Wat heb ik uit de sloot gevist


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,507
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Een paar weken terug leek het me een leuk en verstandig idee om een kijkje te nemen in een lokale sloot. Voor planten, voor inspiratie, voor modderige handen. Ik vond daarbij een aantal van onderstaande plantjes. Iemand enig idee wat het voor iets is?

Ik weet alleen dat ze het goed doen in de bak. :)

IMG_20181129_181642.jpg


Ik kan niet fotograferen maar dit is het dus ongeveer.
 
Nou, wat ik weet, dat jij een ziekte mee kan nemen.
 
Ja, dat doe ik ook, maar wel uit stromend water.

En dan nog kijk ik of er geen karperluis bij zit.

Die komen ook gelijk mee.

En BIJ die ANDEREN ook, hoor. zullen ze ook uit vangen.

Die zijn dan zo groot als een speldeknop.

Dat zie je omdat ze als een gek rondzwemmen.
 
Ik denk penningkruid.
Hmmm die lijkt er op sommige foto's inderdaad op, maar ik heb het idee dat mijn plantjes steviger bladeren en dikkere stelen hebben. Ik zag ook aardig grote exemplaren drijven, die heb ik maar niet mee naar huis genomen.

Nou, wat ik weet, dat jij een ziekte mee kan nemen.
Ik weet het. Ik heb wel m'n best gedaan de boel spic en span te krijgen...

Hier foto's onder een andere lamp. Hopelijk iets duidelijker.

IMG_20181129_212610.jpg
IMG_20181129_212549.jpg
 
Ja, ik ken ze. Heb ze ook gehad. maar niet uit de sloot.

Wel van Aquaplantsonline.
 
Oh tof, dus ik heb in ieder geval iets "echts" te pakken. :) Als ze het goed blijven doen, begin ik gewoon mijn eigen inheemse plantenbusiness (al dan niet inclusief karperluis) ... Nu nog een naam voor het product.
 
Neem eens een blaadje en wrijf dat tussen je handen...Ruikt het naar (peper)munt? Je zou zo maar eens water munt mee naar huis hebben kunnen nemen.
Die overleeft het echter niet in jouw bak, is een echte vaste plant en sterft s'winters af, om in het voorjaar weer uit te lopen.
 
Het grappige is dat ik juist op zoek was naar watermunt. Maar dit ding is iets anders ben ik bang. Bladstructuur (echt stugge bladeren), dikke wortels, dikke stelen, de maximale grootte...
 
Kan inderdaad.

Er zijn mensen die vissen de hele zomer door watervlooien uit de sloot zonder problemen.
Klopt, zoals ik.
Maar waarschijnlijk is dat meer geluk dan wijsheid.
 
Ik hal ze ook hier een paar keer per week uit de sloot en tot nu toe zonder problemen.
 
Is zeker GEEN penningkruid, dit heeft veel dunnere stengels en de aanhechting van het blad aan de stengel is ook anders. kan een invasieve soort zijn. Lijkt op Lobelia cardinalis., ook Bacopa caroliana zou in aanmerking kunnen komen.
 
Bedankt voor het meedenken BigSmoke. :)

De planten op de foto's zijn eigenlijk zijtakken; wat in de sloot lag was nog een stuk groter, met stengels van (als ik het me goed herinner) bijna een cm dik en ronde bladeren van een cm of 5. Die takken waren zo groot dat ik ze maar niet in hun geheel meenam...

De lobelia komt nog het meest in de buurt. Als ik echter kijk naar de maximale grootte daarvan --ik las ergens 40 cm-- dan wordt dat door de gevonden planten al ruimschoots overtroffen.

Ik ga een gids voor waterplanten van de bieb lenen als die weer beschikbaar is. Wie weet staan ze daarin. :)
 
Hmmm die lijkt er op sommige foto's inderdaad op, maar ik heb het idee dat mijn plantjes steviger bladeren en dikkere stelen hebben. Ik zag ook aardig grote exemplaren drijven, die heb ik maar niet mee naar huis genomen.

Ik weet het. Ik heb wel m'n best gedaan de boel spic en span te krijgen...

Hier foto's onder een andere lamp. Hopelijk iets duidelijker.

Bekijk bijlage 263250 Bekijk bijlage 263251
Zelf gok ik op breedbladige waterpest. (Elodea canadensis )
 
Ga met Benvo mee.....Wel een invasieve soort dus, maar waterpest was even niet bij mij in beeld!
 
Nee, geen waterpest.

garnalen-aquarium-planten-waterpest.png
 
Haha geen ruzie maken.

Ik heb vandaag bacopa's gezien in een aquawinkel en ik moet zeggen dat die nog het meest in de buurt komen. Meer dan de/een waterpest, die op details te veel afwijkt.

Maar als het dan een bacopa-soort is, dan snap ik nog niet hoe het komt dat de gevonden planten zoveel grover/groter en steviger gebouwd lijken te zijn. Wat ik in de sloot zag liggen was eigenlijk al niet meer geschikt voor een normaal aquarium.
 
Bacopa's blijven veel kleiner dan de door jou beschreven afmetingen. Waterpest zou wel kunnen, alleen heb ik die nog nooit stengelwortels zien maken, die eten met de stengels en bladeren. stengelwortels worden meestal door van oorsprong moerasplanten gemaakt. Daarom denk ik dat het EN geen Bacopa EN geen Elodea of Egeria, wat het wel is?? Geen idee op dit moment. Graag indien mogelijk, blad opmeten en de stengelvorm doorgeven, is die rond of vierkant? Is de plant sterk vertakt, of eigenlijk meer een lange op zichzelf staande sliert? is de stengel en bladeren behaard of niet? Heb je misschien bloemen gezien of vruchtbeginsels?
Ben benieuwd!
 
De sloot waarin de plantjes groeiden is helaas niet in de buurt. Later deze maand hoop ik ff een kijkje te kunnen nemen voor de grote exemplaren. :)

Stengelvorm rond, geen haren op stengel of bladeren. De moederplanten hadden aardig wat vertakkingen. Precieze maten zal ik t.z.t. nog opmeten maar een schatting is dus dat de grotere stelen richting de 1 cm doorsnee kwamen met ronde (wel golvende) bladeren van +- 5 cm. Geen bloemen/vruchtbeginsels gezien, ook niet direct op gelet.

Als we er in december niet meer uitkomen eet ik mijn hoed op.
 
Bacopa heb ik ook gehad. groeide als een boom. met allemaal dunne wortels er aan.

Daarom weet ik dat het geen waterpest is.
 
Deze had ik erin staan. Bacopa. langeri.
Bacopalangeri.jpg
 
Is hier al meer bekend over? Interessant topic.
 
Is hier al meer bekend over? Interessant topic.
Beter 2 jaar te laat dan nooit: nee, ik ben er nooit achtergekomen wat voor plant het geweest is. :) Nog wel eens bij die sloot langsgeweest maar ik kon 'm helemaal niet meer vinden.

Als we er in december niet meer uitkomen eet ik mijn hoed op.
Hij heeft gesmaakt. 🤣
 

Terug
Bovenaan