Warmtewisselaar onder aquarium gebouwd


Verplicht
Wanneer de salderingsregeling voor zonnepanelen wordt versoberd, zou de huidige meter, met een terugdraaiende schijf, meer geld opleveren dan de nieuwe meter.
deed die dat niet al ? Daarrom was het een doorn in het oog van de enegrieboeren
Wanneer je zonnepanelen hebt, heb je vanaf 2023 geen keuze meer of je wel of niet voor de slimme meter kiest.
Hoe controleren ze dat dan ? heb er geen idee van.
Vanaf dat jaar is het verplicht bij zonnepanelen een dergelijke meter te laten plaatsen. Dat staat in het Klimaatakkoord.
Wist ik niet, leuk akkoordje dan
Vanaf dat jaar wordt teruggeleverde zonnestroom volgens de kale leveringsprijs vergoed. Daarnaast krijg je een compensatie van de overheid, welke in de loop der jaren wordt afgebouwd (elk jaar wordt het belastingvoordeel van zonnepanelen op het dak 11 procent minder).
Oh, ik heb geen belastingvoordeel, heb ze ooit zelf gekocht en cash betaald.
Oh dan woon ik al heel wat jaartjes hier niet meer....ben ik ergens waar ik niet hoef te stoken en waar energie nog leuk geprijsd i
Dus je kunt nu weigeren en straks betalen of nu gewoon kosteloos zo'n ding laten inbouwen. Over 2 jaar zul je er toch aan moeten geloven.
Hoe willen ze dan gaan uitvoeren ? heb inderdaad dat ding al 2 keer netjes niet laten plaatsen...bewust.
Als ik het zo lees is het klimaat akkoord dus niet voor het klimaat, maar dat was mij al langer duidelijk.
De payout time wordt dus straks bepaald door de onzekere factor regering, en wie daarop vertrouwd .....
maw, slechts net zoveel stroom zelf leveren als je afneemt is de beste keuze...of die mooie grote accu's in de garage hangen. Maar wedden dat ze daarvoor extra milieubelasting gaan heffen
 
O ja hoor werkt prima hier.

Alles wat je achter de meter, dus intern verbruikt en tegelijk opwekt. Dat wordt door die slimme meter niet gezien.

Alleen het overschot wat je dus in huis niet kwijt kunt, dat registreerd de meter als zijnde stroom naar het net.

Mijn warmtepomp stond gisteren de schaarse zonnestroom direct op te slurpen, zonder dat de meter dat zag.
Zal wel aan mijn meter liggen, of aan het feit ik 3 fase heb en de zonnepanelen maar op 1 zijn aangesloten.
Of omdat m’n meter nog een update moet hebben, kan nu namelijk ook niet uitlezen op afstand..
Maar wedden dat ze daarvoor extra milieubelasting gaan heffen
Nee want lithium en kobalt is “groen” kijk maar naar de elektrische auto’s.
Het gehele delving proces doet er niet toe...
 
deed die dat niet al ? Daarrom was het een doorn in het oog van de enegrieboeren
Nee, nu maakt het niets uit omdat je 100% mag salderen dus slimme meter dus altijd je netto verbruik / of teruglevering aftikt. De reden waarom energieboeren je zo graag aan de slimme meter willen hebben is omdat er 1. vanuit de EU een eis ligt dat eind van het jaar 80% van de huishoudens een slimme meter moeten hebben en 2. omdat met zo'n slimme meter ze ook realtime kunnen zien hoeveel je terug levert. In sommige wijken met veel zonnepanelen hebben ze nogal veel moeite om het netwerk in balans te houden.
Hoe controleren ze dat dan ? heb er geen idee van.
Heel simpel als jij zonnepanelen hebt moet je (is wettelijk verplicht) die aanmelden bij je netbeheerder. (is nu al zo). Doe je dat niet heb je geen recht op salderen en mag de netbeheerder besluiten om alle geleverde stroom in rekening te brengen en geen vergoeding te geven voor de teruggeleverde stroom. (Discussie is dan natuurlijk hoe ze dat gaan meten).
Wist ik niet, leuk akkoordje dan

Oh, ik heb geen belastingvoordeel, heb ze ooit zelf gekocht en cash betaald.
Dat is niet wat ze bedoelen met belastingvoordeel. De stroomprijs bestaat voor 85% uit belasting.
Nu mag je 1 kwh die terug wordt geleverd 1 op 1 wegstrepen tegen een kwh die onttrekt van het net. Je hebt dus een belasting voordeel omdat je in de zomer 1 kwh terug kunt leveren en in de winter een kwh kan onttrekken aan het net zonder dat je hiervoor belasting hoeven te betalen. In de ogen van zonnepaneel bezitters is dit terecht in de ogen van de overheid is dit een belasting voordeel. Als je effectief meer opwekt dan je gebruikt krijg je over het restant de kale stroomprijs.

Vanaf 2023 gaat dit veranderen. Vanaf dat moment krijg je voor alle terug geleverde stroom de kale stroomprijs (dus exclusief belasting). Dit zal in 2023 worden aangevuld met een subsidie die de terug geleverde kwh die je ook weer hebt gebruikt weer aanvult tot de volledige stroomprijs. (zoals nu effectief ook gebeurt).
Vervolgens gaan ze in 7 jaar (in stappen van 11% per jaar en dat percentage loopt op) die subsidie afbouwen. Waardoor je in 2030 alleen de kale stroomprijs terug krijgt.

Op dat moment zou een oude meter dus een voordeel hebben tov een slimmemeter (omdat die 100% saldeert terwijl de mensen met een slimme meter de kale prijs krijgen plus een deel van de belasting). Daarom was dit plan al een aantal keer uitgesteld. Dat hebben ze nu dus opgelost door in wetgeving te regelen (klimaat akkoord) dat het verplicht is als je terug levert dat je een apart telwerk hebt voor de terug leveringen
Hoe willen ze dan gaan uitvoeren ? heb inderdaad dat ding al 2 keer netjes niet laten plaatsen...bewust.
Als ik het zo lees is het klimaat akkoord dus niet voor het klimaat, maar dat was mij al langer duidelijk.
De payout time wordt dus straks bepaald door de onzekere factor regering, en wie daarop vertrouwd .....
maw, slechts net zoveel stroom zelf leveren als je afneemt is de beste keuze...of die mooie grote accu's in de garage hangen. Maar wedden dat ze daarvoor extra milieubelasting gaan heffen
Jij gaat gewoon komende 2 jaar ergens een brief krijgen met daarop laatste waarschuwing je kunt nu je meter laten wisselen en anders moeten je zonnepanelen van je dak af / boete / gaan ze je saldering in je nadeel schatten. Ze zullen je er niet mee weg laten komen want dan klaagt iedere zonnepaneel bezitter met een slimme meter de overheid aan voor rechtsongelijkheid.

Die accu's zijn geen oplossing. Die dingen zijn bedoeld om het dag / nacht verbruik te overbruggen en zijn leuk voor rond de evenaar waar je het hele jaar door een redelijke opbrengst hebt van je panelen en hebben een capaciteit van nog geen 10 kwh.
Zelfs een batterijpack van een Tesla van 75 kwh slaat nog geen week stroom op. Dus zo'n batterij is leuk voor in de zomer maar in de praktijk starten in de zomer je zonnepanelen op om 13.00 uur is je accu vol en lever je de rest van de tijd alsnog terug. (omdat je verbruik dan laag is en je veel opwekt) In de eerste herfst dag (wall) / week (auto accu) trek je je accu leeg om hem daarna niet meer te vullen. Als je een accu gebruikt van je auto om stroom op te slaan gaat helaas ook niet op want de auto staat overdag in de regel niet bij je huis, en je auto gebruikt ook stroom wanneer je rijd.
 
Zal wel aan mijn meter liggen, of aan het feit ik 3 fase heb en de zonnepanelen maar op 1 zijn aangesloten.
Of omdat m’n meter nog een update moet hebben, kan nu namelijk ook niet uitlezen op afstand..
Hier heb je inderdaad alleen last van met een 3 fase aansluiting. Omdat je dan kunt terugleveren en afnemen tegelijkertijd.

Bij verbruik op dezelfde fase komt de energie nieteens langs de meter.
 
Zal wel aan mijn meter liggen, of aan het feit ik 3 fase heb en de zonnepanelen maar op 1 zijn aangesloten.
Of omdat m’n meter nog een update moet hebben, kan nu namelijk ook niet uitlezen op afstand..

Nee want lithium en kobalt is “groen” kijk maar naar de elektrische auto’s.
Het gehele delving proces doet er niet toe...

Lees de link maar eens.

Voor kleinverbruikers, mogen fases niet apart bemeterd worden.

Er is bij liander wel een ‘foute’ meter in omloop.

 
Die "foute" meter is ook in omloop bij Stedin. (ik heb hem hier ook in de Meterkast hangen en de meter in mijn oude huis had precies hetzelfde probleem).

De slimme meter bemeterd technisch gezien natuurlijk altijd iedere fase apart (er is geen andere manier).
De bug in deze meters was dus dat de interne verrekening niet plaatsvond. Maar ik denk wel dat je er vanuit kunt gaan dat ze dat probleem wel voor 2023 verhelpen.
 
Leuk onderwerp die wisselaar te integreren in je hobby!

Heb je er toevallig rekening mee gehouden dat de stromingsrichting van je bron en de aquarium niet in dezelfde richting moet lopen? Het rendement is dan veel hoger.
Ook ben ik wel nieusgierig of de wisselaar ook schoon te houden is mbt slakken en aanslag.

Heb ooit eens een koeler gemaakt van een koelkastje en het vries element recht de bak in gezet. Ging erg goed en was ook makkelijk schoon te houden maar is natuurlijk een super simpele wisselaar zo.

grtz!
 

Terug
Bovenaan