Wat doen met teveel babyguppen?

eva1980

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2021
Berichten
133
Leeftijd
44
Sinds een half jaartje hebben we een aquarium met neon tetra's, 2 algeneters, 3 zwaarddragers en in eerste instante 4 guppen. Inmiddels hebben we al zeker 6x babyguppen gehad; meestal overleven er een stuk of 3, maar van 1 worp hebben het er 10 overleefd en ons aquarium wordt nu gewoon te overbevolkt. 1x heb ik 10 guppen gratis weggeven via Marktplaats maar nu kan ik al weken niemand vinden die ze wil hebben. Hoe doen jullie dat?
 
Sommigen nemen vissen erbij die gek op de kleintjes zijn zoals de Rouwtetra maar goed die moet je leuk vinden en kunnen plaatsen. Wellicht dat een lfs in de buurt ze wil hebben en anders zou ik overwegen om de Guppen weg te doen.
 
Wat is een lfs? En met weg doen bedoel je doodmaken? Dat laatste is eigenlijk het laatste wat ik wil.
De baby's die we nu hebben zijn te groot om nog te worden opgegeten door bij een rauwtetra. We willen eigenlijk van de mannelijke guppen af en alleen een paar vrouwtjes houden want het probleem blijft anders zich steeds herhalen...
 
Wat is een lfs?
Local fish store...

Nu is het komkommertijd om vissen te verkopen/weg te geven, is altijd in de zomerdag. Dadelijk, als de klok weer verzet is, zijn er weer veel mensen die een aquarium willen en vissen nodig hebben.
 
Aaah ok, onze local fish store neemt geen visjes aan helaas.
Ik kan helaas niet wachten tot de klok verzet is...teveel baby's en nu weer baby's op komst
 
Je kan ze hier aanbieden bij aangeboden en anders zou ik toch het op bv Marktplaats nogeens proberen.
 
Aaah ok, onze local fish store neemt geen visjes aan helaas.
Ik kan helaas niet wachten tot de klok verzet is...teveel baby's en nu weer baby's op komst
Kleine tip van mij. Vissen kiezen die minder gemakkelijk jonkies krijgen.
 
Ja, we willen inderdaad van de guppen af, alleen een paar vrouwtjes houden. Op marktplaats geen respons. Ik zal eens kijken of ik ze hier kan aanbieden.
 
Hou er rekening mee dat ze zaad opslaan en nog enkele worpen kunnen doen zonder een man.
 
jah tuurlijk :stom:


ehm je zou een rovertje bij kunnen zetten, nomorhampus liemi, aplocheilus lineatus die maken wel kortemetten met babyguppen. Moet je aquarium wel groot genoeg zijn natuurlijk.
 
Ook ik zou de optie opperen om er een rovertje bij te plaatsen, indien mogelijk uiteraard dus wellicht als je wat meer informatie over je bent hebt dat men hierin kan meedenken.

De vissen die daar nu al te groot voor zijn, ja daar moet je een andere oplossing voor zoeken.
Maar dan weet je iig zeker dat je in de toekomst geen jongbroed overhoud.
 
de guppen niet voeren dan gaan ze hun eigen jong op eten geen rovertje voor nodig
 
door de gootsteen gooie of wc is het makelijkste
Sorry dat ik dit zeg maar ik dacht dat we allemaal het beste met onze vissen voor hebben en dit is wel een hele lugubere methode zeg. Mensen die dit doen kunnen beter niet aan een aquarium beginnen als je het mij vraagt.
 
Ons aquarium is te klein voor een roofvis...zoon wilde een aquarium en we hebben de fout gemaakt naar een algemene dierenwinkel te gaan voor advies. Inmiddels gaan we naar een aquariumzaak maar we zitten nu met een aquarium van 45 liter; wat dus eigenlijk sowieso al te klein is voor het vissenbestand wat we hebben: guppen, zwaarddragers, algeneter en neon tetra's
We hebben het plan om voor een 110 liter aquarium te gaan maar dat zal nog een paar maanden duren; tot die tijd dus roeien met de riemen die we hebben.
 
Door de gootsteen gooie of wc is het makelijkste
😅"I know a joke when I see one", zeggen ze dan in Frankrijk.
Want menen doe je dit uiteraard niet.
Gewoon een grapje.

Wel een goeie, hoor.
Ik was er bijna ingetrapt.😉
 
Ons aquarium is te klein voor een roofvis...zoon wilde een aquarium en we hebben de fout gemaakt naar een algemene dierenwinkel te gaan voor advies. Inmiddels gaan we naar een aquariumzaak maar we zitten nu met een aquarium van 45 liter; wat dus eigenlijk sowieso al te klein is voor het vissenbestand wat we hebben: guppen, zwaarddragers, algeneter en neon tetra's
We hebben het plan om voor een 110 liter aquarium te gaan maar dat zal nog een paar maanden duren; tot die tijd dus roeien met de riemen die we hebben.
Jôh, niet mee zitten.
Het gros van ons is zo begonnen.

En guppen zijn erg leuke visjes, dus ik snap dat jullie daar voor gevallen zijn.
Als er een aquariumvereniging in de buurt zit kun je daar eens contact mee opnemen.
Misschien dat die een oplossing kunnen bieden.
 
Sorry dat ik dit zeg maar ik dacht dat we allemaal het beste met onze vissen voor hebben en dit is wel een hele lugubere methode zeg. Mensen die dit doen kunnen beter niet aan een aquarium beginnen als je het mij vraagt.
waar je is niet luguberen methode dan???? dingen verkopen niet op mp je moet der gewoon van af of je hebt overbevolking in je bak
 
waar je is niet luguberen methode dan???? dingen verkopen niet op mp je moet der gewoon van af of je hebt overbevolking in je bak
Ja dat is dan ook de reden waarom ik geen levendbarenden heb in de bak want dan weet je dat je vaak met dit probleem komt te zitten tenzij je rovertjes in de bak neemt. Soms denkt men hier als starter ook niet bij na uit onwetendheid maar ja dan vind ik het nog tever gaan om jonge visjes door de gootsteen te spoelen.
Worden ze opgegeten dan is dat een onderdeel van de natuur en in mijn ogen iets anders maar goed iedereen kan hier anders tegenaan kijken.
 
Is het zo en zo niet handiger om wat mannetjes te houden ipv vrouwtjes? Dan weet je zeker dat je geen jongen meer krijg. Nu weet ik niet of een groepje mannetjes zonder vrouwtjes wel goed gaat, geen verstand van guppen.

Door de wc/goot steen spoelen vind ik ook luguber en wat denk je van dat kind die moet aanzien dat papa of mama zijn visjes door de wc trekt. Lekker voorbeeld van een weg werp maatschappij.

Misschien is het handig om aan te geven in welke plaats je woon en wellicht dat er een forum lid is die ze kan gebruiken als "voer" voor hun roof vissen. Ik weet niet hoe oud zoon is maar dan zou je kunnen afspreken dat ze naar een heel mooi groot nieuw huis gaan en het aspect als voer niet over hebben.

Misschien is het een idee om even bij gamma of action een speciekuip/curver en een goedkoop filtertje te halen zodat je de guppen populatie daar in onder breng als tijdelijke oplossing. Dit kost weinig en blijft het voor alle vissen wat gezonder. Wel zul je die gezien oningedraait filter veel en vaak moeten voorzien van vers water.

Overbevolking in 40 liter is voor alle vissen schadelijk.

Succes met het vinden van een oplossing. (y)
 
ik vind het een interessante maar complexe situatie. is levend worden opgegeten een humanere, of, een natuurlijkere oplossing dan weggespoeld worden in de gootsteen, of een andere vorm van afvoeren. wat is 'beter'
voor mij ligt een deel van de oplossing in management van te voren natuurlijk.
maar je kan er niet omheen dat mensen soms van hun vissen af willen.

wie houd er niet van ohio fish rescue. je zou wensen dat er hier ook zoiets bestond.
 
ik vind het een interessante maar complexe situatie. is levend worden opgegeten een humanere, of, een natuurlijkere oplossing dan weggespoeld worden in de gootsteen, of een andere vorm van afvoeren. wat is 'beter'
voor mij ligt een deel van de oplossing in management van te voren natuurlijk.
maar je kan er niet omheen dat mensen soms van hun vissen af willen.

wie houd er niet van ohio fish rescue. je zou wensen dat er hier ook zoiets bestond.

Vind het ook complex, inderdaad levend opgegeten worden is ook gruwelijk als je erbij nadenk. Daarom heb ik dan ook geen rovers. Voor een ieder is een oplossing ook een gevoelsmatig handelen. De een zal zonder probleem doden om af te voeren terwijl voor een ander dit moeilijk is. Waar kinderen bij zijn betrokken word het nog lastiger.

Als je alles van tevoren weet is het natuurlijk allemaal een stuk eenvoudiger en het beste. Helaas zien we hier veel complexe situaties. Het begint bij de LFS. Als die bij aankoop van een 40 cm aquarium met guppen, zwaarddragers etc meteen de juiste info geeft heb je lang niet zoveel ellende.

NAV fish rescue schier er wel nog iets in me hoofd. Nog een tip voor TS. Vroeger waren er ook vissen asielen. Ik meen in delft ofzo. Weet niet of dit er nog is maar gebruik eens google voor vissen asiel. Misschien dat je ze daar heen kunt brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ik neem aan dat een vis die wordt opgegeten vrij snel of gelijk dood is maar ja wat gebeurt er bij het doorspoelen? Waar komt zo n visje in terecht en hoelang leeft die dan nog? Inderdaad is management belangrijk maar ja soms gebeurt dit door omstandigheden niet altijd.
 
Ik zal eens googlen op vissenasiel! En anders toch maar proberen het grotere aquarium eerder aan te schaffen, maar voor die ingedraaid is ben je ook weer weken verder.
Voor mij persoonlijk voelt opgegeten worden meer als'natuur' dan door de wc spoelen, want inderdaad, wat gebeurt er dan nog allemaal met de visjes?
 
door de wc spoelen is nu even een eufimisme voor afmaken denk ik. dat kan op vele manieren.

als je ze echt levend door de wc spoelt komen ze denk ik heel snel in het riool waar een permanente nitrietpiek heerst.
 
Ik zal eens googlen op vissenasiel! En anders toch maar proberen het grotere aquarium eerder aan te schaffen, maar voor die ingedraaid is ben je ook weer weken verder.
Voor mij persoonlijk voelt opgegeten worden meer als'natuur' dan door de wc spoelen, want inderdaad, wat gebeurt er dan nog allemaal met de visjes?

Vooral doen waar jij je goed bij voel. Iedereen die reageert probeert met je mee te denken en oplossingen aan te reiken en op zich is dat al zeer positief. De een zijn/haar oplossing is niet de weg voor een ander.

Als je een vissen asiel vind en denk dat dit een oplossing zou kunnen zijn meteen overweging maken betreft de zwaard dragers, tetra s en algeneters. Misschien een foto van de algen eters handig om mee te laten kijken wat voor soort het is. Veel LFS verkopen "kleine" monstertjes die zeeeeer groot kunnen worden. Ik heb niet veel verstand van jouw soort visjes maar ik denk dat alle niet erg gelukkig zijn in de 40 cm en wellicht ook niet in een 60 cm aquarium. Als je toch een oplossing ga zoeken pak dan meteen door zodat je nieuwe aquarium goed van start gaat.

Op marktplaats staan ook wel eens hele leuke aquariums en filters voor weinig.

Indraaien moet het nieuwe aquarium ook maar je kunt filter uit oude wellicht over zetten. Zolang je vissen heb ik de 40 of een nieuwe maakt op dit moment niet veel uit want beide situaties is niet ideaal en zul je moeten verversen, verversen en verversen. Meer liters water geeft toch wat meer ruimte voor beter watertje.

Update leuk (y)
 
Ik zal eens googlen op vissenasiel! En anders toch maar proberen het grotere aquarium eerder aan te schaffen, maar voor die ingedraaid is ben je ook weer weken verder.
Voor mij persoonlijk voelt opgegeten worden meer als'natuur' dan door de wc spoelen, want inderdaad, wat gebeurt er dan nog allemaal met de visjes?
Is het dan misschien ook niet een ideetje om een speciekuip te kiezen, wel goed uitspoelen van te voren en daar een tijdelijke huisvesting van te maken met het filter dat je al hebt? Later zou die ook handig kunnen zijn bijvoorbeeld bij het water verversen.

 
Je bedoelt een speciekuip en daar alle vissen voorlopig in laten? Maar dan hebben ze zo'n kale bak....ik heb maar 1 filter namelijk, of ik zou alvast een filter moeten kopen voor het toekomstige nieuwe grotere aquarium. En geen planten in die kuip dan?
 
Je bedoelt een speciekuip en daar alle vissen voorlopig in laten? Maar dan hebben ze zo'n kale bak....ik heb maar 1 filter namelijk, of ik zou alvast een filter moeten kopen voor het toekomstige nieuwe grotere aquarium. En geen planten in die kuip dan?
Je hebt dan voor weinig knaken een reserve bak waarin je drijfplanten kunt doen en vissen. Zelf bij herinrichting, opstarten van aquarium zo ook toegepast.
 
Ik ga het eens in de groep gooien thuis, klinkt inderdaad als een goede oplossing voor nu
 
Je hebt dan voor weinig knaken een reserve bak waarin je drijfplanten kunt doen en vissen. Zelf bij herinrichting, opstarten van aquarium zo ook toegepast.

Als tip neem dan een witte speciekuip. Dan zie je de vissen ook nog want een zwarte zie je ze niet en drama met uitvangen. Is 90 liter dus meer dan de helft water erbij dan kun je de 40 cm gewoon opdoeken totdat je wat anders heb en de inrichting en filter gewoon allemaal in de kuip plaatsen. Dan neem je de bacties die je nodig heb mee.

Voor het oog niet zo heel mooi maar de vissen zullen het wel op prijs stellen. Of het plantje nu links/rechts staat en de bodem helemaal mooi vlak ligt zal hun verder een biet wezen. Dan kun je op je gemak een beetje orienteren en in fase de aankopen kunnen doen. Bureau lampje ofzo erop zodat je nog wat zie. Je plantjes zullen het niet erg op prijs stellen maar je kunt niet alles hebben.

Eerst bedenken welk aquarium je wil en filter regelen. Dat filter kun je alvast op de kuip mee laten draaien zodat die indraait want die in de 40 cm zit zal vermoedelijk toch niet van hoogstand kwaliteit en vermogen zijn. Als je dan het aquarium heb kun je rustig inrichten, vullen en filters en vissen over zetten en klaar is het Het dan ingedraaide filter zal het ergste wel opvangen.
 
Terug
Bovenaan