Wat is er nieuw

warmtebron voor opkweek mos

Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Website
www.tspt.nl
Zou ik een terrarium warmtemat (infrarood) kunnen gebruiken onder een aquarium?
Er staat een mosbak in de planning en die mosjes ga ik dus eerst opkweken zonder water in de bak. Het komt in een onverwarmde kamer,
dus ben ik bezorgd dat de, op de hardscape gesmeerde, mosjes te koud komen te staan.

Ik dacht eerst aan een terrarium warmtemat (infrarood), maar warmt infrarood warmt lucht in de bak op?

Tips?

Terrarium warmte mat weet ik niet maar je hebt wel warmte matten voor het kiemen en opgroeien van plantjes en daar dan een kweekkas opzetten.
Zelf geen ervaring mee.

Wellicht dat die warmte matten voor het opkweken van zaden idd iets anders zijn dan die ze in een terrarium gebruiken.
Kijken of er nog andere reacties komen :thumbs:

Hij zal niet direct de lucht opwarmen, wel objecten die vervolgens weer de lucht opwarmen, dus indirect wel in mindere mate.

Bron: https://www.terramania.nl/warmtemat-13x27-4cm
De warmtemat produceert infrarood warmte met een lange golflengte. Deze golflengte is onzichtbaar voor het menselijke oog en verwarmt objecten in plaats van de lucht. Deze manier van verwarmen is gelijk aan de verwarming door de zon, het verwarmt objecten welke in de straling komen maar de lucht temperatuur blijft veel lager.

Zelf heb ik een IR-paneel (bijverwarming onder mijn bureau) op mijn werkkamer en ervaar dit ook zo, temperatuur in kamer stijgt ook maar in mindere mate

Of anders hieronder verwarming folies uitzoeken die niet op basis van IR werken…
https://www.conrad.nl/nl/o/verwarmingsfolies-0506031.html

Bijvoorbeeld
https://www.conrad.nl/nl/p/thermo-t...-beschermingsklasse-ipx4-o-140-mm-189283.html

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat de mat met het glas gaat doen, omdat de warmte aan het glas wordt afgegeven. Er wordt zelfs afgeraden om ze direct op het glas te plakken. Ik heb boven mijn terrarium een warmte lamp hangen.
Heb hem wel op een slimme stekker aangesloten om de temperatuur niet te hoog op te laten lopen.

https://exo-terra.com/products/lighting/basking-spots/intense-basking-spot-75w/
IMG_3077.jpeg

Zo'n Basking Spot Lamp heeft een smalle lichtbundel lees ik net. Maar dat is vermoed ik geen optie omdat de gehele bak moet verwarmt moet worden.
Een verwarmingsmat met thermostaat lijkt me tot nu de meest 'beste' optie.

Blijft toch lastig.
We zoeken verder naar eventuele betere oplossingen :thumbs: Als die er niet zijn word het waarschijnlijk een verwarmingsmat met thermostaat.

Ik heb een warmtemat met controller tegen de achterkant van een terrarium aan geplakt voor m’n hoornkikker. Dat verwarmt het terrarium. Als ik de mat onder de bak plak, schijnt de aarde aneller uit te drogen, dat wordt niet geadviseerd. Dat zou voor mossen mogelijk ook kunnen gelden?

Ik heb een warmtemat met controller tegen de achterkant van een terrarium aan geplakt voor m’n hoornkikker. Dat verwarmt het terrarium. Als ik de mat onder de bak plak, schijnt de aarde aneller uit te drogen, dat wordt niet geadviseerd. Dat zou voor mossen mogelijk ook kunnen gelden?
Dat is inderdaad een goed punt!
Maar ik maak geen gebruik van een bodem en heb daarbij transparante folie over de bak gespannen
zodat het water nergens heen kan verdampen. Soort van gesloten systeem dus.
Maar om het tegen de achterkant te zetten vindt ik eigenlijk wel een goed optie.

Dan kun je het ook op de onderkant zetten. Alleen goed opletten dat het niet te warm wordt. Terrariummatten verwarmen goed, maar dimmen is verstandig, anders klauteren al je mosjes naar boven vanwege te warme worteltjes.😁

Update:

ik heb dus een verwarmingsmatje gekocht. En deze ingesteld op 18 graden en achter tegen het bakje aangezet.
Werkt opzich prima maar de bak werd niet gelijkmatig warm, alleen het achterste gedeelte.
Dus heb ik 2 latjes onder het bakje geplaatst en daartussen de verwarmingsmat, en de sensor voor de temperatuur in het bakje gehangen.

Niet realiserende dat het matje zich sneller opwarmt dan de sensor die warmte kon detecteren...
Resultaat een harde knal en een gebarsten bodem. Matje werd dus te heet. :oopss:

Ik had een prachtige hardscape gemaakt en helemaal ingesmeerd met mos.
Daar hebben we nu niets meer aan, dus zowel de hardscape als het mos en is dus allemaal verloren. Project is dus voor nu mislukt.

Oh crap😳 Maar dan kunnen die matjes dus heel heet worden :juggle: Zonde van al je werk en geld.

Oh crap😳 Maar dan kunnen die matjes dus heel heet worden :juggle: Zonde van al je werk en geld.
Nou, die worden zeker heet.
En idd jammer. Maar gelukkig was het een 2e hands bakje met belichting. Alleen die plantjes waren best aan de prijs.
Maar goed, dat noemen ook wel 'leergeld'. Ervaring rijker, illusie armer.

Op naar het volgende project :thumbs:

Volgen mij heb ik ooit een keer zo n mat gehad in de krabjesbak en dan onder een laag bodem. Maar die lag niet op het glas van de bodem denk ik en dan heb je minder snel last dat het glas barst denk ik.

Zoiets als dit ga je dus niet weer proberen?
Jazeker wel, alleen als de buitentemperatuur weer wat hoger is. En in een andere opstelling van mijn ontwerp.

Zo zag er eruit. De ruïne heb ik zelf gebouwd en bedoeling was om het helemaal te laten overgroeien met mossen.

Bijlagen

• 20241115_164901.png
    20241115_164901.png
    1.5 MB · Weergaven: 59
Hoeveel uren gaan er in zo n ruïne zitten Corne?

Zo zag er eruit. De ruïne heb ik zelf gebouwd en bedoeling was om het helemaal te laten overgroeien met mossen.
Oh leuk! Dit was vast mooi geworden. Kun je de geruïneerde ruïne :DD nog wel (gedeeltelijk) weer gebruiken?
Nu wachten op de zomer dus.

Acht uur valt me mee want het lijkt best bewerkelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan