Wat doe ik fout?


P

Patrickd

Guest
Hey allemaal,

Een week geleden heb ik nieuwe planten gekocht. Niet de moeilijkste soort. Toch zie ik nu dat ze het niet goed doen.... er vallen gaten in en verkleuren; zie foto.

Type plant: lagenandra meeboldi.
Trmp. 25 graden.

Ik heb een voedingsbodem welke nog niet zo heel oud is, en ik geef planten bemesting. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?

Gr. Patrick
1512901216771349226311.jpg
 
Vaak moeten planten wennen aan de nieuwe omstandigheden dus ik zou het even de tijd geven. Volgens mij zie ik wel wat blauwalg in je bak.
 
Heb je al een ijzercapsule bij de plant gestoken? Wil nog wel eens helpen
 
De door TS beschreven plant is in elk geval een langzaam groeier. Maar ik zie op de Echinodorus in de achtergrond ook een ingescheurd blad en midden bovenin de foto een zwart(?) verkleurd blad?
Dit kan duiden op een tekort. Misschien kan TS verduidelijken wat op deze plant te zien is?
 
Ja klopt, al mijn planten lijken niet lekker te draaien. Ik had veel algen op me plantjes welke ik eraf heb gehaald, maar de gaten en scheuren vallen wel in de bladeren...

Tekort aan voeding? Ligt dit dan aan CO2? Want voedingsbodem en bemesten moet voldoende zijn toch?

Waterwaardes lijken ook wel ok te zijn. Zie foto;

1512912336645234818747.jpg
15129123888661427789758.jpg
 
Die strips zijn niet echt nauwkeurig op ze zachts gezegd.
Als de voedings bodem inderdaad goed is dan zou je zelf zonder vloeibare mest bij deze plant geen problemen moeten hebben.
Het kan ook een combinatie van tekorten zijn namelijk koolstof (co2 of carbo), nitraat en fosfaat.
 
Dirk, ik ben wel sinds vorige week overgegaan op een andere bemesting. Nu met Carbo.

Anders kijk ik het wel even aan, maar gaat heel hard. Vannochtend verkleuring op de bladeren en nu gaten...
 
Hoelang draait deze bak en is er een speciale reden waarom je nieuwe planten hebt gekocht?
 
Bak draait nu 1.5 jaar. Planten gekocht ter aanvulling en kleine verandering aanbrengen. Echter schrik ik net een beetje want ik heb even een po4 testje gedaan en die kwam uit op 2mg! Misschien moet ik dat eerst maar even oplossen... kunnen planten hier door worden aangrtast eigenlijk?
 
Bak draait nu 1.5 jaar. Planten gekocht ter aanvulling en kleine verandering aanbrengen. Echter schrik ik net een beetje want ik heb even een po4 testje gedaan en die kwam uit op 2mg! Misschien moet ik dat eerst maar even oplossen... kunnen planten hier door worden aangrtast eigenlijk?
Daar sturen de meeste op die de EI gebruiken. Je nitraat moet dan wel 20 Mg/l zijn.
 
Dat is niet direct schadelijk voor je planten hoor. Met de EI is de po4 hier 3-4mg maar je andere voedingsstoffen moeten wel in balans zijn met de po4. Strips zijn niet echt betrouwbaar dus wellicht kun je het met druppels ergens laten testen.
Wat voor verlichting heb je en hoelang staat dat aan en welke bak heb je?
 
Maar een ander ding is de nieuwe planten zijn bovenwater gekweekt dus de bladeren die er al aan zaten toen je hem kocht verlies je vroeg of laat toch.
 
De PO4 heb ik met druppeltest gedaan. Daar kwam 2 uit.
 
Dat is niet direct schadelijk voor je planten hoor. Met de EI is de po4 hier 3-4mg maar je andere voedingsstoffen moeten wel in balans zijn met de po4. Strips zijn niet echt betrouwbaar dus wellicht kun je het met druppels ergens laten testen.
Wat voor verlichting heb je en hoelang staat dat aan en welke bak heb je?

Ledlamp van easyled met controler. 0900 uur aan tot 1200 en dan weer aan van 1500 tot2130 op 60% lichtsterkte.
 
Z


Ooit heeft een kenner mij eens verteld dat dit goed is voor je bak? Minder algen etc.
Inderdaad lees ik dit ook nog al eens. Maar ik hecht er weinig geloof aan.

Misschien is het een goed idee om eens je water te laten testen bij je LFS met een druppeltest. Wanneer je die hier doorgeeft is er hier zeker hulp te verwachten?
 
Z


Ooit heeft een kenner mij eens verteld dat dit goed is voor je bak? Minder algen etc.
Lijkt medat dit in jouw situatie geen meerwaarde hebben.
Het kan nut hebben bij b.v. bio co2.
De co2 productie is dan soms niet voldoende en loopt het aanmaken van co2 achter op het gebruik door de planten.
Door dan het licht even een uurtje of zo uit te zetten kan de co2 productie weer een beetje inlopen.
Met carbo toevoeging heeft dit geen zin.
 
Ik denk ook niet dat het tegen algen help direct. Wel is het zo dat je zo minder uren licht hebt en er dus minder vraag is naar voeding. Ik doe het ook maar enkel om zo in de avond het wat langer aan te kunnen hebben met in totaal 9 uur verlichting.
Brandt hier van 9-12 en van 2 tot 8 ongeveer.
 
Ja dat is ook het voordeel dat je tussentijds het licht uitzet... dan brand hij savonds wat langer. Wel zo gezellig :)

Maar ik ga morgen even meer druppeltesten halen. Welke buiten NO3 moet ik nog meer aanschaffen?
 
NO3 komt uit op 20. Ben nu bezig PO4 eruit te filteren. 2 is wat te hoog lijkt mij?
 
Dan ga ik het filter element er weet uit halen haha. Bedankt voor het advies
 

Terug
Bovenaan