Wat is er nieuw

Wat doe ik verkeerd?

• Onderwerp starter Onderwerp starter 1992
  • Startdatum Startdatum
1

1992

Guest
Hallo, ik ben nieuw op het forum. De reden waarom ik lid ben geworden is omdat ik al een aantal jaar een aquarium heb, en het eigenlijk nog nooit naar mijn wensen is gegaan. Begonnen als leek ben ik nu iets wijzer, maar ik zit nog steeds met mijn handen in het haar.
Ik kom maar niet van die algen af en mijn planten worden gewoon nooit mooi. Wekelijks ververs is 20 liter water. Ik voeg na het verversen 10ml Profito toe en easylife filtermedium. Dagelijks 2ml easycarbo. Dit is de situatie nu:
Rio125 met eheim 2213 filter.
Vissenbestand:
- 10 vuurneons
- 6 corydoras palaetus
- 3 zwarte tetra's
- 4 bijlmerzalmen
- 2 honinggoerami's
- 1 algeneter (antennemeerval)

Zojuist na het waterverversen de waardes opgemeten met sera druppeltestjes:
PH 7
KH 6
NO3 10mg/l (dit was 0 maar heb Nitro toegevoegd)
PO4 1,0 mg/l
Fe 0,5 mg/l

Fosfaat kleurde wel donkerder blauw dus kan ook hoger zijn dan 1,0 mg/l en nitraat meette ik eerst 0, nu 10mg/l. Ik heb geen co2 apparaat, ben daar ook helemaal niet in thuis in die techniek. Toch twijfel ik of ik hieraan moet beginnen, aangezien mijn planten slecht groeien en onder de alg zitten.
Hopelijk kunnen mede-forummers mij advies geve what to do! Alvast bedankt
Hierbij foto's:
F4TfvQR1pKYgihqgqictZfBTmtfRWbV8.jpeg

Kan je ook iets zeggen over de verlichting? Duur en sterkte van de lampen... Zal belangrijk zijn om de juiste antwoorden te krijgen denk ik...

Grtz

Ik heb twee t5 buizen van jbl, de natur en de tropic. Het licht staat 10 uur per dag aan

Je zou de verlichtingsduur kunnen terugbrengen naar 8 uur of drijfplantjes toevoegen (verminderen licht). 10 uur is op zich namelijk niet te veel. De verhouding p04 en n03 is goed (1 : 10), zorg dat je dat ook zo houdt.

CO2 kan in dit geval een oplossing zijn...je kunt er ook voor kiezen om meer met snelgroeiers (minder moeilijke planten in zijn algemeenheid) te gaan werken. Langzame groeiers zijn gevoeliger voor alg.

Ernstig aangetaste planten of plantendelen ook verwijderen...verspreid zich anders sneller.

Ik zou sowieso meer verversen, 30%/week.

Dat filtermedium is trouwens helemaal niet nodig, als je het al hebt houdt het dan in je kast voor een noodgeval (filter te lang uitgeweest), verder hoef je het niet te kopen 😉

Ik sluit mij aan bij de vorige reacties, maar het bijplaatsen van snelgroeiers, bv belgisch groen (Hygrophila Polysperma),heeft mij goed geholpen om van de alg af te komen.

groeten Albert

1992 zei:
Hallo, ik ben nieuw op het forum. De reden waarom ik lid ben geworden is omdat ik al een aantal jaar een aquarium heb, en het eigenlijk nog nooit naar mijn wensen is gegaan. Begonnen als leek ben ik nu iets wijzer, maar ik zit nog steeds met mijn handen in het haar.
Ik kom maar niet van die algen af en mijn planten worden gewoon nooit mooi. Wekelijks ververs is 20 liter water. Ik voeg na het verversen 10ml Profito toe en easylife filtermedium. Dagelijks 2ml easycarbo. Dit is de situatie nu:
Rio125 met eheim 2213 filter.
Vissenbestand:
- 10 vuurneons
- 6 corydoras palaetus
- 3 zwarte tetra's
- 4 bijlmerzalmen
- 2 honinggoerami's
- 1 algeneter (antennemeerval)

Zojuist na het waterverversen de waardes opgemeten met sera druppeltestjes:
PH 7
KH 6
NO3 10mg/l (dit was 0 maar heb Nitro toegevoegd)
PO4 1,0 mg/l
Fe 0,5 mg/l

Fosfaat kleurde wel donkerder blauw dus kan ook hoger zijn dan 1,0 mg/l en nitraat meette ik eerst 0, nu 10mg/l. Ik heb geen co2 apparaat, ben daar ook helemaal niet in thuis in die techniek. Toch twijfel ik of ik hieraan moet beginnen, aangezien mijn planten slecht groeien en onder de alg zitten.
Hopelijk kunnen mede-forummers mij advies geve what to do! Alvast bedankt
Hierbij foto's:
fdnzWkKPivXADvtrwAS3wWy3DBE4KyOe.jpeg

Je twijfelt of je aan CO2 moet beginnen aangezien je planten slecht groeien?

Draai het eens om! Je planten groeien slecht omdat een basisbehoefte van een plant, CO2, te weinig aanwezig is!
Dit ook omdat ik baardalg meen te zien?

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan