks meetbaar is in je waterkolom. Als je een fatsoenlijke AIO gebruikt waar ook daadwerkelijk no3/po4 in zit, hoef je vrijwel nooit los te doseren.
 
Vermoedelijk buffert je bodem je po4 waardoor je geplante planten er wel bij kunnen, maar het niet/nauwelijks meetbaar is in je waterkolom. Als je een fatsoenlijke AIO gebruikt waar ook daadwerkelijk no3/po4 in zit, hoef je vrijwel nooit los te doseren.
Dankjewel voor je reactie!

Ik doseer AIO van planted box.
Er zitten weken tussen dat ik 3 a 4 ppm easylife fosfo toevoeg en nog maar nauwelijks meetbaar met jbl testset po4 overhoud. No3 blijft netjes ongeveer 15.

Is het fosfaat dan ook bereikbaar voor de planten welke niet in de bodem geplant zijn?

Kun jij ook een antwoord geven op de vraag wanneer je kunt testen, want dat is mij nog altijd niet duidelijk.
 
De alg soorten wijzen in elk geval op tekorten zowel CO2 als je fosfaatlevel. Vooropgesteld dat je verlichting intensiteit, die je zo'n 8 uur per dag minimaal excl. dimtijden geeft, zo goed mogelijk is afgesteld op je plantenkeuze.
 
Is het fosfaat dan ook bereikbaar voor de planten welke niet in de bodem geplant zijn?
als je geen po4 meet dan zal het niet in de waterkolom zitten. Wat je kan doen is het dagelijks toevoegen zodat de planten die niet in de bodem staan ook dagelijks wat kunnen opnemen. Over voeding met zo n bodem kan @Cornelius vaak wel wat zeggen.
Zover ik weet bindt de fosfaat met ijzer in de bodem en daarom verlies je het uit de waterkolom.
 
Soils geven de voedingsstoffen langzaam af aan het water, met name nadat de bufferperiode voorbij is. Hoe lang die duurt verschilt per situatie.
Als ik een waterwissel doe, voeg ik gelijk ferts toe en meet ik na een uurtje of 2 á 3, dan is alle water wel een paar keer door m'n filter en de bak geweest en vertrouw ik erop dat de resultaten (zover mogelijk) accuraat zijn.
 
Soils geven de voedingsstoffen langzaam af aan het water
Is het niet zo dat de afgifte afhankelijk is van de waarden in de waterkolom en dat hier een evenwicht in gaat komen? Net als wat levendsteeen in zeewaterbakken doet want daar wordt ook de po4 opgenomen tot er een balans is in de hoeveelheid in het steen en in het water.
 
als je geen po4 meet dan zal het niet in de waterkolom zitten. Wat je kan doen is het dagelijks toevoegen zodat de planten die niet in de bodem staan ook dagelijks wat kunnen opnemen. Over voeding met zo n bodem kan @Cornelius vaak wel wat zeggen.
Zover ik weet bindt de fosfaat met ijzer in de bodem en daarom verlies je het uit de waterkolom.
https://aquaforum.nl/threads/groen-puntalg-wegens-mogelijk-tekort.173793/
 
Hier een stukje van Aquaplantexange over de opname van fosfaat door de bodem en zoals ik al dacht heeft dat met het ijzer te maken:

Er zit ijzer in de bodem en dat bindt nu eenmaal fosfaat. Normaliter is fosfaat niet beperken, maar juist in overmaat aanwezig, en is de bindende capaciteit van de bodem voor fosfaat geen probleem. De vissen produceren in 99% van de gevallen meer fosfaat dan de planten verbruiken; helaas hoort u bij de resterende 1% ben ik bang.

De bindingscapaciteit van de bodem wordt in de loop van de tijd wel minder doordat er steeds minder ijzer beschikbaar komt. Dan is het verleidelijk om te denken dat als je maar regelmatig fosfaat toedient, de bodem dan wel zal verzadigen en dan is dat probleem opgelost. In essentie is dat ook wel zo, echter de bodem wordt dan een voorraadbak met fosfaat. De vraag is of deze fosfaat nog biologisch beschikbaar is; ik denk het wel want de chemische binding van ijzer en fosfaat is niet dusdanig dat deze niet omkeerbaar is. Deze vraag heb ik ook voorgelegd aan de producent en daar heb ik nog geen antwoord op. Vandaar ook dat ik nog even wachtte met u op de hoogte brengen.
 
Vermoedelijk buffert je bodem je po4 waardoor je geplante planten er wel bij kunnen, maar het niet/nauwelijks meetbaar is in je waterkolom. Als je een fatsoenlijke AIO gebruikt waar ook daadwerkelijk no3/po4 in zit, hoef je vrijwel nooit los te doseren.

dit maar dan zonderen het bufferen. Aquasoils binden fosfaat, het staat het uitzichzelf niet meer af. Bij nieuwe soil is dit sterker dan oudere.

Dit komt omdat fosfaat gemakkelijk reageert met zo'n beetje alle positief geladen ionen zoals Calcium Magnesium en IJzer, en de meeste van die verbindingen zijn heel slecht oplosbaar. Soil is uit de verpakking al erg rijk aan ijzer,(houd er maar eens een magneet bij) en dus bindt je fosfaat daar vaak heel snel aan en is het niet langer opgelost in je water.

Is dat erg?

volgens mij niet, en volgens de jongens en meisjes van ADA ook niet. en daar weten ze toch wel hoe je aquariumplantjes laat groeien.
Want uit je water betekend niet uit je aquarium, het fosfaat dat jij hebt gedoseerd zit gewoon in de bodem en planten kunnen het daar opnemen via hun wortels.
slecht oplosbaar is niet hetzelfde als onopneembaar. Goed oplosbare stoffen kunnen planten gemakkelijker opnemen, maar goed oplosbaar fosfaat hebben planten in de natuur zelden of nooit tot hun beschikking en dus zijn planten in het algemeen heel goed aangepast om slecht oplosbaar fosfaat vrij te maken en op te nemen. al dan niet in symbiose met micro-organismen en soil is een heel goede leefomgeving voor deze bacteriën schimmels e.d.

ADA heeft in haar bestaan nog nooit een vloeibare voeding uitgebracht die fosfaat bevat. Met reden: Zij zeggen dat fosfaat in de plantenvoeding alleen maar leid tot algengroei. Aquariumplanten kunnen prima het fosfaat wat ze nodig hebben uit de bodem halen, algen niet. en dus zijn planten in het voordeel over algen.

nou zijn er zat voorbeelden van prachtige bakken met weinig alg die gewoon met fosfaat worden bemest in vloeibare vorm. Dus dat is ook niet zalig makend maar het toont wel aan dat onmeetbare fosfaatwaarden geen probleem zijn en ook niet de oorzaak van algen zolang planten geen tekort hebben. En dat hebben ze in jouw geval niet want er zit fosfaat in je bodem.
 
Met reden: Zij zeggen dat fosfaat in de plantenvoeding alleen maar leid tot algengroei.
Beetje raar want EI gebruikers hebben erg veel fosfaat maar in de regel geen algen. Je zegt zelf al dat er genoeg bakken met fosfaatbemesting zijn zonder alg dus dat zegt dan welweer genoeg denk ik.

Aquasoils binden fosfaat, het staat het uitzichzelf niet meer af
Komt dit doordat het gebonden is?
 
Beetje raar want EI gebruikers hebben erg veel fosfaat maar in de regel geen algen. Je zegt zelf al dat er genoeg bakken met fosfaatbemesting zijn zonder alg dus dat zegt dan welweer genoeg denk ik.


Komt dit doordat het gebonden is?

ja het bufferen van calcium, magnesium, kalium, sporen etc door soil komt doordat deze deeltjes postief geladen zijn = kationen. deze deeltjes blijft hangen aan de soil als jassen aan de kapstop, en die deeltjes worden constant omgewisseld, (de ene jas maakt plaats voor de andere, maar de kapstok blijft)

als een ijzer deeltje en een fosfaatdeeltje elkaar tegenkomen dan reageren ze met elkaar en vormen ijzerfosfaat. ze vormen samen 1 nieuwe stof die niet gemakkelijk weer uit elkaar valt.
 
De alg soorten wijzen in elk geval op tekorten zowel CO2 als je fosfaatlevel. Vooropgesteld dat je verlichting intensiteit, die je zo'n 8 uur per dag minimaal excl. dimtijden geeft, zo goed mogelijk is afgesteld op je plantenkeuze.
Dankjewel voor je reactie.

Ik heb een aantal weken een spraybar gehad over de gehele achterwand. Uit eindelijk heb ik nog meer last gekregen van baardalg en puntalg op de achterwand. Hierdoor ben ik weer terug gegaan naar de gewone uitstroom.

Mijn vermoeden gaat er langzaam ook naar uit dat het filter misschien wel echt te zwak is (biomaster 250, bruto 900l/h) voor een Rio 180. Dit in combinatie met een te laag fosfaatgehalte in de waterkolom.
 
Soils geven de voedingsstoffen langzaam af aan het water, met name nadat de bufferperiode voorbij is. Hoe lang die duurt verschilt per situatie.
Als ik een waterwissel doe, voeg ik gelijk ferts toe en meet ik na een uurtje of 2 á 3, dan is alle water wel een paar keer door m'n filter en de bak geweest en vertrouw ik erop dat de resultaten (zover mogelijk) accuraat zijn.
Dankjewel voor het antwoord op mijn vraag.
 
Hallo iedereen,

Bedankt voor de vele reacties wat betreft de aquasoil icm fosfaat waarde. Zoals @Cornelius zegt was ik hier al heel goed van op de hoogte gebracht.

Echter ben ik nog steeds bezig met het probleem aanpakken. Gezien ik hier gelezen heb 1 ding tegelijk veranderen en 4 weken de tijd geven kan dat lang duren. Ik krijg het alleen niet opgelost.

Iedereen toch bedankt voor de reacties.

Dit topic is eigenlijk voor een geheel andere vraag.

Heeft er nog iemand anders inzichten over hoe lang je moet wachten met het testen van water na het verversen of toedienen van voedingsstoffen om een accurate meting te krijgen?
 
Met een goede circulatie hoef je niet zo heel lang te wachten en ik wacht meestal een uurtje.
 
Met een goede circulatie hoef je niet zo heel lang te wachten en ik wacht meestal een uurtje.

Dankjewel
Aan die circulatie twijfel ik langzamerhand wel een beetje🤔🤣
 
als je voor de uitstroom van de filter giet is het binnen een paar minuten voldoende gemengd om te testen. de test is toch niet op een tiende nauwkeurig.
Maar je kunt de hele fles AIO in je bak gieten en de bodem neemt alsnog het fosfaat wel op.....

en waarom zouden de algen ophouden van groeien als er fosfaat in je water zit?
 
als je voor de uitstroom van de filter giet is het binnen een paar minuten voldoende gemengd om te testen. de test is toch niet op een tiende nauwkeurig.
Maar je kunt de hele fles AIO in je bak gieten en de bodem neemt alsnog het fosfaat wel op.....

en waarom zouden de algen ophouden van groeien als er fosfaat in je water zit?
Maar al het fosfaat verdwijnt in de bodem, de bodem geeft deze toch niet meer af aan het water?

Overal lees je dat je voor de harde puntalg je fosfaatniveau en co2 op pijl moet houden om die tegen te gaan.

Dus eigenlijk zeg je gewoon even stoppen met AIO en het bijsturen daarvan?
 
nee het fosfaat komt niet of nagenoeg niet terug in het water maar planten kunnen het wel opnemen uit de bodem.

1. er is een tekort aan voedingstoffen --> 2. planten verpieteren --> 3. organische belasting neemt toe --> 4. Algen krijgen de overhand (5 --> er blijft minder voeding over voor de planten)

dat is een redenatie die ik kan volgen. En EI is ook gebasseerd op het idee dat planten nooit een tekort aan voeding krijgen en dus bovenstaande cyclus niet in werking treed.
dat betekend niet dat als je voedingstoffen maar verhoogt, ook als planten allang geen tekort meer hebben, algen vanzelf zullen verdwijnen. Ik weet dat heel veel mensen het zeggen, maar ik hoor dan ook graag hoe dat werkt. bij mijn weten is plantenvoeding geen algeacide.... ?

In jouw geval voeg je een complete voeding toe. of die voeding nou via het water naar de plant gaat, of via het water naar de bodem en vervolgens naar de plant gaat, maakt niet zoveel uit. Dus tenzij je problemen hebt met de plantengroei en planten gebreksverschijnselen vertonen, is er volgens mij weinig reden om je voeding te verhogen.
 
nee het fosfaat komt niet of nagenoeg niet terug in het water maar planten kunnen het wel opnemen uit de bodem.

1. er is een tekort aan voedingstoffen --> 2. planten verpieteren --> 3. organische belasting neemt toe --> 4. Algen krijgen de overhand (5 --> er blijft minder voeding over voor de planten)

dat is een redenatie die ik kan volgen. En EI is ook gebasseerd op het idee dat planten nooit een tekort aan voeding krijgen en dus bovenstaande cyclus niet in werking treed.
dat betekend niet dat als je voedingstoffen maar verhoogt, ook als planten allang geen tekort meer hebben, algen vanzelf zullen verdwijnen. Ik weet dat heel veel mensen het zeggen, maar ik hoor dan ook graag hoe dat werkt. bij mijn weten is plantenvoeding geen algeacide.... ?

In jouw geval voeg je een complete voeding toe. of die voeding nou via het water naar de plant gaat, of via het water naar de bodem en vervolgens naar de plant gaat, maakt niet zoveel uit. Dus tenzij je problemen hebt met de plantengroei en planten gebreksverschijnselen vertonen, is er volgens mij weinig reden om je voeding te verhogen.
Dat is een duidelijk en helder antwoord waarin ik je kan volgen. Dankjewel!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan