wat een fel kreng zeg


A

astan

Guest
ik heb een vis in mijn bak , die heb ik gekocht onder de naam botia-lohachata.
na zoeken op het net lijkt ie er inderdaad veel op
het probleem is dat hij op alles jaagt wat klein is.
en de grote vissen laat ie met rust.
het is eigenlijk niet leuk meer.
is hier wat aan te doen? of zit dat in de genen.
echt irritant.
ik heb 4 bareel, 2 x gourami 11 keer tetra
1 plestomus albino en dan die en volgens mij een corydoras.

fotoos toegevoegd.


tenminste daar ga ik van uit.
misschien indentificeer ik verkeerd.







op het filmpje zie welke ik bedoel.
degene die ik het meeste film.
fe andere die er precies op lijkt is lekker rustig

15349578863846261161243927688670.jpg


15349579408375348187404484127796.jpg


15349579688944057188507463267422.jpg


15349580273886356582259414384649.jpg


15349580921684398152102233048941.jpg
 
Je laatste foto is een synodontis meerval, je barbeel is een sherrybarbbeel en je gourami een diamantgourami, als je albino werkelijk een plecostomus is zitie verkeerd want die worden een ruime 40 cm
 
nee die is al wst ouder.
heeft een tijd in de bak van mijn broer gezeten
 
na wat zoeken kwam ik er achter dat als ze geen holletje kunnen vinden ze erg nerveus kunnen worden.
het zijn vissen die graag in een donker holletje zitten en af en toe even komen kijken.
ik heb inmiddels een donker holletje gecrėerd
en binnen een halfuur is het probleem opgelost.

wat de corydora betreft, hij is al wat ouder en in nu ongveer 5 cm.
hij komt wel uit een kleine bak en is mooi helder geel.
Wel merk ik dat elka vis hem met rust laat, zijn staart laten zien is al genoeg om de rest van de vissen uit zijn teratorium te verjagen.
zoekt weinig contact en laat zich af en toe zien.

met de plecostomus begin ik nu wel een beetje onzeker te worden.
ben je zeket van het ras?



het leukste aan deze hobby is dat je steeds meer leert.
bedankt voor je reactie.
ik weet nu in ieder geval zeker wat de bevolking is.
 
deze bedoel ik

pleco_albino_chocolate_reg_1_2.jpg
 
en bij deze foto bedoel ik
de bovenste is de agresieve donder waar ik het over heb
en de onderste is de vis waarvan je me waarschuwd dat ie erg groot kan worden.
en waar ik me afvraag wat de naam is
wist het wel maar vergeten

20180822_222327.jpg
 
De plecostomus is de vis waar ik voor waarschuwde die 40 cm kan worden. Zo op de foto kan ik niet bepalen of het een pleco is, kan ook een andere albinosoort zijn, wel zie ik dat de staart gerafeld is en dat is een slecht teken, even in de gaten houden dus.

De onderzet foto is de onderste vis een synodontis en die word niet super groot maar is wel een meervalsoort die levend aas eet (ander zwemmende dieren dus)

Je felle donder is inderdaad een botioasoort en die moet je in een groep houden dan voelen ze zich fijner.
 
Zo snel mogelijk weg doen beide van op de laatste foto.
 
dus ik zou dus wat meer van dat soort moeten halen
hoeveel zou genoeg zijn?
wat de staart betreft, hij wordt behoorlijk met rust gelaten dus dat zou goed moeten komen.

in de gaten houden okay.
maar wat voor actie zou ik dan moeten ondernemen als het toch de foute kant op gaat?
 
owja de bovenste foto is trouwens niet de foto van mijn eigen vis
maar is wel de zelfde
die komt zijn holletje niet zo snel uit
ik doel op de albino
hwt is moeilijk om daar een foto van te maken, laat zich weinig zien
 
Ik zie één Botia lohachata. Dat is de vis die volgens jou een 'fel kreng' is.

Dit is een soort die van nature in een groep leeft, de aanwezigheid van soortgenoten geeft de vis een gevoel van veiligheid. In zijn eentje voelt hij die veiligheid niet, dat levert stress op en kan inderdaad leiden tot agressief gedrag. Ik wil hier geen Zwarte Piet toespelen, maar dat gedrag is dan veroorzaakt door degene die de vis op de verkeerde manier houdt en is niet het natuurlijke gedrag van de vis.

De enige andere meervalachtige die ik zie, maar die volgens mij nauwelijks op de Botia lijkt, is een Synodontis petricola.
Ook weer één, terwijl die liefst met 3 of meer soortgenoten kan worden gehouden. Deze vis heeft kleinere vissen op het menu.
Kardinaaltera's en sherrybarbelen zijn voor deze vis dus duur voer. Zeker wanneer deze soort op de verkeerde manier, dus als enkeling, wordt gehouden.
Weet je wel zeker dat deze vis niet de bron van de agressie is?

Een albino Plecostomus albino zie ik nergens. Bedoel je dan tòch de Synodontis?

Verder: een groep van 11 kardinaaltetra's is op zich wel groot genoeg, maar 4 sherrybarbelen (Capoeta titteya, ook nog wel verkocht als Barbus titteya) is echt te weinig! Daar moeten er eigenlijk 8 bij.

Wat zijn de afmetingen van jouw aquarium eigenlijk?

Ik krijg het gevoel dat je door een dierenwinkel minder dan matig bent geïnformeerd, en daardoor een vrij rampzalig vissenbestand hebt aangekocht.
En je bent zeker niet de enige, hoor. Winkelpersoneel is vaak nogal omzet-gericht en de verhalen klinken meestal heel geloofwaardig.

Om die valkuil - waar dus velen in vallen - te omzeilen zou ik je aanraden er vooral vóórdat je iets koopt voor te zorgen dat je genoeg informatie hebt om je keuze verantwoord te maken. Op websites als AquaVisie (http://aquavisie.retry.org/Database/database.html), Seriously Fish (http://www.seriouslyfish.com) of FishBase (http://www.fishbase.org) kun je veel info vinden over vissen, het houden daarvan, de eisen die ze aan het aquarium stellen en de soorten waarmee ze samen gehouden kunnen worden.

Ik ben benieuwd waar jouw bestand heen gaat!
Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt, zodat wij ook van jou kunnen leren!

Groeten Patrick
 
Heel duidelijk geformuleerd Patrick.
 
Ik zie één Botia lohachata. Dat is de vis die volgens jou een 'fel kreng' is.

Dit is een soort die van nature in een groep leeft, de aanwezigheid van soortgenoten geeft de vis een gevoel van veiligheid. In zijn eentje voelt hij die veiligheid niet, dat levert stress op en kan inderdaad leiden tot agressief gedrag. Ik wil hier geen Zwarte Piet toespelen, maar dat gedrag is dan veroorzaakt door degene die de vis op de verkeerde manier houdt en is niet het natuurlijke gedrag van de vis.

De enige andere meervalachtige die ik zie, maar die volgens mij nauwelijks op de Botia lijkt, is een Synodontis petricola.
Ook weer één, terwijl die liefst met 3 of meer soortgenoten kan worden gehouden. Deze vis heeft kleinere vissen op het menu.
Kardinaaltera's en sherrybarbelen zijn voor deze vis dus duur voer. Zeker wanneer deze soort op de verkeerde manier, dus als enkeling, wordt gehouden.
Weet je wel zeker dat deze vis niet de bron van de agressie is?

Een albino Plecostomus albino zie ik nergens. Bedoel je dan tòch de Synodontis?

Verder: een groep van 11 kardinaaltetra's is op zich wel groot genoeg, maar 4 sherrybarbelen (Capoeta titteya, ook nog wel verkocht als Barbus titteya) is echt te weinig! Daar moeten er eigenlijk 8 bij.

Wat zijn de afmetingen van jouw aquarium eigenlijk?

Ik krijg het gevoel dat je door een dierenwinkel minder dan matig bent geïnformeerd, en daardoor een vrij rampzalig vissenbestand hebt aangekocht.
En je bent zeker niet de enige, hoor. Winkelpersoneel is vaak nogal omzet-gericht en de verhalen klinken meestal heel geloofwaardig.

Om die valkuil - waar dus velen in vallen - te omzeilen zou ik je aanraden er vooral vóórdat je iets koopt voor te zorgen dat je genoeg informatie hebt om je keuze verantwoord te maken. Op websites als AquaVisie (http://aquavisie.retry.org/Database/database.html), Seriously Fish (http://www.seriouslyfish.com) of FishBase (http://www.fishbase.org) kun je veel info vinden over vissen, het houden daarvan, de eisen die ze aan het aquarium stellen en de soorten waarmee ze samen gehouden kunnen worden.

Ik ben benieuwd waar jouw bestand heen gaat!
Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt, zodat wij ook van jou kunnen leren!

Groeten Patrick
Wat Patrick zegt.
 
De link leid naar een post van TS betreft indraaien. Het aquarium en filter is maandag opgestart. Nu vis er in, is vragen om problemen.

De beschadigde staart waar nicolientje-W het over heeft kan duiden op vinrot, niet dat andere vissen hem hebben stuk gebeten. Let wel, kan duiden op, kan ook over zijn, dat het nog moet aangroeien. Als het voort woekert, dat er nog meer stukken staart en/of andere vinnen gaan rafelen, ook bij andere vissen heb je een bacterieel probleem in je aquarium en kan heel snel verspreiden. Als de vissen nu last gaan krijgen van oplopende NH3 en NO2 waardes icm met een bacterieel probleem ben ik bang dat je vele slachtoffers ga krijgen. Dit kan ook het geval zijn zonder de vinrot. Je ga hoogst waarschijnlijk een nitrietpiek krijgen.

Dus veel verversen en alle staarten/vinnen goed in de gaten houden. Oogjes die meer uit de kop komen te staan is ook een indicatie. Niet te koud gaan verversen!! Vers water dezelfde tempratuur houden als in aquarium.
 
Ook hier zo een vis, hij valt aan en heeft inmiddels al 2 vissen gedood. Heb hem nu apart gedaan en morgen wil ik hem weg brengen. Doe ik hier goed aan of is iets anders het probleem?
 

Bijlagen

  • IMG-20200120-WA0010.jpeg
    IMG-20200120-WA0010.jpeg
    96.5 KB · Weergaven: 108
Een eigen topic is waarschijnlijk wel wat handiger, gaan er meer mensen reageren dan hier. Lijkt mij overigs een botia, weet niet uit welk formaat bak hij komt?
 

Terug
Bovenaan