Wat is er nieuw

Wat doen we verkeerd?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Geert_1987
  • Startdatum Startdatum
G

Geert_1987

Guest
Zoals ik in ons voorsteltopic ook al vermelde hebben we nogal moeite om planten overeind te houden.

De algen doen het goed, het mos groeit prima, en die lange slierterige plantjes met ronde blaadjes willen ook goed groeien. Een drijvend plantje wat ik ooit van iemand gekregen heb wil ook goed leven maar dat is het dan ook.

Wat doen we verkeerd, en kunnen jullie ons helpen met een oplossing. Want dit is geen doen.

Heb je je water wel eens getest en wat zijn de waardes?

Geef je planten voeding (zo ja, hoevaak en welke dosering?) en voeg je CO2 toe (zo ja, hoevaak en welke dosering?)?

Dankjewel voor je reactie.
Ik laat mijn water testen bij de viswinkel. Daarom weet ik de waarden zo niet. (en dan niet die ze gebakken verkopen 😉 )
Hier geven ze aan dat het goed is, ik mocht ander plantenvoer (Sera florena) gebruiken maar dat gooi ik nu ook regelmatig in de bak. (ik zal hier eens wat preciezer op gaan letten.) Het is vloeibaar voer.
CO2 voeg ik niet toe. Ik heb een klein beetje oppervlaktebeweging en dat zou (ook weer volgens de winkel) goed moeten zijn. Er is daar wel eens gesproken over het toevoegen van CO2, maar hoe dat precies zit weet ik niet moet ik eerlijk zeggen.

Je kan een flesje EasyCarbo kopen en dan 3 tot 4 keer per week toevoegen aan je water. Je kan ook een flesje Profito aanschaffen en deze dan wekelijks aan het water toevoegen (als je bak net is opgestart dan is 50% van de aangeraden dosis het beste). Ik voeg beide met enige regelmatig toe aan mijn eigen aquarium en werkelijk alle planten doen het uitstekend. Maar de waardes van je water weet je niet?

En in plaats van maar van alles in je bak te mikken kun je ook eens denken aan de methode less is more:
- minder licht (dimmen d.m.v. pvc buisjes om de lampen schuiven, of veel drijfplanten)
- weinig eisende planten
- weinig aan toevoegingen doen

~ Ivo

Axel,
Ik wil graag weten wat ik aan het doen ben, dus kun je wat meer uitleggen over die easycarbo? Wat is en het wat doet het en waarom moet het dat doen?

Ivo, daar kan ik wat mee.
Ik ben begonnen met 8 uur per dag licht, dat heb ik toen omhoog geschroefd omdat het een en ander dood ging en ze me dat aanraden bij de viswinkel. Verder hebben we bij de aquariumzaak specifiek gevraag naar eenvoudige planten. We kregen o.a. de eikenblad plant mee maar die heeft het ook moeilijk. (al maakt ie nieuwe blaadjes aan een stengel. De andere twee hebben we bruin en verrot verwijderd.)
Om even terug te komen op jouw methode:
- minder licht --> waarom? ik dacht dat planten juist licht nodig hebben om te groeien...
- weinig eisende planten --> eikenblad is toch niet zo moeilijk, of heb je tips voor andere makkelijke dingen?
- weinig aan toevoegingen doen --> af en toe wat plantenvoeding werd me aangeraden, doel je daarop of op iets anders?

Met EasyCarbo voeg je in feite CO2 toe aan het water van je bak, daarom vroeg ik ook naar de waardes van je water omdat ik dan op basis van je pH en KH je CO2 waarde met behulp van tabel zou kunnen uitrekenen, dan weet je direct of het daaraan ligt of niet. Ik stelde het enkel voor omdat het snel voor resultaat zou kunnen zorgen (als je daadwerkelijk te weinig CO2 in je water hebt).

Axel,
Ik snap de bedoeling, maar zou graag een oplossing hebben voor de lange termijn. Ik heb hiervoor ook een aquarium gehad en daarbij had ik dit probleem nooit. (ik bedenk me net, daar had ik zo ongeveer geen oppervlaktebeweging.
Wat zeggen jullie? Wel of geen beweging aan het oppervlak?

Meer licht = meer vraag naar voeding dus eerder tekorten (zeer reeel gevaar zonder CO2, terwijl je er best zonder kan). Minder licht is niet maar 3 uur hoor, begrijp dat niet verkeerd. Maar met een uur of 8 kom je een heel eind.

Weinig eisende planten > eikenblad moet even aanslaan, gun het de tijd. Zie nieuwe plantjes die aan de oude planten groeien (=advertiefplantjes). Die loshalen en herplanten. Oude weg doen bij genoeg jonge plantjes. Eikenbladvaren kun je prima laten drijven. Waterpest dat verslijmt kan er ook mee te maken dat je een soort hebt (er worden meer soorten waterpest genoemd) die eigenlijk voor koudwater bedoeld is.

Weinig toevoegingen > als je je vissen goed voert (bv. met diepsvriesvoer) komt er al van alles in je bak terecht waar de planten wat mee kunnen. Scheutje profito en je komt een heel eind.

Leesvoer:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post26205
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1053765

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
En in plaats van maar van alles in je bak te mikken kun je ook eens denken aan de methode less is more:
- minder licht (dimmen d.m.v. pvc buisjes om de lampen schuiven, of veel drijfplanten)
- weinig eisende planten
- weinig aan toevoegingen doen

~ Ivo

+1

@Geert: Wel oppervlaktebeweging.. water neemt daardoor zuurstof op.

Mede de hoeveelheid licht bepaald hoeveel voedingsstoffen de planten zullen verbruiken, en dus ook hoe snel ze tegen een eventueel tekort aanlopen.. met problemen zoals alg tot gevolg.
Dus lichtintensiteit/duur doen afnemen kan een prima route zijn om te volgen, mits je geen planten hebt die in het bijzonder veel licht eisen.
Zelf demp ik het licht met name door drijfgroen.. en dat zodanig snoeien zodat de lagere planten precies genoeg licht krijgen, niet teveel niet te weinig zodat er dus ook geen voedingstekorten ontstaan.. hoef dan ook niets aan middeltjes toe te voegen.
Ander voordeel is dat veel tropische visjes gedempt licht wel kunnen waarderen.

Dankjewel Ivo en Mark.
Dat leesvoer ga ik eens op mijn gemakje door lezen.

Wat ik nu ga doen is het volgende: ik verplaats het drijvend groen wat naar de zijkant waardoor er wat meer licht in de helft van de bak valt waar de planten staan die het (naar mijn idee) wat lastiger hebben.
Wel zorg ik dat er nog maar 10 uur licht in de bak valt. Dat is 2 uur per dag minder. Ik hoop hiermee de planten die het nodig hebben meer licht te geven maar door de lichtduur te verminderen hoop ik dat het totale verbruik van voedingsstoffen in de bak wat lager gaat liggen.

Ik denk wel dat we ook van die aditiefplantjes aan het eikenblad hebben. Ik heb wat foto's toegevoegd.

001.
8nx09KEYRMyWJgxJI1cnbNMhDuEmNFER.jpeg20140808_150055 by Geert van Hugten, on Flickr

002.
8nx09KEYRMyWJgxJI1cnbNMhDuEmNFER.jpeg20140808_150102 by Geert van Hugten, on Flickr

Geef eens een totaal beeld van de bak.

Zet er eens meer zuurstofplanten in.

En poets de ramen van te voren.

Zijn die stenen op kalk getest?

Boris,
Het zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn, maar je berichten komen nogal dwingend over.

Een totaalbeeld staat in mijn voorsteltopic, of en wanneer ik mijn glas poets maak ik zelf wel uit en waarom zou ik er van jou meer zuurstofplanten in moeten zetten?
Ja.

Zuurstof planten zullen mee helpen met het opstart proces , Haalt ook de silicaten uit je water...in t geval van bruin alg.

Geert_1987 zei:
Boris,
Het zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn, maar je berichten komen nogal dwingend over.

Een totaalbeeld staat in mijn voorsteltopic, of en wanneer ik mijn glas poets maak ik zelf wel uit en waarom zou ik er van jou meer zuurstofplanten in moeten zetten?
Ja.

Nou, ik ging eerst mijn brillenglazen poetsen.
Toen zag ik dat het jouw ruiten zijn.

En wat jij er verder mee doet,moet jij weten.

Maar nu kijk ik even terug ,voosteltopic, zie ik pas die televisie aquarium.

Ik zou anders toch eens bij de lfs het water nog eens laten testen en vragen die op te schrijven.Vaak zegt een LFS snel het is in orde.
Zoals al eerder gevraagd zal een foto helpen om je bak te beoordelen.

Enkele makkelijke planten zijn bv de Echino s en de Crypto s. deze stellen geen hoge eisen en hebben niet veel licht nodig. Die doen het in de regel prima met 8 a 9 uur licht.
Maar ik denk dat we eerst moeten kunnen bekijken wat er eventueel in je bak aan voeding ontbreekt en zoals Ivo ook al zei moet je met planten rekening houden in het begin met een periode dat ze moeten wennen.
Veel moeten overgaan van emers naar submers (onderwatervorm).
Dus er zijn meer redenen te bedenken waarom je planten het (nog) niet goed doen.
Vandaar dat zoveel mogelijk info welkom is.

Ik las je andere topic even en kan daar niet zo snel vinden hoelang de bak nu draait.
Ik lees 12 uur licht en dat zou ik terugbrengen naar 8 a 9 uur zolang je niet weet of er nu ook tekorten zijn.
Volgens mij zie ik ook veel groene aanslag op de ramen en dat heb je vaak bij veel of lange belichting.
Ik moet zeggen dat er ook best planten in je bak te zien zijn die er prima bijstaan als ik het zo snel even bekijk.

Ik zou zelf echt de waarden nog eens laten testen en laten noteren.
Afgezien van de groei is het altijd handig om even te controleren wat je waarden zijn of om dit te laten doen. kan nooit geen kwaad namelijk.
daarna kun je altijd nog bepalen of je wel of niet iets moet toevoegen.

Boris 2 zei:
Zet er eens meer zuurstofplanten in.

En poets de ramen van te voren.

Zijn die stenen op kalk getest?

Wie is Boris 2 nu dan weer 😀 😉

Even een update van mijn kant.
Ik heb het advies van Ivo ter harte genomen en het gedaan zoals ik eerder al beschreef.

De planten lijken het stukken meer naar hun zin te hebben en we hebben er veel meer vertrouwen in.
Nu zou ik graag 's avonds wat langer licht hebben, en 's ochtends wat eerder. Ik heb her en der gelezen over een middagpauze voor je licht, hoe denken jullie hierover?

Tja daarover zijn de meningen nogal verdeeld. Ik heb in al mn bakken hier een pauze van 12 tot 2 en geen problemen daardoor en de bakken doen het prima. Ik doe dit ook om s avonds wat langer de vissen te kunnen zien.
Dus ik zou zeggen dat kan best, maar ik weet dat niet iedereen deze mening deelt.
Ik baseer me dan ook echt puur op mn eigen ervaringen en mn eigen bakken.

Top dat het goed uitpakt en je ook even terugkoppeling geeft Geert :thumbs:

Wat betreft de pauze:
Of je regelt als alternatief een Ikea Dioder a 20 euro als nacht-/avondverlichting:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=vuqNsqIWgdM[/video]

2014-07-06-01_zpsb8205ec9.jpg

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan